Bukefalos 28 år!

Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

TessieW

Trådstartare
Hur lång tid tycker ni är okej att det går mellan fodringarna? Det är framförallt mellan kvällsmat och frukost som jag är intresserad av eftersom det blir det största glappet i just det stallet jag står i.

Våra hästar får frukost klockan 08.00, lunch 12.00, middag 16.00 och kvällsmat 20.00. Jag är inte alls nöjd med de 12 timmar som blir mellan frukost och kvällsmat, men vad ska man göra när man står inackorderad med service? :crazy:

Har haft diskussionen uppe med stallvärden, men de är inte intresserade av att ändra rutinerna. :o

Min häst får 6-7 kg hösilage på kvällen för att hon ska få äta så länge som möjligt och som tur är äter hon ganska sakta, iallafall jämfört med de andra hästarna i stallet.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

hur lång tid som är okej mellan fodringarna beror på hur mycket mat de har att tugga på under tiden. Det är bara att omfördela så att den absolut största fodergivan ges på kvällen. Jsg tror att era hästar överlever...
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Jag skulle vilja vända på det, hur lång tid går det emellan maten är slut tills nästa giva? dvs hur länge som hästen inte har något att äta.

Det är det som är det viktiga, inte hur många fodringar de får.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Inte mer än fyra timmar utan att äta har jag lärt mig.

Har hästen halm i boxen är det inga problem.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Jag ser inte riktigt problemet?

Visst, fördelningen kanske inte är riktigt optimal, men det är ju enkelt löst genom att ge så mycket hö på kvällen att hästen har att göra fram till åtminstone 1-2-tiden på natten. Det är ju tiden utan foder som är viktig att titta på, inte tiden mellan utdelningen av givorna. (Vid fri tillgång på t.ex. lösdrift kan det ju hända att hästarna utfodras 1 gång om dagen eller 1 gång i veckan, liksom... ;))

Efter ca 8-10 timmar utan grovfoder börjar tarmfloran bli dålig och man riskerar magproblem, och hästar i det fria gör inte längre frivilliga uppehåll i betandet än 3-4 timmar. Det är tider som kan vara bra att ha koll på när man planerar utfodringsrutinerna. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Beror ju som sagt på hur mkt de får vid fordringarna. Du kanske kan ge lite mindre under dagen så den kan få något mer kg under natten?

Hästen ska ju inte stå utan mat mer än 4h brukar man säga...
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Klart dom överlever, men det bästa är väl ändå att försöka återspegla naturliga ättider så långt som det går? Som flera säger här i tråden så verkar det vara ca 4 timmar som tumregel för utfodringar, självklart förstår jag att det är omöjligt på kvällen ;)
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Ja där har du en bra poäng, jag skulle uppskatta det till att det tar max tre timmar för min häst att äta upp 6-7 kg hösilage, vilket leder till att det blir nio timmar utan mat. Min häst äter upp 3-4 kg hösilage på en timme så det är vad jag grundar mitt belägg på ;)
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Jag vet inte hur du räknar men min häst tar inte fem timmar på sig att äta 6-7 kg hösilage.. :) Hon får under dagen 6 kg fördelat på 3 givor dvs 2 kg per utfodringstillfälle. Mindre än så vill jag inte ge per giva och kvar då av hennes dagsgiva blir 6 kg och ibland får hon lite extra men det blir max 7 kg till natten.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Hon får redan lite under dagen. Jag ger henne 2 kg per utfodring under dagen, alltså 6 kg totalt och resterande får hon till natten då hon får mellan 6 och 7 kg hösilage.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

9h utan grovfoder tkr jag är alldeles för länge! Kan din häst inte äta mer för att den blir tjock skulle jag ge mindre på dagen och ge det på kvällen istället... Eller ge halm så att den har något att tugga på...
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Vi löser sånna där problem genom att ge stora givor sista målet för natten, vilket du ju också verkar göra. Har du någon aning om när höet tar slut på natten? Som någon annan sa så kan ju en ide vara att även ge halm.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Mina hästar fodras i genomsnitt var 8:e dag - men de är aldrig utan mat..

Om du är orolig får du helt enkelt öka totala givan eller fylla upp med halm.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Jag tycker inte heller det är kul med sådana glapp i foderfördelningn (vi har 19-07). men det gäller ju då att fördela fodret på ett bra sätt istället.
Vilket är typ förjävligt för oss som har lättfödda hästar, eftersom man måste ge en väldigt stor giva på kvällen, men samtidigt så vill/kan man inte ge den mängden eftersom hästen blir fet. :crazy:
Så hur man än gör så är det ju ett dålgit val. Ge hästen mycket så den blir tjock, eller ge den lite så den får magproblem.

Har du bekymmer med hur kvällsgivan ska räcka, så lägg till lite halm eller lägg en del av höet/ensilaget i ett hönät för att förlänga tiden.

Personligen skulle jag vilja ha fodringar typ var 5-6:e timme, för då skulle man kunna ge en liten giva och då lyckas hålla hästen i bra hull och magen i bra trim, men det är ju inte så lätt att ordna om man står inackorderad som sagt. (Och när folk är lata. 19 är ju sååå sent att åka hem från stallet. :grin: )

På sommaren sköter jag min häst själv när de andra gåt på bete och då fodras hon var 8-9:e timma ungefär. Fungerar perfekt när man har hö.
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Vi har också glesa fodringspass men det betyder inte att hästarna står utan mat däremellan.

Frukost 8, hö 8:30 i hagen. Räcker i princip hela dagen för mina. Just nu är det dessutom gräs i hagarna.

Intag 18-19, hö ligger i boxen, lite morötter eller lucern i krubban.

Kväll vid 20, då fodras kraftfoder. Höet räcker hela natten. Finns kvar lite på morgonen som 'bevis' ;)
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Hönät, eventuellt finmaskat. Då tar det längre tid för henne men magen blir inte tom :bump:
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Jag förstår verkligen att värden inte är intresserad att förlänga dagen ytterligare. De är ju i princip bundna mellan kl 08-20. Sen måste dom kunna känna sig lediga.
Det finns inga inackorderingsstall där alla är nöjda, så är det bara.

I de stall jag själv stått har jag blivit förvånad över hur lite hö det varit i påsarna. Jag kan inte förstå varför folk snålar så hemskt på maten. I stället för att slänga pengar på alla möjliga preparat/tillägg så lägg dom på hö är mitt råd. Få hästar blir feta av mkt hö men mår väldigt bra av att äta få äta mkt och länge. Alla mina hästar får fri tillgång och ingen är fet.

Att gnälla på tiderna är inte kärnfrågan utan hur mycket hö dom faktiskt får.
Rådet att häng in hönät är helt förkastligt! Hästar är bra på att göra sig illa ändå.

Mvh Gg
 
Sv: Ättider - Hur lång tid mellan målen är okej?

Hon har astma som ligger latent men tål således varken hö eller halm. :crazy:
 

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 351
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 112
Hästmänniskan Jag bor i centrala Sydney och här är det brist på stall. det finns ett i stan men där är hästarna uppstallade hela dagarna och det...
2
Svar
25
· Visningar
3 295
Senast: Saigon
·
A
Foder & Strö Står i ett stall där upp till 4 fodringar ges per dag. "Upp till" gäller för det beror på hur mkt gräs mm det finns i hagarna. Som det...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp