Åka till Danmark med hästen?

Nej nej! Vill inte bli igenkänd på stan av tullare! Det räcker med att personalen på bolaget på Stattena hälsar på mig när de träffar mig på stan! :crazy: :o :D
 
Ähhumm. Jag lastade hästen och åkte. Visade inte ett papper varken på ut- eller inresan. Har hört mej för med ett antal människor som gjort samma resa massor av gånger. Ingen av dem har behövt visa några papper. Ska åka över nästa år igen. Då gör jag på samma sätt. Bra eller dåligt, inte vet jag, men det funkar!/ Miranda
 
Det är ett tillvägagångssätt jag inte skulle vilja rekommendera. Blir du stoppad och dina papper kontrollerade, så blir det antagligen ganska besvärligt att komma vidare.
Jag tycker det är otroligt nonchalant mot hästen att riskera att den kan bli stående i timtal i transporten för att DU inte brytt dig om att följa lagen!

Kanske dags att flagga upp det här "problemet" för Statens Jordbruksverk? In- och utförselbestämmelser har kommit till för att hindra att vi sprider smittsamma och farliga sjukdomar över gränserna. Jag tycker att du och dina bekanta visar total ansvarslöshet genom att göra som ni gör! :mad:

Immer
 
Hästpasset skulle hon ju ha oavsett. Bara jag som varit seg. Skönt i alla fall att det ordnar sig.

Det med tävlingar förresten...jag måste väl ha en licens för i år för att tävla i Danmark, eller?

Vad krävs egentligen för att anmäla sig på en tävling? Äsch jag är inte ens med i någon klubb i år så det kommer väl inte alls att funka. Billigare hade det väl i alla fall varit *ingen koll*
 
Fast det är väl ändå inte deras fel att folk inte kan planera saker i god tid?
Det är precis som med pass till oss människor, folk kommer på dagarna innan dom ska resa att dom ska ha passet (trots att resan är bokad ett halvår i förväg) och sedan gnälls det på den långa tiden och alla köerna.

Onödigt vetande men... jag fick mitt FEI-pass på EN DAG!!! :bow:

Så då tycker jag tyvärr att 4-5 Veckor ÄR lång tid! :mad:

Att höra sig för en månad innan avfärd tycker jag är alldeles lagom, för man kan planera i evighet utan att veta säkert om man har en frisk häst att åka iväg med sen.
 
kan bara svara på hur det var när jag hämtade hem min häst ifrån danmark.

det enda som behövdes var ett intyg från nåt danskt jordbruksministerie utfärdat inte tidigare än 48h innan resa som intygade att hästen var i resbart skick.
inga andra papper behövdes, pållen behövde inte ens vara reggad.

vi lastade in homom i trailern, åkte till fredrikshamn, vinkade till personalen som dirigerade bilarna . De frågade om vi hade häst i trailern, -ja svarade vi och då blev vi hänvisade till en plats allra längst bak kanske 50m från andra bilar alldeles vid baklämmen på båten så hästen skulle få frisk luft.

det var allt, waow vilken kontroll.... :smirk:
 
sorry! allt jag kan om båtar (eller fartyg eller skepp eller vad den nu heter) är vad bogvisiret sitter :o
 
Ja, men då vet du något om båtar i alla fall. :)
Jag har själv jobbat till sjöss, är gift med en sjöman och har en son som går i pappas fotspår, så jag har lärt mig en del under årens lopp...

Immer
 
Ja, i princip är det bara att lasta och åka då chansen är ganska liten att de stannar och kollar ens papper. Men gör de det... vad gör man då?
Oss kollade de inte heller, inte en blick, tror t.o.m. tullkontoret var stängt när vi åkte över, men vi hade iaf alla "rätta" papper för att slippa oroa oss.
 
Om du ska tävla finns särskilda regler för norden. I korthet innebär de att man ska ha pass till hästen samt anmälan till tävlingen man ska vara med i . Utresa max 5 dagar innan och hemresa max 5 dagar efter tävlingsdag/dagar. Vid tävlingen ska intygas att hästen deltagit av veterinären eller om sådan ej finns av överdomare. Det ska kunna visas upp vid återfärd.

Om hästen inte kan vara med i tävlingen (även om den bara är halt) faller den ur undantagsbestämmelserna och det krävs ett sundhetsintyg utfärdat inom 48h innan återinförseln, vilket borde kunna utfärdas av veterinär i tävlingslandet utan bekymmer...

§§ 9, 9a
§ 5
 
Nej nej, jag vet inte om du missförstod, men vi behövde inga andra papper och därmed köred vi helt lagligt. hade dom stannat och kollat så hade jag ju visat upp exportcertifikatet. sedan hade jag ju hans reg.papper iallafall. Så jag behövde aldrig tänka "vad händer om dom stannar mig"
jag vill gärna vara på rätt sida lagen då jag åker så sällan.
 
jag vill gärna vara på rätt sida lagen då jag åker så sällan.
Jag tycker det är viktigt att ALLTID vara på rätt sida lagen, oavsett om man åker ofta eller sällan. :)

För - vem är det som drabbas hårdast om du blir stående därför att dina papper inte är OK? Hästen ska inte behöva utsättas för onödiga förseningar under transporten.

Immer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 973
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 098
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 509
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 869
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp