Bonden plöjde och sådde min mark!

Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Och du läste hela tråden innan du hoppade in o var spydig o "lilla gumman" attityd gentemot TS?

Jag har läst hela tråden och jag uppfattade inte någon spydig attityd, mer än en synpunkt på hur h*n skulle ha gjort. Får man inte uttrycka en avvikande åsikt utan att det ska uppfattas som ett påhopp?? :crazy:
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Jag hoppas att bonden tar fakturan för vad du köpt nu extra- även om man kanske ska räkna bort egen arbetsinsats om man ska vara helt ärlig så tycker jag för det här fallet att han ska stå för hela kostnaden! Hoppas höet håller nu i vinter med denna 100 % luftfuktighet som är...

Förhoppningsvis kan ni skratta åt detta om några år- livet på landet....
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Jag utryckte mig oklart hur jag menade med tålamod. (Tycker att du haft tålamod som väntat hela sommaren). Vad jag menade utgick från min egen envetenhet. Om någon tjockskalligt hade undvikit mig i din situation, hade jag ta mig tusan till slut när tålamodet tryter, kunnat kampa på dennes fastukvist. Förr eller senare måste personen gå in eller ut ur sitt hus...

Jag tycker du har skött allt fint. Bra att du var saklig och visade att man inte kör över dig.
Grannsämja är viktig, men någon måtta får det va.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Jag har inte hört något mer ännu, tänkte att han får ett par dagar till på sig innan jag börjat jaga honom igen. :grin:
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Hoppas att det löser sig! Fy fan för sånt där. Det har hänt mig också, grannen vi arrenderar av pjöjde upp vår beteshage. (antagligen för att jävlas, han skulle inte så något eller så) Vi har alla staket korrekt placerade enligt lantmäteriet som varit ute och kollat, och vi betalar vid rätt datum varje år. Anmälde detta till polisen tillsammans med att han brukar riva ner våra hagar, göra om dom, ta bort grindar mm.

Kan ju säga att om er polis är som här kommer dom inte göra något alls.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Om jag var i ditt ställe nu när han inte direkt är samarbetsvillig. Hade jag glatt hägnat in även det han sått och tackat honom för den inkomst jag får på att skörda (vad det nu är han sått) ;)

Det finns ju på din mark och om det nu skulle vara så att han faktiskt fått "arrendera" det innan så ska man ju lämna igen den med gröda på enligt reglerna. :)
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Håller tummarna att det löser sig för dig!! Önskar att jag hade lika mkt "balls" som du :(

kl

Sitter i en liknande sits, är nyinflyttad i en liten by där vi inte känner någon. Bonden som har haft arrendet på vår mark ringde upp oss när han fick reda på att vi köpt gården, och frågade om vi kunde göra ett byte, eftersom han hade lite ont om mark att slå ensilage på. Bytet skulle innebära att jag fick första skörden, balad o klar, mot att han tog 2-skörden + att han fick behålla extra stödet han får för att ta ekologiskt.

Mitt naiva skrälle trodde att det skulle bli så lätt o enkelt som han fick det till att låta:(

Efter att 2.a skörden var tagen, fick jag en räkning... På 19.000kr...

Jag ringde upp honom och frågade varför, ochpåminde han om vad han sagt i våras, men det hade han inget minne av...:mad:

Men han var ändå ganska samarbetsvillig, och vi löste det genom att han drog bort några av punkterna i fakturan, men ändå:(

Sen hade vi diskuterat (tidigare) att han skulle plöja upp åkern och så ny vall nästa år, och att han då sår in havre/ärtor/gräs blandning till sig själv, mot att jag skulle få de balar jag behövde från en av hans åkrar.

När jag då nu hade han på tråden, frågade jag lite försiktigt hur han hade menat att vi skulle göra nästa år (eftersom han inte kom ihåg det samtalet var jag rädd att det med hade ändrats). Han svarade att jo, han plöjer, gödslar och sår in ny vall, och skickar faktura till oss på det, och sen kan ju jag få KÖPA balar av honom :eek:

Får han göra så? Eler har jag helt fel? Ska det gå till så här?
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Men då måste ju du kunna skicka en faktura till honom för det ensilage han tog till sin andraskörd?

Alltså en del är ju bara för mycket. :eek:
Det är bättre att hålla sig ifrån bytesaffärer och istället betala för det arbete som man önskar få utfört.
Det är liksom alltid någon som blir lurad ananrs.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Jag blir bara ledsen av sånt här, jag är alldeles för godtrogen och tror att alla är snälla:crazy:

Han har dock varit tillmötesgående när jag behövde mer bete, så jag får låna en bit på ca 2,5-3ha (halva den hagen). Men han tar vatten till korna från oss + att han har kopplat på sin del av hagen till mitt aggregat. Men det är helt okey eftersom jag inte betalar för hagen.

Men därav vill jag ju inte gärna komma på kant med han:(
Jag har t.o.m föreslagit för sambon att vi har vår åker till bete och köper de balar jag behöver rakt av istället:grin:
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Håller tummarna att det löser sig för dig!! Önskar att jag hade lika mkt "balls" som du :(

kl

Sitter i en liknande sits, är nyinflyttad i en liten by där vi inte känner någon. Bonden som har haft arrendet på vår mark ringde upp oss när han fick reda på att vi köpt gården, och frågade om vi kunde göra ett byte, eftersom han hade lite ont om mark att slå ensilage på. Bytet skulle innebära att jag fick första skörden, balad o klar, mot att han tog 2-skörden + att han fick behålla extra stödet han får för att ta ekologiskt.

Mitt naiva skrälle trodde att det skulle bli så lätt o enkelt som han fick det till att låta:(

Efter att 2.a skörden var tagen, fick jag en räkning... På 19.000kr...

Jag ringde upp honom och frågade varför, ochpåminde han om vad han sagt i våras, men det hade han inget minne av...:mad:

Men han var ändå ganska samarbetsvillig, och vi löste det genom att han drog bort några av punkterna i fakturan, men ändå:(

Sen hade vi diskuterat (tidigare) att han skulle plöja upp åkern och så ny vall nästa år, och att han då sår in havre/ärtor/gräs blandning till sig själv, mot att jag skulle få de balar jag behövde från en av hans åkrar.

När jag då nu hade han på tråden, frågade jag lite försiktigt hur han hade menat att vi skulle göra nästa år (eftersom han inte kom ihåg det samtalet var jag rädd att det med hade ändrats). Han svarade att jo, han plöjer, gödslar och sår in ny vall, och skickar faktura till oss på det, och sen kan ju jag få KÖPA balar av honom :eek:

Får han göra så? Eler har jag helt fel? Ska det gå till så här?

I ditt exempel finns det ju ett arrende. Har du kollat när det löper ut?
du som köpare är nämligen bunden till existerande arrende.
Om det finns ett arrende som fortfarande löper så har "din" bonde helt rätt i att du ska betala för det foder du får även från din egen mark.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

I ditt exempel finns det ju ett arrende. Har du kollat när det löper ut?
du som köpare är nämligen bunden till existerande arrende.
Om det finns ett arrende som fortfarande löper så har "din" bonde helt rätt i att du ska betala för det foder du får även från din egen mark.

Självklart var där inget arrende vid tillträdet.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Men då är det väl bara att du kontrar med att skicka en räkning på lån av marken till andraskörden till honom, eller hur?
Förslagsvis så är den fakturan på samma belopp som han kräver av dig.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Fast jag har ju inte slagit hans ensilage, räkningen var ju på gödsling, slåtter, vändning, balning o ihopsamling :-o
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Eeehhh hur många hektar handlar det om med tanke på fakturan på 19000 kr från början ?

Hur många bal fick du ut ?

Avsluta detta _sammarbete_ snarast möjligt .... Såna människor ska man ha så lite att göra med som möjligt !

För övrigt kan du skicka fakturan på att du sålt vallen på rot till honom ....Om du nu betalt allt det andra .

Mia
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

För övrigt kan du skicka fakturan på att du sålt vallen på rot till honom ....Om du nu betalt allt det andra .

Mia

Vi har sålt ca 6 ha fin fet andraskörd nu, på rot, (ekologiskt, krav) och för det tar vi 1500 kr.

Det går säkert att få lite mer men det jag vill säga är att det är inga direkta pengar i det.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Fast jag har ju inte slagit hans ensilage, räkningen var ju på gödsling, slåtter, vändning, balning o ihopsamling :-o

Om det var gödsling så ska den vara för ekologiskt bruk.

Men det verkar som att ni inte fick med stödrätter i köpet?, eftersom vad det verkar "bonden" tar den biten??

Annarss, det kan vara billigare att köpa färdigensilage än att betala timpeng för allt det ovan.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Stödrätter var med, men då hans revisor redan var insatt i vår mark med, gick vi med på att bonden ansökte om vårt med, så att han fick ut sitt extra för ekologiskt... Dumt kanske :crazy:

Miia
Vi fick 46 balar på 3ha, men glömde skriva att han har sålt 15 höbalar till mig (inplastade, så jag tycker inte det räknas som hö då?) som var med i räkningen.

Men som jag skrev i mitt inlägg, så fick jag han till att ta bort några av delarna i räkningen, men mest för att jag bad snällt och förklarade hur jag trott att vi skulle göra och att jag inte klarar en sådan räkning när man är mammaledig på mini lön:crazy:

Han pratade om att han förut har köpt gräs på rot, och då gett 100kr per bal, men det hade han inte tagit med i den nya fakturan.

Vi har köpt en gamal traktor som vi har tänkt hitta redskap till senare, men jag tror inte jag vill ha fler "dealer" med denna bonden.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Stödrätter var med, men då hans revisor redan var insatt i vår mark med, gick vi med på att bonden ansökte om vårt med, så att han fick ut sitt extra för ekologiskt... Dumt kanske :crazy:

Miia
Vi fick 46 balar på 3ha, men glömde skriva att han har sålt 15 höbalar till mig (inplastade, så jag tycker inte det räknas som hö då?) som var med i räkningen.

Men som jag skrev i mitt inlägg, så fick jag han till att ta bort några av delarna i räkningen, men mest för att jag bad snällt och förklarade hur jag trott att vi skulle göra och att jag inte klarar en sådan räkning när man är mammaledig på mini lön:crazy:

Han pratade om att han förut har köpt gräs på rot, och då gett 100kr per bal, men det hade han inte tagit med i den nya fakturan.

Vi har köpt en gamal traktor som vi har tänkt hitta redskap till senare, men jag tror inte jag vill ha fler "dealer" med denna bonden.


Alltså får VI eu-bidraget för vår mark.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 924
Gnägg Jag tog beslutet att ta bort min ponny nu i höst. I onsdags fick hon vandra vidare utan mig… Hon var 22. Jag har har haft henne i 15...
Svar
7
· Visningar
1 335
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 805
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 715
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp