Åker du tåg?

Åker du tåg?

  • Ja väljer alltid det i första hand om det är möjligt, bekvämt och miljövänligt

    Röster: 49 24,4%
  • Bara om det är absolut nödvändigt

    Röster: 33 16,4%
  • Nej aldrig

    Röster: 18 9,0%
  • Ibland tåg, ibland annat sätt även om tåg varit möjligt

    Röster: 91 45,3%
  • Annat svar motivera gärna i tråden

    Röster: 3 1,5%
  • Bara i jobbet, aldrig privat

    Röster: 7 3,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    201
Jag tågpendlade när jag pluggade och tycker att det är skönt att åka tåg. Men jag reser sällan och reser jag så är det ofta långt ut utan förbindelser och med hund så då blir det mest krångligt. Men om jag åker till syrran i Göteborg för att vara i Göteborg så tar jag tåget.
 
Jag har rest med och utan djur, i och utanför rusningstrafik, med och utan packning, korta och långa sträckor och med och utan byten. Faktum är att jag tycker att buss och tåg ofta får mycket klagomål, men oftast fungerar det alltså utmärkt för mig. Jag har åkt tåg sedan jag var 13 år, i stort sett dagligen, samma sträcka. Jag var lite avundsjuk på skolbussungarna i skolan, de fick stanna hemma när skolbussen var inställd, vilket var oftare än tåget, hände ALDRIG tåget! Surt för en tonåring :P

Nu när Mälartåg tog över i Sörmland när jag åker mellan Nyköping och Norrköping blev det faktiskt sämre, men jag åker två gånger var tredje månad och det är inte ofta det krånglar. Samma där jag åker dagligen. Jag tror att det beror lite på vad för sträcka man åker också. Jag skulle tex inte säga att jag vore lika positiv om jag bodde i Marieholm... där tågen nog oftare är inställda än de går känns det som, men det är enkelspår en lång sträcka där, vilket delvis är en av förklaringarna.

Jag har också lärt mig att om jag vill med bussen som går klockan X.43 så är det bättre att välja tåget som är inne X.22 än det som är inne X.35. Det senare har en tendens att vara försenat eller inställt oftare än det första. Men jag tänker att det är sådana saker en van pendlare lär sig medan de som åker mer sällan inte lär sig det och ger upp lättare pga förseningar osv.

Trots allt åker många fortfarande tåg, så nog finns det många pendlare kvar, åtminstone i Skåne, tågen är ju fulla, trots att bukeundersökningen visar att man hellre tar bilen.
 
Tåg skulle kunna vara en så bra resform, men som det är nu är det dyrt, opålitligt och obekvämt.

I april köpte jag tågbiljett Stockholm - Malmö med resa i juli. En vecka innan avgång fick vi meddelande om att avgången ställts in. Jag fick beskedet när jag precis kommit ut på ridbanan med hästen och kunde inte släppa henne för att leta ny resa. En timma senare när jag kunde det fanns det bara kvar ett fåtal förstaklassbiljetter för 1500:- enkel resa. Jag flög ner för halva priset och en fjärdedel av tiden.

Tysta/lugna vagnar är bra som idé, men skulle fungera bättre praktiskt om folk respekterade det. Har åkt tyst vagn och hamnat framför en barnfamilj utan koll på vilken typ av vagn de köpt plats i, och den lugna resa jag sett fram emot blev något helt annat. På vägen hem var det några som tyckte gången var ett lämpligt ställe för deras barn att lära sig gå i. Också tyst vagn. Efter det åkte jag inte tåg på många år.

Om bara alla kunde tänka på att vi alla är en del av våra medresenärers reseupplevelse. Parfym, högljudda telefonsamtal, spring är sånt som kan göra resan svår för andra.
 
Jag skulle gärna pendla med tåg men då vi inte har någon tågtrafik i min stad får jag lov att åka buss. Bil känns inte som något alternativ då det dels skulle bli dyrare, dels är mycket mindre säkert och så kan jag utnyttja tiden på bussen till att sova eller fixa med något när jag åker buss.

Jag tänker mig att det hade varit lättare att jobba på tåget än vad det är på bussen eftersom det är svårt att rymma/ställa datorn på något på bussen. Dessutom är det skumpigt och mycket svängar.

Min resa är 8 mil och tar ca 1 h med bil, bussen tar dörr till dörr 1,5 h.
 
Tåg skulle kunna vara en så bra resform, men som det är nu är det dyrt, opålitligt och obekvämt.

I april köpte jag tågbiljett Stockholm - Malmö med resa i juli. En vecka innan avgång fick vi meddelande om att avgången ställts in. Jag fick beskedet när jag precis kommit ut på ridbanan med hästen och kunde inte släppa henne för att leta ny resa. En timma senare när jag kunde det fanns det bara kvar ett fåtal förstaklassbiljetter för 1500:- enkel resa. Jag flög ner för halva priset och en fjärdedel av tiden.

Tysta/lugna vagnar är bra som idé, men skulle fungera bättre praktiskt om folk respekterade det. Har åkt tyst vagn och hamnat framför en barnfamilj utan koll på vilken typ av vagn de köpt plats i, och den lugna resa jag sett fram emot blev något helt annat. På vägen hem var det några som tyckte gången var ett lämpligt ställe för deras barn att lära sig gå i. Också tyst vagn. Efter det åkte jag inte tåg på många år.

Om bara alla kunde tänka på att vi alla är en del av våra medresenärers reseupplevelse. Parfym, högljudda telefonsamtal, spring är sånt som kan göra resan svår för andra.

Vet inte hur många gånger jag talat om för föräldrar att ett tåg inte är en öppen förskola och att det inte är okej att låta ungarna härja runt fritt och störa andra resenärer 😑
Samma sak med puckon som målar naglarna, låter ungar sitta med skitiga stövlar i säten, tar upp håriga hundar i säten utan skydd, tittar på film utan lurar osv osv.
När folk kliver ombord på tåget verkar många glömma hjärnan på perrongen 🙄
 
Vet inte hur många gånger jag talat om för föräldrar att ett tåg inte är en öppen förskola och att det inte är okej att låta ungarna härja runt fritt och störa andra resenärer 😑
Samma sak med puckon som målar naglarna, låter ungar sitta med skitiga stövlar i säten, tar upp håriga hundar i säten utan skydd, tittar på film utan lurar osv osv.
När folk kliver ombord på tåget verkar många glömma hjärnan på perrongen 🙄
Jag kan föreställa mig det! Synd att inte du var tågvärd när barnet skulle få lära sig gå i den tysta vagnen, den som var på den resan var osedvanligt mesig (det var en man så det var definitivt inte du).

Det borde finnas en särskilt plats i helvetet för den som tittar på film utan lurar:devil:
 
Jag kan föreställa mig det! Synd att inte du var tågvärd när barnet skulle få lära sig gå i den tysta vagnen, den som var på den resan var osedvanligt mesig (det var en man så det var definitivt inte du).

Det borde finnas en särskilt plats i helvetet för den som tittar på film utan lurar:devil:

Jag var verkligen inte mesig, ordning och reda annars gick det bra att kliva av, att ha en biljett innebär inte bara en massa rättigheter, du har även skyldigheter vilket många helt verkar missa 😑
Så jävla svårt är det inte att bete sig och visa lite hänsyn mot sina medresenärer.
 
Jag tycker om att åka tåg och väljer det gärna trots längre restid och liknande, särskilt som jag alltid har djuren med och inte kan flyga... men det är ju så Ohemult Dyrt! Det är vansinnigt tycker jag. Det är nästan alltid billigare att flyga och ibland till och med att åka bil, vilket ju är helt fel väg att gå.
 
Från mig i Skåne till Göteborg kostar tåget nästan 1000 kr enkel resa för två vuxna och två barn. Så nästan 2000 kr ToR. Så mycket kostar det inte att ta bilen. Enligt sidan vadkostarbilresan.se Så kostar samma resa med bil under 600 kr. Inte en chans att jag tar tåget med de förutsättningarna. Även om just tåget till Göteborg är bekvämt. Öresundståg istället för gräsliga X2000.
 
Från mig i Skåne till Göteborg kostar tåget nästan 1000 kr enkel resa för två vuxna och två barn. Så nästan 2000 kr ToR. Så mycket kostar det inte att ta bilen. Enligt sidan vadkostarbilresan.se Så kostar samma resa med bil under 600 kr. Inte en chans att jag tar tåget med de förutsättningarna. Även om just tåget till Göteborg är bekvämt. Öresundståg istället för gräsliga X2000.

Åker GBG - Eslöv ett antal gånger om året och har samma problem. Nu, när bensinen plötsligt är apdyr kan det, om man väljer rätt tågavgång, löna sig att åka tåg. Kanske. Men tiden blir ca 4,5h i stället för 3
 
Jag åker tåg till och från jobbet, men utöver det kör jag bil. I och med att jag bor på en liten ort finns det bra med tåg under de vanligaste timmarna på dagen, och det finns tillräckligt med plats för att jag ska kunna sitta ner i tysta avdelningen (och tillräckligt med plats så tar oftast ingen sitter direkt bredvid, utan oftast är det ett säte emellan). Så fort det är utanför vanlig arbetstid (t.ex. när det börjar närma sig 18 på kvällen, eller under helger) kör jag dock bil delar av sträckan eftersom tågen har för dåliga tider då - det kan t.ex. plötsligt vara ett hopp på två timmar utan något tåg en lördagsförmiddag. Och ska jag t.ex. till familjen i Skåne så kör jag bil eftersom jag då ska ha med mig packning och tre hyfsat stora hundar, vilket blir lite väl jobbigt på tåg (delvis också eftersom den ena är rädd för de gamla tågen i Småland som låter mer, och jag vill inte åka SJ med bestämda platser).

Jag har inga problem om tågen är några minuter försenade så länge det inte krockar med byten, men jag tycker inte det är helt rätt att tågen kan vara en massa timmar försenade utan att de tar fram t.ex. buss som alternativ och att det enda man får som ersättning är biljetten åter. Eller att det är ett planerat stopp några timmar där de har ersättningsbuss men där bara 1/20 av passagerarna får plats, resten får stanna kvar. Då känns det ju som om det inte är tänkt att man ska kunna ta tågen om man ska göra något viktigt, eller något du har betalt för. Hur funkar det till exempel om man sitter fast med tågen i några timmar och inte kan hämta på förskola innan förskolan stänger? Om man missar en jobbintervju? Om du har något inbokat du betalt för som du missar? Jag har t.ex. en kollega som bott i Norrköping och åkt tåget till Linköping dagen innan och sovit hos någon släkting för att hen hade en föreläsning direkt på morgonen och inte kunde riskera vara sen till den om tågen skulle krångla. Visst, man kan bli sen när man kör bil också, men då handlar det kanske om 10-45 minuter och inte 3-5 timmar.
 
Jag som jobbar med att reparera signalfel försöker att stötta tågbranschen genom att ta tåg när det är möjligt. Gillar grundidén att det är miljövänligt.

Sen finns det en hel del annat jag är missnöjd över inom branschen. Det är ett stort regelverk kring allt man ska göra och med allt pappersarbete så får man inte så mycket gjort osv. Järnvägen behöver rustas upp
 
Åker tåg inom Stockholm vid sällsynta tillfällen, typ in till stan, hände dock sällan de med, men aldrig någonstans då vi alltid tar bilen pga hundar.
 
Åker GBG - Eslöv ett antal gånger om året och har samma problem. Nu, när bensinen plötsligt är apdyr kan det, om man väljer rätt tågavgång, löna sig att åka tåg. Kanske. Men tiden blir ca 4,5h i stället för 3

Ja, om man reser ensam i bilen kan det bli billigare med tåg. Men jag har svårt att se att det blir det om man är flera personer i samma bil.
 
Åker sällan tåg. Åker hellre buss för då blir det mindre byten.
Ska jag åka tåg så måste jag först ta bilen till en busstation och åka buss till en tågstation och sen ta tåget.

Kollade för skojs skull nu att resa från mig till Sthlm. Med bil ska det ta 4 timmar och 46 minuter. Med tåg verkar det snabbaste vara 5 timmar och 2 minuter men verkar vara vanligast med runt 6 timmar.

Med buss tar det ca 6 timmar och då behöver jag bara åka till en busstation
 
Gillar att åka tåg! Väljer heller pendeltåg än buss när jag ska mellan Lund och Malmö. Hem åker jag ofta via stallet så då går tåg bort. Men när jag inte behöver åka via stallet älskar jag att åka tåg Lund-Falkenberg/Göteborg 😍 Typ oavsett andra resenärer men jag har alltid hörlurar, väljer tyst avdelning om det går och kläder så att jag slipper frysa. Det jobbigaste är om det är för varmt sommartid men det är lika jobbigt med all kollektivtrafik då tycker jag (eller öht att behöva vistas bland folk 😅). Jobbpendling går inte med tåg då jag bor så nära jobbet (och bara kan ladda bilen på jobbet och inte hemma).
 
Reser aldrig med tåg. Bor i Norrland och om jag skulle ta tåget till Stockholm på kurs behöver jag åka kvällen innan och kommer hem dagen efter. Har svårt att motivera den tiden på tåg om jag kan flyga. Det är dessutom inte billigare att ta tåg.
 
Saknar svarsalternativ om att tåg är enda möjligheten. Jag har ingen bil och vill inte flyga om det absolut inte är nödvändigt. Reser alltid med tåg om jag ska åka iväg.
 
Vet inte hur många gånger jag talat om för föräldrar att ett tåg inte är en öppen förskola och att det inte är okej att låta ungarna härja runt fritt och störa andra resenärer 😑
Samma sak med puckon som målar naglarna, låter ungar sitta med skitiga stövlar i säten, tar upp håriga hundar i säten utan skydd, tittar på film utan lurar osv osv.
När folk kliver ombord på tåget verkar många glömma hjärnan på perrongen 🙄
Nej, de hade ingen från början. Den typen av person som inte vet hur den ska bete sig på tåg, beter sig likadant oavsett var de befinner sig.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 199
Senast: alazzi
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 789
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 922
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp