Bukefalos 28 år!

Aggressiv och svårhanterlig häst.

E

EmelieKristina

För 6 veckor sedan började jag rida ett 7-årigt fullblodsto som gått som galoppör fram till att hon var 4 åt en bekant som inte klarade av henne. När jag började rida henne var hon trygg under sadel men väldigt stressad och aggressiv på marken, fram till att jag fångat henne i hagen och ställt upp henne i stallgången. För en vecka sedan flyttade vi henne till en ny ridklubb och efter att veterinären hade kollat på henne och konstaterat att hon troligen har magsår så går hon nu ute i en hage dygnet runt. Efter hon har varit där i en vecka nu låter hon oss inte lägga på henne täcken, hon sparkar och hugger så fort jag går nära hennes bakdel efter att ha lagt täcket över ryggen och om jag inte är snabb med att knäppa alla spännen drar hon av sig dem. När jag tillrättavisar henne kastar hon med huvudet och hotar tillbaka. Hon här även börjat vägra gå frammåt för skänkeln när jag rider och tvärstannar och sparkar argt och lägger öronen bakåt om jag lägger på för mycket ben. Vi har haft dit veterinären, kiropraktorn och tandläkaren efter som min första instinkt var att hon har ont men ingen hittade något fel på henne. Ägaren som är rädd för henne har överlåtit hästen till mig. Jag vet att hon var väldigt vanvårdad innan hon kom till oss och jag känner på mig att hon inte har någon tillit och det är därför hon blir aggressiv. Jag är inte rädd för henne och jag tar dubbelt så lång tid på mig med henne som jag gör med de andra hästarna men det är så sorgligt att se henne olycklig eftersom hon är en så rar häst med otrolig kapacitet. Jag vill inte ge upp eftersom jag vet att ingen annan kommer att ta sig an henne och hur jävlig hon än är älskar jag den lilla knäppa hästen. Hjääääälp! :confused:
 
Sv: Aggressiv och svårhanterlig häst.

Jag skulle tippa på att det fortfarande är magsåret som spökar. Tänk dej själv hur en människa med magsår mår...

Vad får hon för foder just nu? Går hon på gräs eller i "jordhage"?

Det kan ju vara så att hon testar eller vantrivs, men jag skulle tippa på problem inifrån.

Mitt sto blev hopplös att rida under en period, höll på att krypa ut skinnet när man la emot skänkeln, brunstade non-stop i flera veckor och var allmänt trött, orolig och lite kinkig (världens snällaste häst, så vilken annan som helst hade väl slängt av mej i skogen och sprungit hem) . Veterinären hittade inget fel på henne. Ringde då ett företag som marknadsför örter och efter det att jag förklarat mina problem kunde hon över telefon i princip konstatera att min häst hade rätt stora problem med magen. (hästen har även haft fång + alltid varit hopplös att hålla nere i hull).

Fick tipset att som första försök testa vanlig bakjäst, blå-gula som säljs överallt. Nu har hästen ätit det i 3 mån, hon blänker så man kan spegla sej i pälsen på henne, hullet är kalas även att hon går på gräs, hon är pigg, trygg, brunstar som hon ska och mår allmänt oförskämt bra...:laugh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Aggressiv och svårhanterlig häst.

Tänk på att det kan va en väldig omställning för hästen att flytta till ett nytt stall speciellt för en häst som redan är stressad och lider av magsår.
De att hon beter sig när du rider kan ju ha att göra med att hon har ont.
hade jag varit i din sits hade jag låtit hästen få bo in sig lite och inte ridit på ett tag utan gått lite promenader med henne bara och försökt hantera henne från marken för att ni ska lära känna varandre och veta vart ni har varandra.

Första dagarna när man har en ny häst kan man likna med en "smekmånad" speciellt när man tar över en häst som har samlat på sig olater och haft ett hårt liv innan det e fört efter någon vecka som man brukar se hästens rätta JAG.

Så backa tillbaka några steg och ta de lite lungt.
Tänk på att Magsår är inget som man ska ta lätt på då hästen faktiskt är sjuk.
Ett magsår som inte får "vila" och läka kan ha alvarliga konskvenser och kan tvyär sluta väldigt illa om man inte är noggran med hästens kost och lyhörd för hästens allmän tillstånd.

En häst som gått som gallopör har ju en tendens att vara lite expolsiv för det e så dom avlar fram dom för att kunna sätta till de lilla extra när de tävlar så de att de är lite stressade, trippiga och heta att rida är något som du kan räkna med och något som kommer ta tid att arbeta bort. Lycka till
 
Sv: Aggressiv och svårhanterlig häst.

Jag vet inte om jag kanske missförstår men - en häst som är:
1. tidigare vanvårdad (hur långt tidigare?)
2. har av vet diagnosticerat (?) magsår
3. stått i helt nytt stall i en vecka
4. har flera olater sedan tidigare

och så är du förvånad över att den krånglar? Sluta rid på den! En vecka är ingen tid alls... Ge den en månad för att läka ut och lugna ned sig, komma in i rutinen. Kanske behöver den flera månader. Tacka tusan för att den är arg, mår dåligt och inte vill vara med.
 
Sv: Aggressiv och svårhanterlig häst.

Hej och tack så mycket för era svar.
Hon går nu i gräshage med tillgång till gräs och hö dygnet runt. Hon får även 2 kg Speedi beet och 3 kg weightlifter (Havre, solrosfrön, lucern, vetekli, majsflingor) och Bio Bloom som rekomenderat av veterinären för att hjälpa hennes magsår. Anledningen till att jag har ridit är att hon är i karantänhage eftersom hon precis kommit till det nya stället och för att hon ska få komma ur hagen har jag skrittat runt på området eftersom hon är lättare att handskas med från ryggen än från marken. Men eftersom hon protesterade så ordentligt har jag inte velat rida igen tills hon är lite gladare. Men det är nog som ni säger, bäst är nog att låta henne komma till rätta och bara promenera med henne tills stressen av flytten har lagt sig. Har tagit kontakt med ett ställe som håller på med natural horsemanship som ska komma ut nästa vecka, han sa att hon antagligen är både stressad och understimulerad eftersom hon går själv i sin hage och nu inte har ridits på en vecka. så igår spred jag ut hennes hö i hela hagen och jag henne en boll att leka med för hon gillar att sparka runt på ett bildäck som finns i hagen och imorse när jag åkte ut för att fodra och byta täcken lät hon mig faktiskt göra det utan att sparka, la bara öronen bakåt men det kan jag leva med. Det får ta den tid det tar men blir alldeles överlycklig över minsta lilla framsteg! :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 847
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 016
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 852
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp