Äter rötter och gammalt trä...

S

Salla

Släppte mina hästar på bete härom dagen. Har nu sett att de går och gräver sej ner i marken och äter rötter. De står även och äter gamla murkna träd som ligger i hagen. Antar att de gör så här för att något fattas i kroppen på dom, men vad kan det vara?

Har aldrig sett att de gjort så här innan.

Kan oxå tilläggas att de gått i grushagar de senaste två åren. Kan det vara någon sorts "lycka" över att det finns träd och rötter att knapra på nu?
 
Sv: Äter rötter och gammalt trä...

Oftast när kusarna rotar i marken med mulen brukar det vara ett tecken på mineralbrist, De finner detta genaom att rota i backen å man kan oxå se att de slickar i jorden Köp en mineralbalja å ställ ut i hagen så skall du se att det ordnar sig:idea:
 
Sv: Äter rötter och gammalt trä...

Träätning är knappast mineralbrist, snarare fiber eller proteinbrist. Ger du något grovfoder ? Vårgräset har ganska så lite växttråd varav grovfoder alltid är bra att ge så här i början.
 
Sv: Äter rötter och gammalt trä...

Jag tror att det är naturligt beteende .
Mina hästar gör likadant och dom har inte mineralbrist
Hej från hambo
 
Sv: Äter rötter och gammalt trä...

Mina gör också så, jag tror helt enkelt de tycker det är roligt att greja :)
Jag tror inte alls att du behöver oroa dig det allra minsta.
 
Sv: Äter rötter och gammalt trä...

Har hört från en gammal "klok" gubbe att hästarna letar efter kvickrotsrötter och det ska ha någon utrensande effekt...hurvida det är sant eller inte låter jag vara osagt. Men då jag tycker det är lite spännande med örter så vore det kul att höra om någon annan vet mer...
 
Sv: Äter rötter och gammalt trä...

Har de en bra foderstat med tuggbehovet väl tillfredställt, så behöver du inte oroa dig.

Min tvååring har en bävergen. Hon har mer eller mindre fri tillgång på grovfoder och uträknad foderstat. Hon gnager glatt på allt som det finns möjlighet till. Så hon får pinnar i boxen och i hagen för att spara väggarna och stängselstolparna. Finns inga pinnar så går det lika bra att förstöra grimmor, grimskaft, saltstenshållare, papper, plast från spånbalen (om inte matter är snabb nog att ströa)...

Nu går hon på sommarbete och hon som ser till hästarna skickade bilder i veckan. Vem står på en bild och gnager på en stoooor gammal torr gren, trots gräs långt över kotorna? Jo, min bäver...
Vissa är helt enkelt mer "orala" än andra....
 
Sv: Äter rötter och gammalt trä...

Gammal tråd, jag vet :grin:

Håller med och tror som du!

Mina hästar har fritillgång på grovfoder i hagen, vitaminer och mineraler efter konsten alla regler.
De har motioneras/tränas och aktiveras i stort sett varje dag.
De går ute från tidig morgon till sen kväll.
De gnager gärna på träd och trä ändå.

Kör enkomt in stockar i hagen som de får greja med.
Under sommarhalvåret slänger jag även in lövträd.
De älskar att pilla och äta löv och bark.

/GP :laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 994
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 836
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp