Bukefalos 28 år!

Visst tittar man på Elin Kojs tex så så är ju hon så saftig och krispig precis överallt -utom i lungorna som är fulla av cancer.....Människor med eksem äter något kroppen inte gillar och reagerar på.....som visare sig genom huden tex. Sjukvårdens behandling -kortisonsalva som ändå bara lindrar symtom.
Men varför skulle det bara vara födan som gör att vissa utvecklar atopiskt eksem? Och ja, i brist på bot så får sjukvården jobba med att lindra symtomen/monitorera sjukdomen. Detsamma gäller för de med pollenallergi, typ 1 diabetes, hjärtsvikt, hypothyreos osv osv. Varför skulle atopiskt eksem vara undantaget där?
 
Jag skulle säga tvärtom. Huden är en spegel av hur vi mår internt.
Men när det gäller acne...? Den är ju hormonell. Min dotter hade massor med acne, både i ansiktet och även rygg, bröst, överarmar. INGET hjälpte, inte ens de där starka krämerna som man behandlas med på klinik. Det enda som hjälpte var p-piller (Dienorette), de tog bort acnen totalt på kort tid. Även hennes kompis som åt p-piller men av annan sort, hade acne som försvann vid byte till just Dienorette. Jag tror det p-pillret ibland används just mot acne även om man inte behöver preventivmedel annars.

Sen är det ju upp till en själv om man vill äta p-piller med allt vad de innebär.
 
Men varför skulle det bara vara födan som gör att vissa utvecklar atopiskt eksem? Och ja, i brist på bot så får sjukvården jobba med att lindra symtomen/monitorera sjukdomen. Detsamma gäller för de med pollenallergi, typ 1 diabetes, hjärtsvikt, hypothyreos osv osv. Varför skulle atopiskt eksem vara undantaget där?
Ja självklart ska sjukvården lindra när man inte vet de bakomliggande orsakerna. Men som du gjorde ovan tex. på direkten avråda att " mixtra med maten" när TS fick råd att prova avstå mjölkprodukter och gluten för en kort period och hellre rekommendera läkemedel för rätt lindrig acne. Precis som säkert sker med barn som går från lindrig ekem till värre och värre bara för bakomliggande orsakerna inte utreds. Människor som mixtrat med sina tarmar (käkat bajs, fått riktigt bra bajs uppsprutat i sig i) försök att ändra tarmflora har fått riktigt riktigt god resultat på det. Allergi, ibs, eksem...ja tom depression har rapporterats som botade eller mycket god förbättring.
 
Jag har länge haft problem med akne, nu har jag en hudvårds rutin som hjälper. Men är de någon vänlig som vill hjälpa och skriva mat man bör äta för att undvika inflammationer (alltså som är bra mot akne) och sådant som inte är bra att äta? Visa bifogad fil 77529
Jag råder dig att söka hjälp hos en hudläkare och eventuellt en dietist. Det finns väldigt effektiva krämer och läkemedel i tablettform. Angående mat som anses vara inflammations hämmande så finns det, men innan man utesluter något så är det bra att ha lite mer övergripande kunskap.
 
Ja självklart ska sjukvården lindra när man inte vet de bakomliggande orsakerna. Men som du gjorde ovan tex. på direkten avråda att " mixtra med maten" när TS fick råd att prova avstå mjölkprodukter och gluten för en kort period och hellre rekommendera läkemedel för rätt lindrig acne. Precis som säkert sker med barn som går från lindrig ekem till värre och värre bara för bakomliggande orsakerna inte utreds. Människor som mixtrat med sina tarmar (käkat bajs, fått riktigt bra bajs uppsprutat i sig i) försök att ändra tarmflora har fått riktigt riktigt god resultat på det. Allergi, ibs, eksem...ja tom depression har rapporterats som botade eller mycket god förbättring.
Att avstå mjölkprodukter och gluten är en ganska stor grej 😊! TS är troligen tonåring och bor hemma (att döma av ”2007” i hennes nick). Hon behöver alltså förmodligen involvera sina föräldrar som måste börja laga annan mat, och i skolmatsalen finns det troligen inte gluten-och mjölkfria alternativ. Skolan behöver med stor sannolikhet ett läkarintyg för att kunna tillhandahålla sådan kost. Läkemedel aktuella i detta fall är en troligtvis någon typ av kräm man tar en gång till kvällen. Min bedömning är att läkemedel är dels smidigare att behandla med, och dels är det mycket mycket troligare att ts får resultat av sådana.

En väldigt stor andel av tonåringarna har akne som växer bort i vuxen ålder. De flesta äter gluten- och mjölkprodukter under både tonår och när de är vuxna. Varför växer aknen bort om de fortsätter äta samma sak? Jo, för att akne inte främst uppkommer pga dålig kost.
 
Ja självklart ska sjukvården lindra när man inte vet de bakomliggande orsakerna. Men som du gjorde ovan tex. på direkten avråda att " mixtra med maten" när TS fick råd att prova avstå mjölkprodukter och gluten för en kort period och hellre rekommendera läkemedel för rätt lindrig acne. Precis som säkert sker med barn som går från lindrig ekem till värre och värre bara för bakomliggande orsakerna inte utreds. Människor som mixtrat med sina tarmar (käkat bajs, fått riktigt bra bajs uppsprutat i sig i) försök att ändra tarmflora har fått riktigt riktigt god resultat på det. Allergi, ibs, eksem...ja tom depression har rapporterats som botade eller mycket god förbättring.
Gällande tarmflora och antiinflammatorisk kost. Denna forskning är än så länge ganska ny och spekulativ. I ljuset av detta anser jag att du drar ganska vida slutsatser från ett begränsat underlag. Sen gällande eksem så visst finns kopplingar till födoämnesallergier. Sådant utreds standardiserat inom sjukvården.
 
Jag har testat olika eliminationsdieter för min akne (har dock inte varit helt utan gluten så länge som 6 månader) utan att helt bli av med den, men såg en märkbar förbättring när jag uteslöt dessa saker:

- chocklad, godis, läsk
- alkohol
- fläsk (alla typer av kött från gris)

Detta är ju relativt enkelt att utesluta, så tycker du kan testa om du vill. Min ena kollega blev mycket bättre när hon tog bort mjölkproteiner, så det är nog lite individuelt vad man reagerar på.

I övrigt så är ju tyvärr akne en rätt vanlig tonårsgrej som man bara måste leva med i några år, då det ofta kommer av ökad hormonproduktion. För mig som är vuxen har det blivit värre/kommit tillbaka pga hormonbaserade preventivmedel.
 
En väldigt stor andel av tonåringarna har akne som växer bort i vuxen ålder. De flesta äter gluten- och mjölkprodukter under både tonår och när de är vuxna. Varför växer aknen bort om de fortsätter äta samma sak? Jo, för att akne inte främst uppkommer pga dålig kost.
Fast alltså jag har inte pratat om att någon har akne för de äter dåligt kost. Deras kroppar (tarmar) reagerar väldigt starkt på vissa livsmedel....
Gällande tarmflora och antiinflammatorisk kost. Denna forskning är än så länge ganska ny och spekulativ. I ljuset av detta anser jag att du drar ganska vida slutsatser från ett begränsat underlag. Sen gällande eksem så visst finns kopplingar till födoämnesallergier. Sådant utreds standardiserat inom sjukvården.
Nej den är vare sig ganska ny eller spekulativ. Det finns tvärt om studier som visar på mycket positiva resultat på bajs transplantationer. Dock håller jag med om att det säkerligen inte finns någon omfattande forskning på området. VEM skulle vilja bekosta en sådan? Ta bra skit från en person och ge till en som behöver förbättra sin tarmflora är en på tok för billig behandling. :D
 
Fast alltså jag har inte pratat om att någon har akne för de äter dåligt kost. Deras kroppar (tarmar) reagerar väldigt starkt på vissa livsmedel....

Nej den är vare sig ganska ny eller spekulativ. Det finns tvärt om studier som visar på mycket positiva resultat på bajs transplantationer. Dock håller jag med om att det säkerligen inte finns någon omfattande forskning på området. VEM skulle vilja bekosta en sådan? Ta bra skit från en person och ge till en som behöver förbättra sin tarmflora är en på tok för billig behandling. :D
Om jag förstår dig rätt så menar du att vissa människor reagerar på exempelvis gluten med att utveckla akne. Denna mekanism involverar på något sätt tarmarna/upptaget av gluten i tarmarna (?). Om man tar bort gluten från kosten kommer aknen försvinna. Jag tycker själv att denna förklaringsmodell låter ganska osannolik och evidensen i form av anekdotisk bevisning är ganska fattig, men självklart kan jag inte säga att det absolut inte ligger till på det viset. Väldigt lite inom biologin/medicinen är till hundra procent förstått 😁. För mig ligger det mycket närmare tillhands att förstå utveckling av akne som en multifaktoriell process som till stor del är hormonberoende. Detta då man kan använda läkemedel som targetar hormoner (östrogendominerade p-piller bla) som ger bra resultat på många människor. Något som motsäger din hypotes är också att tonårsakne tenderar att växa bort, oavsett kosthållning.

Jag är inte superinsatt i forskningen kring fekala transplantationer men hittade en artikel nedan från 2019 som stämmer med den upptagning jag fått också. Evidens finns mig veterligen för antibiotikaorsakad diarré, men inte för så många andra tarmrelaterade sjukdomstillstånd. Däremot verkar intresset ganska stort för denna behandlingsmetod. Det vet jag för jag har bekantingar som jobbat i forskningsgrupper som håller på med just detta 😊. All forskning finansieras inte av big pharma.

https://www.lakemedelsvarlden.se/ov...ndlingsmetod-som-vacker-mangas-forhoppningar/
 
Om jag förstår dig rätt så menar du att vissa människor reagerar på exempelvis gluten med att utveckla akne.
Nja jag har mest varit inne på mjölkprodukter vad gäller acne och oroliga magar. Normalt brukar en person som avhåller sig från mjölk -om man har en kropp som är känslig för det, att märka väldigt fort förbättringar. Jag anser det vara klart värt att prova själv innan man söker vård. Just acne brukar svara väldigt bra. Hade en kompis vars 3 åriga unge hade stora problem med skiteriet. Hon fick sitta länge på pottan det gjorde ont och det kom någon liten stenhårt plutt. Jodå dom gav så mycket laxerande mat (dat vanliga katrinplommon tex) Men mamman gav henne alltid en yoghurt på kvällen. Så mycket mjölk blev det inte för det gilla hon inte. Så för kalkens skulle gav man det istället :angel:. Dom testade att hålla upp med det och ja.....det blev så mycket bättre. En annan hade så ruttna pruttar att det nästan inte gick att vara i samma rum personen tyckte dessutom inte det var jobbigt att släppa sig bland andraO_o Jag sa flera gånger lägg av med mjölkprodukter men denne ville ju inte lyssna på det örat. Ända till någon annan också påtalade att man gott kan prova att hålla upp med mjölkprodukter för att låta retad tarm få vila. Så vid ett möte gav han mig info att han slutat med det och fått en pruttvänlig mage :) Min sambo är känslig för mjölkprodukter...inte jag.
Sen jag läste boken Charmen med Tarmen (en mycket läsvärd bok som man också kan lyssna på) ser jag på ett helt annat sätt vad gäller bajs. Det är roligt att prata tarmar, det kan jag prata om överallt för det är så himla spännande.:love: Är skit avis på dina bekanta som forskar på avföring.......:D
 
Jag vet flera som blivit hjälpta av att sluta med mjölkprodukter. Jag själv inräknad.

Jag hade mycket finnar långt upp över tjugo års ålder. Slutade helt med mjölkprodukter och på någon månad var finnarna helt borta.
Nuförtiden händer det att jag får nån enstaka finne ibland (33 år) och då kan jag behandla med The Ordinary Lactic Acid 10% + HA 2% på kvällen så är huden fin igen på en dag eller två.
 
Nej någon större studie / forskning på hur vida mjölkprodukter hos vissa individer bidrar till ökad acne och frånvaro av detsamma lindrar acne finns med all säkerhet..... inte. Vilket medicin tillverkande bolag skulle vilja bidra med pengar till en sådan studie/forskning? Däremot finns det väldigt många människor som intygar att de fått klara besked från kroppen, att den är känslig för mjölkprodukter i och med hudförbättringar (just acne dessutom) när man avstod dagligt intag från detta livsmedel :).
Det där argumentet är bara så himla tröttsamt.

1. Det forskas på MÄNGDER av saker inom hälsa/människa/kost/träning/terapi osv som inte är medicininriktade. Kost inget undantag.
2. Läkemedelsbolag är långt ifrån de enda som sponsrar forskning. Bland annat beräknas 43 miljarder av stadsbudgeten gå till forskning 2021. Att läkemedelsbolag är ointresserade är PÅ INGET VIS synonymt med att det inte finns forskningsmedel att tillgå eller att det inte finns forskningsintresse för ämnet.

Här är en ganska ny artikel på ämnet acne och diet https://link-springer-com.ezproxy.ub.gu.se/article/10.1007/s40257-020-00542-y
Och här är en ca tio år gammal reviewartikel. http://www.beauty-review.nl/wp-content/uploads/2015/01/Diet-and-acne-a-review-of-the-evidence.pdf
 
Nja jag har mest varit inne på mjölkprodukter vad gäller acne och oroliga magar. Normalt brukar en person som avhåller sig från mjölk -om man har en kropp som är känslig för det, att märka väldigt fort förbättringar. Jag anser det vara klart värt att prova själv innan man söker vård. Just acne brukar svara väldigt bra. Hade en kompis vars 3 åriga unge hade stora problem med skiteriet. Hon fick sitta länge på pottan det gjorde ont och det kom någon liten stenhårt plutt. Jodå dom gav så mycket laxerande mat (dat vanliga katrinplommon tex) Men mamman gav henne alltid en yoghurt på kvällen. Så mycket mjölk blev det inte för det gilla hon inte. Så för kalkens skulle gav man det istället :angel:. Dom testade att hålla upp med det och ja.....det blev så mycket bättre. En annan hade så ruttna pruttar att det nästan inte gick att vara i samma rum personen tyckte dessutom inte det var jobbigt att släppa sig bland andraO_o Jag sa flera gånger lägg av med mjölkprodukter men denne ville ju inte lyssna på det örat. Ända till någon annan också påtalade att man gott kan prova att hålla upp med mjölkprodukter för att låta retad tarm få vila. Så vid ett möte gav han mig info att han slutat med det och fått en pruttvänlig mage :) Min sambo är känslig för mjölkprodukter...inte jag.
Sen jag läste boken Charmen med Tarmen (en mycket läsvärd bok som man också kan lyssna på) ser jag på ett helt annat sätt vad gäller bajs. Det är roligt att prata tarmar, det kan jag prata om överallt för det är så himla spännande.:love: Är skit avis på dina bekanta som forskar på avföring.......:D
Jag tror också att det är av stort värde att minska på konsumtionen av mjölkprodukter, men främst för klimatets och djurhälsans skull. Sen om man vill testa att avstå pga mage eller akne och utvärdera effekten så må det vara hänt, men man ska veta att det finns andra (ofta smidigare) sätt att behandla akne på också 🙂.
 
Det där argumentet är bara så himla tröttsamt.

1. Det forskas på MÄNGDER av saker inom hälsa/människa/kost/träning/terapi osv som inte är medicininriktade. Kost inget undantag.
2. Läkemedelsbolag är långt ifrån de enda som sponsrar forskning. Bland annat beräknas 43 miljarder av stadsbudgeten gå till forskning 2021. Att läkemedelsbolag är ointresserade är PÅ INGET VIS synonymt med att det inte finns forskningsmedel att tillgå eller att det inte finns forskningsintresse för ämnet.

Här är en ganska ny artikel på ämnet acne och diet https://link-springer-com.ezproxy.ub.gu.se/article/10.1007/s40257-020-00542-y
Och här är en ca tio år gammal reviewartikel. http://www.beauty-review.nl/wp-content/uploads/2015/01/Diet-and-acne-a-review-of-the-evidence.pdf
Det värsta är ju också att en stoor del av de där 43 forskarmiljarderna går till nonsensforskning, forskningsfusk och ett finansierings- och meriteringssystem som frestar forskare att runda hörn och presentera storslagna resultat som varken stämmer eller går att använda. Den markerade texten har jag saxat direkt från Hanne Kjöllers bor Kris i forskningsfrågan. Istället för att gå till relevant forskning som gynnar mänskligheten.
Dina länkar: Den första behövdes det inlogg till den andra får jag läsa....men inte nu :grin:
 
Nja jag har mest varit inne på mjölkprodukter vad gäller acne och oroliga magar. Normalt brukar en person som avhåller sig från mjölk -om man har en kropp som är känslig för det, att märka väldigt fort förbättringar. Jag anser det vara klart värt att prova själv innan man söker vård. Just acne brukar svara väldigt bra. Hade en kompis vars 3 åriga unge hade stora problem med skiteriet. Hon fick sitta länge på pottan det gjorde ont och det kom någon liten stenhårt plutt. Jodå dom gav så mycket laxerande mat (dat vanliga katrinplommon tex) Men mamman gav henne alltid en yoghurt på kvällen. Så mycket mjölk blev det inte för det gilla hon inte. Så för kalkens skulle gav man det istället :angel:. Dom testade att hålla upp med det och ja.....det blev så mycket bättre. En annan hade så ruttna pruttar att det nästan inte gick att vara i samma rum personen tyckte dessutom inte det var jobbigt att släppa sig bland andraO_o Jag sa flera gånger lägg av med mjölkprodukter men denne ville ju inte lyssna på det örat. Ända till någon annan också påtalade att man gott kan prova att hålla upp med mjölkprodukter för att låta retad tarm få vila. Så vid ett möte gav han mig info att han slutat med det och fått en pruttvänlig mage :) Min sambo är känslig för mjölkprodukter...inte jag.
Sen jag läste boken Charmen med Tarmen (en mycket läsvärd bok som man också kan lyssna på) ser jag på ett helt annat sätt vad gäller bajs. Det är roligt att prata tarmar, det kan jag prata om överallt för det är så himla spännande.:love: Är skit avis på dina bekanta som forskar på avföring.......:D
Meh, alltså vad I hela friden har detta med akne att göra?
 
Hudterapeuten jag jobbar med rekommenderar alltid personer med acne att dra in på mjölkprodukter och mjölmat för att huden snabbare blir balanserad då. Jag själv inräknad har haft stor nytta av det, både för att slippa uppblåst förstoppningsmage och acne runt munnen och i pannan. Förr fick jag riktigt otäcka utbrott på hakan som gav fula ärr. Numera får jag nån enstaka liten prick vid ägglossning annars noll.
 
Men är de någon som vet hur man får bort de eller råder bot på de?
Jag fick först Tetracykliner (antibiotika)och två olika krämer utskrivna. För mig personligen fungerade detta inte, med det sagt så vet jag flera som fått fantastiska resultat av detta. Men för mig passade det inte.

Efter den kuren, avvaktade jag några månader och fick sedan Erytromycin (Ery-max, även detta antibiotika). Först med en riktigt tuff och lång kur av detta blev min akne bättre.
Efter avslutad behandling kom dock min akne tillbaka och jag fick välja mellan en hormonbehandling eller Roaccutan (idag Isotretinoin). Jag valde att pröva hormonbehandling (Yasmine, ett p-piller som pga sina biverkningar inte skrivs ut som p-medel idag utan som behandling av akne).

Först efter alla dess behandlingar blev jag av med min akne. Jag har fortfarande en viss problematik med min hud, men under kontroll.

Jag vill inte sprida skräck med min historia, jag hade en väldigt svårbehandlad akne. Många klarar sig med en typ av behandling.
Men med min historia som bakgrund vill jag också uppmana att söka hjälp, för akne är inte roligt och skiljer sig markant från "finnig tonhårshy".
 
Det värsta är ju också att en stoor del av de där 43 forskarmiljarderna går till nonsensforskning, forskningsfusk och ett finansierings- och meriteringssystem som frestar forskare att runda hörn och presentera storslagna resultat som varken stämmer eller går att använda. Den markerade texten har jag saxat direkt från Hanne Kjöllers bor Kris i forskningsfrågan. Istället för att gå till relevant forskning som gynnar mänskligheten.
Dina länkar: Den första behövdes det inlogg till den andra får jag läsa....men inte nu :grin:
Så du uttalar dig om att den stadsfinansierade forskningen främst gå till nonsensforskning men du har inget databasinlogg för att faktiskt... läsa forskning?
 
Så du uttalar dig om att den stadsfinansierade forskningen främst gå till nonsensforskning men du har inget databasinlogg för att faktiskt... läsa forskning?
Får en känsla av att du är på dåligt humör då du upplevs som snarstucken :nailbiting:
Jag har tagit del av en bok (obs än så länge bara en bok men det kan mycket väl bli fler i framtiden) skriven i ämnet och sakliga debatter.
 

Liknande trådar

Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 214
Senast: starcraft
·
Mat Jag blir så förvirrad. Hoppas att Buke kan ge mig klarhet. Vad är egentligen den där processade maten man ska undvika om man vill vara...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 408
Senast: Askvind
·
Kläder & Bli fin Jag har funderat mycket på vad min sambo ska få i julklapp. Han ligger troligtvis någonstans på autismspektrat och får sensory issues av...
Svar
12
· Visningar
1 298
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
967
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp