Åh vad arg!!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Fina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 128

Fina

Trådstartare
Nu har jag fått nog!!! Eller vi ska man väl säga.

Har min häst i ett mysigt stall lagom långt ut på landet (enligt mig)

Man kan tycka att det inte borde vara några problem med trafik där...

Vi är tvungna att rida på mindre asfaltsvägar för att komma någonstans. Det är i närheten av ett grustag så det är ganska många lastbilar. Det vänjer man sig vid och de visar oftast hänsyn mot oss ryttare. De är inte problemet.

De senaste ca 2 veckorna har några killar i min ålder (18-19) kört som idioter i olika bilar. Tutat på hästarna och sladdat förbi! Nån kom i en bil när det var mörkt ute i tisdags och drog på nån form av polistuta precis bredvid min häst. Jag red dessutom barbacka.

De har skrikit åt 12-13 åriga tjejer från vårt stall att de inte ska rida mitt på vägen, de red i kanten av vägen. Killarna sladdade sedan iväg och uppförde sig allmänt idiotiskt.

Ren tur att de hästar som hittils råkat ut för det här är väldigt lugna och vana vid bilar.

Vad händer om det är en unghäst, eller en som bara är lite känsligare och inte lika trafiksäker som våra?
Precis vad som helst!!!

Träffade på en av dem som jag känner igen vid en bensinmack nu ikväll. Brukar inte bli arg och brukar defenitivt inte skälla på folk.

Gick fram och sa åt honom att de inte ska köra som idioter och att de skrämmer slag på hästarna, och att vi kommer polisanmäla dem till slut om det fortsätter. "jaja det är ingen fara"
Jag gick bara därifrån... Så :devil: arg!!!

De följde efter mig i bilen sen o lös med nån strålkastare eller nåt.... gick in genom ena örat och ut genom andra och det kommer antagligen bara bli värre!

Vad ska vi göra? Vad är det som gäller? Ska prata med polisen om de fortsätter och försöka få dem att cirkulera på de vägarna.
Ska även försöka få hastigheten sänkt en bit. Är 70 nu förbi en skymd korsning så det borde inte va alltför svårt.

Är det någon som vet vad man kan göra åt det här? Har någon råkat ut för samma sak? Vill inte tänka på vad som kan hända...

Sv: Åh vad arg!!!

Nu har jag fått nog!!! Eller vi ska man väl säga.

Har min häst i ett mysigt stall lagom långt ut på landet (enligt mig)

Man kan tycka att det inte borde vara några problem med trafik där...

Vi är tvungna att rida på mindre asfaltsvägar för att komma någonstans. Det är i närheten av ett grustag så det är ganska många lastbilar. Det vänjer man sig vid och de visar oftast hänsyn mot oss ryttare. De är inte problemet.

De senaste ca 2 veckorna har några killar i min ålder (18-19) kört som idioter i olika bilar. Tutat på hästarna och sladdat förbi! Nån kom i en bil när det var mörkt ute i tisdags och drog på nån form av polistuta precis bredvid min häst. Jag red dessutom barbacka.

De har skrikit åt 12-13 åriga tjejer från vårt stall att de inte ska rida mitt på vägen, de red i kanten av vägen. Killarna sladdade sedan iväg och uppförde sig allmänt idiotiskt.

Ren tur att de hästar som hittils råkat ut för det här är väldigt lugna och vana vid bilar.

Vad händer om det är en unghäst, eller en som bara är lite känsligare och inte lika trafiksäker som våra?
Precis vad som helst!!!

Träffade på en av dem som jag känner igen vid en bensinmack nu ikväll. Brukar inte bli arg och brukar defenitivt inte skälla på folk.

Gick fram och sa åt honom att de inte ska köra som idioter och att de skrämmer slag på hästarna, och att vi kommer polisanmäla dem till slut om det fortsätter. "jaja det är ingen fara"
Jag gick bara därifrån... Så :devil: arg!!!

De följde efter mig i bilen sen o lös med nån strålkastare eller nåt.... gick in genom ena örat och ut genom andra och det kommer antagligen bara bli värre!

Vad ska vi göra? Vad är det som gäller? Ska prata med polisen om de fortsätter och försöka få dem att cirkulera på de vägarna.
Ska även försöka få hastigheten sänkt en bit. Är 70 nu förbi en skymd korsning så det borde inte va alltför svårt.

Är det någon som vet vad man kan göra åt det här? Har någon råkat ut för samma sak? Vill inte tänka på vad som kan hända...
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: ring polis omedelbums! innan det händer något...fyfan vad arg jag blir på såna där jubelidioter...gick ur blöjan för tidigt låter det som...!

OMG att en del får ha körkort och bete sig på de visset. De är ju förjävligt. Fattar de inte att det blir deras fel om det händer något inte erat.
Så synd att det inte finns någon resperkt hos vissa. De kan ju hända vad som helst när de håller på så där.
Ring polisen och få hjälp därifrån.
Lycka till.......

För det första, större delen av asfaltsvägen är grustagets, kontakta dom om bommarna som sitter, sitter där av en anledning. En vart ihjälkörd på den sträckan av folk som körde som idioter.. Men då kan ingen åka över skogen längre.

För det andra så får man faktiskt lära sig när man tar körkort att man ska köra försiktigt förbi en häst, men den biten verkade inte dom ha lärt sig. Var själva försiktiga med när ni rider på vägen, rid inte på vägen utan i kanten och på led, inte i bredd..

Jag skulle nog oroa mig mera för lastbilarna som kommer sulande..

Men kontakta polis, sätt upp skyltar utmed vägen att det finns ryttare och hästar på vägen.

gud vad skönt det är att bo i skogen..:angel: :cool:

För det första, större delen av asfaltsvägen är grustagets, kontakta dom om bommarna som sitter, sitter där av en anledning. En vart ihjälkörd på den sträckan av folk som körde som idioter.. Men då kan ingen åka över skogen längre.

För det andra så får man faktiskt lära sig när man tar körkort att man ska köra försiktigt förbi en häst, men den biten verkade inte dom ha lärt sig. Var själva försiktiga med när ni rider på vägen, rid inte på vägen utan i kanten och på led, inte i bredd..

Jag skulle nog oroa mig mera för lastbilarna som kommer sulande..

Men kontakta polis, sätt upp skyltar utmed vägen att det finns ryttare och hästar på vägen.

gud vad skönt det är att bo i skogen..:angel: :cool:

Visst är lastbilarna otäcka. Men ofta hör man dem ju väl och kan flytta sig från vägen om man har en nervös häst. De här kommer som en vanlig bil och slänger sig på både tuta och gas innan man vet ordet av... Skogen måste va skönt på många sätt!

OMG att en del får ha körkort och bete sig på de visset. De är ju förjävligt. Fattar de inte att det blir deras fel om det händer något inte erat.
Så synd att det inte finns någon resperkt hos vissa. De kan ju hända vad som helst när de håller på så där.
Ring polisen och få hjälp därifrån.
Lycka till.......

körkort på postorder...eller låna morsans? :rofl: :idea: :angel:

Visst är lastbilarna otäcka. Men ofta hör man dem ju väl och kan flytta sig från vägen om man har en nervös häst. De här kommer som en vanlig bil och slänger sig på både tuta och gas innan man vet ordet av... Skogen måste va skönt på många sätt!

Kolla vilka som är markägarna, jag har för mig att L sa att det var grustagets. Dom har nycklarna till bommarna, man jag är tveksam att dom kommer att låsas någonsin igen.. Ni kan inte få en ridstig över gärdena så ni slipper gå på vägen? Tipsa polisen om fartkontroll och nykterhetskontroll på lstbilar och bilar. Tänkte på staketet.. Gissningsvis så är inte den vägen speciellt högprioriterad, så det kan vara svårt.. Det är inte grannarnas barn och vänner?? Dom hölls ju för några år sedan, men efter en rejäl utskällning så slutade dom..:angel:

Här reagerar man om det kommer en bil alls... Höjdpunkten är när posten eller sopbilen kommer..

Jo vi ska prata med både L och polis. Vi har reg. nr på en av bilarna.

Det är inte dom, de har lärt sig ;)
Vet två av dem som går i samma skola som mig. Ena både för och efternamn och bostad... Den andra kan jag ta reda på. Ridstig står högt på önskelistan. Tar upp det med L oxå när vi ändå är på G.

En gån när jag var ute och red kom där en dåre i minst 100 km ! Han kom så snabbt att när jag skulle gå över vägen så var där ingen bil, men när jag sedan va mitt i vägen så kom bilen från ingenstans. Och föraren saktade inte ner utan bara väjade för mig och fortsatte lika fort ! Jag blev så chockad att jag började gråta. Hade han kört på mig och hästen hade ingen av oss överlevt. Och detta var på en väg där man max får köra i 50 km. Och jag ringde polisen direkt med min mobil och berättade vad som hänt. Efter 1 vecka stod dom på vägen och hade hastighets kontroll .. Men vad hjälper det när både radio och dags tidningar informerar om var polisen håller till ?? Då blir alla bilister sååå snälla och kör sååå försiktigt .. Dagen därpå stod det i tidningen att den som hade kört fortast var uppe i 67 km (bara) hade dom inte varit så dumma och informerat om var dom står så hade kanske den galningen som höll på att köra på mig åkt fast och förhoppningsvis blitt av med körkortet

Vilka idioter :eek: :eek: :eek: Polisanmäl omedelbart! :mad: Häromkring är vi hemskt bortskämda med snälla bilister :bow: Men som sagt, se till att de åker fast fort som tusan innan det hinner hända nåt. För det låter ju som en tidsfråga.

Lite uppdatering! Några i stallet kollade upp reg. nummret. Ringde till ägaren och det var ju såklart deras son som haft bilen. Föräldrarna var glada att de fick reda på det och ringde runt till killens kompisar om jag förstod det hela rätt... Fick en snabb uppdatering i stallet ;)

Så nu får vi bara hoppas att det fastnade! Fortsätter de så blir det polisen på en gång!

haha jag råkade svara på den dubletten.Men va bra att det verkar reda sig.

Du får uppdatera senare så vi får höra hur det gick egentligen.

Usch, och ursäkta mig att jag svär nu, alltså fy fan vilka idioter. hur kan man ens komma på tanken att göra så? Folk är rädda för att få älgar i bilen, men inte är de rädda att få en 500kg häst PLUS människa i bilen.
de verkar inte riktigt torra bakom öronen.
Jag trodde jag hade ett problem med våra bilister, och de kör liksom "bara" i 70 på 50väg.
Nu hade de poliskoll här i området för någon vecka sedan, och jag var riktigt lättad när jag såg den, men behövde själv inte åka in. Nu har de äntligen fattat liksom.
Så jag tycker egentligen inte det gör så mycket att det står i tidningarna, de första som åker dit vet ju inte om det.

Jag log brett när jag läste att ni hade ringt hem till dem. Det var inte mer än rätt! Guldpriset till dig i år :banana:
Man kan ju tänka att föräldrarna inte var så glada med tanke på att det är deras bil, och son (kanske mindre värdig men deras likförbannat :D ) Väntar spänt på uppföljningen.

:eek::eek: Fy sjutton vilka jubelidioter!! :mad:
Håller med alla andra här inne, ring omedelbart polis och landägare, försök även kolla av deras registreringsnr så att du även kan ta kontakt med deras föräldrar. De där ungarna verkar inte torra bakom öronen än eller oerhört bortskämda. :devil: Fy sjutton!! :eek:

Ops... ska vara naturligtvis till trådskaparen!! *sorry*

kl
Gud så irreterande!!! Tycker du ska klaga eller säga till polisen!:smirk:

Gud , behöver själv rida vid en stor väg ibland , inget som uppskattas , men änsålänge har dom visat hyfsad respekt bilisterna iaf ... :vissla:

Nej usch , hoppas dom lär sig , sånt där är livsfarligt !!

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 401
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 031
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Sängproblem...
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur