Bukefalos 28 år!

Ärligt talat!?

Sv: Ärligt talat!?

Hjälptyglar är bara en genväg. Och som vi vet är inga genvägar bra när det gäller hästträning. För grundträningen är viktigast, är inte den klar kommer man så småningom köra fast nånstans, och då är det lätt att ta till en "genväg" det är fusk och fel emot hästen, hur ska en häst kunna veta när den gjort rätt om den aldrig får full eftergift=belöning!

Tänkte nämna nått om nosgrimman också och minst två rynkor i mungipan av bettet!! Kasta nosgrimman spänn upp bettet alltså inga rynkor (=behagligare för hästen) så kommer hästen att lättare ta till sig bettet och lägga det rätt och behagligt i munnen!! Med lite träning kommer hästen känna minsta beröring i tygeln och istället för att tänka på hur obehagligt det är känner hästen minimala hjälper och kan koncentrera sig på arbetet istället! bara för att hästen verkar trivar med nosgrimma och bettet på det förstnämda sättet är bara för att hästen av naturen anpassar sig så himla bra till olika situationer!!
 
Sv: Ärligt talat!?

Hjälptyglar är bara en genväg. Och som vi vet är inga genvägar bra när det gäller hästträning. För grundträningen är viktigast, är inte den klar kommer man så småningom köra fast nånstans, och då är det lätt att ta till en "genväg" det är fusk och fel emot hästen, hur ska en häst kunna veta när den gjort rätt om den aldrig får full eftergift=belöning!

Tänkte nämna nått om nosgrimman också och minst två rynkor i mungipan av bettet!! Kasta nosgrimman spänn upp bettet alltså inga rynkor (=behagligare för hästen) så kommer hästen att lättare ta till sig bettet och lägga det rätt och behagligt i munnen!! Med lite träning kommer hästen känna minsta beröring i tygeln och istället för att tänka på hur obehagligt det är känner hästen minimala hjälper och kan koncentrera sig på arbetet istället! bara för att hästen verkar trivar med nosgrimma och bettet på det förstnämda sättet är bara för att hästen av naturen anpassar sig så himla bra till olika situationer!!

//Anna
 
Sv: Ärligt talat!?

Äsch genvägar ska ju innebära att man ska komma fram till målet fortare/smidigare. Hjälptyglar blir väl snarare senvägar isåfall, för du kommer ju inte till målet fortare med dem.
 
Sv: Ärligt talat!?

ja såklart det blir senvägar, men sålänge hästen kröker på nacken och går "fint" så tror dom ju det sätter funkar..
 
Sv: Ärligt talat!?

Använder chambong vid longering någon gång då och då.
Tycker att den är bra. Den verkar när den ska. dvs. när hästen slänger upp huvudet eller tjafsar och mjuknar direkt när hästen kommer i lägre form. Chambongen använder jag just som vägledning för hästen att hitta en lägre form och att komma ner så att överlinjen blir hel. Arbeter främst i skritt med övergångar till trav (på nya hästar blir det nästan bara i skritt, har ganska löst spännd chambong för att hästen inte ska känna sig "inträngd"). Förutsättningen för allt arbete med hästar är ju att de är i hyffsad psykisk och fysisk balans. Strukturella obalanser kan man ju få hjälp med av veterinär (som alternativ 1) och an ex. ostiopat, eller kinesiolog. mfl. Är hästarna i psykisk obalans får man ta saker väldigt lugnt och i mycket korta harmoniska etappet, så att man verkar lugnande på dem och inte ökar stressen - som då också leder till fysiska blokeringar.... Allt häner ihop.

Graman använder jag när jag rider ut på min hbl kille eller kör intervall galopper med honom på vårt stora fält. det är främst för min egen säkerhet, han kan bli väldigt explosiv ibland... av ren glädjeyra.... oftast räcker det att den hänger där och finns med. Min kille är 21 år och tar ingen skada av det.
Det har även hänt att jag haft graman på hästar som stegrar sig, men nu mer föredrar jag att jobba med dem från marken och se till att de hittar haromoni och balans i kropp och själ innan jag sitter upp. Det är säkrare och trevligare för både häst och ryttare.

Är hästarna stressade eller "dumma"... elaka eller omöjliga, så finns det i de flesta fall en orsak. Fysisk eller psykisk blokering och då får man inte bort problemet genom att banka på dem eller spänna in dem. Det tar väldigt lång tid att få problem hästar att hitta rätt, men det går oftast med relativt enkla metoder och tydligt, vänligt ledarskap. Kärlek och tid. Man får arbeta i små snuttar, som med tiden blir längre snuttar.
Sk. "snuttefikation" som jag kallar det.

Det är väl de hjälptyglar som jag brukar använda.

mvh
CiaAn
 
Sv: Ärligt talat!?

Varför använder ni hjälptyglar?
Jag använder inte hjälptyglar på min häst.

Vilken nytta tror/vet ni att de gör?
Jag har inte så stor kunskap om dom men jag tror väll att dom kan hjälpa en häst att söka sig neråt snabbare under en kortare period men man ska inte sitta och rida med den varje dag.

Kan ni förklara hur de i en helhet kan påverka hästen positivt/negativt?
Rider man en häst fel med hjälptyglar kan det nog sluta riktigt illa, frambenskador för att hästen går på framdelen och hästen får nog riktigt ont i ryggen, det kan nog bli riktigt sotra skador om den går så utan hjälptyglar också :p.
Om man däremot kan rida riktigt bra med graman så kan det säkert bli ett bra resultat.

Vad är egentligen en hjälptygel och var går gränsen för dess användande?
Hjälptygel är en hjälptygel det hör man ju på namnet.

Jag har själv lovat mig att aldrig rida min häst med graman, jag och min tränare hade en rätt het diskussion om det där nån gång när hon ville att jag skulle prova med jag vägrade. Däremot om jag skulle rida andras hästar och ägarna ville att jag skulle rida med graman jo det skulle jag nog göra. Jag själv tycker inte att jag e tillräckligt duktig för att rida med graman.

Har sett min tränare rida på graman och blev positivt överaskad att hästen gick så pass bra med den, hur avslappnad och fin den va och hur den jobbade i uppförsbacke hela tiden under ridpasset. H*n hade gramanen bara för att hästen var stirrig och nervös för den hade varit hos ett par människor som hade gjort hästen så. Så fort häsen var avslappnad så länge h*n gramanen och när den blev spänd så kortade h*n den.
 
Sv: Ärligt talat!?

__MercI__ skrev:
(Lär er rida Hästen istället)

Gummisnodden spänner man inte in så hårt så att den inte släpper efter när hästen jobbar i rätt form. Den ska bara finnas där som ett stöd, och när hästen jobbar i rätt form släpper den efter.

Den är suverän eftersom hästen höjer ryggen, och inte som med gramanen, bara drar ihop nacken. :crazy:
 
Sv: Ärligt talat!?

*kl*

Bjudning för mig är en lösgjord, avslappnad häst som tänker framåt, bjuder bakifrån och bär sig uppåt.
 
Sv: Ärligt talat!?

..::*Ida*::.. skrev:
Gummisnodden spänner man inte in så hårt så att den inte släpper efter när hästen jobbar i rätt form. Den ska bara finnas där som ett stöd, och när hästen jobbar i rätt form släpper den efter.

Den är suverän eftersom hästen höjer ryggen, och inte som med gramanen, bara drar ihop nacken. :crazy:

Vad menar du med rätt form? Kan du beskriva?
 
Sv: Ärligt talat!?

Jag har martingal på de flesta småponnyer när de ska hoppas. Dels för barnens näsors skull men även för att de ska ha något att grabba tag i om de tappar balansen (barnen alltså tar tag i halsringen)

Graman och gogh använder jag på hästarna ibland, gogh på unghästar vid tömkörning och graman på stjärnkikaren då han har bara 2 lägen, uppåt med nosen och stretar, gillar inte att man tar i munnen i detta läge alt låg unghästform med gramanen som är lös när han är där. Ja vi ska kolla munnen på honom, väntar på att tandis ska komma. Det är som om det är svårt att gå förbi mellanstadiumet för honom.
Gramanen har jag även använt på mitt ena cobsto som i galoppfattningar har fått för sig att dra upp huvudet och dra med mina medryttare. Detta är förövrigt en rätt så välriden häst som kommit på att det är roligt att ta kommando över mindre tuffa ryttare.
 
Sv: Ärligt talat!?

Alexandra_W skrev:
Jag är inte heller så insatt i klicker etc. Men vet att iaf en övning är att hästen ska sätta nosen på en kon t ex. I början klickar du bara hästen visar intresse för konen, sen bara när hästen nuddar konen med mulen och i slutändan ska hästen ha mulen på konen och ha kvar den där X tid innan klicket kommer. Dock har jag helt glömt meningen med övningen. Men det borde ju gå att ersätta konen med vad sjutton som helst, så att applicera det på en ramp borde fungera.

Men om det är huvudsänkningen som är det primära det vet jag inte, men jag har läst det där med konen så..

Mina är lärda att sänka huvudet när jag löst trycker på nacken bakom öronen på dem. Väldigt bekvämt när man ska tränsa eller klippa rent manen i nacken eller när man ska knoppa :angel:

det ni pratar om är sk. "targeting". Något man gör för att lära hästen att förstå vad klickerljudet innebär, inte en övning som har ett syfte i sig(förutom om man vill lära in det som cirkuskonster då...). Däremot går det alldeles utmärkt att lära en häst att sänka huvudet på kommando med hjälp av klickerträning! Har en stallkompis som säger "ned med huvudet" om hästen blir rädd och "stjärnkikare" under ridning, och hästen sänker huvudet...tack vare positiv förstärkning och ett grundläggande förarbete..!

För att svara trådskaparen så använder jag ALDRIG någon form av hjälptygel/inspänning.
Muskeluppbyggande och trevlig ridning/form kommer av avslappning och väl gymnastiserade muskler. Det kan man ALDRIG få fram genom att låsa fast hästen i ett visst läge eller krulla ner dem med tex. graman. EN ärlig framåt-nedåtsökning får man genom arbete bakifrån, och tålamod, inte extra snören.

Tänk dig själv att ha gympa med linor som tvingar din kropp att hålla en statisk form...det blir mjölksyra och så bygger man inga muskler, bara obehag!

/Migo
 
Sv: Ärligt talat!?

Hej, intressant tråd du skapat (igen!), det finns en annan på utrustningsforumet som jag tror att du skulle ha en del att säga i. Den heter något i stil med "utrustning, lydnad eller tvång?" och handlar om bettets rätt att vara eller icke vara.
 
Sv: Ärligt talat!?

CarolaLind skrev:
Den dagen ni börjar sätta Gummisnodden runt häcken på era hästar så ropar jag Halleluja.

:D


ropa inte hej för tidigt bara - tänk på pessoaselen som rycker dem i munnen varje steg.
 
Sv: Ärligt talat!?

wert skrev:
Jag förstår hur du menar , men sedan har du ju hela jobbet med bakdelen kvar av vad jag menar är att en gramanriden häst jobbar helt enkelt annorlunda bakifrån med helt fel muskelatur som gör att man måste börja bygga om. Snor lite av Susans bilder från den andra tråden:o


Typiskt gramanriden häst även om man puttar ut nosen lite så kommer inte bakdelen att ändra vinkel eftersom det inte var där man började aktivera och därmed arbetar inte rätt muskelatur
http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/adjuorund.jpg

Här har man typ bara plockat upp hästen i en lite högre form utan att börja aktivera hästen och rida den bakifrån och fram.

http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/adressyrform.jpg


:)
http://i33.photobucket.com/albums/d93/pingo_susan/asamling.jpg

Haha :rofl:

jag bara skumläser tråden och såg inte att du nämnde mig, och så skulle jag gå in och kolla vilka fula bilder du hittat:devil:

Hoppsan :D :rofl:
 
Sv: Ärligt talat!?

Lahtel skrev:
Jag refererade tidigare i denna tråd till forskning som tidningen Ridsport skrivit om. Då svarade du lite överlägset "tillåt mig småle", för att det tydligen inte var trovärdig forskning för att den refererades i Ridsport. :crazy:
Forskning är trovärdigt för mig, vare sig den refereras i en tidningen eller en nättidning.
Jag ger nog mer för det som står i Ridsport än för det som skrivs på ett internetforum...

Men forskningen har ju kommit fram till det som mina bilder visar :angel:

Överböjer du hästen fram så blockerar du länd och kors.
Det sa ju tom Marie Rhodin, men hon sa det på forskarsrpåk
 
Senast ändrad:
Sv: Ärligt talat!?

Haha:devil: jag hittade hit i stället :devil:
Obs skoj....


Alexandra_W skrev:
Inte läst den tråden. Däremot har jag läst lite undersökningar om det där med huvudets position och hur hästen bär vikten (hur mkt som är på framdel resp bakdel osv) och det har ju visat att huvudet inte ALLS har så stor betydelse för det som man trott, och att både 'vanlig' lång-låg och rollkurslåg inte ger den effekt som man trott/antagit.

Det som kunnat visas är huvudets positions inverkan på ryggverksamheten. Men att det och var vikten bärs inte hänger ihop. Antar att det är ungefär samma som diskuteras i tråden? (Sitter på modem så undviker trådar som är lååånga. Ska se om jag får tillfälle att kolla på jobbet inatt, där vi har bredband).


Men hallå!!!! Det man har forskat på är ju hru huvudets possition påverkar rygegns arbete OCH Hur denen placering påverkade vikten. Och haoppla hoppla dessa resultat var inte detsamma som Roepstorffs gramanförsök
Detta ny projekt är ju ett bautaprojekt i flera delar som pågått i flera år...



Någonstans skrev du om att det du ville var att få igång magmusklerna på hästen.

TJOLAHOPP - den muskle som välver ryggen uppåt går mellan bröstben och bäcken, om du då genom krull fram skapar spänning i ländryggen så KAN inte den muskeln jobba
 
Senast ändrad:
Sv: Ärligt talat!?

Vad är bjudning.
Balans :)

Skitbra tråd.
har varit rabiat motståndare till hjälptyglar. För tjugo år sedan förskte jag med chambon men min Nordis gick bara emot.

Har det senast året fått ett tips om att använda en inspänningstygel (side reins) för att hindra nordis att vagga mellan frambenen och dingla med huvudet i sideld.

Jag har provat en gång då fick han givetvis ha näsan framför lod ordentligt. Ville som sagt bara komma åt vaggandet i sidled.
Måste säga att jag inte är helt onöjd med resultatet. :D

Dessa side reins hade alls inget med formen att göra utan han rids alltid med ett omvinklat bäcken. Och är med bukemått relativt välutbildad :o


027_25a.jpg


(kunde inte låta bli :o) :D :D :D
misade din bakside tråd slängde in han här.....


Utan att han var introducerad sedan flera år i jobba rätt så är jag övertygad om att han bara skulle gått emot dem.

I övrigt så är jag altså fortfarande rabiat :D

Unghästar tömkör jag för i deras form så behöver de en medgåene hand för attinte börja jobba fel, men nordis är starkare i en mer samlad form med mindre huvudrörelser

hajjar du?

Tack för bra tråd, jag blir mest förvånad var har DU lärt dig detta med bäckenet???

MVH SUS
 
Senast ändrad:
Sv: Ärligt talat!?

Susan skrev:
ropa inte hej för tidigt bara - tänk på pessoaselen som rycker dem i munnen varje steg.


Njä det beror ju på hur du sätter den.

Orginalet har iaf en oberoende del som bara går runt rumpan och således går att spänna in mer. Den fästes i gjorden och inte i munnen
 
Sv: Ärligt talat!?

Susan skrev:
Vad är bjudning.
Balans :)

Skitbra tråd.
har varit rabiat motståndare till hjälptyglar. För tjugo år sedan förskte jag med chambon men min Nordis gick bara emot.

Har det senast året fått ett tips om att använda en inspänningstygel (side reins) för att hindra nordis att vagga mellan frambenen och dingla med huvudet i sideld.

Jag har provat en gång då fick han givetvis ha näsan framför lod ordentligt. Ville som sagt bara komma åt vaggandet i sidled.
Måste säga att jag inte är helt onöjd med resultatet. :D

Dessa side reins hade alls inget med formen att göra utan han rids alltid med ett omvinklat bäcken. Och är med bukemått relativt välutbildad :o


027_25a.jpg


(kunde inte låta bli :o) :D
misade din bakside tråd slängde in han här.....


Utan att han var introducerad sedan flera år i jobba rätt så är jag övertygad om att han bara skulle gått emot dem.

I övrigt så är jag altså fortfarande rabiat :D

Unghästar tömkör jag för i deras form så behöver de en medgåene hand för attinte börja jobba fel, men nordis är starkare i en mer samlad form med mindre huvudrörelser

hajjar du?

Tack för bra tråd, jag blir mest förvånad var har DU lärt dig detta med bäckenet???

MVH SUS

Vilken bakdel :d

Hur?

Tja...

Jag lärde mig ridskoleridning ganska tidigt och länge....

Jag satt ett pessoabett på hästen och insåg att han arbetade ju snyggt....

Jag satte inspänningstyglar på den andre hästen och sparkade i sidorna med sporrarna tills jag fick hästen i form

Jag longerade och longerade och longerade tills jag vart helt yr i mössan men hästen höjde ju ryggen

Sen för 15 år sedan kom jag på att ...men va fan..DETTA kan inte vara sanningen!

Så jag började med icke plågsamma djurförsök.

Jag började arbeta med avdankade travare för att se vad som skedde när jag gjorde tvärtom

Och..

Plötsligt..
Så fick jag en heeel massa AHA upplevelser

Dessutom träffade jag på människor några år senare som hade samma inställning till träning

Så jag slängde hela skiten på soptippen, bestämde mig för att kallet i mitt liv är banne mig att lära mig hur man gör, hjälpa de som vill lyssna på min röst och framförallt fortsätta med icke plågsamma djurförsök

DVS

Träning av häst och ryttare i balans

Och så gick det så långt...

att för 10 år sedan när min älsklingshäst dog av Carpusfraktur och jag inte kunde göra ett jävla dugg åt det

Så bestämde jag mig än en gång..att detta är vad jag ska syssla med

och 3 år senare hände det..jag startade mitt företag och analyseringen av hästarna blev en passion, en sjukdom jag inte ville bli av med, jag såg plötsligt sambanden, jag såg problemen, jag såg vad ryttarna/ägarna gjorde fel och jag kunde hjälpa dem att åtgärda...

Och nu alla år senare är jag precis lika sjuk i huvudet, jag är ett fall för forskningen definitivt, för det finns ingenting som sägs eller hörs där jag inte kan läsa in Biomekanik eller någon form av Anatomi vare sig det gäller bil eller blommor :o

Sen föll det sig så att mina färdigheter blev väl beprövade av män i position, dvs hästkarlar som vet vad de snackar om, de blev lyriska och jag stod på mig, DETTA tycker jag och SÅ bör ni göra..och de höll med.

Så idag har jag en del kunskap i mitt lilla huvud endast på grund av den envisa röda grisen som är jag samt mina ypperliga kontakter med människor i hästvärlden som tycker precis som jag..:D
Det stimulerar ytterligare och ger utrymme för fantastiska diskussioner utan tid och rum...

Just Bäckenet är en av mina största passioner att experimentera med, hur mkt man kan påverka och gärna på äldre dressyrhästar där rörelserna och musklernas funktion är så befästa, här kan man göra jättemkt

:p
 

Liknande trådar

Samhälle Sån't här roar mig. Men i min värld har jag en betydligt striktare definition på vad ett nyord egentligen är. Animoji Emojis vars...
2
Svar
33
· Visningar
2 744
Senast: VLMF
·
Utrustning Jag har gått och funderat på att skaffa ett hjälpmedel som hjälper mig att hålla ramen för hästen tills jag blivit såpass stark i mina...
2
Svar
22
· Visningar
3 052
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 165
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Så jag sitter här lite småchockad med tusen tankar i huvudet efter ett besök hos gyn. Funderade en sekund om jag inte skulle göra en...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 237
Senast: Anonym15
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp