Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

P

Puff

Hej,

Under min tid som aktiv inom distansen har jag funderat på hur man kan motivera fler unga ryttare att faktiskt pröva på distansen. Det kommer nog naturligt när man är ute på tävling mycket.

Alla kan inte göra allt men många kan göra lite. Aktiviteterna jag tänkt på är inget jag kommer ta på mig att genomföra men med tillräckligt många idéer i bakhuvudet finns det alltid något man kan hjälpa till med.

Den fråga jag egentligen vill ha svar på är:
Vad kan vi som unga ryttare göra för att inspirera andra unga att börja med distansritt?

Det jag har funderat på är:
-Prata på ridskolan.
Att som ridskoleelev få möta någon som en gång i tiden hade samma favoritponny som en själv och som nu tävlar på nationell/internationell nivå måste vara ett bra sätt att känna någon slags "kan dom så kan jag"-känsla. Det behöver inte ens vara distans man pratar om specifikt utan snarare om hållbarhet, hastigheter, puls och trafikvett till häst. Om någon är extra intresserad är naturligtvis distansen ett bra steg vidare.

-Duktiga ryttare på "vanliga" hästar.
Jag har i många fall fått känslan av att folk är rädda för att pröva på distans för att man inte har någon "distanshäst". Om vi unga ryttare lånar varsin ponny och rider en femmil kanske fler känner att den egna ponnyn faktiskt klarar av det.

-YR-klass på tävling med hjälp i grind
Kanske skulle det vara kul med en CR där duktiga ryttare och groomar hjälper både groomar, föräldrar i många fall, och ryttaren med pulsning, säkerhetstänk och veterinärbesiktningar. Där det hela tiden finns någon att fråga och någon som hjälper till om det är något som krånglar. Det är ju väldigt mycket att tänka på första gången.

Sen är det ju bra att nå ut på ställen med mycket publik. Kanske lobba för en distansuppvisning under Globen Horse Show? Det kräver att vi lyckas göra det showigt och intressant. Tre varv upplopp i full fart där snabbast inpulsning och veterinärbesiktning vinner?

Det här är inget som en enskild ryttare kan ta tag i men jag tror att det är många som kan tänka sig att hjälpa till om någon drar det tunga lasset.

Det när är som sagt bara tankar och idéer och inget jag kommer driva utan mest funderingar.

Vad görs ute i klubbarna för att engagera fler ungdomar?
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Jag är ganska ny inom distans med 2 år bakom mig som aktiv tävlingsryttare efter många års längtan. Jag har gjort ett litet litet försök på min klubb.
Klubben jag tävlar för är ganska så stor med ca 1000 medlemar både med ridskola och aktiva tävlingsryttare inom dressyr och hoppning. Varje termin så anordnas det en teorivecka. Det brukar vara någon clinik, där ridskolechefen eller hennes man visar hoppning lr dressyr, mkt hästvård typ rykttävling, foderlära o såna klassiska o ganska uttjatade grejer. Dock brukar de försöka hålla någon intresant föreläsning, ex. kosthållning eller som i våras en mkt intressant o rolig föreläsning om motivation och målbilder med Kjell Enhager (jobbar ex. med STORA golfproffs)

Hösten 2008 så gick det ut med stora efterlysningar om att de ville ha in förslag från oss ryttare om vad teorin våren -09 skulle handla om. Jag skrev ihop en önskan om att det vore kul att lära sig mer om andra tävlingsgrenar, framförallt distans. Jag gav många förslag med olika svårigheter på vad de skulle kunna inrikta passet på, ex. vad är distans?, föreläsning med någon aktiv ryttare från närmsta distansklubb, visa upp/träna lite vanliga svårigheter på en distansbana, saker man gör i grind+veterinärkontroll. Hur man grundtränar en häst hållbart, Vad behövs för att starta PP/CR/T -klass...
... Alla de vanliga frågorna som ställs här på Buke tog jag med. Jag poängterade att vi har en väldigt aktiv distansklubb nära (rönningen) och att det även bor och har bott väldigt duktiga distansryttare i vår kommun.
Jag erbjöd mig att hjälpa till med kontakter och det praktiska utförandet... men... inget intresse visades... :(
Jag vet att det inte var så många förslag som kom in. Från mitt håll så tror jag att det helt enkelt var /är så att instruktörerna, personalen o styrelsen helt enkelt inte är intresserade.

Jag använder ofta min distansutrustning (neongrönt :D) När jag är på klubben o tränar. Varje gång så får jag svara på frågor om vad det är för sorts utrustning jag har och varför... av "civila" Personalen blänger surt...
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Kanske Distanskommiten kunde bjuda in instruktörer o ungdomssektionen från större klubbar och aktiva tävlingsklubbar på informations möten om distans.
Eller kontakta ungdomssektionen på många klubbar och skicka ut den där "nya" foldern som trycktes förra året + erbjuda dem att förmedla en kontakt inom rimligt avstånd som är beredd att åka ut till den aktuella klubben och prata om distans och om intresse finns kanske hålla en studiecirkel.

Som ensam distansare på min klubb, så hade jag ju INGET stöd eller någon att bolla ider med när jag började, om det hade funnits någon som visste nånting så hade ju det hjälpt mig jättemycket. TACK BUKE :bow:

En del vet ju inte ens att distansritt existerar i sverige, har fått frågan när jag sagt att jag tävlar i distans att: -Blir det inte dyrat att åka till england och frankrike varje gång du skall tävla? :grin: :o :(
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Jag har länge velat testa distans, men inte vågat.
Dels för är jag otroligt blyg bland folk och sen har det varit svårt med bra kontakt via klubben i mitt län.

Jag har försökt läsa TR och andra regler men fattar inte mycket och jag har inte direkt fått svar på frågorna jag haft heller.
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Hejsan

Jag håller med om att det är jobbigt att vara ensam distansryttare på klubben. Jag håller på och försöker få igång ett intresse i vår klubb och i Hälsingland över huvudtaget. Men det är tung rott och tid tar det!!
Ack den som ger sig! ;)
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Det som alltid rekommenderas när folk väl har ett distansintresse är att ta kontakt med en av de otroligt duktiga distanstränarna som finns. De har koll på allt! Att ha en tränare betyder ju inte att man aktivt måste rida för den personen som i hoppning och dressyr utan kan också vara så att man mot en symbolisk summa på en hundring i månaden svarar på mail och pratar i telefon om frågor uppstår eller varför inte tar med sig dom på tävling som groom. Om jag inte hade haft Ingrid Boström som mentor och tränare hade jag aldrig ens börjat tävla. Sen händer det att vi guidar någon vilsen CR-ryttare rätt på tävling men när man själv tävlar finns det tyvärr inte tid.

Skulle ett sätt att få folk intresserade av saker som hör distansritt till vara att prata om mer allmän ridning utan att ha distansen som rubrik? Tror ni att folk är mindre snobbigt inställda till en föreläsning på ämnen som "Mental träning för hästen. Så tränar du för att din häst ska bli tryggare i sig själv" eller liknande? Våra hästar får ju vara med om allt från presseningar, grävskopor och långtradare till flygplan som lyfter 50 meter bort och oftast bryr de sig inte ett dugg.
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Kanske Distanskommiten kunde bjuda in instruktörer o ungdomssektionen från större klubbar och aktiva tävlingsklubbar på informations möten om distans.
Eller kontakta ungdomssektionen på många klubbar och skicka ut den där "nya" foldern som trycktes förra året + erbjuda dem att förmedla en kontakt inom rimligt avstånd som är beredd att åka ut till den aktuella klubben och prata om distans och om intresse finns kanske hålla en studiecirkel.


Foldern har ju tagits fram av DiK, liksom PP-informationen som man kan ladda ner från förbundets hemsida och antingen visa på overhead eller via datorn. I och med det, är vägen jämnad för alla distrikt eller enskilda distansfantaster ute i landet som vill informera och berätta om distanssporten.
Det egentligen upp till distriktgrenledare och klubbgrenledare att vara nästa bit i kedjan ut till de befintliga och de blivande distansryttarna.

Det är lite därför som jag svarade Puff att var och en som tycker det saknas information ut till klubbarna nog måste kliva fram själv och dra sitt strå till stacken. Om du tycker att distans är kul och dessutom kan sporten ganska bra, kontakta Usek och tävlingssektionerna i de närliggande klubbarna själv. Du kan även kontakta din distriktgrenledare och berätta att det finns intresse för att infomöten ska hållas.
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

En sak skulle ju kunna vara att börja tona ner groomarnas roll i de lägre klasserna.
För jag tror mig ha märkt att många, både ungdomar och vuxna, drar sig lite för att testa distans, eftersom det verkar som man måste ha med sig halva släkten för att rida en PP.

Om arrangörerna underlättar för "singelritter" genom tidig bangenomgång (så man kan höra bangenomgång innan man lastar ur och förbesiktar) och lite utställt vatten efter banan så tror jag fler nybörjare kan tänka sig att testa.
 
Senast ändrad:
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Mitt tips gäller väl inte enbart ungdomar. Jag har kollat runt på ridklubbarna häromkring och noterat när de har årsmöte. Då kontaktar jag ordföranden och frågar om jag kan få några minuter att berätta om distans och vår tävling här nere och så delar jag ut informationsbroschyren. Jag tror vi fått några fler starter i pröva på tack vare detta. Har ungdomssektionen i klubben eget årsmöte så är det naturligtvis bra att haka på där också.
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Om arrangörerna underlättar för "singelritter" genom tidig bangenomgång (så man kan höra bangenomgång innan man lastar ur och förbesiktar) och lite utställt vatten efter banan så tror jag fler nybörjare kan tänka sig att testa.

Det där tror jag skulle betyda MASSOR! Själv fasar jag redan för min första säsong (2012) eftersom jag har noll intresse från min omgivning att följa med och hjälpa. Jag förbereder mig och hästen på att vi måste vara själva, men om även arrangörerna kunde underlätta vore det perfekt! :laugh:
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Bra groomar är ovärderliga när det gäller de högre klasserna, och när man rider för placering.
Däremot kan jag inte tycka att man behöver träffa sin mamma och pappa var 5e km när man rider en PP eller CR.
Viktigt i distans är ju att kunna lägga hästen i en rytm, och bara låta km efter km försvinna bakom en.
Att då bli stoppad 2 ggr per mil för att "man ska bli groomad" är lite knasigt.

Annars tror jag att ett faddersystem, där alla som börjar visa intresse för distans får en "personlig tränare" som kan svara på enklare frågor och ge tips.
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Jag är "ungdom" och har nyligen börjat med distans (varit på två PP-ritter). Håller med om att inte mycket grooming behövs på sånna småritter. Ungdomar kan väl oftast inte köra själv, så typ en förälder får ändå följa med och det räcker ju gott och väl.

Jag har "lockat" 2 av mina kompisar att följa med mig o rida distans till våren, vilket de nu längtar efter. :p De är egentligen hopp- och dressyrryttare. Men vem vet, de kanske fastnar för distans!
Så det är väl ett annat sätt att få fler att våga prova distans, att prata gott om det inför vänner, och andra människor man träffar. Också för att många ju inte vet att det finns.

Det kan ju faktiskt vara kul för hopp och dressyrryttare att variera sig lite. Själv tycker jag att det är jättetråkigt att "alltid" rida runt på en ridbana, men det är ju min åsikt... Hästarna hade säkert tyckt det var kul i alla fall! :)
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Är 15 o intresserad av distans, har tyvärr ingen häst nu dock.. Men jag undrar bara om det är så att man kan komma ut o titta på tävlingar o se hur det går till?:)
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Jag har länge varit nyfiken på att prova distans, men ju mer jag läst om det ju mer osäker har jag blivit.
Från början var den enda anledningen till att jag inte testat att det inte fanns några tävlingar på rimligt avstånd. Det var drygt 20 mil till närmsta prova på.
Nu bor jag bättre till, men nu har jag ingen bil :p

När man läser om distans på internet står det mycket om hur man ska träna, vilket är jättebra tolka mig inte fel nu. Men om man som liten ponnyryttare vill prova på och ska läsa lite om hur det funkar och det står "Det tar 2-3 år att träna en distanshäst", ja då blir man lätt avskräckt. När det dessutom står en massa om puls och medhjälpare till höger och vänster, då blir det för stort för att greppa. Ofta står det inte i klarspråk att det mesta av det gäller för lite högre nivåer.
Nu har visserligen just min ponny bra kondis och bra med muskler, så han hade utan större problem kunnat ställa upp på en kortare distans.
Men då kommer nästa fördom:
Distanshästar är smäckra, ädla hästar. Inte överviktiga små grova ponnykorsningar.
Jag vet att det finns distansfjordingar och så, men det känns ändå inte motiverande att komma som renodlad westernryttare på en kallblodsponny. Alla bilder man ser är ju just på "bra och propra" ekipage.
Jag tvivlar inte en sekund på att vi skulle bli välkomnade i gänget med öppna armar, men när jag var yngre tyckte jag det var jobbigt.

Jag kommer från ett typiskt "hopp- och dressyrsamhälle" där det enda som klassas som ridning är just hoppning och dressyr. Så när jag skaffade denna lilla ponny fick jag en hel del glirningar från "kompisar" som tyckte jag var korkad som tog en sån där liten sak istället för att skaffa en riktig häst.
Det är väl det som lever kvar i mig, även om jag bevisat flera gånger att min ponny är jäkligt bra på det han gör och trots att hans fan-club ständigt växer.
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Fast jag förstår inte varför det skulle avskräcka att det tar 2-3 år?
Hur länge tränar eliten sina dressyr och hopphästar för att få dem dit?

Man börjar ju nånstans, 2-3 år gäller ju inte för att starta 5 mil, det är ju snarare för 16 mil.

Och jag tycker då att det är väldigt kort tid igentligen.
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Ja, precis, vi tänker likadant. Men det står väldigt sällan på "tipssidorna" att det gäller för elitklasser. Jag är väldigt medveten om det, men jag har träffat många som inte tänker likadant utan tolkar det som att hästen måste tränas i minst 3 år innan man kan starta överhuvudtaget.
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Är 15 o intresserad av distans, har tyvärr ingen häst nu dock.. Men jag undrar bara om det är så att man kan komma ut o titta på tävlingar o se hur det går till?:)

Såg att du bor i höör. Jag bor också i höör och har, som jag sa i tidigare inlägg, precis börjat med distans. Har planerat några ritter till våren, du kan ju följa med om du vill? :idea: Du kan säkert lära dig massor!

//Sunniva
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

Ja, precis, vi tänker likadant. Men det står väldigt sällan på "tipssidorna" att det gäller för elitklasser. Jag är väldigt medveten om det, men jag har träffat många som inte tänker likadant utan tolkar det som att hästen måste tränas i minst 3 år innan man kan starta överhuvudtaget.

Knepigt det där.

-Om man inte tränat sin hopphäst för 1,30-klasser så kraschar man omgående.
-Om man inte tränat för LA dressyr så gör man bort sig på tävlingsbanan direkt.
-Om man inte tränat sin distanshäst för att gå i 18 km/t på 5 eller 8-milstävlingar så kommer man troligen att kunna genomföra en eller ett par säsonger ändå. Sedan kommer skadorna som ett brev på posten. För kondisen kommer ganska fort, men inte hållbarheten. Man får inte kvitto för god träning på direkten som i de andra grenarna.

Jag vet inte hur många gånger jag hört folk säga att "men min häst vill springa sådär fort och den klarar ju det, pulsen går ner".
Att förståelsen för att det är hållbarheten som man är ute efter i det långa loppet är svårt att förmedla därför tycker jag att det är rätt att man påpekar att en fulltränad distanshäst tar tid att få.

Jag tycker annars att det väldigt ofta poängteras att det är OK att starta PP och CR med vilken sorts häst som helst och vilken utrustning som helst, bara den passar och är godkänd och bara man tar det lugnt i början.
Eftersom jag skrivit många av de texter som stått på webben och publicerats i flera tidningar så vet jag att jag framhållit att alla normalt motionerade hästar klarar upp till 5 mil utan någon särskild distansträning.
Men lika lite som du kallar din häst för "hopphäst" efter att ha hoppat en LD Clear round, lika lite är din häst en "distanshäst" efter att ha tuffat igenom 2-4 mil CR.
Men givetvis, vill man sedan träna upp sin häst att bli en distanshäst så är det faktiskt så att det tar tid.
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

En sak skulle ju kunna vara att börja tona ner groomarnas roll i de lägre klasserna.
För jag tror mig ha märkt att många, både ungdomar och vuxna, drar sig lite för att testa distans, eftersom det verkar som man måste ha med sig halva släkten för att rida en PP.

Om arrangörerna underlättar för "singelritter" genom tidig bangenomgång (så man kan höra bangenomgång innan man lastar ur och förbesiktar) och lite utställt vatten efter banan så tror jag fler nybörjare kan tänka sig att testa.

Tror jag är en jättebra grej. Jag red min första (och hittills enda) distanstävling i somras och red en PP20. Halvvägs fanns det lite badkar där man kunde vattna hästen utan att ha fotfolk som mötte upp. Vi hade med oss en medhjälpare till två hästar vilket funkade bra för oss.
 
Sv: Aktiviteter som kan motivera fler ungdomar att pröva på distansritt

En sak som jag direkt tänker på är att man "stänger av" alla som inte har någon av dom främsta raserna. Jag vet att man kan komma långt med kallblod och andra tyngre raser men jag tänker främst på barn.

Jag tycker inte att det är shysst att man som 10 åring ska tävla mot 25-50 åringar som kan rida araber och varmblod meddans man själv får rida b-ponny för det är vad man klarar av vid den åldern.
Visst man kan säkert slå några med ett vältränat russ men det är i alla fall inte på samma nivå.

Vad jag vill få fram är att man borde göra att man i tidigare ålder kan komma in i distans, kortare turer alltså, 2 och 3 milare som är på tävlings nivå men för barn eller helt enkelt för ponnyer. Visst det finns säkert barn som fixar att rida araber å varmblod i 10 års åldern men jag tycker inte att man ska kräva det. Det är tufft att rida 4 mil så det är inte säkert att man klarar det rent fysiskt som 10 åring.

Jag tror att man målar upp distans som så fruktansvärd svår sport men det behöver det ju inte vara. Det är en fantastisk kul sport men vore roligare om man redan som ung kunde få komma ut å tävla.

I hoppning å dressyr är man ju ändå inhägnad om nått skulle hända, i distans är du själv i skogen om nått händer.

Sen att det är en dyr sport är väl som det är men det tycker jag tyvärr gör att man drar sig lite för det.

Vilken ålders grupp är det du hade i åtanke?

Ut på ridskolor med information! Oftast vet man ju som liten bara om hoppning och dressyr för det är det som finns på ridskolor men jag tycker att man borde visa barnen att det finns en hel del annat som man borde få veta mer om eller prova på.
 

Liknande trådar

D
Distans Att Distanslistan är nedlagt har naturligtvis inte undgått någon. Detta faktum är naturligtvis oerhört trist och tråkigt för alla...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 188
Senast: limona
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp