Åker du tåg?

Åker du tåg?

  • Ja väljer alltid det i första hand om det är möjligt, bekvämt och miljövänligt

    Röster: 49 24,4%
  • Bara om det är absolut nödvändigt

    Röster: 33 16,4%
  • Nej aldrig

    Röster: 18 9,0%
  • Ibland tåg, ibland annat sätt även om tåg varit möjligt

    Röster: 91 45,3%
  • Annat svar motivera gärna i tråden

    Röster: 3 1,5%
  • Bara i jobbet, aldrig privat

    Röster: 7 3,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    201
Kan uppdatera hur våra julresor gick!
Tåg Malmö - Östersund med byte i Sthlm och nattåg till Östersund. 10 min försening upp till Stockholm. Nattåget var 15 min sent in till Östersund men skulle stå still där i en halvtimme så vi kunde ligga kvar lite och väcka tvååringen i lugn och ro. En toppenresa!
Nattåget tillbaka till Sthlm helt i tid. Därefter torg vi tåg till Linköping där vi stannade ett par dagar, ingen försening. Tåget lkpg- Malmö 1 h sent pga fel på korglutningen som de försökte fixa till, det var lite trist för sista timmen var efter lunch och barnet behövde sova och blev lite gnälligt. Men på det stora hela gick allt jättebra och det är så skönt att komma fram medan vi sover!
 
Ja absolut! Men är faktiskt förvånad att man inte har med sig lite färdkost och nån varm extratröja osv?

Man ska inte behöva ha med sig blöjor/portabel toalett när man reser med tåg. Eller missade du att inga toaletter fungerade? Så det var väl tur att folk inte hade med sig färdkost. Hade blivit väldigt jobbigt utan toalett tillgängligt.
 
Man ska inte behöva ha med sig blöjor/portabel toalett när man reser med tåg. Eller missade du att inga toaletter fungerade? Så det var väl tur att folk inte hade med sig färdkost. Hade blivit väldigt jobbigt utan toalett tillgängligt.
Jag skrev inget om toaletter? Jag skrev färdkost o varma tröjor.
 
Det var VY''s tåg Göteborg-Oslo som stod still och hade strömavbrott pga att ett träd hade fallit över ledningen och som inte ringde till räddningstjänsten i rimlig tid. Jag gillar inte alls VY. Åkt SJ-tåg en massa, särskilt mellan Arvika-Oslo eftersom jag jobbar deltid i Oslo. Försenat kan det ju bli såklart, men till ex sist så bjöds alla på vatten och energibarer.
 
Ja absolut! Men är faktiskt förvånad att man inte har med sig lite färdkost och nån varm extratröja osv?
Vem är det du tycker ska ha färdkost och extrakläder med sig, tågbolaget eller varje passagerare?

Har jag ätit innan jag börjar åka skulle inte jag tänka på att ta med mig mat i väskan för en ca 3,5 timmars resa - ska man behöva packa på sig en massa extra saker när man reser bara för att om det råkar hända något så att det i den situationen kan vara bra att ha?Är det tågkrångel är det ju absoluta majoriteten av gångerna så att man väntar på en station på att det ska komma ett tåg, och då brukar det ju på något sätt gå att hitta mat (eller i alla fall har det varit så under de tio åren jag tågpendlat). Ska man behöva ha en extra väska med sig bara för att ha med extrasaker som kan behövas? Jag har i alla fall normalt sett inte plats i min vanliga ryggsäck för sakerna jag brukar ha och en varm extratröja (varma tröjor brukar ju ta en del plats), och reser jag med resväska brukar det ju per automatik finnas extrakläder där.

Sen är det också så att jag, när jag reser längre sträckor, ibland har 2 hyfsat stora hundar med mig. Även om toaletterna skulle fungera skulle ett oplanerat stopp på en massa timmar utan möjlighet att gå ut ur tåget leda till att det inte nödvändigtvis är så kul för medpassagerarna.
 
Vem är det du tycker ska ha färdkost och extrakläder med sig, tågbolaget eller varje passagerare?

Har jag ätit innan jag börjar åka skulle inte jag tänka på att ta med mig mat i väskan för en ca 3,5 timmars resa - ska man behöva packa på sig en massa extra saker när man reser bara för att om det råkar hända något så att det i den situationen kan vara bra att ha?Är det tågkrångel är det ju absoluta majoriteten av gångerna så att man väntar på en station på att det ska komma ett tåg, och då brukar det ju på något sätt gå att hitta mat (eller i alla fall har det varit så under de tio åren jag tågpendlat). Ska man behöva ha en extra väska med sig bara för att ha med extrasaker som kan behövas? Jag har i alla fall normalt sett inte plats i min vanliga ryggsäck för sakerna jag brukar ha och en varm extratröja (varma tröjor brukar ju ta en del plats), och reser jag med resväska brukar det ju per automatik finnas extrakläder där.

Sen är det också så att jag, när jag reser längre sträckor, ibland har 2 hyfsat stora hundar med mig. Även om toaletterna skulle fungera skulle ett oplanerat stopp på en massa timmar utan möjlighet att gå ut ur tåget leda till att det inte nödvändigtvis är så kul för medpassagerarna.
Precis om du har en krislåda hemma med saker som kan behövas i nödfall brukar man ju ha det på resande fot också? Man vet aldrig vart man fastnar, vad som händer osv. Att ha nån extra jacka i bilen, en vattenflaska, något att tugga på…sånt har ju alltid rekommenderats. Har sällan hört om folk som inte har med sig en vattenflaska, lite nötter/choklad/flapjacks/frukt eller vad man nu gillar som kan få upp en i (iaf tillfällig energi) när de reser, oavsett om det är bil, tåg eller buss.
 
Precis om du har en krislåda hemma med saker som kan behövas i nödfall brukar man ju ha det på resande fot också? Man vet aldrig vart man fastnar, vad som händer osv. Att ha nån extra jacka i bilen, en vattenflaska, något att tugga på…sånt har ju alltid rekommenderats. Har sällan hört om folk som inte har med sig en vattenflaska, lite nötter/choklad/flapjacks/frukt eller vad man nu gillar som kan få upp en i (iaf tillfällig energi) när de reser, oavsett om det är bil, tåg eller buss.
I bilen håller jag med om att man kan ha det, eftersom det ändå bara ligger där och inte tar mer plats/ork varje gång (även om bilen just nu är tom på både och :angel:). Men på bussen/tåget?

Jag har definitivt inte med mig vattenflaska eller färdkost när jag åker buss och tåg till jobbet en timme varje dag, väskan är tillräckligt tung med dator, böcker/papper, matlåda (tom på hemvägen) etc. Efter en hel del års studerande/kontorsjobb och släpande på ryggsäck fylld med kurslitteratur, dator etc så försöker jag att inte ha överdrivet mycket i väskan när jag reser varje dag - jag vill gärna kunna använda min rygg även om 10-20 år ;)

Och om jag känner mig själv rätt så skulle jag troligtvis inte ha med det på lite halvlånga resor heller, där jag inte räknar med att behöva äta under tiden. På samma sätt har jag inte med vattenflaska/färdkost om jag ska ut och promenera 1-2 timmar eller liknande.
 
Precis om du har en krislåda hemma med saker som kan behövas i nödfall brukar man ju ha det på resande fot också? Man vet aldrig vart man fastnar, vad som händer osv. Att ha nån extra jacka i bilen, en vattenflaska, något att tugga på…sånt har ju alltid rekommenderats. Har sällan hört om folk som inte har med sig en vattenflaska, lite nötter/choklad/flapjacks/frukt eller vad man nu gillar som kan få upp en i (iaf tillfällig energi) när de reser, oavsett om det är bil, tåg eller buss.
Extra kläder, mat, toapapper, förstahjälpen mm skulle ju bli en stor extra väska med på tåget.

Visst hemma och i bilen är det mitt ansvar men på tåg, buss, flyg mm så nä då tycker jag det är självklart att det är dom som arrangerar resan som ska stå för det och inte varje enskild passagerare som ska ha en extra väska med sig.

För övrigt så hade dessa personer extra tröja och jacka som dom tog på sig men sitter du still så hjälper det föga är min erfarenhet.
 
Extra kläder, mat, toapapper, förstahjälpen mm skulle ju bli en stor extra väska med på tåget.

Visst hemma och i bilen är det mitt ansvar men på tåg, buss, flyg mm så nä då tycker jag det är självklart att det är dom som arrangerar resan som ska stå för det och inte varje enskild passagerare som ska ha en extra väska med sig.

För övrigt så hade dessa personer extra tröja och jacka som dom tog på sig men sitter du still så hjälper det föga är min erfarenhet.

Det kan man tycka men så ser det dessvärre inte ut.
SJ har några lådor svinäckliga rawbars och vatten, flera andra bolag har nada.
Skulle jag mot all förmodan resa än med pendeltåget till stan hade jag haft med mig vattenflaska och något ätbart.
Tåg är lömska.
 
Jag gillar idén med tåg. Utförandet, inte så mycket. Således åker jag inte så ofta tåg men det har de senaste tio månaderna blivit sex tågresor.

Lund - Hallsberg med byte i Mjölby ✅
Hallsberg - Lund med byte i Mjölby ❌ Försening ca en timme.
Lund - Norrköping ❌ Försening ca en timme.
Norrköping - Lund ❌ Försening ca två timmar.
Lund - Hallsberg med byte i Mjölby ❌ Försenat ungefär en timme, såpass mycket att vi inte hann med anslutningen. SJ hänvisade till nästa avgång, två timmar senare. Vi valde att bli hämtade i Norrköping istället för Hallsberg.
Hallsberg - Lund med byte i Mjölby ❌ Pågår just nu så har inget slutligt besked men just nu 34 min försenade.

Inget lysande resultat :meh:
 
Kan säga man haft flyt senaste, bara småförseningar

Tåget Katrineholm - Skövde , SJ X2000 blev ca 10min sent , dock var ej deras fel. Tåget precis innan var lite försenat och var snabbtåg med så omöjliggjorde nog en omkörning.
Åker lokalbuss till Katrineholm, i tid utöver ena bussföraren ev. skulle behöva mer körträning.

Tåget hem Skövde - Stockholm, FLIXTrain blev 15min sena, trots en hel del snö. Men fatta för dom hade lokproblem, lite oväntat faktiskt. FLIXBus till Nyköping blev 5min sen pga trafiken, och lokalbussen sen med pga strulig passagerare.

För mig ett måste med tåg ska ner till mamma, som sagt långfärdsbusslinjen borta sen evigheter till Skövde/Skara 😅


Ska bli spännande 18 - 19januari åka med Mälartåg för träff med skolan, då i Stockholm. Har inget annat val, får se hur det går :nailbiting:

@LadyCovergirl Jisses! Vad är som strular?
 
@LadyCovergirl Jisses! Vad är som strular?

Det har varit lite blandade fel: fordonsfel, fel på växlar, trasigt snabbtåg framför och spårspring. Så det är väl ungefär allas fel förutom passagerarnas :p

KL:
Kan meddela att den slutliga förseningen till Lund blev 50 minuter. Det gör att snittet på mina sex senaste tågresor är ganska precis en timme försenad :cautious:
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 889
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp