Covid-19 del 13

Det är ju det som är det intressanta. I "normala" fall skärskådar ju inte folk ett vaccin på det viset innan de tar det. Inte har vi förut ifrågasatt EXAKT hur ett vaccin fungerar - i detalj - och EXAKT vilka biverkningar det har (jag är helt övertygad om att de flesta vaccin har sällsynta allvarliga biverkningar - i stil med covid-vaccinen - om man går på djupet)? Det är intressant hur det har blivit en sådan stor cirkus kring just detta vaccin....
Varför det blivit cirkus är inte direkt konstigt. Stora delar av välden fokus har varit riktade mot vaccinen. Det blir inte bättre av att det är en ny teknik.

Nu har vi ett nytt mer traditionellt vaccin (protein). Det är inte inriktat på omikron det heller och mycket mer oprövat. Det kanske känns mer okej för de som är emot mrnavaccin.
 
Är Corona slut nu?

Vad finns det kvar för coronaregler där ni bor?

Här är de flesta reglerna kvar på sjukhus/vårdinrättningar. Kom ensam, kom inte sjuk etc.
 
Är Corona slut nu?

Vad finns det kvar för coronaregler där ni bor?

Här är de flesta reglerna kvar på sjukhus/vårdinrättningar. Kom ensam, kom inte sjuk etc.
Det har blivit lättare med reglerna här. Ser fortfarande att folk, alltså inte bara jag, håller avstånd i affärerna, och på mitt jobb (vc) ska all personal och patienter bära munskydd. DET ser jag fram emot att slippa!
Jag gillar inte munskydd, de stör på flera olika sätt-utslag, klåda, irritation i ansiktet, svårt att höra vad människor säger (ännu värre med vissa sorter har jag märkt), svårt att se uttryck i ansikten osv. Så... när jag är på en vårdinrättning där man inte hänvisas till munskydd så tar jag inte på något... jag slipper gärna det skitet på ansiktet!

På jobbet har covid gått igenom nog alla läkare nu gissar jag, även sekreterargruppen har varit hårt drabbad, men jag har sluppit. Det verkar lite som att det är på bättringsvägen ändå nu, minskar liksom. Kanske är det över för den här gången. Vi har ju förstås regler fortfarande att man ska stanna hemma vid minsta sjukdomstecken och testa sig, är det covid och man är pigg nog kan man jobba hemifrån, är det förkylning och man är pigg nog kan man jobba på plats. Men testningen är viktig fortfarande.

Jag är mest chockad över att inte ha drabbats ännu. Pratade om det på jobbet för någon dag sedan, det har gått igenom läkargruppen som en löpeld, sjuksköterskorna har en drös varit drabbade och i sekreterargruppen (var 5) fick tre covid. Jag och den äldsta fick inte det. Har jag varit sjuk utan symptom? Har mina vanliga huvudvärk någon gång varit covid utan att jag tolkat det som något annat än min vanliga huvudvärk jag alltid har? Eller har jag inte alls haft det? Jag har ju inte haft symptom alls, allt har varit som vanligt. Intressant det där ändå!
 
Är Corona slut nu?

Vad finns det kvar för coronaregler där ni bor?
Det enda jag vet är kvar i min region är att vårdpersonal fortfarande måste bära munskydd och visir (har två anhöriga som jobbar i vården, men den ena jobbar på den avdelning dit alla corona-patienter kommer och den andra med svårt sjuka cancerpatienter = väldigt nedsatta personer redan från början, så vet inte om det inverkar och om det är "friare" på andra avdelningar). Vet att regionen valde att låta sina administrativa anställda jobba hemma februari ut, men tror inte det förlängdes.

Jag återgick till kontoret den här veckan (på halvtid, eftersom vi fått godkänt att fortsätta halvtid hemma oavsett pandemi eller ej), och är faktiskt positivt förvånad, peppar peppar. Vi har egna rum så det blir vissa möten och i fikarummet vi ses. Vi har varit ett par stycken som suttit ner och tagit en kaffe de mornar jag varit inne, vi har suttit lite glesare än vad vi gjorde innan men det kan ju lika gärna vara för att vi var fyra stycken nu kontra 25 stycken före covid, så vi har ju verkligen ingen anledning att trängas nu.

På mitt lilla lokala Ica har folk faktiskt varit väldigt vettiga hela tiden med att hålla avstånd och det tycker jag de gör fortfarande. Jag brukar försöka handla en vardag på förmiddagen när jag ändå jobbar hemifrån när det inte är så mycket folk i affären och det kommer jag fortsätta att göra. Kommer väl dock fortsätta undvika Maxi i rusningstid, Ikea och vänta lite med att boka en klipptid dock fortfarande.
 
Jag är mest chockad över att inte ha drabbats ännu. Pratade om det på jobbet för någon dag sedan, det har gått igenom läkargruppen som en löpeld, sjuksköterskorna har en drös varit drabbade och i sekreterargruppen (var 5) fick tre covid. Jag och den äldsta fick inte det. Har jag varit sjuk utan symptom? Har mina vanliga huvudvärk någon gång varit covid utan att jag tolkat det som något annat än min vanliga huvudvärk jag alltid har? Eller har jag inte alls haft det? Jag har ju inte haft symptom alls, allt har varit som vanligt. Intressant det där ändå!
Samma här. Min ena förälder fick det (på jobbet) för två veckor sen. Vi var tre familjemedlemmar som var tillsammans med personen hela helgen, både innan hen blev sjuk och när hen tagit corona-test som visade negativt. Sen helt plötsligt var testet positivt och då var vi andra redan rökta tänkte vi, så vi fortsatte vara i den här personens närhet. Ingen av oss har känt något. Frågan är om vi klarade oss eller om vi hade det extremt lindrigt (den person som var sjuk var inte direkt dålig, ont i huvudet och i halsen men ingen feber och ingen hosta).
 
Här i Österrike är det fortfarande hårda restriktioner men på lördag kommer stora lättnader. Maskkravet kommer finnas kvar i mataffärer, sjukhus/läkare, kollektivtrafik, apotek, post, bank. Men allt kommer att öppna utan restriktioner med avstånd, antal osv.

Efter en minskning ökar antal fall lite igen men beräkningar menar att det kommer ligga ganska stabilt på en hög nivå ett tag framöver.

Vi har fortfarande klarat oss, vilket jag är förvånad över. Har ändå 5 barn i olika klasser/förskolegrupper.

Men minsta barnet (snart 3år) är i karantän just nu, båda personalen i hans grupp och ngr barn är positiva så alla är i karantän. På lördag ska han testas och hoppas att han är negativ på och blir "utsläppt" igen.
 
Detta måste vara den senaste covidtråden?
Hur ser det ut nu egentligen? Ska man testa sig eller inte? Jo jag har läst på vårdguiden och där verkar det som att man inte ska testa sig längre. Men hur ska man då veta om det är covid eller inte?

https://www.1177.se/Uppsala-lan/sju...provsvar-om-covid-19/lamna-prov-for-covid-19/
Om man vill får man testa med hemtest, men om du inte behöver söka vård för dina besvär så spelar det numera visst ingen roll om det är covid eller ej.
 
Detta måste vara den senaste covidtråden?
Hur ser det ut nu egentligen? Ska man testa sig eller inte? Jo jag har läst på vårdguiden och där verkar det som att man inte ska testa sig längre. Men hur ska man då veta om det är covid eller inte?

https://www.1177.se/Uppsala-lan/sju...provsvar-om-covid-19/lamna-prov-for-covid-19/
Är du sjukvårdspersonal ska du väl testas, är du inte det behöver du inte, och kan väl oftast inte med mer än antigentest.
 
Räkna allt som corona håll dig hemma minst fem dagar (tror jag vid ) minsta symptom och två symtom fria dagar.
Det senaste är att man kan återgå till jobb eller skola när man känner sig frisk. Inget särskilt antal dagar. Är man feberfri och inte känner sig sjuk efter 2 dagar så räcker det. Det ligger ett stort ansvar på individen.
 
Det senaste är att man kan återgå till jobb eller skola när man känner sig frisk. Inget särskilt antal dagar. Är man feberfri och inte känner sig sjuk efter 2 dagar så räcker det. Det ligger ett stort ansvar på individen.
Så bra då kan jag jobba på måndag som läget är nu. :bow::bow::bow:
 
Igar trodde jag att vi fatt Covid i familjen.,
I minsta barnets förskolegrupp var flera positiva sa hela gruppen skickades i karantän. Sonen hade senaste säkra kontakt förra mandagen och ev. kontakt pa onsdagen. I lördags var pcr test negativt.

Igar eftermiddag fick han feber och jag tog ett snabb/antigentest som snabbt visade ett tydligt positivt svar.
Idag gjorde han ett pcr test och det var negativt. Även resten av familjen testades negativt.
Nu vet jag inte hur jag ska hantera det, vilket test är falskt? Enligt reglerna här räknas han som som negativ.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
101 144
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 219
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
104 878
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 764
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp