Bukefalos 28 år!

Åke Svanstedts protest mot TV4

(Aftonbladet)
I TV4:s program ”Kalla Fakta” pekades Svanstedt ut för att ha använt el på sina hästar.
I dag vann kusken ett V75-lopp. Efter loppet ville en reporter från tv-kanalen göra en intervju, då sade Svanstedt så här:
– Jobbar inte du på TV4? och åkte därifrån i protest.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3935765.ab
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag har läst det jag behöver läsa och jag har INTE dömt någon Jag lät mina tankar sväva fritt och skulle det visa sig att detta pågår hos NÅGON är det väl ändå bra att det kommer upp till ytan... Läste även om de övriga anmälningarna och de oanmälda besöken som gav noll, därav så kastar jag ingen sten överhuvudtaget....finns visst en möjlighet att detta rör sig om nån avundsjuk misslyckad nolla som försökt sig till toppen men inte varit kapabel nog.... men fortfarande så har jag som privatperson rätt att låta tankarna snurra en aning och tycka att om sådant som elfösning pågår är det en herrans tur att det börjar nystas i....

Som sagt, det har nystas i detta ett par år nu o inge bevis finns.. Ingen mer personl har sett..
Alla anmälningar är anonyma...

J
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Artikeln har jag redan läst men jag blir inte mkt klokare av den. Förstår inte riktigt vad AD skulle gjort mer. Om det är ett brott mot tystnadsplikten att i ett sånt läge säga vad man tror är felet tvivlar jag på.
Behandling av akuta fall under travlopp är ett problem, banvet har ofta inte resurser att göra mycket, för att den delen skulle fungera helt skulle det behövas en klinik med beredskap.
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

:devil:Knapplån

Utan att uttala sig om Svanstedts skuld eller inte - men de var på honom flera gånger under en tävlingsdag. Det är som att stå vid hindret på en framhoppning eller tänka sig en intervju ute i collecting ring. Vilken ryttare skulle inte ha exploderat i en sådan situation? Han började dessutom med att svara artigt på frågorna. Varpå journalisten ställde samma fråga igen... Hur många gånger skulle man behöva fråga RGB om barrering när han sitter upp för att rida fram inför en GP, innan han blir arg och (med forumets logik) bevisar sin skuld genom att vara obalanserad?

Helt oavsett om det hade funnits någon substans - programmet var dåligt, okunnigt och hafsigt. Jag är sur och arg över att man kan slafsa bort både ett program och ett viktigt ämne på det sätt som Kalla Fakta gjorde. Svågern som skulle vara ett gott föredömme - köpa en så illa tilltygad häst för tränning och tävling! (och så hade han elrep också) Att öht använda den egna släkten som källor på det viset,

Jag har sett mycket skit inom ridsporten och är övertygad om att travet ser ungefär likadant ut - även om de var sjysta mot både mig och hästarna under mitt besök som hästtokig tonåring (problemen med mun- och magsår delar alla hästsporter). Ämnet hade kunnat ge tänkvärda, men kanske mindre flashiga program. Nu blev det något som mediastudenter hade kunnat åstadkomma med grundlösa anklagelser och en efterföljande diskussion som är lika konstruktiv som Verdome. USCH FÖR KALLA FAKTA
 
Senast ändrad:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Artikeln har jag redan läst men jag blir inte mkt klokare av den. Förstår inte riktigt vad AD skulle gjort mer. Om det är ett brott mot tystnadsplikten att i ett sånt läge säga vad man tror är felet tvivlar jag på.
Behandling av akuta fall under travlopp är ett problem, banvet har ofta inte resurser att göra mycket, för att den delen skulle fungera helt skulle det behövas en klinik med beredskap.
PL

Ja inte vet jag, jag tycker han är en tomte som sagt o tycker inte man gör som han gjorde heller.
Och att ställa en dagnos o sen hävda att det är ett solklart falla av lungblödning, när man endast kan kolla det genom att undersöka hästens lungor? Säger väl en del om kompetensen?


Sen att du är veterinär o försvarar en kollega är ju en annan sak..
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag har inte försvarat någon jag bara ifrågasätter en del påståenden.
Som tex att fallet bröt mot allt vad djurskydd heter. Det åligger tävlingsarragören att se till att det finns beredskap för att ta hand om skadade o sjuka djur, fanns denna?
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Jag har inte försvarat någon jag bara ifrågasätter en del påståenden.
Som tex att fallet bröt mot allt vad djurskydd heter. Det åligger tävlingsarragören att se till att det finns beredskap för att ta hand om skadade o sjuka djur, fanns denna?
PL

Hoppsan... tycker du jag ska anklaga dig för att blunda för fakta nu och inte se helheten?? ;)

Jag har inte anmält någon till något.
Jag tycker det är trist när en veterinär spaterar runt som en stolt tupp o nickar vad var det jag sa.. när det sker en olycka.:grin:

Men jag såg det på tv från fiket, varken hörde eller såg vad veterinär sa o inte sa... Jag såg inte ens att han tittade på hästen eller ens hjälpte till runt hästen.
Men jag är varken målsägare eller vittne.

Blir det konsekvenser så tror jag vi får höra det.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men var det inte du som här ovan skrev att det fallet bröt mot allt vad djurskydd heter??
Det är som sagt inte banveteterinären som står för beredskapen när det gäller olycksfall od (även om det är naturligt att denne gör det lilla h*n har resurser till i ett inledande skede) utan det är arrangörens sak att ordna den beredskapen.
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men var det inte du som här ovan skrev att det fallet bröt mot allt vad djurskydd heter??
Det är som sagt inte banveteterinären som står för beredskapen när det gäller olycksfall od (även om det är naturligt att denne gör det lilla h*n har resurser till i ett inledande skede) utan det är arrangörens sak att ordna den beredskapen.
PL

Ja, jag hörde han blev anmäld för att han bröt blandannat mot djurskyddet, tystnadsplikten o sina arbetsuppifter.
Vad lagen säger är inte mitt område, där verkar du mer bevandrad.

Då får han säkert inget straff då om han inte gjort nå fel?

I detta fallet var det tydligen inte naturligt att göra de lilla han kunde.. och det är väl en del av problemet...
För mig känns det som en veterinär bör ta hand om o hjälpa till vid olycka med djur inblandade oavsett om det är ens uppgift eller inte.
Dock fattar jag oxå att är det inta ens uppgift o skyldighet så är dte ingen man kan bli dömd för.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Problemet är att det i praktiken är omöjligt att ha ansvaret för bägge delarna om man inte har rätt att avbryta tävlingen så fort något händer som tar tid.
Exempel en olycka på den närbelägna banan jag hade jour o råkade till banvets stora glädje befinna mig på banan o hade möjlighet att lägga flera timmar på att sy sårskador på två hästar. Banvet hade varken grejorna eller tiden att ta hand om fallen utan att lämna den uppgift h*n var anställd för.
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Problemet är att det i praktiken är omöjligt att ha ansvaret för bägge delarna om man inte har rätt att avbryta tävlingen så fort något händer som tar tid.
Exempel en olycka på den närbelägna banan jag hade jour o råkade till banvets stora glädje befinna mig på banan o hade möjlighet att lägga flera timmar på att sy sårskador på två hästar. Banvet hade varken grejorna eller tiden att ta hand om fallen utan att lämna den uppgift h*n var anställd för.
PL

Okey, jag förstår hur du menar.
Men denna vet var på plats vid hästen o tävlingen avblåst.

Men som sgat, uppgiften är ju det som gäller i fallet "skyldig eller inte"
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Även om det varit hans uppgift kvarstår frågan vad som försummats o hur detta påverkade fallet.
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Samt den kanske viktigaste frågan om vilken beredskap arrangören hade.
Du vet inte vad som gäller, du såg händelsen på en tvskärm men är ändå beredd att kasta ur dig anklagelser som knappast ligger på högre nivå än kalla faktas.
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Samt den kanske viktigaste frågan om vilken beredskap arrangören hade.
Du vet inte vad som gäller, du såg händelsen på en tvskärm men är ändå beredd att kasta ur dig anklagelser som knappast ligger på högre nivå än kalla faktas.
PL

Eh? Jag var där ja.
Jag såg vad som skedde, att veterinären var där, vad han gjorde men varken hörde då eller såg vad han sa.

Jag var i tränarrummet när han gick dit o talade med "folket" ...
Och jag hörde att en anmälan var gjord.

Och som jag sa, jag har inte läst anmälan, jag antar bara... Så det var vår utgångs punkt o den gäller fortfarande :idea:

Jag tycker han handlade oproffisionellt i många situationer, sen om han kan straffas för det, har jag ingen aning om.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Skulle gjort samma sak, jag förstår att han är arg. Det är inte en liten anklagelse han har fått.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men att skriva att fallet var ett brott mot allt vad djurskydd heter o att han stoltserade som en tupp får väl betraktas som minst sagt osakligt i sammanhanget!
På vilket sätt mindre osakligt än reportaget?
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men att skriva att fallet var ett brott mot allt vad djurskydd heter o att han stoltserade som en tupp får väl betraktas som minst sagt osakligt i sammanhanget!
På vilket sätt mindre osakligt än reportaget?
PL

Ja.

Jag tycker de är rent skandalöst att man får betee sig som han gjorde på Mantorp den dagen.
Han var inte där tidigare och tittade på värminingarna.

Att låta en häst ligga för man inte har som uppgift att hjälpa till, tycker jag är fel.

Att stå o tala om en diagnos för en tränare som är ledsen, rädd o upprörd o bara vill ha upp sin häst på benen o sen få den undersökt, tycker jag är oproffisionellt.

Att sen tala om för alla och en var att det var tydligt det handlade om lungblödning, tycker jag borde strida mot tystnadsplikten, om inte borde det strida mot det sunda förnuftet!

Enligt MINA värderingar.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

*kl*

Tråden har redan tagit ett steg åt sidan, därför vill jag visa ytterligare en grov lögn av Sofia Hartung och Kalla Fakta-redaktionen.
Jag har saxat mina uppgifter ifrån dagens Trav o Galopprond:

Kalla Fakta ljög om häst


Reportern levererade flera osanna uppgifter under inslaget om den nu fyraårige travaren. Bland annat sa hon:
"Vi får inte veta vad hästen heter för att inte ägaren ska röjas. Det enda vi får veta är att han köptes från USA för en miljon kronor och att ägaren försökte börja tävla med honom redan som tvååring, men att han inte klarade stressen och blev sjuk."
Tränaren J-Å fyllde i: - Han är inte gjord för trav helt enkelt.

Travronden kan berätta att hästen debuterade redan vid två års ålder och att Kalla Faktas Sofia Hartung inte har korrekta uppgifter.
Hästen, som heter Bride's Dream, gjorde sitt första framträdande på Solvalla den 5 juli 2006.
Hästen ansågs så lovande att Per Lennartson åkte till USA samma sommar för att starta i storloppet Peter Haughton Memorial. Bride´s Dream galopperade dock bort sig i kvalet. Därefter återvände Bride´s Dream hem till Sverige och gjorde ytterligare en start som tvååring innan han gick till vintervila.

Under treåringssäsongen hann Breide´s Dream med ytterligare sex starter med en tredjeplats som bästa resultat. Hästen hade också hunnit byta tränare under treåringssäsongen. Till Travronden berättar Hoas att han hade BD i cirka två veckor - i Kalla Faktas reportage får vi veta att "BD kom till gården för åtta månader sedan".

Kalla Fakta diktade också ihop att hästen kostade en miljon kronor när den köptes från USA. I själva verket ropades Bride´s Dream in på auktionen för 9000 dollar. Vid den tidpunkten motsvarade en amerikansk dollar 7,79 svenska kronor, vilket översatt till svensk valuta blir 70 110 kr. Det fattas alltså 929 890 kr till den miljon som Kalla Fakta felaktivt uppgav


För det första hoppas jag att Kalla Fakta blir fällda i granskningsnämnden.
För det andra så är min tillit till denna redaktion fullständigt bortblåst.
Jag inser nu att det är antagligen med dessa metoder, förvrängningar och rena lögner som de gör alla reportage.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Låta ligga? Han var ju tydligen framme vid hästen o hästen klev upp efter en liten stund. Skulle han personligen, handgripligen, rest den?
PL
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Låta ligga? Han var ju tydligen framme vid hästen o hästen klev upp efter en liten stund. Skulle han personligen, handgripligen, rest den?
PL

Kusken/tränaren/Ägaren vid hästen ansåg inte att han fick hjälp med hästen = Låta ligga.

Var det det enda du inte höll med mig om?
Behov att tjaffsa eller kan ja få tycka han är en tomte grundat på de fakta jag faktiskt har.

Sen ber jag övriga om ursäkt att jag tog upp anmälan i tråden o det ot tjaffs som följde pga. det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Björn Goop, Jorma Kontio, Stefan Melander eller Åke Svanstedt. Det är stjärnorna som kan bli Årets kusk på Hästgalan. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Mr Picolit svek - men vann ändå V75 loppet i lördags. Nu väntar operation för Åke Svanstedts stora snackhäst. - Det rosslade i halsen...
Svar
0
· Visningar
811
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) historisk på V75 Åttonde starten - åttonde segern. Superstoet Global Midnight gjorde Åke Svanstedt historisk. - Det är en...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Åke Svanstedt missnöjd - trots seger: "Blev onödigt hårt" Domarna beslutade att köra om loppet efter en olycka mitt i...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp