Åker du tåg?

Åker du tåg?

  • Ja väljer alltid det i första hand om det är möjligt, bekvämt och miljövänligt

    Röster: 49 24,4%
  • Bara om det är absolut nödvändigt

    Röster: 33 16,4%
  • Nej aldrig

    Röster: 18 9,0%
  • Ibland tåg, ibland annat sätt även om tåg varit möjligt

    Röster: 91 45,3%
  • Annat svar motivera gärna i tråden

    Röster: 3 1,5%
  • Bara i jobbet, aldrig privat

    Röster: 7 3,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    201
https://www.dn.se/ekonomi/taget-nastan-alltid-billigare-an-flyget/

Tänkte på den här tråden när jag såg artikeln. Man har jämfört över 22 000 biljettpriser inrikes, till och från Stockholm och 9 andra orter i Sverige (bland annat Malmö, Luleå och Östersund). Tåget var billigare i 90% av fallen. Jämförelsen gjordes med medhavt handbagage på flyget, inte incheckat bagage. Om inte ens handbagage på flyget tas med var tåget fortfarande billigare i 70% av fallen.

Iofs, om man tänker sitta i sittvagn i mitt fall från kl 21 till 12 (till saken hör att tåget sällan är i tid så det blir oftast längre) och jämför det med att inte behöva ha nåt mer än handbagage med sig... ja då kanske det kan stämma. Nästan. Jag har oftast sett sittvagnsbiljetter för runt 6-700 kr, flyget går då på 299 kr som billigast + tågresa till Arlanda ca 200 kr. Incheckat bagage ca 150kr till. Med flyget tar resan för mig 4,5-6 tim dörr till dörr beroende på tider för anslutnigståg. Med tåget tar samma sträcka alltså 15 tim.

I realiteten vill jag inte sitta så länge och har dessutom hund, vilket innebär då en kupeplats för minst 2000 kr per resväg dvs 4000 kr totalt. Har som billigast åkt tåg för 3500 kr i liggvagn med hund. Detta gör att jag oftast åker bil, kommer då dit jag vill oftast på utsatt tid och körtiden är 10,5 timme.
 
Kring grundfrågan: jag åker tåg som ett event i sig. :)
Sen barnsben ett jippo. Pappas roande av barn på 80-talet var att åka tåg till Ljusdal, fika, och sen åka hem igen med ett annat tåg. Eller i riktning mot Dalarna för att äta burgare när den ömma modern var i Hamburg ("Nu har vi ett eget Hamburg.")

Reser jag nu kan en måste-resa med bil uppgraderas till en mysresa om en adderar ngn timmes restid och ett tåg.
Förr restes det iofs en del mellan Gävle och Sthlm, när det var enkelt att kliva på tåget obokat för 90 spänn som betalas ombord. Men det är 20 år sen nu. För 20-25 år sen åkte vi även glatt på festival i norra tyskland för drygt 750:-/skalle in alles med alla byten och transfer (Gävle - Itzehoe). Sen dess har vi utan tvekan bilat ner. Idag hade vi kanske flugit.
 
Kring grundfrågan: jag åker tåg som ett event i sig. :)
Sen barnsben ett jippo. Pappas roande av barn på 80-talet var att åka tåg till Ljusdal, fika, och sen åka hem igen med ett annat tåg. Eller i riktning mot Dalarna för att äta burgare när den ömma modern var i Hamburg ("Nu har vi ett eget Hamburg.")

Reser jag nu kan en måste-resa med bil uppgraderas till en mysresa om en adderar ngn timmes restid och ett tåg.
Förr restes det iofs en del mellan Gävle och Sthlm, när det var enkelt att kliva på tåget obokat för 90 spänn som betalas ombord. Men det är 20 år sen nu. För 20-25 år sen åkte vi även glatt på festival i norra tyskland för drygt 750:-/skalle in alles med alla byten och transfer (Gävle - Itzehoe). Sen dess har vi utan tvekan bilat ner. Idag hade vi kanske flugit.

För mig är en tågresa ett nödvändigt ont. Samma med flyg. Bil kan vara trevligt för man har själv kontroll, väljer vem man delar utrymmet med, kan stanna när man vill och sträcka på benen, fika eller äta lite.
 
Iofs, om man tänker sitta i sittvagn i mitt fall från kl 21 till 12 (till saken hör att tåget sällan är i tid så det blir oftast längre) och jämför det med att inte behöva ha nåt mer än handbagage med sig... ja då kanske det kan stämma. Nästan. Jag har oftast sett sittvagnsbiljetter för runt 6-700 kr, flyget går då på 299 kr som billigast + tågresa till Arlanda ca 200 kr. Incheckat bagage ca 150kr till. Med flyget tar resan för mig 4,5-6 tim dörr till dörr beroende på tider för anslutnigståg. Med tåget tar samma sträcka alltså 15 tim.

I realiteten vill jag inte sitta så länge och har dessutom hund, vilket innebär då en kupeplats för minst 2000 kr per resväg dvs 4000 kr totalt. Har som billigast åkt tåg för 3500 kr i liggvagn med hund. Detta gör att jag oftast åker bil, kommer då dit jag vill oftast på utsatt tid och körtiden är 10,5 timme.
Och trots att du bara hittar dyra tågbiljetter och billiga flygbiljetter så visar undersökningen av 22 000 biljetter under två månaders tid att det ändå var billigare med tåget i 9 fall av 10. Då var resan att ta sig till och från flygplatserna inte inräknat heller.
 
Och trots att du bara hittar dyra tågbiljetter och billiga flygbiljetter så visar undersökningen av 22 000 biljetter under två månaders tid att det ändå var billigare med tåget i 9 fall av 10. Då var resan att ta sig till och från flygplatserna inte inräknat heller.
Eftersom tågbiljetter varierar i pris beroende på hur nära avgång man köper biljett måste det också tas med i mätningen. Använder man priset som gäller när biljetten släppts eller en vecka innan avgång?
 
Eftersom tågbiljetter varierar i pris beroende på hur nära avgång man köper biljett måste det också tas med i mätningen. Använder man priset som gäller när biljetten släppts eller en vecka innan avgång?
Det gör flygbiljetter också.

Insamlingen av både tåg- och flygpriser gjordes under ett och samma dygn och gällde samtliga direktresor från det dygnet och åtta veckor framåt.
 
Det är ju inte kul förstås! Har fått en känsla av att det kanske är lite känsligare nere i Skåne, är väl en anledning till att de bygger ut kapaciteten där. Många olika bolag som delar bana, Pågatågen som stannar överallt, snabbtåg, Öresund som är nåt mittemellan och godståg. Jag kör ju bara snabbtåg till Malmö där och vi har ju rätt hög prio även om vi också fastnar bakom ibland. Kan vara i tid i Hässleholm men sen hamna bakom nåt långsammare tåg längre neråt.

Hade dock praktik på Öresundståg i Malmö i 5 veckor under utbildningen och funkade bra då vad jag minns.
Jag åker tåg till jobbet i Skåne, för två år sedan fem dagar i veckan och sedan dess tre dagar i veckan och jag tycker faktiskt att tågen oftast är i tid. Det ÄR mycket spårspring i perioder och ja, det är störigt men samtidigt är det oftast i tid, det går dessutom många tåg vilket nog gör att det inte känns lika utsatt som det kanske gör när det endast går ett tåg i timmen på sina ställen.
 
Ja subventionerna av flyget är onekligen ett problem. Sedan har priserna på kollektivtrafik och tåg ökat lite snabbare än bensin över åren.

Fyrspår verkar tyvärr staten bara vilja bygga om kommuner betalar någonting i ersättning.

Håller med om att spårspring är ett elände.
Jag betalar 869 kr mellan Höör och Lund varje månad, ett 30 dagarskort. Man får åka hur många gånger som helst under den perioden. Det är vad jag förstår 39 km om man tar bil, lägg där till att man antagligen får betala parkering i Lund. Är det billigare med drivmedel 30 dagar tur och retur med vare sig diesel och bensin? Jag kan klämma in en zon till vilket innebär att jag kan stoppa in tex Marieholm i samma summa. Dit verkar det vara 30 km från Höör. Ligger liksom inte "inom" på vägen utan bara i samma zon, man får byta tåg om man ska dit.

Ja, det är lite dyrt att åka SJ kan jag tycka, längre sträckor, men vardagspendlingen känns ändå som billigare. Att lösa en biljett var 5e vecka för att åka och handla något med tåg känns också dyrt, tror man behöver pendla för att få till ekonomin i det.

kl förresten

Andras argument att det ska vara långt att gå osv känns också mest bekvämt, på de flesta ställen finns ändå någon form av stadsbuss om det inte är små stationer, vilka ändå är så små att man går igenom hela bygden på 10 minuter om det skulle vara så. Vad är det som det är långt till? Vad är långt ens? En 20 minuters promenad?

Grejen är att de som hellre väljer bilen väljer nog den pga bekvämlighetsskäl en stor del. Inget kan mäta sig med en bil bekvämlighetsmässigt, faktiskt. Det får plats mer folk, är man många och åker långt blir det oftast billigare, man kan proppa bilen full med prylar man behöver, man styr själv över var man stannar och tar en paus osv. Men att sitta en och en och pendla till jobbet i bil när tåg går? Nja, det tycker jag inte går att försvara lika lätt.
 
Och trots att du bara hittar dyra tågbiljetter och billiga flygbiljetter så visar undersökningen av 22 000 biljetter under två månaders tid att det ändå var billigare med tåget i 9 fall av 10. Då var resan att ta sig till och från flygplatserna inte inräknat heller.

Min personliga undersökning baserar sig på att åka nattåget till övre Norrland resp. att flyga dit. Har inte påstått att jag gjort nån annan iakttagelse än min egen.
Saken är den att jag gillar att åka tåg, så jag gör det gärna. Men baserat på de senaste 4 årens erfarenheter med förseningar och krångel där jag varit tvungen att lösa delsträckor med egen bil för att ta mig fram, är det inte konstigt att man tröttnar ur. Der är faktiskt inte acceptabelt i ett land där man säger sig vilja främja klimatneutralt resande. För hur det än är så kommer människor inte att stå ut med hur mkt krångel och försvårande omständigheter som helst, oavsett hur klimatsmart det är. Och ska man räkna med förseningar och krångel,då ska det åtminstone vara så rejält mkt billigare än bil/flyg så att det är värt det för folk ändå...
 
Jag åker tåg till jobbet i Skåne, för två år sedan fem dagar i veckan och sedan dess tre dagar i veckan och jag tycker faktiskt att tågen oftast är i tid. Det ÄR mycket spårspring i perioder och ja, det är störigt men samtidigt är det oftast i tid, det går dessutom många tåg vilket nog gör att det inte känns lika utsatt som det kanske gör när det endast går ett tåg i timmen på sina ställen.
Precis, det finns ju mycket att välja på därnere, men blir ju lättare följdförseningar om det blir helstopp i trafiken. Men då kan man ju ta nåt som skulle gått tidigare men som istället passar en bra när det är försenat. 😅
 
Det brukade det finnas för bara runt tio+ år sedan eller så.

Sedan, mitt barn har alltid suttit snällt med att rita eller padda eller läsa. Möjligen har han ibland pratat med mig och då haft högt tonläge och hyschats. Dvs det är ju definitivt en minoritet barn som syns eller hörs på tåget.
Jag minns två barn på en långtidsbuss som åkte med sin farmor en gång. De var rätt tysta och snälla, men det var liksom tretton timmar på sittplats... och jag hade både en söt hund samt mina VTM (rollspelsböcker) med mig. Jag blev lite lätt störd under resans gång medan jag försökte underhålla mig med att skapa karaktärer och äventyr, men de fick låna någon bok att bläddra i och både pojkar och farmor var nöjda. Jag tror inte att hon någonsin tittade i böckerna de lånat dock, då hade hon kanske inte varit lika nöjd. 😅
 
Precis, det finns ju mycket att välja på därnere, men blir ju lättare följdförseningar om det blir helstopp i trafiken. Men då kan man ju ta nåt som skulle gått tidigare men som istället passar en bra när det är försenat. 😅
Precis, och blir ett inställt finns det nästa att ta, så ibland känns det inte så jobbigt som när det går ett tåg i timmen från vissa stationer.
Under de snart 3 år jag jobbat på det jobbet jag har nu har jag nog kommit försent till jobbet 2 gånger. Börjar kl 8.00. har flextid på en kvart, och vet att ena gången stämplade jag in 8.01, jämfört med vanliga 7.56, och andra gången 8,15 prick. Hem har det varit sent betydligt oftare, men det pratas mycket om försenade och inställda tåg och mycket lite om alla tåg som går i tid.
 
Precis, och blir ett inställt finns det nästa att ta, så ibland känns det inte så jobbigt som när det går ett tåg i timmen från vissa stationer.
Under de snart 3 år jag jobbat på det jobbet jag har nu har jag nog kommit försent till jobbet 2 gånger. Börjar kl 8.00. har flextid på en kvart, och vet att ena gången stämplade jag in 8.01, jämfört med vanliga 7.56, och andra gången 8,15 prick. Hem har det varit sent betydligt oftare, men det pratas mycket om försenade och inställda tåg och mycket lite om alla tåg som går i tid.
Så är det, många minns ju förstås de resorna som strulat mer än de som varit i tid.
 
Jag åker en del tåg. Oftast när ska till Stockholm (från Uppsala), men om jag ska på något evenemang så jag har en skarp tid att passa blir det bilen, Jag pendlade till Stockholm i 3,5 år och lärde mig att vara ute i väldigt god tid och planera att vara framme minst en timme i förväg och jag var tvungen att vara på jobbet till ett skarpt klockslag. Och jag hade ett survival kit med tandborste, ombyte underkläder, t-shirt, handduk, liten necessär på kontoret. För dagarna jag gav upp att ta mig hem.

Min plan är att flyga där inte andra transportmedel finns (jag åker till Egypten varje år), men börja använda tåg till alla resor inom Europa. Men problemet är att det verkar vara väldigt krångligt. Förra våren skulle jag åka till England på hundutställning. Undersökte tågalternativen, men det var helt omöjligt att veta vilka sträckor mellan Uppsala och Birmingham jag fick ta med hunden, om det gick att rasta hunden, vad det kostade... eller över huvud taget hur jag skulle ta mig dit (med eller utan hund). Så jag bokade hunden i en biltransport och flög själv. Tågbranschen i Europa måste faktiskt lära sig av flyget så att man enkelt kan boka resor från punkt A till B och att man inte blir lämnad i sticket på en station i en främmande stad om inget tåg går pga omständigheter som ligger utanför resenärernas kontroll. Det funkar ändå bra med flyget då många olika bolag och resebyråer är inblandade, så jag fattar inte varför det inte kan funka på samma sätt med tåg. Som resenär kan jag absolut ta att ett byte tar lång tid. En fördel med tåg är att jag hamnar mitt i stadskärnan och då kan använda ett tjurotimmarsbyte till att titta på staden och vila. Men jag vill gärna veta att jag har tjugo timmars väntetid så att jag kan boka boende själv och ha koll på min resbudget. Inte bara bli akterseglad och lämnad åt mig själv till att ta mig vidare/hem och vara hänvisad till vad som finns ledigt alternativt sova på gatan.
 
Jag åker en del tåg. Oftast när ska till Stockholm (från Uppsala), men om jag ska på något evenemang så jag har en skarp tid att passa blir det bilen, Jag pendlade till Stockholm i 3,5 år och lärde mig att vara ute i väldigt god tid och planera att vara framme minst en timme i förväg och jag var tvungen att vara på jobbet till ett skarpt klockslag. Och jag hade ett survival kit med tandborste, ombyte underkläder, t-shirt, handduk, liten necessär på kontoret. För dagarna jag gav upp att ta mig hem.

Min plan är att flyga där inte andra transportmedel finns (jag åker till Egypten varje år), men börja använda tåg till alla resor inom Europa. Men problemet är att det verkar vara väldigt krångligt. Förra våren skulle jag åka till England på hundutställning. Undersökte tågalternativen, men det var helt omöjligt att veta vilka sträckor mellan Uppsala och Birmingham jag fick ta med hunden, om det gick att rasta hunden, vad det kostade... eller över huvud taget hur jag skulle ta mig dit (med eller utan hund). Så jag bokade hunden i en biltransport och flög själv. Tågbranschen i Europa måste faktiskt lära sig av flyget så att man enkelt kan boka resor från punkt A till B och att man inte blir lämnad i sticket på en station i en främmande stad om inget tåg går pga omständigheter som ligger utanför resenärernas kontroll. Det funkar ändå bra med flyget då många olika bolag och resebyråer är inblandade, så jag fattar inte varför det inte kan funka på samma sätt med tåg. Som resenär kan jag absolut ta att ett byte tar lång tid. En fördel med tåg är att jag hamnar mitt i stadskärnan och då kan använda ett tjurotimmarsbyte till att titta på staden och vila. Men jag vill gärna veta att jag har tjugo timmars väntetid så att jag kan boka boende själv och ha koll på min resbudget. Inte bara bli akterseglad och lämnad åt mig själv till att ta mig vidare/hem och vara hänvisad till vad som finns ledigt alternativt sova på gatan.
Det är faktiskt det jag tycker är värst med SJ när jag åker med dem, den där gnagande lilla oron över inställda tåg och bli stående och de bara rycker på axlarna. Med begränsad ekonomi är det inte BARA att ta in på hotell liksom. Och det är ju inte mitt fel att tågkrångel uppstod.
 
Min personliga undersökning baserar sig på att åka nattåget till övre Norrland resp. att flyga dit. Har inte påstått att jag gjort nån annan iakttagelse än min egen.
Saken är den att jag gillar att åka tåg, så jag gör det gärna. Men baserat på de senaste 4 årens erfarenheter med förseningar och krångel där jag varit tvungen att lösa delsträckor med egen bil för att ta mig fram, är det inte konstigt att man tröttnar ur. Der är faktiskt inte acceptabelt i ett land där man säger sig vilja främja klimatneutralt resande. För hur det än är så kommer människor inte att stå ut med hur mkt krångel och försvårande omständigheter som helst, oavsett hur klimatsmart det är. Och ska man räkna med förseningar och krångel,då ska det åtminstone vara så rejält mkt billigare än bil/flyg så att det är värt det för folk ändå...
Jaha, jag vet inte om jag tycker det är jätterelevant med din personliga undersökning jämfört med Ekots sammanställning och vad forskare från KTH säger.
 
Jag bor i liten håla, pendeln går varje halvtimme, var tionde till tjugonde minut under rusningstid. Timmestrafik är det helgmorgnar och helgkvällar.
Jag bor i en ännu mindre håla inte så långt bort från dig - pendeln här går oftast varje timme på vardagar, under rusningstrafik (dvs 6:30-8 och 16-18) varje halvtimme. Kvällar (t.ex. efter 18) kan det dock vara längre uppehåll på 1.5-2 timmar, och på helgen är det varannan timme som gäller (och inga tåg innan 8 på söndagar, eller efter 22 på söndagskvällarna).
Ska jag åka iväg på helgen eller kvällen åker jag normalt sett bil delar av sträckan till en tågstation 1-2 mil bort som har fler avgångar.
 
Jag bor i en ännu mindre håla inte så långt bort från dig - pendeln här går oftast varje timme på vardagar, under rusningstrafik (dvs 6:30-8 och 16-18) varje halvtimme. Kvällar (t.ex. efter 18) kan det dock vara längre uppehåll på 1.5-2 timmar, och på helgen är det varannan timme som gäller (och inga tåg innan 8 på söndagar, eller efter 22 på söndagskvällarna).
Ska jag åka iväg på helgen eller kvällen åker jag normalt sett bil delar av sträckan till en tågstation 1-2 mil bort som har fler avgångar.

Vi har väldigt bra trafik med pendeln här, dock inte tillräckligt bra för att jag ska kunna nyttja den för pendling 🙃
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 131
Senast: alazzi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 770
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 901
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp