Åker du tåg?

Åker du tåg?

  • Ja väljer alltid det i första hand om det är möjligt, bekvämt och miljövänligt

    Röster: 49 24,4%
  • Bara om det är absolut nödvändigt

    Röster: 33 16,4%
  • Nej aldrig

    Röster: 18 9,0%
  • Ibland tåg, ibland annat sätt även om tåg varit möjligt

    Röster: 91 45,3%
  • Annat svar motivera gärna i tråden

    Röster: 3 1,5%
  • Bara i jobbet, aldrig privat

    Röster: 7 3,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    201
Jag åker tåg till ett par av mina placerade barn (i kombination med hyrbil eftersom alla bor i ngn liten hydda i skogen) och om jag ska till Uppsala eller Sthlm, Dvs inte så ofta.

De flesta tåg går att byta mot flyg men det sparar generellt ingen tid.
 
Jag åker bara tåg om jag av nån anledning inte vill köra: ta en drink eller om jag ska till Köpenhamn. Eller om det är i jobbet. Jag kommer däremot ALDRIG sätta mig på ett X2000 igen! Då flyger jag hellre till Stockholm.

Men det är gräsligt hur dåligt utfört tågtrafiken är i Sverige idag. Den går ju inte att lita på. Jag vet inte hur många gånger jag stått på en perrong och väntat på tåget hem som är försenat. En av gångerna var det försenat p.g.a. "personalbyte"! Kan de inte ens planera in sina personalbyten utan att tågen blir försenade?!

Bytet kan ha kommit med ett annat tåg som varit försenat av någon anledning eller så blev någon i personalen sjuk eller utsatt för hot eller våld. Så det behöver inte bero på bristande planering, saker händer.
 
Jag minns inte när jag åkte tåg senast. Skulle åkt en gång för 3 år sedan men blev förkyld och stannade hemma.
Jag bor bra till för tågresor, men jag reser sällan längre än till grannkommunerna och då i bil (vanligen med mamma).
 
Åker tåg minst fem dagar i veckan. Funkar oftast okej. Sålde bilen när jag flyttade hem till stan och att köra bil i rusningstrafik gör mig oerhört mycket mer förbannad och stressad än Skånetrafiken (otroligt men sant! :D)
 
Jag åker gärna tåg både i jobbet och privat. Älskar nattåg, tidigare hade jag jobbresor till Örebro, perfekt att natta barnen hemma, klä på sig nattkläderna och stiga på tåget, borta tänderna och lägga sig. Sedan vakna gå till restaurangen äta frulle och så komma in till kontoret så där strax innan åtta.
Skulle gärna jobbpendla mer med tåg, men då måste bara Norrbottniabanan bli klar först. Nu tar jag buss och det är inte alls lika bekvämt.
 
Jag tar alltid tåget så långt som bara möjligt. Aldrig gillat att flyga och miljöaspekten har spätt på den oviljan. Har körtkort men äger inte bil och kör extremt sällan. Är dock inte extrem. Testade att åka tåg ner till ett bröllop i Polen och kommer inte att göra om det upplägget igen. Två resdagar ner, ett dygn på plats och två resdagar hem. Tiden på plats får gärna vara längre än tiden man spenderar på vägen dit/hem. Av samma anledning så flyger jag till släkten i Oslo en helg om året, tågresan från Malmö blir helt enkelt för tidskrävande.

Tillägg: kom på att jag faktiskt hade kunnat ta tåget till jobbet men åker buss istället av den enkla anledningen att bussen tar mig dörr till dörr. Varken jobbet eller hemmet ligger i närheten av tågstationerna.
 
Senast ändrad:
Jag åker gärna tåg både i jobbet och privat. Älskar nattåg, tidigare hade jag jobbresor till Örebro, perfekt att natta barnen hemma, klä på sig nattkläderna och stiga på tåget, borta tänderna och lägga sig. Sedan vakna gå till restaurangen äta frulle och så komma in till kontoret så där strax innan åtta.
Skulle gärna jobbpendla mer med tåg, men då måste bara Norrbottniabanan bli klar först. Nu tar jag buss och det är inte alls lika bekvämt.

Jag önskar att jag klarade nattåg. Idén är genial! Men har fått inse att nattåg är en av få miljöer där jag faktiskt inte kan sova.
 
Jag tycker om att åka tåg, men nu har jag nog inte åkt sen innan pandemin, helt enkelt för att reser jag nånstans numera har jag oftast mycket dykutrustning med mig, och den går inte riktigt att åka tåg med.
 
Åker gärna tåg, både pendeltåg och långfärdståg.

Ibland tar jag bil i alla fall, i synnerhet om det är knöligt att få ihop tidtabellen eller om jag har mycket grejer med mig + hund.
Hatar att släpa på grejer och då är tyvärr bilen smidigare än att ta tåget med sina 7 väskor.

Tågets fördel är att det är så skönt att sitta och läsa eller lyssna på en podd/musik samtidigt som man åker.
Det går relativt fort, inga besvärliga säkerhetskontroller och priset brukar vara rimligt.

Flyg är inte min favorit (även om jag flugit mycket). Gillar inte konservburkskänslan i flyg, men på tåg kan man ju stiga upp och röra på sig på ett helt annat sätt.

Långfärdsbuss gillar jag inte heller men det beror på att jag lätt blir åksjuk.
 
Jag åkte tåg till och från jobbet tidigare, sällan i rusningstid så det brukade funka rätt bra. Åkte en rätt kort sträcka som trafikeras av väldigt många tåg.
Nu bor jag så jag måste köra bil till jobbet, men åker ibland tåg när jag och barnen ska från Skåne till Östersund. Det är lite långt att köra själv med två barn. Men tågen är så brutalt dyra, och att åka tåg på dagen är inte ett alternativ eftersom det tar ca 10h. Ett till bekymmer är att det är i princip omöjligt att hitta tåg som inte har byte vid 22 på kvällen på Stockholms Central, inte heller något jag är så sugen på med barn. I påskas var det lika dyrt att flyga, och då tar resan 3h inklusive byte. Då blir det svårt att välja tåg...
 
När jag reser i jobbet har jag ofta för mycket packning med för att kunna åka tåg. Även om det hade varit väldigt smidigt eftersom vi ofta planerar in en dag som resdag. Nu kör vi tyvärr bil istället.
 
Jag åker nästan bara tåg. Tacka vet jag tyst avdelning, det gör allt så mycket smidigare. Jag har haft tur (eller bara normaltillstånd?) för jag kan bara minnas att jag blivit rejält försenad två gånger i hela mitt liv.
Jag önskar att det var möjligt att åka tyst avdelning med hund också. Istället är man förpassad till den rörigaste delen i hela tåget, nämligen så nära resturangvagnen det bara går att komma (så att alla måste gå genom hundvagnen för att komma till maten...). Sedan är det också skitsvårt att veta om det går att rasta hundarna eller inte eftersom man aldrig vet om tågen kommer enligt tidtabell eller inte. Ett 10 minuter långt stopp någonstans kan lätt bli 1 minut, och 1 minut planerat stopp kan lätt bli 10 minuter, så man har ingen aning.

På pendeltågen i Sthlm är istället hundvagnen mitt i varje "riktig" vagn eller hur man ska säga. Ofta trångt. Aldrig någon som fattar att det är enda stället där hundar är tillåtna pga dålig skyltning (så man får arga människor mot sig då och då för att hund är där och de faktiskt är rädda, inte gillar hundar eller whatever) och så det vanliga då när folk ska gå genom hela vagnen för att komma så nära perrongens utgång som möjligt när tåget stannar, ja då är vi igen där med massor av spring i vagnen förbi där man sitter.

Och utöver det då, dyrare med tågbiljett än med bensin. Folk skriker. Folk stinker(!) parfym. Barn springer, skriker, är barn osv och mitt i allt det finns det knappt något utrymme att existera på.

Jag gillar tåg i teorin, och har genom åren åkt mycket tåg. Idag anpassar jag t.o.m. vilka jobb jag söker för att slippa vara beroende av kollektivtrafiken eftersom jag avskyr hur dåligt den fungerar och hur dyr den är.
 
Jag önskar att det var möjligt att åka tyst avdelning med hund också. Istället är man förpassad till den rörigaste delen i hela tåget, nämligen så nära resturangvagnen det bara går att komma (så att alla måste gå genom hundvagnen för att komma till maten...). Sedan är det också skitsvårt att veta om det går att rasta hundarna eller inte eftersom man aldrig vet om tågen kommer enligt tidtabell eller inte. Ett 10 minuter långt stopp någonstans kan lätt bli 1 minut, och 1 minut planerat stopp kan lätt bli 10 minuter, så man har ingen aning.

På pendeltågen i Sthlm är istället hundvagnen mitt i varje "riktig" vagn eller hur man ska säga. Ofta trångt. Aldrig någon som fattar att det är enda stället där hundar är tillåtna pga dålig skyltning (så man får arga människor mot sig då och då för att hund är där och de faktiskt är rädda, inte gillar hundar eller whatever) och så det vanliga då när folk ska gå genom hela vagnen för att komma så nära perrongens utgång som möjligt när tåget stannar, ja då är vi igen där med massor av spring i vagnen förbi där man sitter.

Och utöver det då, dyrare med tågbiljett än med bensin. Folk skriker. Folk stinker(!) parfym. Barn springer, skriker, är barn osv och mitt i allt det finns det knappt något utrymme att existera på.

Jag gillar tåg i teorin, och har genom åren åkt mycket tåg. Idag anpassar jag t.o.m. vilka jobb jag söker för att slippa vara beroende av kollektivtrafiken eftersom jag avskyr hur dåligt den fungerar och hur dyr den är.
Ja, tågtrafiken är långt ifrån perfekt, särskilt inte på lokal nivå. Mycket jobb skulle behöva göras med anpassning för i princip alla som inte tillhör normen (djur, barn, funktionsvariationer etc.etc.). Jag åker tåg för att jag inte har något annat val (ingen bil), men har då oftast turen att kunna förlägga mina resor utanför rusningstrafik vilket gör väldigt stor skillnad. De få gånger jag måste åka i rusningstrafik på pendeltåg kommer jag hem totalt utmattad, så jag förstår att folk inte orkar det varje dag. Men, fortfarande mycket bättre än buss eller flyg. För längre resor tycker jag det är det absolut bästa färdsättet.
 
Ja, tågtrafiken är långt ifrån perfekt, särskilt inte på lokal nivå. Mycket jobb skulle behöva göras med anpassning för i princip alla som inte tillhör normen (djur, barn, funktionsvariationer etc.etc.). Jag åker tåg för att jag inte har något annat val (ingen bil), men har då oftast turen att kunna förlägga mina resor utanför rusningstrafik vilket gör väldigt stor skillnad. De få gånger jag måste åka i rusningstrafik på pendeltåg kommer jag hem totalt utmattad, så jag förstår att folk inte orkar det varje dag. Men, fortfarande mycket bättre än buss eller flyg. För längre resor tycker jag det är det absolut bästa färdsättet.
Håller helt med ang tåg i förhållande till flyg och buss! Det jag hoppas på är att det någon gång ska komma en bil som på riktigt är miljövänlig, och inte orimligt dyr i inköp.
 
Jag åker oftast tåg om jag ska inom rimliga avstånd och tycker tvärtemot många att tågen oftast fungerar bra. Veckorpendlade STHLM-GBG i cirka två år och det fungerade vanligen helt friktionsfritt, även nu när jag åker fungerar oftast tåg och byten utan besvär. Det som kan hända är ju att någon sträcka får krångel och då blir det en dominoeffekt som påverkar flera turer och byten.

Jag har däremot inte valt tåget om jag ska ned i Europa, det är en målsättning inför nästa sommar. Tycker alltid det är så krångligt, det blir dyrt och med flera byten om jag ska ex ned till Österrike. Ett gemensamt tågsamarbete i EU hade varit guld så att jag slapp boka via flera bolag!
 
Jag åker bara tåg/t-bana om jag ska in till Stockholm, men då tar jag oftast bilen till min mors arbetsplats strax utanför tullarna och hoppar på t-banan där. Jag blir så fruktansvärt åksjuk på tåg! Det blir ett helvete om det är för varmt, trångt, högljutt, folk som stinker parfym etc. :yuck:
Några enstaka stationer funkar, men sen vill jag av och få frisk luft.
 
Håller helt med ang tåg i förhållande till flyg och buss! Det jag hoppas på är att det någon gång ska komma en bil som på riktigt är miljövänlig, och inte orimligt dyr i inköp.
Det tror jag tyvärr är omöjligt. Vägbyggande och material har för stor inverkan. Möjligtvis skulle en riktigt bra bildelningstjänst fungera, men även då finns det så väldigt mycket som inte är miljövänligt och inte har någon lösning i sikte (vägbyggen, däck, saltning m.m.)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 199
Senast: alazzi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 789
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp