Bukefalos 28 år!

Aktivitetsstöd och lön - utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man behöver inte ha alla kvalifikationer för ett jobb för att man ska kunna söka det. Det är rätt normalt att man inte uppfyller precis alla krav.

Självklart inte. Jag kan söka jobb inom helt andra saker än jag har kvalifikationer till. Men det är ändå rätt sällsynt att få ett jobb en inte är kvalificerad för. Och sannolikheten att en klarar av det OCH trivs med något som inte funkar är också rätt låg.

Det är så oerhört många sökande per plats att det i de flesta fall är många som är bättre lämpade med mer personliga checkboxar ikryssade OCH bättre kvalificerade.
 
Men tänk om jag skulle åka på att lägga om sår? Det klarar jag inte. Jag klarar heller inte av att åka till affären och handla om det står kött på inköpslistan. Risk att jag svimmar då. Och stress klarar jag inte heller. Har förstått att tidsschemat för hemtjänsten är galet pressad.
Sök till boende, oftast mindre tidspress(men absolut stress). Vi hanterar aldrig rått kött men så väl tillagat (handlar aldrig).
Hos oss får aldrig vikarier lägga om ett sår, skulle aldrig komma på tal! Stress finns väl i alla jobb? Vad vill du egentligen? Ligga hemma/går runt i din trädgård och få ut 25k/månad?
 
Fy vad elak tråden har blivit!

Jag kan inte sluta förvånas över att människor som så uppenbarligen provoceras av en användare inte slutar läsa dennes inlägg istället för att försöka trycka till hen.

Vad tror man ska bli bättre?

Jag uppfattar det som att @Wille luftar sina tankar och skriver det som dyker upp i huvudet och vill prata av sig, sen är det kanske inte det man landar i till slut men för att komma framåt behöver man få prova sina tankar.
 
Problemet med att flytta dit jobb finns är att det är istället inte finns bostäder. Finns det bostäder så är de nybyggda och svindyra. Det är verkligen ett moment 22.

Vissa kommuner erbjuder bostadsförtur om man får jobb, en del bara vid fast jobb eller provanställning på 6 månader, vilket man inte får överallt. Då får man inte heller välja, utan man får första bästa. Det är ok om man känner sig taggad och ser det som en väg framåt ur sin situation. Är man deprimerad så kan det istället se ut som man blir berövad en plats som man tyckte om att leva på, får flytta till en främmande plats, till ett jobb man varken ville ha eller tycker om och det endast för att kunna ha tak över huvet och få äta. Tänk er det, när livslusten är redan låg.

Jag tycker hellre att folk bor i obygden och får bidrag än att de flyttar för att bli ändå fattiga och sjuka och få leva på sjuklön istället. Ur skattesynpunkt är det ju hugget som stucket. Dessutom de som bor i mindre samhällen, bidrar till att samhället blir kvar, med att handla lokalt etc.

Det saknas inte direkt folk till enkla jobb i storstäderna. En får jobb, en annan blir utan. Det är ett nollsummespel där man trycker in bara mer folk i bostadsbrist. Det är ändå stor skillnad på de som har en högre kompetens som är väl efterfrågad, bara i en annan del av landet.

Det är liksom ingen mening att en från skåne ska flytta till haparanda för att bli kassörska på konsum, de hittar nog en kassörska ändå. På det stora hela kvittar det.

Den stora skillnaden är att i större städer finns det större variation på arbeten, så det blir lättare att söka någonting som åtminstonde på pappret passar. Men det är just på pappret, jag jobbar med nånting jag aldrig hade trott jag skulle trivas med, men jag hade ju helt fel! Dock så var min utgångspunkt när jag fick jobbet rätt öppen, det var inget tvång, jag mådde bra i övrigt och kunde sluta när som helst om det inte passade.
 
Tro mig, jag har suttit på händerna ofta när det gäller TS. Men att som här kasta skit i ansiktet på de som betalar skatt och jobbar hårt i låglöneyrken för att överleva kan jag inte låta stå oemotsagt. Det är ett diskussionsforum och den här tråden är i diskussionsdelen. Vill TS spy ur sig sådant här oemotsagd är det bara att starta en blogg.

Jag har inga som helst problem med att en inte vill jobba. Jag har heller inga problem med att belysa problematik gällande våra trygghets- och bidragssystem (de går alltid att förbättra). Men att säga att en inte vill jobba utan hellre ligger på soffan för skattepengar kan inte få stå oemotsagt. Det som sagt ett hån mot de som sliter häcken av sig. Vill en inte jobba får en lösa det på något annat sätt än mina skattepengar.

Men snälla du, vad är ditt problem? Tror knappast att du hade låtit ts vara om hen skrivit i sin ”dagbok”. Du är bara oförskämd som försöker att läxa upp en annan vuxen person på det här extremt omogna sättet. Skulle vilja se dig göra ett jobb på två timmar och gå minus eller plus/minus noll om den tiden i stället kunde gå åt att söka andra mer välbetalda jobb. Du, precis som jag, förstår nog att ”hellre ligga på soffan” var mer ett bildligt uttryck. Kom igen, höj nivån.

Gäller övriga som också blir ”provocerade”.
 
Jag har konstaterat att jag egentligen inte har rätt att leva.

Jag försöker liksom skapa mig ett liv värt att leva, men det har jag inte rätt till. Jag ska hållas kort och depressionen ska gödas så jag mår riktigt dåligt. Det är min rätta plats liksom.

Alltså, jag borde dö. Det vore det enda rätta så folk slipper gråta blod över att deras skattepengar går till en latmask. Att jag kämpar på med mitt jobbsökande är inte tillräckligt. Jag ska piskas.
Jag vet inte vad det är du gör eller skriver som verkar trigga en del. Det har nästan blivit en grej av det - ett fenomen :crazy:
Jag har läst så mycket av dig i trådar genom åren att jag vet att du kämpar på verkligen! Och är här för att få ur dig tankar och känslor - precis som många andra ink jag själv
 
Absolut och här kommer frågeställning igen i ts fall. Är det en rättighet bo där inga jobb finns?

Gnälls över obefintliga arbetstillfällen. Ts valde flytta till detta ställe....

Och nu finns endast ångest och obefintliga arbetstillfällen..

Tyvärr är det så i många orter med mycket billiga hus... ett val man gör.

Jag har ingen lust att via mina surt skattade pengar finasiera det.
Nå, nu är det trots allt så att TS söker jobb och gör rätt för sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 129
Senast: Enya
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 228
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 805
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 131
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp