Åker du tåg?

Åker du tåg?

  • Ja väljer alltid det i första hand om det är möjligt, bekvämt och miljövänligt

    Röster: 49 24,4%
  • Bara om det är absolut nödvändigt

    Röster: 33 16,4%
  • Nej aldrig

    Röster: 18 9,0%
  • Ibland tåg, ibland annat sätt även om tåg varit möjligt

    Röster: 91 45,3%
  • Annat svar motivera gärna i tråden

    Röster: 3 1,5%
  • Bara i jobbet, aldrig privat

    Röster: 7 3,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    201
Jaha, jag vet inte om jag tycker det är jätterelevant med din personliga undersökning jämfört med Ekots sammanställning och vad forskare från KTH säger.

Jaha, och jag tror att lite praktisk erfarenhet av hur det faktiskt är att jämföra tåg och flyg på en lång sträcka under flera års tid ger perspektiv till diskussionen.
 
Jaha, och jag tror att lite praktisk erfarenhet av hur det faktiskt är att jämföra tåg och flyg på en lång sträcka under flera års tid ger perspektiv till diskussionen.
Du kan säkert ha rätt i att det ibland är dyrare med tåg, studien kom ju fram till att tåg bara är billigare i 9 fall av 10.
 
Du kan säkert ha rätt i att det ibland är dyrare med tåg, studien kom ju fram till att tåg bara är billigare i 9 fall av 10.

Snabb koll under v2.

Måndag: Tåget 753 kr. Norwegian 339 kr.
Tisdag: Tåget: 663 kr. Norwegian: 339 kr.
Onsdag: Tåget: 753 kr. Norwegian: 339 kr.
Torsdag: Tåget: 753 kr. Norwegian: 339 kr.
Fredag: Tåget: 753 kr. Norwegian 339 kr.
Lördag: Tåget: 768 kr. Norwegian: Finns ej.
Söndag: Tåget: 885 kr. Norwegian: 549 kr.


Valde då den billigaste sittplatsbiljetten på tåget jämfört med flyget utan bagage. Jag skulle vilja se hur de gjort sin undersökning på Ekot. Läste om den tidigare i mitt flöde på fb i veckan men hittar såklart inte nu...
 
Snabb koll under v2.

Måndag: Tåget 753 kr. Norwegian 339 kr.
Tisdag: Tåget: 663 kr. Norwegian: 339 kr.
Onsdag: Tåget: 753 kr. Norwegian: 339 kr.
Torsdag: Tåget: 753 kr. Norwegian: 339 kr.
Fredag: Tåget: 753 kr. Norwegian 339 kr.
Lördag: Tåget: 768 kr. Norwegian: Finns ej.
Söndag: Tåget: 885 kr. Norwegian: 549 kr.


Valde då den billigaste sittplatsbiljetten på tåget jämfört med flyget utan bagage. Jag skulle vilja se hur de gjort sin undersökning på Ekot. Läste om den tidigare i mitt flöde på fb i veckan men hittar såklart inte nu...
Den 5 dec kollade de priserna varje dag i 8 veckor framåt. Så din v2 var med i kollen då. SJs julbiljetter släpptes 9 Nov så det var ju inte de billigaste de fick 5 dec heller. Men det är klart det är dyrare nu, är ju bara två veckor till v2.
 
Den 5 dec kollade de priserna varje dag i 8 veckor framåt. Så din v2 var med i kollen då. SJs julbiljetter släpptes 9 Nov så det var ju inte de billigaste de fick 5 dec heller. Men det är klart det är dyrare nu, är ju bara två veckor till v2.

Ok. Gör ett nytt försök då. Vecka 12:

Måndag: Tåg 825 kr, Norwegian 339 kr
Tisdag: Tåg 731 kr, Norwegian 339 kr
Onsdag: Tåg 825 kr, Norwegian 339 kr
Torsdag: Tåg 901 kr, Norwegian 339 kr
Fredag: Tåg 825 kr, Norwegian 339 kr
Lördag: Tåg 731 kr, Norwegian 549 kr
Söndag: Tåg 901 kr, Norwegian 549 kr
 
Ok. Gör ett nytt försök då. Vecka 12:

Måndag: Tåg 825 kr, Norwegian 339 kr
Tisdag: Tåg 731 kr, Norwegian 339 kr
Onsdag: Tåg 825 kr, Norwegian 339 kr
Torsdag: Tåg 901 kr, Norwegian 339 kr
Fredag: Tåg 825 kr, Norwegian 339 kr
Lördag: Tåg 731 kr, Norwegian 549 kr
Söndag: Tåg 901 kr, Norwegian 549 kr
Men vad är din poäng? Övertala mig att undersökningen inte stämmer? Jag har ju redan skrivit att det kan vara så, att tåget är billigare i 9 fall av 10. vilken sträcka är det ens du kollar?
 
Men vad är din poäng? Övertala mig att undersökningen inte stämmer? Jag har ju redan skrivit att det kan vara så, att tåget är billigare i 9 fall av 10. vilken sträcka är det ens du kollar?

Min poäng är att om v2 var missvisande så var det samma utfall v12. Endast det. Ingen jag känner som faktiskt åker tåg mellan övre Norrland och huvudstadsregionen förstår hur Ekots undersökning kan ha kommit till sin slutsats. Jag vet att du inte gjort den men jag får väldigt god lust att göra en likadan jämförelse och fråga den ansvarige hur de fått ihop siffrorna. Jag tror fanimig jag ska göra det :p:idea::angel:
 
Min poäng är att om v2 var missvisande så var det samma utfall v12. Endast det. Ingen jag känner som faktiskt åker tåg mellan övre Norrland och huvudstadsregionen förstår hur Ekots undersökning kan ha kommit till sin slutsats. Jag vet att du inte gjort den men jag får väldigt god lust att göra en likadan jämförelse och fråga den ansvarige hur de fått ihop siffrorna. Jag tror fanimig jag ska göra det :p:idea::angel:
10% på 22 000 är ju ändå ett antal resor.
Är det Luleå-Sthlm du menar?
 
Jag betalar 869 kr mellan Höör och Lund varje månad, ett 30 dagarskort. Man får åka hur många gånger som helst under den perioden. Det är vad jag förstår 39 km om man tar bil, lägg där till att man antagligen får betala parkering i Lund. Är det billigare med drivmedel 30 dagar tur och retur med vare sig diesel och bensin? Jag kan klämma in en zon till vilket innebär att jag kan stoppa in tex Marieholm i samma summa. Dit verkar det vara 30 km från Höör. Ligger liksom inte "inom" på vägen utan bara i samma zon, man får byta tåg om man ska dit.

Ja, det är lite dyrt att åka SJ kan jag tycka, längre sträckor, men vardagspendlingen känns ändå som billigare. Att lösa en biljett var 5e vecka för att åka och handla något med tåg känns också dyrt, tror man behöver pendla för att få till ekonomin i det.

kl förresten

Andras argument att det ska vara långt att gå osv känns också mest bekvämt, på de flesta ställen finns ändå någon form av stadsbuss om det inte är små stationer, vilka ändå är så små att man går igenom hela bygden på 10 minuter om det skulle vara så. Vad är det som det är långt till? Vad är långt ens? En 20 minuters promenad?

Grejen är att de som hellre väljer bilen väljer nog den pga bekvämlighetsskäl en stor del. Inget kan mäta sig med en bil bekvämlighetsmässigt, faktiskt. Det får plats mer folk, är man många och åker långt blir det oftast billigare, man kan proppa bilen full med prylar man behöver, man styr själv över var man stannar och tar en paus osv. Men att sitta en och en och pendla till jobbet i bil när tåg går? Nja, det tycker jag inte går att försvara lika lätt.
Ja pendlingsbiljetterna är inte så farliga alls när det gäller priset. Men att köpa och åka enstaka gånger är det som sprungit iväg snabbt och snabbare än bensinpriset. Det kan ju hända att folk vill åka till storastadenX någon gång ibland för att gå på museum och då springer det iväg snabbt med enstaka biljetter. Till vår tex 400 kr för två vuxna och så ngt för barnet om det är över 12 och sedan kollektivtrafiken i den staden på 160 kr för de vuxna och kollektivtrafiken i vår stad på 60 +17 för barnet. När det gäller en vända fram och tillbaka där är det billigare med bensin för en person i en bil (ca 150-190 tur o retur, 630 kr är bara mer pengar och då räknade jag knappt kostnaderna för barnet.).

När jag var yngre var det helt enkelt inte ens något man reflekterade över -tågbiljettens pris för en tur till storstan. Inte ens som student var det en relevant kostnad. Nu som vuxen är det plötsligt det. Det priset har gått upp rejält utöver inflation och jämförelsevis.

Lokalbussarnas enstaka biljetter har också haft en högre prishöjning än bränslepriset men gått från runt 20 till runt 30. 40% prishöjning, medan enkelbiljett tåg till nära stad har nära dubblats 90% prishöjning.
 
Det är faktiskt det jag tycker är värst med SJ när jag åker med dem, den där gnagande lilla oron över inställda tåg och bli stående och de bara rycker på axlarna. Med begränsad ekonomi är det inte BARA att ta in på hotell liksom. Och det är ju inte mitt fel att tågkrångel uppstod.
Just rycket på axlarna stör mig mest. Övertalade en kollega att åka tåg till Göteborg istället för att flyga i våras. En timmas försening är kanske ingenting på den sträckan men det blir ju svårare övertala nästa gång.

Sedan under sommaren tog jag Pågatågen från Helsingborg istället för att bli skjutsad till Hässleholm. De visste om att tåget skulle bli inställt en timma innan jag visste det (de messade en kvart innan tåget stannade och sa att de inte lyckats fixa taxi sista 7 kilometrarna så jag fick skicka hotellräkningen, jag ringde och frågade om ersättningsbuss och det var då jag fick veta att de vetat om detta en timma.) och en timma och en kvart innan lokföraren visste det. Han meddelade röd signal och att han inte visste varför tio minuter efter att jag visste att tåget var inställt. Vi fyra som behövde åka med X2000 från Hässleholm delade en taxi, som var lätt att hitta, men hade svårt att hinna pga kort framförhållning... och sprang som galna och hoppade på tåget när det nästan börjat rulla. Mycket Pågatågen hade försökt :arghh: man kan konstatera att de faktiskt helt enkelt bara ryckte på axlarna men låtsades försöka.
 
Tycker det var intressant det med att jämföra priser
Från Göteborg till Malmö den 2 Januari så är nu priset på tåg 335- 388 och för flyg var billigaste 633 kr men då vänta på byte i Stockholm i 16h.
Då är ändå inte priset med att ta sig från Göteborg till flygplatsen.
 
Tycker det var intressant det med att jämföra priser
Från Göteborg till Malmö den 2 Januari så är nu priset på tåg 335- 388 och för flyg var billigaste 633 kr men då vänta på byte i Stockholm i 16h.
Då är ändå inte priset med att ta sig från Göteborg till flygplatsen.
Brukar det vara så många som flyger däremellan? Jag tänker att det är tillräckligt kort att man tar bil eller tåg - det går ju Öresundståg direkt hela vägen dit, medan det är "för kort" för direktflyg.

Hur ser det ut med tåg/flyg till Stockholm? Dit vet jag en del som flyger från Skåne, och det är ju tillräckligt långt att det inte går att köra bil/ta tåget för ett möte och smidigt vara hemma samma dag. (det var i alla fall huvudargumentet jag hörde när jag kollade på transporterna i en skånsk kommun - de hade en flygplats nära, och med flyget kunde de vara hemma igen på kvällen om de var tvungna att åka till Stockholm för ett möte).
 
Just rycket på axlarna stör mig mest. Övertalade en kollega att åka tåg till Göteborg istället för att flyga i våras. En timmas försening är kanske ingenting på den sträckan men det blir ju svårare övertala nästa gång.

Sedan under sommaren tog jag Pågatågen från Helsingborg istället för att bli skjutsad till Hässleholm. De visste om att tåget skulle bli inställt en timma innan jag visste det (de messade en kvart innan tåget stannade och sa att de inte lyckats fixa taxi sista 7 kilometrarna så jag fick skicka hotellräkningen, jag ringde och frågade om ersättningsbuss och det var då jag fick veta att de vetat om detta en timma.) och en timma och en kvart innan lokföraren visste det. Han meddelade röd signal och att han inte visste varför tio minuter efter att jag visste att tåget var inställt. Vi fyra som behövde åka med X2000 från Hässleholm delade en taxi, som var lätt att hitta, men hade svårt att hinna pga kort framförhållning... och sprang som galna och hoppade på tåget när det nästan börjat rulla. Mycket Pågatågen hade försökt :arghh: man kan konstatera att de faktiskt helt enkelt bara ryckte på axlarna men låtsades försöka.
Jag tänker att det är där vi som åker ofta skiljer oss åt när vi tycker tåg är smidigt. Åker man ofta händer såna grejer ju mindre sällan procentuellt sett och oftast är det behagligt och skönt att komma fram, ha fått sova/jobba/ vad man nu gör.

Det som fascinerar mig är att jag många gånger missat ett anslutningsflyg, fastnat många timmar pga vädret på flygplats eller fått springa som en idiot för att hinna med sista flyget som helt plötsligt gick från annan terminal än aviserat och på andra sidan frankfurts flygplats än mitt första flyg.. jag har nog aldrig tänkt att ”flyget är alltid så jävla sent”. Inte heller av bilköer/olyckor som orsakar stopp har jag avskräckts från att ta bilen. Men när det gäller tåg blir det ofta en sanning att de inte går att lita på. Sen är ju järnvägen eftersatt och det är illa att man ibland måste åka runt hel Sveriges sydspets för en relativt sett kort sträcka.
 
Jag tänker att det är där vi som åker ofta skiljer oss åt när vi tycker tåg är smidigt. Åker man ofta händer såna grejer ju mindre sällan procentuellt sett och oftast är det behagligt och skönt att komma fram, ha fått sova/jobba/ vad man nu gör.

Det som fascinerar mig är att jag många gånger missat ett anslutningsflyg, fastnat många timmar pga vädret på flygplats eller fått springa som en idiot för att hinna med sista flyget som helt plötsligt gick från annan terminal än aviserat och på andra sidan frankfurts flygplats än mitt första flyg.. jag har nog aldrig tänkt att ”flyget är alltid så jävla sent”. Inte heller av bilköer/olyckor som orsakar stopp har jag avskräckts från att ta bilen. Men när det gäller tåg blir det ofta en sanning att de inte går att lita på. Sen är ju järnvägen eftersatt och det är illa att man ibland måste åka runt hel Sveriges sydspets för en relativt sett kort sträcka.
Det beror på - man kan också ha otur och hamna med många problem på kort tid även om man åker ofta.

Jag har en kollega som veckopendlar från Malmö till Linköping, och han kommenterade i mitten av hösten att när han åkte upp till Linköping senaste gången nog var första gången tåget kommit i tid den hösten. Lite senare samma dag när han skulle hem till Malmö igen var tåget försenat igen, ca en timme (i alla fall var det runt en timme när mitt eget tåg gick).

I början/mitten på hösten har jag för mig att det också var en hel del lokalt krångel här i Östergötland - jag åkte inte in till jobbet varje dag, men flera gånger på någon/några veckor var det tåg som jag skulle åkt som var sena eller inställda - bland annat när jag skulle in för en internationell konferens och inte hade möjlighet att missa halva dagen (vilket personen som åkte en ersättningsbuss som till slut kom gjorde - han kom fram lite innan lunch).

Bland annat var det ett planerat stopp en måndagsförmiddag som de inte precis skickat ut någon info om (det stod något på hemsidan om att de skulle hålla på med banunderhåll eller något under helgen, men väldigt otydligt och inte särskilt tydligt att det även gällde hela måndagsförmiddagen på delar av spåret - och jag hade då den sträckan och tiden sparad som favorit i appen). De hade planerat in så att ersättningsbussen gick 30 minuter innan tåget skulle ha gått (vilket alla självklart hade missat) - och nästa ersättningsbuss som kom en halvtimme efter tåget skulle ha gått hade endast plats för två av ca 20 resenärer. Och det var då ett planerat stopp, inget akut.
 
Jag tänker att det är där vi som åker ofta skiljer oss åt när vi tycker tåg är smidigt. Åker man ofta händer såna grejer ju mindre sällan procentuellt sett och oftast är det behagligt och skönt att komma fram, ha fått sova/jobba/ vad man nu gör.

Det som fascinerar mig är att jag många gånger missat ett anslutningsflyg, fastnat många timmar pga vädret på flygplats eller fått springa som en idiot för att hinna med sista flyget som helt plötsligt gick från annan terminal än aviserat och på andra sidan frankfurts flygplats än mitt första flyg.. jag har nog aldrig tänkt att ”flyget är alltid så jävla sent”. Inte heller av bilköer/olyckor som orsakar stopp har jag avskräckts från att ta bilen. Men när det gäller tåg blir det ofta en sanning att de inte går att lita på. Sen är ju järnvägen eftersatt och det är illa att man ibland måste åka runt hel Sveriges sydspets för en relativt sett kort sträcka.
Jag flyger ju mer sällan än jag åker tåg ;) och jag tågpendlar till jobbet, sedan många många år, och har gjort det med en period mellan då jag kört bil. Jag flög hyggligt ofta tills jag var 25 eller så (dvs många gånger per år, även som barn, med adresslapp) men inte egentligen speciellt mycket sedan dess, jag gillar att semestra i Sverige och det är jobbet som fått mig att flyga någon gång. Det är som sagt inte bra att flyga. Och som jag skrev tidigare, även när jag semestrar i Sverige föredrar jag att åka tåg, trots att jag har bil, tycker om att köra bil och är den som alltid kör.

Så jag upprepar igen att jag föredrar tåg framför bil eller flyg (trots att jag gillar att köra och trots att jag älskar känslan av start och landning) och jag tycker om att sova på tåg. Men den infrastrukturen lämnar ändå mycket övrigt att önska och är eftersatt. Det är inte så att jag bara hittar på att den är eftersatt utan det anses ju även av de som sköter underhållet. På vår pendelsträcka just nu finns det ingen som påstår att någonting fungerar.
 
Jag tänker att det är där vi som åker ofta skiljer oss åt när vi tycker tåg är smidigt. Åker man ofta händer såna grejer ju mindre sällan procentuellt sett och oftast är det behagligt och skönt att komma fram, ha fått sova/jobba/ vad man nu gör.

Det som fascinerar mig är att jag många gånger missat ett anslutningsflyg, fastnat många timmar pga vädret på flygplats eller fått springa som en idiot för att hinna med sista flyget som helt plötsligt gick från annan terminal än aviserat och på andra sidan frankfurts flygplats än mitt första flyg.. jag har nog aldrig tänkt att ”flyget är alltid så jävla sent”. Inte heller av bilköer/olyckor som orsakar stopp har jag avskräckts från att ta bilen. Men när det gäller tåg blir det ofta en sanning att de inte går att lita på. Sen är ju järnvägen eftersatt och det är illa att man ibland måste åka runt hel Sveriges sydspets för en relativt sett kort sträcka.

Det beror ju också på vilken sträcka man åker, och hur bemötandet är kring hanteringen.
Jag flög ett tag väldigt mycket, oftast till eller via Bryssel. De gånger jag missat connecting flight kan räknas på ena handen, och då har personal från flygbolaget tagit emot i gaten, direkt lämnat över biljett till första flyget nästa morgon, och haft övernattning och middag bokat åt mig. Dessutom har jag fått en hygglig ersättning i reda pengar för förseningen.

När något motsvarande hänt med tåget har oftast inget meddelande gått ut alls förrän det är för sent att lösa ett alternativ (trots att jag vet att man vetat att det med största sannolikhet skulle bli inställt långt i förväg), och när jag blivit dumpad 100 mil hemifrån och med 60 mil kvar till min destination har man inte haft någon direkt plan för att lösa detta.

Det är en sak om man måste ta nästa x2000, som ju går en dryg timme senare, en annan om man regelbundet blir en dag sen till sin destination och själv måste ordna och lägga ut för övernattning och taxi... Eventuell ersättning tolkas så att det i princip inte går att få någon av betydelse, eftersom man ofta räknar på hur lång delsträckan som blev försenad är, och inte på hur lång min resa är.
 
Det beror ju också på vilken sträcka man åker, och hur bemötandet är kring hanteringen.
Jag flög ett tag väldigt mycket, oftast till eller via Bryssel. De gånger jag missat connecting flight kan räknas på ena handen, och då har personal från flygbolaget tagit emot i gaten, direkt lämnat över biljett till första flyget nästa morgon, och haft övernattning och middag bokat åt mig. Dessutom har jag fått en hygglig ersättning i reda pengar för förseningen.

När något motsvarande hänt med tåget har oftast inget meddelande gått ut alls förrän det är för sent att lösa ett alternativ (trots att jag vet att man vetat att det med största sannolikhet skulle bli inställt långt i förväg), och när jag blivit dumpad 100 mil hemifrån och med 60 mil kvar till min destination har man inte haft någon direkt plan för att lösa detta.

Det är en sak om man måste ta nästa x2000, som ju går en dryg timme senare, en annan om man regelbundet blir en dag sen till sin destination och själv måste ordna och lägga ut för övernattning och taxi... Eventuell ersättning tolkas så att det i princip inte går att få någon av betydelse, eftersom man ofta räknar på hur lång delsträckan som blev försenad är, och inte på hur lång min resa är.
Ja absolut. Och de gånger flyget strulat riktigt är det ju klart lättare att lösa (om man då inte som jag hade barnvakt hemma som behövde sticka kl 8 morgonen efter.. det har djur oxå löst sig såklart). Och även vilken sträcka man reser, jag åker ju ofta prioriterade tåg på prioriterade sträckor (ex Sthlm-Gbg eller Gbg-Malmö). Det jag påpekade var att jag procentuellt sett blivit mer försenad med flyg än med tåg senaste åren, men att det ändå inte gett mig en bild av att flyg inte går att lita på.
Och att jag ofta hör från vänner att tågen alltid är sena medan jag väldigt sällan är sen, dvs att tågen är sena har blivit en sanning som kanske startade med låten ”sj sj gamle vän”. 😂
 
Tycker det var intressant det med att jämföra priser
Från Göteborg till Malmö den 2 Januari så är nu priset på tåg 335- 388 och för flyg var billigaste 633 kr men då vänta på byte i Stockholm i 16h.
Då är ändå inte priset med att ta sig från Göteborg till flygplatsen.

Jag skulle aldrig tänka tanken att flyga till Göteborg. Bor i Skåne. Tåg/bil tar ju så kort tid så det känns meningslöst med flyg. Går det ens direktflyg dit?

Skåne-Stockholm är en annan sak. Tar lång tid med bil/tåg.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 609
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp