Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Detta är ju hemskt och borde absolut uppmärksammas mer! Här ser man tydligt vad som händer med klimatet och vad det ger för konsekvenser :(
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Frågan är: Kommer man att testa alla importer från Portugal,spanien och närliggande länder nu?? Det importeras ju en hel del hästar därifrån hit..
Afrikansk hästpest är en fasansfull sjukdom..Hoppas dom tar det på allvar!
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

(Ridsport)
Med det allt varmare klimatet finns risken att fler insektsspridda sjukdomar sprider sig upp i norra Europa. Afrikansk hästpest är det senaste viruset som har spritt sig i Spanien och Portugal.

Läs mer...

Men hur funkar vaccinet? Är det svårt att få tag i? Dyrt?
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

ja, jag funderade oxå, FINNS det ett vaccin? isåfall är det ju inte såå farligt, då finns det ju iaf ett skydd..
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

ja, jag funderade oxå, FINNS det ett vaccin? isåfall är det ju inte såå farligt, då finns det ju iaf ett skydd..

jo men är det lika dåligt som influensavaccin så är det ju inte mkt till skydd.
Sen om det är hög dödlighet gör ju inte saken bättre heller.
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Frågan är: Kommer man att testa alla importer från Portugal,spanien och närliggande länder nu?? Det importeras ju en hel del hästar därifrån hit..
Afrikansk hästpest är en fasansfull sjukdom..Hoppas dom tar det på allvar!

Glöm inte bort att tävlingshästar är ute och reser jorden runt i princip. Det är ju så våra svenska fall har fått det.
Tycker detta är ett lika stort problem som själva handeln med hästar.
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Min häst är redan pest....surtant:devil:

Ne då skoja bara:o...hästpest låter kusligt hoppas att de skärper till kontrollerna på resande pållar
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Nej afrikansk hästpest har inte spritt sig i spanien o portugal, har inte funnits där sen 1990!
Vaccin finns men kommer inte att användas annat än för att begränsa en smitta.
PL
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Nej afrikansk hästpest har inte spritt sig i spanien o portugal, har inte funnits där sen 1990!
Vaccin finns men kommer inte att användas annat än för att begränsa en smitta.
PL

Men stod det inte så i artikeln? att det spritt sig i Spanien och Portugal?
Menar du att artikeln är felaktig? Eller är nyheten 19 gammal kanske?
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Därför att det dagen en så allvarlig smitta dyker upp inom EU kommer information omedelbart ut på SJvs hemsida samt via mejl o SMS till berörda.
PL
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

*kl*

Jag bodde i Spanien en period under -87/88 och då fanns det hästpest i Spanien. Som jag kommer ihåg det rådde det exportförbud på hästdjur ut ur Spanien då.
Man sade att smittan kom från zebror och åsnor som importerats från Marocko, om det var fallet vet jag inte.
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Detta är väl ett vanligt journalisttiskt grepp/missgrepp. Man tar ett sant uttalande o sen spekulerar man vidare på det tills man får en lögn.
PL
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

Tror inte tävlingshästar som kuskar runt i världen är smittspridare av just denna hästpest. För de reser ju inte in i länder som har den sjukdomen.
Tex så var det ju tal om att hästsport skulle stängas ute från ett OS om det blev förlagt till ett visst land, just pga att grannlandet hade hästpest, och då fick inte hästarna delta.

Hur hårda karantänregler Sverige har för inport från smittade länder vet jag däremot inte.
 
Sv: Afrikansk hästpest sprider sig till Europa

I vårt land får vi inte importera hästar frän africa just pga risken för hästpest.

Ni kanske minns de fina hästarna vår kung fick i gåva och som avlivades pronto?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ja, varför skriver jag här egentligen? Jag har skrivit här tidigare och slutat flera gånger om, men så kommer jag tillbaks igen. Varför...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 956
Senast: Yeah but
·
  • Artikel
Dagbok Idag för femton år sen köpte jag min tredje häst. Älskade Ariel, som egentligen inte ens var till salu. Vi har hunnit vara med om...
Svar
3
· Visningar
1 849
Senast: pannkaka
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 938
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp