Åker till hästhage

the_connemara

Trådstartare
Hur gör man :angel:

En åker som det skördas säd på inom några veckor (Skåne), hur konverterar man den till en trevlig hästhage och hur lång tid tar det? Marken ska delas i två hagar, en till sommarhage och en till vinterhage. Och nej, det handlar inte om att plantera träd, inte i denna tråden iaf ;) Utan om att få en fungerande vall i hagen som kan hållas efter med lite putsning typ, ftersom det inte kommer finnas mark nog att plöja som rekommenderas mest här på buke (enligt det lilla jag fattat).

Min första tanke var att be nuvarande arrenderande bonde om hjälp, både med kunskap och med arbetet. Men jag vill självklart få en massa input här om någon vill dela med sig :)

Men är det typ plöja, så, gödsla och sedan kanske ta en skörd eller två (om det ens kan bli något dugligt hö?) nästa år? Året därpå, är vallen "stark" nog att släppa hästar på då? Arealen blir väl rimligtvis dryga 0.5 ha/hage (ej avstyckat ännu) och hästantalet skulle vara 2, varken mer eller mindre. Troligtvis inne nattetid. Sandmark, inga problem med att det blir blött enligt uppgift.

Och hur väljer man (om man ens har så stor möjlighet att välja?) grässorter? Mitt djur har hittills inte haft några problem med hullet (lagom tjock men har oxå växt massa hela tiden och är nu 6 år, ridits och tränats regelbundet alla somrar sedan 4-års ålder) men jag hade gärna haft "för lite" bete än "för mycket" och fodrar hellre extra och kan låta hästarna gå i hagen så mycket som möjligt. Han är trots allt ponny innerst inne :angel:

Jag inbillar mig att gör man rätt från början så blir det lättare att sköta längre fram (på alla punkter, hästhälsa, markhälsa osv)? Och då är det ju bra om man åtm har en liten susning om vad som är åt rätt håll ;)
 
Sv: Åker till hästhage

Låter klokt att ta hjälp av en lantbrukare. Kolla upp så han har lite hästkunskap bara ;). Så här gjorde vi (i samråd med hästbonde i Skåne). Vi plöjde upp vallen på hösten, sådde på våren med "hästblandning" som finns på t ex Granngården), spred gödning NPK. Tog två skördar hösilage med N-gödning emellan och lät sedan hästarna gå där sommaren efter det. För att hålla god kvalitet behöver både vall och bete sås om var 3-5 år. Gördning har för o nackdelar men en nackdel om man inte göder är att ogräset har en tendens att öka på gräsets bekostnad i större utsträckning. Vi betesputsar vid behov (minst en gång per sommar).
Lycka till!
 
Sv: Åker till hästhage

Antar att marken kommer att styckas av från arrendet som bonden har. Då är det så att normalt går en arrendetid ut på våren och den som arrenderar är skyldig att sköta marken fram tills dess. Gäller även att så in den om det ska göras. Så prata med arrendatorn och säg att ni vill ha den i vall så kan han/hon hjälpa till med att så in den, om de har ett normalt arrende avtal. Men räkna inte med att det går att släppa hästar på den förrän tidigast 2012 och inte att det är något bra hållbart bete då heller.
 
Sv: Åker till hästhage

Åh, jag tänkte inte helt tokigt då :D Det är just hästkunskapen jag tänkte försöka få lite koll på själv så jag har en aning om det bonden säger är någorlunda hästvettigt :) Har ingen aning om vem det är ännu (gäller tomt vi är spekulanter på).

Att plöja skulle bli mer eller mindre omöjligt, ett års användning försvinner då väl? Men är det verkligen nödvändigt? Eller rättare sagt, hur nödvändigt är det och på vilka punkter är det viktigt? Är det värt att slopa en för övrigt ok tomt (vilket har tagit 1 år att hitta ;))? Eller är det värt att låta hästarna beta ex hos grannen på deras marker ett år (med allt vad det innebär i skillnad i parastibekäpmning, avstånd, byta flock osv)?
 
Sv: Åker till hästhage

Enligt mäklaren så skulle arrendeavtalet upphöra när denna skörden tagits men det är inget vi kollat upp närmre (riktigt så långt har vi inte kommit). Säljaren är alltså inte bonden utan det är en utomstående, som jag tror (om jag inte minns helt tokigt) har arrenderat pch brukat marken långt innan nuvarande säljaren nyligen köpte den stora fastigheten tomten skulle styckas av i från.

Hur menar du att det inte skulle vara ett hållbart bete? Att det inte hunnit "rota sig" och tål hästhovar ännu så "allt" bli förstört? Eller att det inte riktigt räcker till? Bör man isf fixa så det tas skörd 2 år på raken innan hästarna släps?

En fråga till. Det är väl mest kostnadseffektivt att så in vall på hela ytan och sedan, när bygglov o sådant är i ordning, börja bygga hus? Istället för att lämna en plätt (vilket jag dessutom inte fattar hur det skulle gå till när man inte ens vet vart placeringen skulle godkännas :D)? Okej, det var nog en rätt dum fråga :o
 
Sv: Åker till hästhage

Att så in med skyddsgröda (korn) ger ett tramptåligare underlag snabbare dock kan det ju bli lite problem om du inte vet var det faktiskt skall vara hagar. Mkt ängsgröe i insånings gräset ger också tramptåligare underlag. Nu är ni ju dock "fel" på det tidsmässigt iom att det är aktuellt med höstsådd nu.
När vi tog över gården här så såddes vallarna in på våren med korn som skyddsgröda, kornet skördades på hösten. Våren efter togs en skörd hösilage tidigt sedan släpptes hästarna på sommaren och vi hade inga problem alls med hållbarheten. Har gjort samma sak nu när vi köpt till 3 ha mark och den väntar nu på skörd av kornet. Nästa sommar tar vi hösilage och släpper sedan på den delen som skall vara hagar av det nya.

Frågeställningen är ju också hur mkt sandmark är det. (Var blev det köp tillslut), vissa delar häromkring har ju ren sandmark som nästan ser ut som sandstrand och kan i stort sett användas som vinterhagar osådda som de är.
 
Sv: Åker till hästhage

Mina kompisar har gjort ungefär såhär. Det skördades havre på åkern förra hösten (och vi bor i bohuslän) när den havren såddes tror jag att det DÅ såddes in vallfrö samtidigt (? kan det stämma?) och när havren sedan skördades så växte vallen upp under.Och i år har hon hästar på bete där och det är kanonfin vall. Själv ska jag flytta till hösten. Så jag plöjer all betesmark nu(har fått tillåtelse av nuvarande ägare), sår in vall och tar en omgång med tidigt hö nästa år, sen får hästarna gå där.
 
Sv: Åker till hästhage

Att så in med skyddsgröda (korn) ger ett tramptåligare underlag snabbare dock kan det ju bli lite problem om du inte vet var det faktiskt skall vara hagar. Mkt ängsgröe i insånings gräset ger också tramptåligare underlag. Nu är ni ju dock "fel" på det tidsmässigt iom att det är aktuellt med höstsådd nu.
När vi tog över gården här så såddes vallarna in på våren med korn som skyddsgröda, kornet skördades på hösten. Våren efter togs en skörd hösilage tidigt sedan släpptes hästarna på sommaren och vi hade inga problem alls med hållbarheten. Har gjort samma sak nu när vi köpt till 3 ha mark och den väntar nu på skörd av kornet. Nästa sommar tar vi hösilage och släpper sedan på den delen som skall vara hagar av det nya.

Frågeställningen är ju också hur mkt sandmark är det. (Var blev det köp tillslut), vissa delar häromkring har ju ren sandmark som nästan ser ut som sandstrand och kan i stort sett användas som vinterhagar osådda som de är.

Utanför Veberöd, mot Dalby. Det var någon av alla brunsborrarna som nämnde det med sandmarken. Vi har väl egentligen ingen jättepanik, tänkte bygga hus o allt själva så tiden hinner nog gå :angel: Men det är ju vääääldigt många frågetecken, varav detta är ett så, ju mer man får reda på så tidigt som möjligt desto mer hinner man få in :D
 
Sv: Åker till hästhage

Vid Revingehed då eller är det på södersidan om vägen ? I alla fall så är det samma som här i det området att det kan skilja i marken med bara några hundra meters skillnad om det är sand eller ler, så om inte den brunnsborraren specifikt talade om er mark så är det inte alls säkert att ni har sandmark även om tom grannen har det. Är skitkonstigt i hela området hur det växlar fram och tillbaka. Vi stötte på sand redan en meter under gårdsplanen när vi borrade ny brunn men vi har ler på hagmarken, likadant hittade vi en sandåder nere vid ridhuset när vi grävde ner ny dränering från en av vallarna men på vallen var det ler på samma djup.
Grannen hittade ett stort sandområde på sin mark och shacktade kanonfin sand till sin paddock därifrån men det är samma där de har ler i hagarna.
Så det växlar friskt i hela området, kommer man ut mot Blentarp till så finns det nog bara i stort sett sandjord överallt medans västerut nästan bara finns ler så måste väl ha med något gammalt urtids var det funnits vatten förr och inte att göra.
 
Sv: Åker till hästhage

Södersidan. Jag minns faktiskt inte om han fick fastighetsbeteckningen eller inte, lite många samtal och då var det mer preliminärt. Men tack för infon :)
 
Sv: Åker till hästhage

:D

Betänk dock att vi fortfarande är spekulanter, om än oxå fortsatt intresserade sådana ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag och min sambo köpte vår första gård i höstas och trivs verkligen urbra! Till gården finns ca två ha åker som vi kommer använda...
Svar
17
· Visningar
2 434
Senast: Maja_Kandi
·
Ekonomi & Juridik Okej, tar det från början. I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
28 688
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp