Bukefalos 28 år!

Aha-upplevelse: Hästen i form?

G

geggal

Jag rider på ridskola och jag tror aldrig att jag har fått en häst att gå i form... :( Då och då har jag även ridit på privathästar, men de har inte arbetat på rätt sätt då heller. Kanske kan det vara så att just ridskolehästar är svårare att rida i rätt form, men eftersom jag aldrig har lyckats annars heller så misstänker jag att jag kanske helt enkelt rider på fel sätt.

Är det någon annan som länge upplevde samma sak och som sedan fick en aha-upplevelse när "i-form-biten" plötsligt föll på plats? Gjorde ni på ett annorlunda sätt?
Det känns som om jag aldrig kommer framåt i ridningen när jag inte kan få hästen att arbeta på rätt sätt.

Fritt fram att kommentera.
 
Sv: Aha-upplevelse: Hästen i form?

Jag började på ridskola när bägge mina hästar blev långtidskonvalecenter. Då hade jag ridit och tävlat enbart egna hästar (och ibland andras privathästar) i över tio år. Och ridskolehästar är mästare på att komma undan. Det är inte det att ridskolehästar är dumma utan det är bekvämast för dom att "koppla bort ryttaren" och lulla på i sin egna lilla värld. Det är inte så lätt för ridskolehästarna att ha minst två olika ryttare varje dag som dessutom inte alla gånger kan ge korrekta hjälper. Sen tappar de flesta ridskolehästar framåtbjudningen av att trava runt i ridhus dag ut och dag in. Utan framåtbjudning är det svårt (så gott som omöjligt) att verkligen rida i form.

Jag lyckades faktiskt få ett par aha-upplevelser på ett par av ridskolehästarna men jag fick verkligen jobba för det. Men plötsligt svävade ridskolehästen och jag fram i fullständig harmoni och då är ridning verkligen underbart. Har man aldrig upplevt detta på någon häst är det så svårt att förklara.

I alla fall det krävs rejält mycket av ryttaren för att uppnå detta så egna muskler och bra kondition hjälper till, att man tränar framförallt ben och magmuskler. Sen behövs det en bra ridlärare, som verkligen kan hjälpa dig att hitta dit du vill komma. Alla tränare kan inte detta eller så passar man inte med just den tränaren. Har du provat att ta några privatlektioner? En del ridskolor erbjuder detta på sina lektionshästar.
 
Sv: Aha-upplevelse: Hästen i form?

Min allra bästa o starkaste Ahaupplevelse var när vi på sista träningen med mitt halvblod skulle trava av honom. Lektionen hade väl gått helt ok, jag var nöjd. Jag ber honom trava o hästen min stora vackra springare på 178cm höjer ryggen o trampar under sig som jag aldrig känt på nån häst, han fullkomligt flög. Han hade gått rätt förut men ALDRIG på detta viset. Som han visste att det var vår sista träning innan han vart svårt sjuk...
Vi fick enorma beröm av en pensionär, som köpt hästar av bla Brinks pappa...
Han ger inte beröm denna man men han sa "där har du nått" sen gick han. O min tränare förklarade vad han menade...att kombinationen av min pojke o mig platsade i dressyreliten med rätt träning på vägen dit. Tyvärr vart han svårt sjuk o avlivades 8år gammal ca ett år efter denna träning.:cry:
Efter det har jag aldrig fått en sån aha upplevelse igen..men just nu kämpar vi på, har fått min vackra fjordflicka att börja arbeta med baken nu äntligen. Var väldigt framtung när jag fick henne så förr eller senare kanske vi kan komma nån vart...
 
Sv: Aha-upplevelse: Hästen i form?

Jag har fått ett antal "AHA" och kännt att NU har jag kommit på "knepet". Sen går det ett tag och man inser att det var bara en ytterst liten detalj i det hela och varje ny häst kräver att man känner efter hur just den fungerar.

Men kul är det när det bara klickar till sådär och plötsligt funkar något man kämpat med länge.
 
Sv: Aha-upplevelse: Hästen i form?

Jag rider på ridskola och jag tror aldrig att jag har fått en häst att gå i form... :( Då och då har jag även ridit på privathästar, men de har inte arbetat på rätt sätt då heller. Kanske kan det vara så att just ridskolehästar är svårare att rida i rätt form, men eftersom jag aldrig har lyckats annars heller så misstänker jag att jag kanske helt enkelt rider på fel sätt.

Är det någon annan som länge upplevde samma sak och som sedan fick en aha-upplevelse när "i-form-biten" plötsligt föll på plats? Gjorde ni på ett annorlunda sätt?
Det känns som om jag aldrig kommer framåt i ridningen när jag inte kan få hästen att arbeta på rätt sätt.

Fritt fram att kommentera.

Min erfarenhet var inte alls att det var en aha-bit som föll på plats, utan att det kommer stegvis. Från att det nån gång händer att någon häst går i form ett par steg, till att vissa hästar gör det vissa gånger, till att de flesta oftast gör det. Och sen att man kan börja laborera med formen, och sätta i den form man vill att den ska gå i. Det är snarast som en lång, lång spiraltrappa, som för mig tagit mer än tio år - fortfarande kan jag inte arbeta alla hästar i form alltid.

Däremot kan det vara väldigt lärorikt att få rida riktigt välridna hästar enstaka pass, just för att få in känslan - hur det ska kännas när hästen gör en ökning, hur det känns när bakbenen är med, osv. Jag hade turen att ha ridlärare som lät mig rida ett pass på deras tävlingshästar nån gång, men det var ju för min skull - jag tillförde inte deras hästar nånting.
 
Sv: Aha-upplevelse: Hästen i form?

Det känns som om jag aldrig kommer framåt i ridningen när jag inte kan få hästen att arbeta på rätt sätt.

Det tar tid att lära sig att arbeta en häst i form. Det är ingenting man lär sig över en dag, utan det är någonting man växer i. Att rida en häst i form är en kombination av känsla, kunskap och viss styrka, och det tar tid att lära sig detta. Jag själv rider på ridskola, och jag kan ju trösta dig med att det inte alls är lika lätt att få en ridskolehäst, som trampar runt i samma ridhus dag ut och dag in, att gå i form. Sen är det ju så många olika typer av hästar på en ridskola. Jag personligen kunde bara rida känsliga hästar i form till att börja med. Men jag lärde mig stegvis att klara av andra hästar också. Så det här med formen är en utvecklingsprosses. Så låt det ta den tid det behöver.
 
Sv: Aha-upplevelse: Hästen i form?

För mig handlar det aldrig om styrka att få en häst att jobba i form, endast om teknik. Jag är liten och klen, men får även det största kallblod att jobba rätt. När man är så liten som jag, måste man hitta en teknik för att få det att gå...
 
Sv: Aha-upplevelse: Hästen i form?

Är det någon annan som länge upplevde samma sak och som sedan fick en aha-upplevelse när "i-form-biten" plötsligt föll på plats? Gjorde ni på ett annorlunda sätt?
Det känns som om jag aldrig kommer framåt i ridningen när jag inte kan få hästen att arbeta på rätt sätt.


Jag är just nu i en enda stor "Aha-upplevelse". Jag har tidigare aldrig riktigt förstått inverkan och sammarbetet mellan skänkel och hand. Tog ett uppehåll från hästar i drygt ett halvår, började om att rida och har en underbar vän som håller dressyrlektioner för mig och nu har allt börjat falla på plats! Det som jag aldrig förstod förut kom till mig i en enda stor "jaha, men är det såhär..." - upplevelse.

Jag är ännu långt ifrån att få Banjo i en stadig form där han arbetar med ryggen och sätter benen under sig. Men nu söker han sig frammiåt/neråt, är riktigt avslappnad och ibland får jag igång benen och ryggen riktigt ordentligt.

Ge inte upp bara! Jag ångrar att jag höll på att göra det.

Ska kankse tillägga att jag enbart har ridit på ridskola :)
 
Sv: Aha-upplevelse: Hästen i form?

åhja! red på ridskola i fem år utan att få till det ordentligt. sen började jag hyra egen häst och lärde mig henne utan och innan, fick köpa från ingenting och uppåt och så plötsligt en dag gick hon i form. än så länge går hon bara i form i skritten. vid trav blir hon strålkastare och i galoppen blir hon platt och lång. men det jobbas på! =)
 
Sv: Aha-upplevelse: Hästen i form?

Hejsan!

Först vill jag bara säga att jag tycker att du ska fortsätta att kämpa på! Tids nog ramlar poletterna på plats.

Någonting som jag tycker är "farligt" inom ridningen är när man fastnar i samma mönster. Man känner att det inte riktigt fungerar som man vill och att man inte kommer vidare i ridningen och utan att göra nånting åt saken. För att undvika det måste man så snabbt som möjligt bryta mönstret. Och det är här jag tycker att många faller. Många är för "mesiga" i ridningen, så att istället för att försöka med något nytt så sitter man ytterligare en termin och gör samma misstag om och om igen. Det är här ridläraren borde komma in och hjälpa till mer personligt. Men oftast är det rätt svårt eftersom ridgrupperna generellt är rätt stora.
Så det jag tycker att fler borde börja att våga exprimentera lite mer. Säger ridläraren att du ska ha mer stöd i tyglen då måste du också ta mer stöd i tygeln. Och om du råkar ta lite för mkt stöd är det värsta som kan hända att hästen gör halt. Då är det bara att ge lite skänkel så går hästen fram igen och förhoppningsvis (om du har stöd kvar i tygeln) kan du rama in hästen lite mer mellan hand och skänkel. Alltså att få hästen att trampa mer under sig och på så sätt få ett ärligt stöd på tygeln. Nu menar jag absolut inte att du ska rida okänsligt och dra och slita hästen i munnen. Men vissa hästar kan inte bära sig själv utan behöver din hjälp tills en början och då måste du kunna ge den hjälpen. Speciellt ridskolehästar som har en förmåga att bli okänsliga.

När jag rider hästar så brukar jag generellt rida en pigg och framåt häst med mkt skänkel så den ärligt går fram till betten. En pigg häst har ju för vana att "spinga ifrån" arbetet och vet att de flesta ryttarna drar dom i munnen för att få den att gå lite långsammare. Men om man istället driver dom framåt mot såklart ett lätt stöd i handen så brukar de ge en positivhäst.
Likaså om jag rider en lat häst vill jag rida med så lite skänklar som möjligt. Låter kanske lite bakvänt men det brukar fungera bra!

Sen är det ju så med ridningen som är en konstsport på många sätt att alla måste hitta en stil som funkar för dom.

Lycka till på vägen!!
 
Sv: Aha-upplevelse: Hästen i form?

Jag fick en sådan aha-upplevelse! Jag red inte på en duktig häst utan en omusklad och troligen inte så välutbildad nybliven ridskolehäst som det visade sig att jag passade väldigt bra ihop med. Plötsligt gick han några steg i form och då förstod jag hur det skulle kännas.
 
Sv: Aha-upplevelse: Hästen i form?

*KL*
Tack alla för era svar!
Något som jag har funderat över ett tag är att rida privatlektion varannan vecka istället för att rida i en grupp som nu (då landar priset ungefär på samma). Även om det blir två lektioner mindre i månaden så tror jag att jag lär mig desto mer på så vis. Jag är så rädd att tappa suget annars, som det är nu känner jag som sagt att jag inte kommer någonstans, och privatlektioner kanske kan ändra på det...
 
Sv: Aha-upplevelse: Hästen i form?

För mig handlar det aldrig om styrka att få en häst att jobba i form, endast om teknik. Jag är liten och klen, men får även det största kallblod att jobba rätt. När man är så liten som jag, måste man hitta en teknik för att få det att gå...

Kan inte riktigt hålla med dig, för en viss styrka krävs det. Jag är också liten och klen, väger 42 och är 166. Det funkar med teknik till en viss del, med du behöver styrka i ben och mage för att kunna rida en häst i en bra form där bakbenen och ryggen är med. Självklart beror det på vad det är för häst, men ridskolehästarna där jag rider har inte alltid så mycket muskler för att orka jobba i form i alla gångarter och då får du som ryttare rida dubbelt så mycket för att hästen ska orka gå i form i alla gångarter. Alltså krävs det en viss styrka
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 708
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp