Åka till Danmark med hästen?

S

Spider84

Visste inte vart den här tråden hör hemma...så den hamnade på Gnägg så får jag hoppas att den flyttas rätt om den ligger fel. :bow:


Jag ska till Danmark med Ami runt den 1 september. Vad behöver jag för papper? Måste jag veterinärbesikta henne?

Måste man typ köra någon fuling med att man ska över och tävla eller kan jag säga (om tullen kollar) att jag ska över i ett halvår på praktik?
Jag ska åka med någon hästtransportör.

Hoppas att någon gjort nåt liknande som kan hjälpa mig med detta.
 
Vet bar ahur det var när vi åkte över med travare och tävlade i Danmark. Vaccinationen är viktig, danskarna är stenhårda med det.
Sen behövs det oftast nån gränsvterinärintyg om att hästen är frisk och det måste utfärdas tidgast 48 timmar innan man reser över.
Vet inte om det är så nu men förr var det så.
Om man ska fuska till det så är det mindre sträng koll på bron än på båten....
 
Vaccionationen är inga problem. Det var ju det med veterinär intyg då. Ska höra med dem jag kommer att åka med (håller på och maila runt nu) och se vad de säger om det. De borde ju om inte annat ha koll.


Boungusto
Vedbaek? Du menar väl Hornbaek? :confused: Jo efter en liten stund. För ska jag till Enggarden (granne till Bent) i tre månader och sen ska jag till Bent i ytterliggare tre månader. *se fram emot*
 
Klart det är Hornbaek, det är i Vedbaek som jag kappseglar! Lite yr...

Du kan vara glad du! *drömmer* (Dock inte om BB) ;)
 
För att ta dig över sundet behöver du:

* EU-pass till hästen
* Hälsointyg utfärdat av distriktsveterinären max 24-48h innan lastning.

Ska du transportera hästen i samband med försäljning ska du ha en färdplan också, men ni ska ju ner och träna antar jag, och då behövs det ingen färdplan enl. EUs gemensamma regler, så det kan du skippa.

Och det är allt som behövs! Inte krångligare än så, ingen som kommer att stoppa er och fråga överhuvudtaget då det inte ska finnas en tull där längre. De gör bara stickprovskontroller lite då och då, har du ovanstående papper är allt i sin ordning.


(kom precis med hästen från Tyskland) ;)
 
Aj!! Det med Eu-pass (hästpass?) var inte bra!! Det har jag inte och hinner knappast att fixa det på en månad, eller? :crazy:
 
Citerar ur Jordbruksverkets folder med information om in- och utförsel av hästdjur, 2004 01 28:

"Gränspassering mellan länder som ingår i EU samt Andorra, Färöarna och Norge (Gemensamma bestämmelser)

Hästen ska åtföljas av:
*Hälsointyg
Hälsointyget ska utfärdas av officiell veterinär i avsändarlandet.
Häst som ska föras in i Sverige ska ha hälsointyg utfärdat inom 48 timmar före lastning.
Häst som ska föras ut ur Sverige ska ha hälsointyg utfärdat inom 24 timmar före lastning.
Hälsointyg finns hos veterinären, och det är giltigt i 10 dagar efter utfärdandet. Under giltighetstiden kan hästen resa obegränsat mellan EU-länderna.

Undantag från hälsointyg
Häst som ska delta i tävling i Sverige, Danmark, Finland eller Norge är undantagen kravet på hälsointyg vid gränspassering mellan dessa länder. Undantaget gäller i 5 dygn före hästens första tävlingsdag till och med 5 dygn efter hästens sista tävlingsdag. Vid resan till tävling ska handling som styrker hästens deltagande medfölja hästen, och vid återresan ska tävlingsintyg från tävlingsplatsen kunna visas upp. Om hästen ändå har ett giltigt hälsointyg behövs givetvis inget tävlingsintyg.

Hästpass
Hästen ska åtföljas av ett hästpass (Id-handling, Godkänt hästpass är endast EU-pass. FEI/OIE-pass är inte godkända att resa med). Passet ska visas upp i original för veterinären i samband med utfärdande av hälsointyg. Pass utfärdas av det rasförbund som hästen hör hemma i.

Färdplan
Om hästen är avsedd för handel (dvs att hästen byter ägare i samband med resan) och restiden beräknas överstiga 8 timmar ska färdplan medfölja transporten. Färdplanen upprättas av transportören, och den ska kontrolleras och signeras av officiell veterinär i avsändarlandet i samband med att denne kontrollerar hästen (24 timmar före avresa).

Frågor besvaras av:
Smittskyddsenheten (in-utförselregler) 036-15 50 00 www.sjv.se
Djurskyddsmyndigheten (transportregler) 0511 274 00 www.djurskyddsmyndigheten.se
Svenska Hästavelsförbundet (Pass) 0220 454 00 www.svehast.se
Djurmiljöenheten (Pass) 036 15 50 00 www.sjv.se
Tullverket (tull) 0771 520 520 www.tullverket.se

____________________________________________________________
Har ingen aning hur lång tid det tar att fixa ett EU-pass för jag reste in i Sverige med ett FEI-pass. Det allra bästa är att ringa till ovanstående och bomba dem med alla frågor, som de bör och ska svara på.

EU-pass = Hästpass

Tror det tar ett tag att fixa fram passet, eftersom man måste få ut en id-kontrollant och först sedan skicka in passhandlingarna tillsammans med konturdiagrammet och den ev. microchipkoden.
Och till råga på allt är det ju semestertider också! :o
Ring IMORGON och tjata dig runt så kanske de lägger på ett kol för din skull och fixar passet innan 1 september.

Det dumma är ju att passnumret ska fyllas i på hälsointyget så att de vet till vilken häst som detta intyg utfärdas :( så det är ganska kört att åka utan.
Sen när du ska tillbaks så måste du ändå ha ett hästpass + hälsointyg igen för att komma in i Sverige.
 
Vad brukar hälsointyget kosta?

Nu är ASVH hemsida nere *mutter* så jag kan inte kolla vad det kostar för att utfärda ett hästpass för ett godkänt halvblod heller. *stora suckar*
 
Hur mycket ett pass kostar beror på i vilket rasförbund den är registrerad i. Vet inte hur mycket det kostar för SvHbl men någonting mellan 300-500 kr skulle jag tro.

Stod lite info om detta på Svehästs hemsida (länk finns ovan) där det står vilka papper man ska skicka in, hur man går tillväga osv.

Förutom själva passkostnaden måste man ta ut en id-kontrollant också som fyller i ett konturdiagram (ca 150 kr), vet inte om just din ras behöver chipmärkas (ca 350 kr), + resekostnad för denne antar jag.
Finns lista på svehästs sida (länk ovan) med godkända id-kontrollanter, annars kan du höra med ASVH om de har någon speciell i ditt område.

Hälsointyget vet jag inte hur mycket det kostar, men med tanke på att man måste ta ut en distriktsveterinär så blir det nog en slant. I Tyskland fick jag betala ca 250 kr för att få ut veterinären och 150 kr för att få pappret ifyllt, så det beror på vilken taxa veterinären har. Ring och hör med eran distriktare ;)

En månad borde vara nog med tid, man får smöra lite och verka lite desperat i telefonluren så kanske de kan fixa fram passet fortare!
Det vore ju inte speciellt kul om ni missade eran Danmarksvistelse bara pga långsamma pappersarbetare :crazy:
 
Tro inte att tulltjänstemännen är "födda i farstun". :D Det är bara att läsa Skånetullens beslagsstatistik för de senaste 30 åren, eller så, så ser du att vi inte är lättlurade....

Immer
 
Nu har jag fått svar från ASVH i alla fall.

Hon tyckte att jag skulle ta ut en kontrollant så fort som möjligt och skicka papprena direkt. Just nu tar det 4-5 veckor, men hon sa att det kan snabbt ändras med hur lång tid det tar.

Om jag inte fått passet när det är en och en halv vecka kvar skulle jag ringa och fråga hur det går. Om det var kort tid kvar så skulle de fixa det. Var det lång tid så kunde jag betala för att få det express (+500kr) och då får jag det dagen efter eller nåt sånt.

Ska ringa kontrollant imorgon eller på måndag. Finns en hel del häromkring så att få ut en fort ska nog inte vara nåt problem tror jag.



Immer
Kom på att jag ju ändå inte ens har en licens i år för att tävla så det sket sig ju. Men visst är det så att om man ska tävla i ett annat land behöver man inte ett hälsointyg, eller? :confused:

Du kanske inte är så lätt att blåsa ;) , men det finns väl de som är det också...som inte kan nåt större om hästar.
 
En i stallet åkte över till damark förra sommaren och praktiserade i ett par månader. Fast hon körde henne själv i sin trailer. Jag antar att ni ska till samma ställe. :)
 
Jamen 4-5 veckor är ju ganska lagom.
När du skickar in konturdiagrammet du får från ID-kontrollanten kan du ju alltid skicka med en liten hälsning där du förklarar vilken din situation är, och ber snällt att de åtminstone ska försöka få passet klart så fort som möjligt. Annars finns ju expressvarianten, så det löser sig alltid! Iväg till Danmark i tid kommer du iallafall!

Det står ju klart och tydligt i texten jag citerade ovan - Har du en tävlingsinbjudan behöver du inte hälsointyg överhuvudtaget.
Har du ett hälsointyg så behöver du inte en tävlingsinbjudan.

Skönt att det verkar lösa sig för er iallafall :)
 
Det vore ju inte speciellt kul om ni missade eran Danmarksvistelse bara pga långsamma pappersarbetare :crazy:
Fast det är väl ändå inte deras fel att folk inte kan planera saker i god tid?
Det är precis som med pass till oss människor, folk kommer på dagarna innan dom ska resa att dom ska ha passet (trots att resan är bokad ett halvår i förväg) och sedan gnälls det på den långa tiden och alla köerna.
 
Måste erkänna att jag inte är så insatt i pappersexercisen... :o Jag jagar de RIKTIGT stora bovarna.

Hoppas allt ordnar sig och du kommer iväg till Danmark. Jag skulle själv vilja åka till samma ställe med min svarta Best!

Immer
 
Känner du Harry Andersson? Annars kan jag presentera dej för honom, vi är på samma grupp. :D

Immer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 973
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 105
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 509
Senast: tuaphua
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 869
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp