Aktiviteter avsuttet

kem

Trådstartare
Jag kanske har missat nån liknande tråd, men; har brutit handleden och står därför inför en period utan ridning och med vissa begränsningar. Undrar om nån har förslag på aktiviteter att ägna sig åt under tiden? Det jag gör i vanliga fall som kan göras mer av är promenader, longering och löshoppning. Jag har tillgång till frisk, mindre hästkunnig medhjälpare hyfsat ofta.

Trickträning är jag själv inte så intresserad av, men medhjälparen kan tänka sig det. Vad är enkelt att jobba med, och lämpligt för en häst av den lite mer klumpiga och närgångna sorten?

Och är det nån som testat detta tidigare och vill dela med sig av sina erfarenheter från hur rörlig man är under läkperioden är det också intressant.
 
Det kanske är en bra idé att jobba med att hästen ska vara mindre närgången? lära den att hålla lite mer avstånd och visa lite mer respekt för människan. Kanske genom klickerträning? Finns lite videos på YT som beskriver klickerträning av häst rätt bra. Hur man ska börja och så.

Du kan lära hästen att ställa upp sig själv vid pallen vid uppsittning. Det behöver du inte sitta upp på hästen för att göra. Bara stå på pallen och lära hästen att positionera sig själv. Jag har en plan att börja göra detta men exakt hur jag ska göra har jag inte tänkt ut helt klart än. Men jag tänker använda mig av klicker.

Löshoppning.

Gå ut och gå i terrängen så att hästen får lyfta på benen ordentligt och se var den sätter hovarna. Klättring om lämpliga backar finns.
 
Det kanske är en bra idé att jobba med att hästen ska vara mindre närgången? lära den att hålla lite mer avstånd och visa lite mer respekt för människan. Kanske genom klickerträning? Finns lite videos på YT som beskriver klickerträning av häst rätt bra. Hur man ska börja och så.

Du kan lära hästen att ställa upp sig själv vid pallen vid uppsittning. Det behöver du inte sitta upp på hästen för att göra. Bara stå på pallen och lära hästen att positionera sig själv. Jag har en plan att börja göra detta men exakt hur jag ska göra har jag inte tänkt ut helt klart än. Men jag tänker använda mig av klicker.

Löshoppning.

Gå ut och gå i terrängen så att hästen får lyfta på benen ordentligt och se var den sätter hovarna. Klättring om lämpliga backar finns.

Absolut, vet att en del lärt sina att vända bort huvudet för att få godis t ex, ska fundera lite i de banorna.

Det var en bra idé, han har inte riktigt greppat det där med pall och är lite för stor för att man ska vilja ha nån extra utmaning vid uppsittning.

De två sista har jag med på listan :)
 
En annan sak är miljöträning på hemmaplan. Presenningar och en massa annat man kan bygga/fixa själv som hästen kan tycka är läskigt. Det har du ju nytta av sen när du kan rida igen.
 
@Lingon det ska jag också kolla mer på, han är trygg på hemmaplan men lite verktyg för att hantera nya saker och miljöer skulle inte skada!
 
Jag kanske har missat nån liknande tråd, men; har brutit handleden och står därför inför en period utan ridning och med vissa begränsningar. Undrar om nån har förslag på aktiviteter att ägna sig åt under tiden? Det jag gör i vanliga fall som kan göras mer av är promenader, longering och löshoppning. Jag har tillgång till frisk, mindre hästkunnig medhjälpare hyfsat ofta.

Trickträning är jag själv inte så intresserad av, men medhjälparen kan tänka sig det. Vad är enkelt att jobba med, och lämpligt för en häst av den lite mer klumpiga och närgångna sorten?

Och är det nån som testat detta tidigare och vill dela med sig av sina erfarenheter från hur rörlig man är under läkperioden är det också intressant.

Jag red och tävlade trots bruten handled. Går ju att rida med enhandsfattning om man får hjälp med att sadla osv :)
 
Jag kanske har missat nån liknande tråd, men; har brutit handleden och står därför inför en period utan ridning och med vissa begränsningar. Undrar om nån har förslag på aktiviteter att ägna sig åt under tiden? Det jag gör i vanliga fall som kan göras mer av är promenader, longering och löshoppning. Jag har tillgång till frisk, mindre hästkunnig medhjälpare hyfsat ofta.

Trickträning är jag själv inte så intresserad av, men medhjälparen kan tänka sig det. Vad är enkelt att jobba med, och lämpligt för en häst av den lite mer klumpiga och närgångna sorten?

Och är det nån som testat detta tidigare och vill dela med sig av sina erfarenheter från hur rörlig man är under läkperioden är det också intressant.
När min häst var senskadad klickertränade jag mycket. Favorittricken:
Kliva upp på pall (det går att utveckla hur långt som helst, nu är vi på väg mot att snurra ett varv på pallen).
Ringa i klocka
Plocka upp ett Spö från marken.

Hela tanken är att hästen får godis när den intresserar sig för föremålet som tricket kretsar runt så det borde gå även om hästen är av det buffligare slaget. Annars går det med klappar och beröm också om godis inte blir bra.
 
När min häst var senskadad klickertränade jag mycket. Favorittricken:
Kliva upp på pall (det går att utveckla hur långt som helst, nu är vi på väg mot att snurra ett varv på pallen).
Ringa i klocka
Plocka upp ett Spö från marken.

Hela tanken är att hästen får godis när den intresserar sig för föremålet som tricket kretsar runt så det borde gå även om hästen är av det buffligare slaget. Annars går det med klappar och beröm också om godis inte blir bra.
Tack för tipsen, jag får testa båda typer av belöning! Är det en vanlig europall du använder?
 
Tack för tipsen, jag får testa båda typer av belöning! Är det en vanlig europall du använder?
Jag tog en europall och skruvade på en skiva sån där mörkbrun plywood samt en dörrmatta för att få en jämn och halkfri yta.
 
  • Gilla
Reactions: kem

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 552
Senast: krambanan
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 958
Senast: Aningsfull
·
Träning Jag har ett litet projekt inför hösten för mig och min häst. Hon är en frieser på 7 år som är ganska outbildad, blev inriden sent och...
Svar
16
· Visningar
1 866
J
Träning Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu. :( Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 342
Senast: bumbi_608
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp