Jag tycker inte alls ditt första stycke är en generalisering åt andra hållet utan ett till symptom av exakt samma tanke, en generalisering åt samma håll: att funktion är något som vara finns och alltid kan nyttjas (som en resurs att exploatera).
Jag tycker också ditt resonemang om att ett liv med funktionsnedsättning inte får bli för soft visar exakt samma stigmatiserade syn på vad funktionsnedsättning är. Jag såg ett fb-inlägg häromdagen som föreslog att en ”able” person skulle i en vecka ”prova” en funktionsnedsättning en vecka. Researcha tillgänglighet precis som vid den funktionsnedsättningen och bara delta i samhällslivet på det sätt som samhällets tillgänglighet för den funktionsnedsättningen tillåter. Då upptäcker man ganska snabbt att ett liv med funktionsnedsättning inte är ”soft” (vilket sällan ett liv med heltidsarbete heller är, men det finns en allmän konsensus kring det) utan att det är ett stort jobb att leva sitt liv med funktionsnedsättning, att planera, kompensera, förbereda så att vanliga enkla vardagsaktiviteter ska gå att genomföra. Det kommer aldrig att bli soft att vara sjuk eller funktionsnedsatt, den tanken är vara ett till exempel på precis vad jag tror är orsaken till hur ersättningssystemet ser ut. Och detta betyder såklart inte att jag tycker att skyddsnätet ska gå att missbruka, däremot att det ska vara tillgängligt inte utifrån ett ableistiskt ramverk utan för alla.