Åke Svanstedts protest mot TV4

(Aftonbladet)
I TV4:s program ”Kalla Fakta” pekades Svanstedt ut för att ha använt el på sina hästar.
I dag vann kusken ett V75-lopp. Efter loppet ville en reporter från tv-kanalen göra en intervju, då sade Svanstedt så här:
– Jobbar inte du på TV4? och åkte därifrån i protest.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article3935765.ab
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Konstigt, dom står ju på hans lönelista....troligen får dom en bonus om dom rentvår hans namn (såvida han är skylldig alltså).

Vilken otroligt trist inställning:eek: :(

Jag har en kompis som jobbar där o hon skulle då skrika som en GRIS om de kört med el..
Det är ju små (och stora) häst tjejer/killar precis som du och jag som jobbar med sina hästar för att de älskar dem..
Tycker de är hemskt vilken syn vissa har där små flickor skulle bli mutade för att låta nån misshandla deras älsklingshästar.:eek:

Jag har vänner som är hästägare där o de är måna om sina hästar.

Jösses, man blir ju inte precis rik av att jobba som hästskötare.. :grin:
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men de gamla anmälningarna är ju redan utredda. De tas inte upp igen. De nya anmälningarna måste ju utredas. (liksom alla anmälningar som kommer in) Det är ju inte helt ovanligt att anmälningar inte leder till åtgärd eftersom de inte hittar något fel. Mycket ovänskap, avundsjuka mm leder nog till falska anmälningar. Det finns gott om folk som till varje pris vill hämnas när de känner sig förfördelade av olika anledningar. (tyvärr)
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

hästar är inte dumma, dom kommer visa tydligt om dom är rädda för honom och dom hade inte varit rädda om dom inte blivit behandlade illa.
Tror inte det är så lätt. Djuren kopplar inte alltid ihop obehaget med människan.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Tror inte det är så lätt. Djuren kopplar inte alltid ihop obehaget med människan.

Jag inbillar mig ju att hästar som fått el i framtiden blir utrustade med slaggjord o jag tror det skulle bli frågor om en häst som normalt inte går med slaggjord helt plötsligt ska ha det?
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Men de gamla anmälningarna är ju redan utredda. De tas inte upp igen. De nya anmälningarna måste ju utredas. (liksom alla anmälningar som kommer in) Det är ju inte helt ovanligt att anmälningar inte leder till åtgärd eftersom de inte hittar något fel. Mycket ovänskap, avundsjuka mm leder nog till falska anmälningar. Det finns gott om folk som till varje pris vill hämnas när de känner sig förfördelade av olika anledningar. (tyvärr)

Jo det fattar jag, ja hade bara inte riktigt noterat att de var nya anmälningar.
:)

Trist är det väl egentligen att hittar de inget o Å.S blir friad igen, kommer de ju varken göra till eller från för folket, Han kommer alltid vara den som tränar med el oavsett bevis eller inte..
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Fast det är ju exakt samma som jag gör, P-L försvarar inte AD, men han försöker tala om vad som gäller o vilka regler som finns i situationen.
Du har kallat mig det mesta i denns trådne som hjärntvättat o verkligen inte se sportens baksida och div..

Jaså vart då var har jag kallat dig saker? Har knappast sett PL gå till personligt angrepp mot din yrkeskår på det sättet du fällde ett uttalande att han var jävig och försökte försvara sin egen bransch

Och du skriver:

Fast det är ju inte artikeln i NT som gör att folk reagerar så kraftigt som de gör, eller hur.
du får ursäkta en naiv idiot, men jag förutsätter i travkretsar att ni är väl införstådda med AD's grund filosofi och uttalanden, och att man därför kanske ska gå till det han uttalat sen länge snarare än att haka upp sig på ett program som man samtidigt i samma andetag bedömer som snedvridet och vinklat, det borde väl inkludera möjligheten att det är snedvridet och vinklat även ur de perspektiv man gillar mindre än andra, i detta fallet gillar man AD mindre än ÅS eller hur?

Och kritiken mot AD är ju inte pga. att han är kritisk utan på det sätt han gör det o som får honom att framstå som en Tomte o travet som ett stort Djurplågeri på felaktiga grunder.
SE OVAN


Kommentarer infällda i citatet.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Nej det tror jag inte alls alls travfolk är insatta in.
Travfolk är nog som de flesta andra, nöjer sig med att titta på en dokumentär o utgår därifrån..

Hade inte hört talas om A.D innan Kalla Faktas Trailer började sändas.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Tror inte det är så lätt. Djuren kopplar inte alltid ihop obehaget med människan.

Jag har en häst som blivit misshandlad av en stallägare där han stod helinakorderad medans jag gick i gymnasiet, han stod där inte mer än en vecka förrän det uppdagades att hon prylade honom när han skulle ut till hagen för att han inte ville, vilket i sig inte va så sjumt, han är uppvuxen i flock hon tvingade honom stå ensam på motsatt sida av gården som dom andra hästarna, han såg dom inte ens från sin hage så efter ett tag ville han inte gå ut...

När jag kom på besök reagerade jag på att han inte ens kom fram och hälsade han stod längst in i sin box...tog ut honom i stallgången efter mycke övertalande...när stallägaren kom in fick han panik, andades häftigt, krympte ihop och började kasta sig i uppbindningen så min pappa fick knäppa loss honom med fara för sin egen hälsa....

Vi ifråga satte henne då, men hon sa att han va lite konstig, typiskt hästar som har ararb i sig menade hon...humm tänkte jag somhade haft honom i över 10år utan tillstymmelse till sådant beteende...vi åkte ut på oanmäld visit dagen efter mitt på dagen och fann honom i en sjukhage som va mindre än hans box, med lera upp till knäna och märke efter en pisk på både rumpan och sidorna.

Han flyttades därifrån samma dag....

Hade båda mina hästar uppstallade på ett annat ställe för nått år sen...min pre som annars är frammåt och trevlig blev plötsligt tillbakadagaren och aggresiv, min halvblodskorning slutade äta och tappade snabbt i hull...de visade sig att dom fick smäll av kvasten av stallägaren där....

Nu står dom i ett jätte trevligt stall sen 6-7månader tillbaka, jag är där varje dag om inte jag jobbar kväll då är pappa där, eller så tar en stallkompis hand om dom...dom får komma ut, får mat, blir inte slagna, har hagkompisar...dom är jätte lyckliga och trevliga igen så nu känns det jätte bra. Allt är toppen!!



Så jo enligt min åsikt så kan djur absolut tala om när någon människa gjort dom illa. Finns på tok för många oseriösa hästägare, ryttare och stallägare i vår värd, tråkigt nog har jag råkat ut för flera stycken dom senaste åren, men nu äntligen har vi kommit till rätta på ett jätte trevligt och mysigt ställe.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ett litet OT för dem som oroade sej för den här hästen som skulle skickas till slakt, han lever och har ett nytt hem! Hittade honom av en slump på en hemsida...

F.ö tycker jag det är hemskt att en anonym person med rånarluva och förvrängd röst kan svärta ner en enskild individ inför hela svenska folket och anses vara ett pålitligt vittne!!??

Det pågår en hel del inom travet som det också görs inom ridsporten, och visst är det bra om det uppdagas men det här var ju bara pinsamt!
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

F.ö tycker jag det är hemskt att en anonym person med rånarluva och förvrängd röst kan svärta ner en enskild individ inför hela svenska folket och anses vara ett pålitligt vittne!!??


Jag tror inte att om du skulle ställa upp som vittne så skulle du vilja visa dig för hela svenska folket om du visste att du skulle bli hatad av många.
DOCK säger jag inte att vittnet kan vara pålitligt utan bara att jag förstår varför han inte ville visa sig själv...:angel:
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Trist är det väl egentligen att hittar de inget o Å.S blir friad igen, kommer de ju varken göra till eller från för folket, Han kommer alltid vara den som tränar med el oavsett bevis eller inte..
[/QUOTE]

Blir han friad så är han inte skyldig till något i mina ögon i alla fall, men det var det jag menade med att det var dumt att gå ut med namn pga anmälningar. Tycker inte man ska gå ut med namn alls om det inte är någon som är dömd och bevisligen skyldig. Det blir bara en massa tyckande och många dömer ju ändå. (tyvärr)
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Så jo enligt min åsikt så kan djur absolut tala om när någon människa gjort dom illa.

Visst kan de det. Jag skrev att de inte alltid kopplar ihop obehag med människan.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Visst kan de det. Jag skrev att de inte alltid kopplar ihop obehag med människan.

Håller med dig, Biggan, jag har sett alldeles för många hästar som blivit alltifrån slagna enstaka gånger til regelrätt misshandlade- och ingen av dessa har visat någon rädsla för någon speciell människa efteråt.
De har bara blivit mer "lätthanterliga", vilket ju också får människan i fråga att tro att det denne gör fungerar alldeles utmärkt.
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Hej!
tänkte bara säga att jag har jobbat ute på bjertorp och kan säga att jag har då aldrig sett ngt sådant förekomma. Hästarna därute mår toppen bra och trivs ypperligt.
Svanstedt är ju en ganska stor tränare och får många hästar att gå bra, det är ingen som har tänkt på att han får fram dom genom attt sköta, fodra och träna dom väl??? visar en häst där minsta tecken på att den inte är okej, så är det kliniken som gäller.
En häst som inte trivs med sin tillvaro, springer inte. det tror jag alla som jobbat med trav vet om. Därför åker det även ut hästar från åkes stall som går bättre hos ngn annan, som trivs bättre där.
Men detta visste ni väl redan ;)
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Ett litet OT för dem som oroade sej för den här hästen som skulle skickas till slakt, han lever och har ett nytt hem! Hittade honom av en slump på en hemsida...
F.ö tycker jag det är hemskt att en anonym person med rånarluva och förvrängd röst kan svärta ner en enskild individ inför hela svenska folket och anses vara ett pålitligt vittne!!??

Det pågår en hel del inom travet som det också görs inom ridsporten, och visst är det bra om det uppdagas men det här var ju bara pinsamt!

Jepp & h*n letar visst nytt hem åt honom redan & även bidrag för att kunna betala hans transport till sig från Hoas.

Stackars "Drömmar'n"........... Vad är det som säger att hans liv blir bra nu ?
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

All sport som har med hästar att göra blir granskade. Men det ar fanken bara travet som skriker. Det man funderar på är om det inte finns en viss sanning. Om det inte gör det så har ni lyckats få mig att tro det I.a.f
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

All sport som har med hästar att göra blir granskade. Men det ar fanken bara travet som skriker. Det man funderar på är om det inte finns en viss sanning. Om det inte gör det så har ni lyckats få mig att tro det I.a.f

Vilken annan sport har blivit "granskad" på samma sätt som travet blev nu?
 
Sv: Åke Svanstedts protest mot TV4

Vilken annan sport har blivit "granskad" på samma sätt som travet blev nu?

Om ni är så oskyldiga varför bry sig. Sedan har all ridsport granskats. Skilnaden är väll att det inte skrikits lika mycket. Man vet att det finns skitstövlar i alla dicepliner.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Björn Goop, Jorma Kontio, Stefan Melander eller Åke Svanstedt. Det är stjärnorna som kan bli Årets kusk på Hästgalan. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Mr Picolit svek - men vann ändå V75 loppet i lördags. Nu väntar operation för Åke Svanstedts stora snackhäst. - Det rosslade i halsen...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) historisk på V75 Åttonde starten - åttonde segern. Superstoet Global Midnight gjorde Åke Svanstedt historisk. - Det är en...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Åke Svanstedt missnöjd - trots seger: "Blev onödigt hårt" Domarna beslutade att köra om loppet efter en olycka mitt i...
Svar
2
· Visningar
1 074
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp