Ägarna till hästen jag rider tror inte att jag klarar nånting.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Goofyspouse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 3 379
Sv: Ägarna till hästen jag rider tror inte att jag klarar nånting.

Kardinal skrev:
Ja, det är så det ska vara =D
ja men det är ju det..

jag skulle känna mig skit kass å värsta förolämpad om ägaren skulle "förfölja" mig när jag sysslar med hästen el om ägaren drar förhastade slutsattser om vissa saker-som i detta fall-anser att man är rädd för hästen...

jag tycker personligen att jag har fått det bästa av det bästa..Hur många hästägare är sånna mot sina medisar såsom min hästägare är gentemot mig..? Inte alls många vad jag vet om..jag är värsta lyckosten ju:angel: ;)

Anledningen till att jag alltid är med är för att medryttaren ogärna rider ensam för hon är lite osäker.
Dessutom har jag bara två hästar i stallet och inga andra att rida ihop med.

Min medryttare får vara med och bestämma mycke. Men det beror på att den hästen hon rider på är min Toris polare och jag rider den inte så mycke själv.

Men det är jag som bestämmer. Jag äger hästarna och har ALLTID sista ordet. Det är inget snack om saken. Det sa jag till medryttaren innan hon ens provred hästen och det är hon mycke medveten om och det kommer aldrig att bli snack om något annat.

jag tycker så här: Dom kan ju inte veta vad som är bäst för dig. Självklart ska du få använda det bett som passar DIG bäst, alla har olika sätt att rida på och det som betyder allra mest är ju kommunikationen mellan häst och ryttare enligt mig. Jag förstår att du tycker det är kämpigt när du får höra saker från annat håll men stå på dig, hästen förstörs väl inte av att du rider en gång i veckan på det bett som du finner bäst? Det känns så många gånger som man valt fel sport när man får höra sånt här, så många hästmänniskor som är diktatoriska när dem egentligen bara ska vara tacksamma för att folk hjälper dem. Dessvärre är man ju fast vid dessa underbara hästar å har man inte miljoner på fickan får man ofta svälja en massa skit för att göra andra till lags. Ridningen ska vara en njutning, inte ett forum för nedtryckande.

haha ja du är Inte ensam om det;)

jaha ja..oki då kanske det är lite svårare om att "ljuga2 om det då..(värt ett försök iaf)

men jag hoppas iaf att det löser sig..för det intrycket jag fått när jag läst alla inlägg här så finns dt tydligen inte många hästar som behöver medis,så jag förstår ditt dilemma om att stanna kvar på denna el ge upp å vara utan..

men prata med ägare som sagt-det är ju en mkt bra början..ni har säkert bara blivit lite missförstådda..:smirk:

ja.. fast det blir nog inget mer nu. hästen går på bete ute hos ägaren och jag håller på att flytta grejer till min lägenhet i karlstad. jag får börja rida lektion igen, (vilket jag tror lär behövas. har inte gjort det på *host* nåt år lr två*host*)

vampyriskminiponny skrev:
jag tycker så här: Dom kan ju inte veta vad som är bäst för dig. Självklart ska du få använda det bett som passar DIG bäst, alla har olika sätt att rida på och det som betyder allra mest är ju kommunikationen mellan häst och ryttare enligt mig. Jag förstår att du tycker det är kämpigt när du får höra saker från annat håll men stå på dig, hästen förstörs väl inte av att du rider en gång i veckan på det bett som du finner bäst? Det känns så många gånger som man valt fel sport när man får höra sånt här, så många hästmänniskor som är diktatoriska när dem egentligen bara ska vara tacksamma för att folk hjälper dem. Dessvärre är man ju fast vid dessa underbara hästar å har man inte miljoner på fickan får man ofta svälja en massa skit för att göra andra till lags. Ridningen ska vara en njutning, inte ett forum för nedtryckande.
:bow: så sant som det är sagt....:bow:

precis vampyr. det har också varit väldigt jobbigt under hela tien jag hade häst, (och innan också). jag har alltid varit stallets hackkyckling. av någon anlening har det alltid varit fruktansvärt kul/givande att mobba och trycka ner mig. typ att säga saker som att jag ridit ner hästen jag hyrde till värde under 0 och såna saker... :(

men det är en annan historia...

självklart har ägaren sista ordet..(i de flesta fallen)

men om vi nu skulle ta detta fall som ett ex så tycker jag att man kan förbi se sådant,för man har ju en medryttare för att man behöver det..inte för att man ska ha en dörrmatta att pissa på...

spc om det nu skulle vara så att OM jag nu inte hade så fira tyglar som jag har å att jag nu tex skulle vara "tvungen" på att rida på ett bett jag Inte vet hur man ska använda det å ägaren total vägrar låta mig på ett som jag vill ha..så skulle jag sluta rakt av! hästägaren borde ha vissa saker i åtanke på att alla faktiksat inte kan hantera vissa saker å att man kommer överäns om ngt som passar alla..för jag tror knappast att "ni" hästägare vill bossa över "oss" medryttare å sedan uppstår det konflikter å medisen slutar å man får söka ny å kanske historien upprepar sig om och om igen-för att just kanske hästägaren är FÖR bongstyrig...:angel:

jag hade ett sådant "fult" fall innan nuvarande häst...den ägaren var helt jävla sjuk i sitt pyttelilla huvud...:mad: (det hade inget m utrustning att göra utan ngt annat..drar Inte upp det såvida ngn verkligen Vill höra..)

till alla som svarat:

även jag rider hästen ibland.
sist jag red den så red jag ett bra pass på lördagen och så fick han stå söndagen för jag hann inte rida.. sen fick jag höra av andra folk att dom sagt att jag förstört hästen för han var visst hemsk att rida när dom red sen.. det är för mig obegripligt (ridpasset var ett av de bästa jag haft på den hästen)..
dom tycker om att skylla saker på andra. men säger det aldrig direkt till personen..

så vitt jag vet nu så har dom fått "order" av tränaren att inte rida med pessoat eftersom hästen bara går fint med huvudet och har bakbenen kvar i stallet.. pga detta så är hästen halt nu (tränaren gissade på kotledsinflammaton)

jag skulle vilja höra om det inte är för mkt begärt nikkis..

hej sweep. :) skönt att du är här och säger din syn på saken, med tanke på att de dessutom inte verkar tro att jag är kapabel att rida´nåt annat än skogsturer..

Hästägaren har sista ordet ALLTID!

Inte för att vi vill ha dörrmattor att pinka på utan för att det är vi som bär ansvaret och kommer man inte överens så får medryttaren hitta en annan häst och ägaren en annan medryttare.

Och om det är så att hästägaren är omöjlig så får den problem att få någon att stanna kvar som medryttare.....

true. tori, jag tror att du är en jättebra hästägare att va medryttare åt, men de här ändrar regler och utrustning snabbare än vad man hinner säga va? det är lite jobbigt ibland.

Det låter som om du har hittat ett "Måndags exemplar" av hästägare.
Leta upp en trevlig häst med en bra ägare istället! ;)

är lite svårt på ett så litet ställe som årjäng. men men. som sagt, till hösten blir det nytt hem och ort vilket leder till nytt stall. där kanske det finns nån som behöver mig. men de flesta vill ju ha nån som är 18+ och gärna med körkort så det är väl dödfött.

din historia om din förra ägare. intressant att höra vad det finns för morons här i hästvärlden;)

jasså oki haha..*lite trög bara*

Ja det var ju så at jag var runt 15-16 år då ( ca 3-3½ år sedan nu typ)
jag blev medis på en helt underbar häst då ägaren dels inte hade tid,ork,engar å var höggravid...
så hästen blev som min egen då å ägarinnan kom lite då och då..under sommaren va han på bete å de va den bästa tiden! sen flyttade han ut till ett mindre stall bakom (bokstavligen) bakom jesus rygg!!! men skit komunikationer,långt in i skogen utav h*lvete å vägen var inte ens belyst...:eek: (mörkrädda lilla jag,kul att gena över skogen vid det ÄCKLIGA övergivna torpet..men de va 20 min snabbare väg)

hur som helst,jag ställde upp till 110% för ägaren å gissa om jag blev utnyttjad! hästen fick efetr en vecka i nya stallet ngn konstig "bula2 under sadelgjords "randen" å fick inte ha sadel på pga av bulan..red barbacka i ca 4 mån-tänk er en distans häst m grymt mkt överskotts energi då bara jag red han 3 ggr/v...här snackar vi om lårmuskler...:angel:

ja iaf så gjorde jag allt ägaren bad om,hade instläp,fodringar mm (till de 5 hästarna i stallet)
ja efetr ett tag så kom vet. ut efetr att jag "bett" om de aslänge för att kolla upp bulan.som visade sig vara en varfylld knöl (som ja misstänkte) sadelförbud även där..*suck* sen blev hästen halt,fick hosta å jag kunde till slut Inte rida den..så jag,ca 15 år gammal,utan bil ska åka dit för att FODRA,SLÄPPA IN Å MOCKA (mocka åt min häst) å sköta om han å sen åka hem!!! ägaren bode i närheten, och hade bil!!!!

detta gjorde jag ett bra tag för att ja älskade hästen så mkt å ville vara till lags,men ja trodde alltid att jag skulle stöta på ngt monster vid torpet å dö..ägaren fick barn å då sket hon i hästen ännu mera! då var jag verkligen "tvungen" till att åka dit..till råga på allt så prjöjsade jag 600 spänn för detta...alltså inte få rida,utan bara göra skit jobb! jag tog till slut upp detta m ägaren å sa att de inte funkar å om jag åtminståndet kan halvera min summa tills hästen blev ridbar igen..vet ni vad jag fick till svar då? "nej,min hyra går inte ner när hästen e sjuk så då ska inte heller din göra det!"

men WTF sa jag..ska JAG ,JAAAG betala för att du ska slippa röra på ditt fläsk pga av ditt barn din lathet å åka ut till DIN häst som jag INTE kan rida för att mocka,fodra alla hästar å ta in de!!??

aldirg i livet,ja slutar efter idag..sen åkte ja till stallet,hämtade mina saker,tog ett bölande farväl av hästen ¨åkte hem..
har nu sett att ägaren som haft hästen sen den va föl (han var då 9 år) å har letat medryttare,fodervärdar å sedan "sålt" hästen...jävligt trist men hoppas att han blev såld å fick komma till ett bättre hem där han hade en ägare som tar hand om honom..inte en minderågrig medryttare som fick ha allt ansvar.. kan ju tilllägga att jag i stort sett var i stallet alla dagar i veckan mot slutet..för att jag verkligen ville ställa upp..detta pågick i 7 MÅNADER!! .men man fick ju skit i ansiktet tillbaka...

så det var min mardröms ägare jag stött på...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 153
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 226
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 016
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka