Bukefalos 28 år!

aj då hur gör jag nu..

Shimzy

Trådstartare
hej...
jag skrev en tråd för ett tag sedan ang sele och min rockard.
uppdaterar..
har köpt en h**ks bröst sele inkl baksele (vilket jag förstått var galet gjort)
och en rockard som inte skulle ha fästen för bröst sele utan skulle dras med travsele..
men nu visade det sig att den har öglor för bröstsele..
en lätt liten rockard..

återigen..
är det okey att dra med min bröstsele
eller är det bättre att byta till travsele

är så osäker..
jag har inte råd att köpa en "riktig" bröstsele plus att rockarden inte har svängel..
så vill lixom bara göra det bästa av situationen..
komemr nog köra 1-2 dagar i veckan bara för att varva med ridningen. skritt å trav jobb..

snälla hjälp mig.. förlåt att jag tjatar..
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Sök här på forumet, finns nog en miljard likande trådar. Sök på tex "skitsele". Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag inte är så erfaren själv. Varken travsele eller den sele du köpt är särskilt bra. Kolla begagnatmarknaden, ibland finns bra selar till bra pris! Svängel kan du med störrsta sannolikhet få dit själv, finns att köpa lösa.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Jag kan inte hjälpa dig att välja.

Det jag kan säga är att om hästen verkar trivas, om du inte tänker ge dig ut i tuff terräng utan håller dig på skapligt släta skogsbilvägar etc och om du inte lastar i hela bekantskapskretsen i rockarden så kan du köra med travsele, och sannolikt även med "skitselen"... men försök byta till bättre grejor framöver om ditt körintresse blir stort och du vill köra mycket och i mer varierad terräng i alla fall.

Jag kör min shire med travsele och lätt rockard för närvarande och det går alldeles utmärkt.

Foderhästen jag hade körde jag med (hukar) loksele - ja en tung arbetssele ja - och en tyngre modell av rockard. Inga draglinor. Hon ÄLSKADE att dra sin rockard. Hade aldrig något skav eller verkade ha ont och som sagt var, en gladare häst än Blossom framför rockarden finns inte.

Tja, det är inget jag rekommenderar i sig, en häst ska så klart ha så bra utrustning som möjligt. Men... för en som hobbykör kan det faktiskt vara ok att åtminstone prova en tid med lite billigare saker - så länge hästen är glad och villig.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

hej...
jag skrev en tråd för ett tag sedan ang sele och min rockard.
uppdaterar..
har köpt en h**ks bröst sele inkl baksele (vilket jag förstått var galet gjort)
och en rockard som inte skulle ha fästen för bröst sele utan skulle dras med travsele..
men nu visade det sig att den har öglor för bröstsele..
en lätt liten rockard..

återigen..
är det okey att dra med min bröstsele
eller är det bättre att byta till travsele

är så osäker..
jag har inte råd att köpa en "riktig" bröstsele plus att rockarden inte har svängel..
så vill lixom bara göra det bästa av situationen..
komemr nog köra 1-2 dagar i veckan bara för att varva med ridningen. skritt å trav jobb..

snälla hjälp mig.. förlåt att jag tjatar..

Du fick ju massor av svar i din andra tråd.
Enligt mig så ska du skippa både hööks selen och travsele och köpa dig en "riktig" (iaf. i skolkörningssammanhang) sele.
Har du inte tänkt att göra det så tycker jag att det spelar mindre roll vilket av dina två alternativ du väljer. Håll koll efter brännsår på bogen och under magen på din häst bara.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Jag tycker du ska vänta med att köra tills du har råd att köpa riktigt grejjer.

*hukar mig kommande snobb-påhopp*
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Skit selar är smidiga att ha vid inkörning, med vanlig körning duger dom inte riktigt till... :crazy:

Tycker du skall följa mitt föra tips SPARA! Köp en basic sele (tror det var 2400kr) från selar.se eller vänta mer... Köper man en ordenlig sele får man ofta tillbaka pengara när man säljer dem.

Om man skall köra i en skit sele + baksele, skall det typ vara i skritt och trav med lätt vagn engång varannan månad.

Mvh
Emma
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

En fråga varför har du köpt sele och baksele från hööks ? Blir inte det rätt dyrt bakselen får man väl inte till ? och inte några tömmar.
Bättre att köpa en som man får allt till och skönt att slippa bygga om.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Hade du lagt till 700 kr hade du fått en komplett sele med huvudlag, draglinor, baksele och töm.(Equilex Bröstsele standard/Hobby)
Även om dem inte är helt bra heller så är det mycket bättre än en vanlig bröstsele.
Har själv tänkt köpa en till min stora häst, tycker det räcker då jag bara tänkt köra 1-2 gånger i veckan, om ens det!
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

för att jag inte visste att den var skit innan jag köpte den..
annars hade jag ju givetvis kollar runt och köpt en bra.
men trodde ju givetvis inte att det fanns selar som inte drog på rätt sätt.. och jag verkar inte vara ensam om att ha gjort den tabben..
men nu är det gjort!
det är försent att lämna tillbaka den..

och har inte några pengar till ny sele, just sparat ihop till en rockard ju..
så jag kan bara välja mellan att behålla den eller byta till en travsele, eftersom jag kan få den billigare begagnad.. typ samma pris osmjag åfr om jag äsljer min bröst..

och visst i framtiden kommer jag givetvis köpa mig en riktig sele MEN det valet finns inte nu..

så fråan är bara vad som är bäst nu..
men om jag använder bröstselen och spänner bukgjorden hårt och den andra som siter ihop med bröstan löst... borde inte det funka relativt då?'

eller kan jag kanske bygga om den på något sätt?

:D
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

Är ju inte haj på det här heller!
Men testa och kör, du har ju en baksele i alla fall, det är ju alltid nåt!
Känner du din häst så märker du ju om han inte trivs!
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

jjag har en bröstsele typ den billiga från H**ks till min shettlandsponny. den är ombyggd så att skakelfästena är satta högre upp i däckeln och gör på så vis att bröstan blir lös och att min shettis inte får skav eller brännsår av bröstan då den kan löpa fritt tillsammans med draglinorna.

Det kan alltså vara ett alternativ att försöka bygg aom selen men se då till att det inte vilar så mkt vikt i skaklarna eftersom däckeln är svag. fungerar bra till min shettis men har planer på att så småningom byta till en riktig sele.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

På frågan vad som är bäst just nu så är svaret fortfarande att vänta tills du kan köpa riktiga grejer, det handlar ju inte bara om att din häst ska trivas eller att det inte ska skava osv utan det ska också hålla och inte skapa onödiga risker vid ev. olycka.
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

jag skulle köra med en hööks sele om det bara var 1-2 ggr i veckan. jag har själv deras gammla loksele nu och den är suverän :D
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

ja lokselen är jätte bra tycker jag men nu letar jag efter en bra bröstsele någon som vill hjälpa,,, då är det bara att kontakta mig :D
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

du har möjligtvis inte någon bild på din ombyggda sele?
det hade ju varit ett toppen alternativ tills jag har råd att köpa en ny :D
 
Sv: aj då hur gör jag nu..

å så såg jag en bild på forumet innan på ngn som gjort en jätte smidig svängel.. hmm.. mera bilder på svänglar ;) enkla lätta byggen!
så kanske jag kan göra det ås bra som möjligt!
 

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 172
Senast: Vogue
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 729
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 828
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 030
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp