Aktivitetsstöd och lön - utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju massor med människor som frivilligt går på bidrag istället för att jobba så vad spelar en till hit eller dit? Finns även många som jobbar svart + lyfter bidrag 🤷🏼‍♀️

En i min familj är engagerad i nyanlända. Flera av dessa väljer frivilligt att gå på bidrag för det lönar sig inte att jobba. Och för att flera företag utnyttjar dem, de duger så länge företaget får lönebidrag sen är det hej då in med nästa, inte heller okej. Sen att få lön som gör att det inte går att leva på borde inte heller vara okej. Såg häromdan en jobbannons med lönen 60/h. Helt absurt lite.

Så är det. Men de koketterar inte med det offentligt i allmänhet. Och systemen med lönebidrag etc bör absolut ses över och även lönenivåer.

Det här är som sagt ett diskussionsforum. En kan inte räkna med att det en skriver inte får mothugg.
 
Så är det. Men de koketterar inte med det offentligt i allmänhet. Och systemen med lönebidrag etc bör absolut ses över och även lönenivåer.

Det här är som sagt ett diskussionsforum. En kan inte räkna med att det en skriver inte får mothugg.

Nja inte helt sant. De som min familjemedlem hjälper säger helt öppet att de väljer att inte jobba. Några jobbar svart (också helt öppna med det) och en köpte nyligen en bil och skrev den på en målvakt då soc sagt att äger hen en bil får den inte bidrag. Detta sprider sig kanske inte på detta forum men det sprider sig mellan dem alla i sin grupp. Det är också ett problem. Men jag förstår dem på ett sätt, jag hade inte heller jobbat för några tior i timmen.
 
Nja inte helt sant. De som min familjemedlem hjälper säger helt öppet att de väljer att inte jobba. Några jobbar svart (också helt öppna med det) och en köpte nyligen en bil och skrev den på en målvakt då soc sagt att äger hen en bil får den inte bidrag. Detta sprider sig kanske inte på detta forum men det sprider sig mellan dem alla i sin grupp. Det är också ett problem. Men jag förstår dem på ett sätt, jag hade inte heller jobbat för några tior i timmen.

Ja, så är det. Men fortfarande, på det här forumet kan vi bara bemöta dem som finns här (jag är lika upprörd över det du berättar och jag vet sedan innan att det finns sådana).

Jag är väl lite fyrkantig men jag tycker inte den här attityden ska få stå oemotsagd.
 
Jag känner mig mest irriterad över att TS är en person med förhållandevis stor villa + trädgård (är mitt intryck från andra trådar), har besparingar att leva av, får bidrag + och betald utbildning men ändå inte gör mycket för att förändra sin situation utan klagar på att vara "fattig". Sälj huset och flytta till ett ställe där det finns jobb. Huset verkar ju ändå bara bidra till ångest och stress över trädgården. För mig är det också självklart att man inte får bidrag + lön, något annat verkar bara orimligt och löjligt att ens tro.
 
Jag känner mig mest irriterad över att TS är en person med förhållandevis stor villa + trädgård (är mitt intryck från andra trådar), har besparingar att leva av, får bidrag + och betald utbildning men ändå inte gör mycket för att förändra sin situation utan klagar på att vara "fattig". Sälj huset och flytta till ett ställe där det finns jobb. Huset verkar ju ändå bara bidra till ångest och stress över trädgården. För mig är det också självklart att man inte får bidrag + lön, något annat verkar bara orimligt och löjligt att ens tro.
Men tror du att det hjälper eller stjälper med dessa inlägg?
 
Men tror du att det hjälper eller stjälper med dessa inlägg?
Inget av det tbh, mer ett konstaterande. Har skrivit massor av peppande inlägg när TS sökt jobb, givit massor av råd och stöd, men blir faktiskt lite irriterad över TS ton i denna tråd. Med det sagt tycker jag även att arbetsgivaren är under all kritik i detta fall som tror att man kan sitta och vara på i princip jour men bara få betalt när man faktiskt utför arbete (typ när någon ringer).
 
Inget av det tbh, mer ett konstaterande. Har skrivit massor av peppande inlägg när TS sökt jobb, givit massor av råd och stöd, men blir faktiskt lite irriterad över TS ton i denna tråd. Med det sagt tycker jag även att arbetsgivaren är under all kritik i detta fall som tror att man kan sitta och vara på i princip jour men bara få betalt när man faktiskt utför arbete (typ när någon ringer).
Framförallt är det ju arbetsgivaren som utnyttjar TS här.
De vill inte anställa med rimliga villkor utan kör med urdåliga villkor och bara betalar då nån faktiskt ringer. Rimligt vore t.ex en vanlig deltidsanställning istället för att vara standby men bara få betalt lite här och där.

Samtidigt tänker jag att det ÄR provocerande att TS (dvs @Wille) skriver att hon inte vill jobba, att det är tungt och hemskt, dåligt betalt.

Jättemånga människor har pissdålig lön men kämpar ändå på! Det är föraktfullt mot alla dessa människor att klaga över hur man inte vill anstränga sig för att det inte är mödan värt.
Givetvis får man TÄNKA att man inte vill jobba men då kan man ordna sin försörjning på ett sådant sätt att man inte behöver klaga på saken heller.
 
Framförallt är det ju arbetsgivaren som utnyttjar TS här.
De vill inte anställa med rimliga villkor utan kör med urdåliga villkor och bara betalar då nån faktiskt ringer. Rimligt vore t.ex en vanlig deltidsanställning istället för att vara standby men bara få betalt lite här och där.

Samtidigt tänker jag att det ÄR provocerande att TS (dvs @Wille) skriver att hon inte vill jobba, att det är tungt och hemskt, dåligt betalt.

Jättemånga människor har pissdålig lön men kämpar ändå på! Det är föraktfullt mot alla dessa människor att klaga över hur man inte vill anstränga sig för att det inte är mödan värt.
Givetvis får man TÄNKA att man inte vill jobba men då kan man ordna sin försörjning på ett sådant sätt att man inte behöver klaga på saken heller.

Jag är helt enig med dig och @Masqueradee vad gäller TS AG, det är fult gjort. Ska en hoppa in med kort varsel för korta jobb ska det vara extremt väl betalt. De får väl erbjuda TS en anställning på deltid som ger en dräglig lön om de är desperata för att få arbetskraft.

Ibland har jag fått jobba via min firma med kort varsel. Det kostar kan jag säga (och min uppdragsgivare har inte klagat över det, de förstår att det blir dyrare då).
 
Ja. Helt klart slöseri med skattepengar (och upptog platsen för någon som var motiverad att gå utbildningen).

Edit: Jag hade helt klart varit motiverad att gå en sådan utbildning. Kanske hade jag lärt mig något nytt, kanske hade jag via praktiken kunnat utöka mitt nätverk på något oförutsett sätt etc.
Exakt, man knyter ju kontakter ju. Alla kontakter är ju bra.
 
Jag är helt enig med dig och @Masqueradee vad gäller TS AG, det är fult gjort. Ska en hoppa in med kort varsel för korta jobb ska det vara extremt väl betalt. De får väl erbjuda TS en anställning på deltid som ger en dräglig lön om de är desperata för att få arbetskraft.

Fast arbetsgivare är inte desperata efter arbetskraft, de är desperata efter billig arbetskraft, precis när de önskar det.

När den billiga arbetskraften inte finns, så höjer man inte lönerna utan låter befintlig arbetskraft gå på knäna. Men oftast hittar man någon som är tillräckligt desperat eller vill göra rätt för sig, om så bara några timmar i veckan.

Vet många arbetsplatser där man behöver behovare med kort varsel och korts arbetspass, utan utlovat arbetstidsmått eller schema, men det är knappast välbetalt! Det kommer det inte bli heller, så länge man ställer upp på dessa villkor. Facket verkar mest stå bakbundet där.

Ditt förslag är att TS ska sätta hårt mot arbetsgivaren och kräva en deltid med fast schema eller garanterade minsta antal arbetade timmar (3? 5? för att väga upp aktivitetsersättningen denna dag) men arbetsgivaren kan lika gärna säga nej, för de vill ha det bekvämaste upplägget för de.

Vad ska TS göra då? Tacka nej till timmarna, för att ligga på sofflocket, vilket du är emot? Eller böja sig och låta en dålig anställning fortgå?


Jag är helt ok med att mina skattepengar ska gå till att arbetsgivarna kan inte dra vilka rövarmetoder som helst, även om det betyder att jag betalar för att någon ska få sitta hemma. Det gynnar mig själv på sikt, för att jag inte ska bli lika lätt utbytbar mot någon annan som kan tänka sig att jobba för mindre, och med sämre villkor.
 
Fast arbetsgivare är inte desperata efter arbetskraft, de är desperata efter billig arbetskraft, precis när de önskar det.

När den billiga arbetskraften inte finns, så höjer man inte lönerna utan låter befintlig arbetskraft gå på knäna. Men oftast hittar man någon som är tillräckligt desperat eller vill göra rätt för sig, om så bara några timmar i veckan.

Vet många arbetsplatser där man behöver behovare med kort varsel och korts arbetspass, utan utlovat arbetstidsmått eller schema, men det är knappast välbetalt! Det kommer det inte bli heller, så länge man ställer upp på dessa villkor. Facket verkar mest stå bakbundet där.

Ditt förslag är att TS ska sätta hårt mot arbetsgivaren och kräva en deltid med fast schema eller garanterade minsta antal arbetade timmar (3? 5? för att väga upp aktivitetsersättningen denna dag) men arbetsgivaren kan lika gärna säga nej, för de vill ha det bekvämaste upplägget för de.

Vad ska TS göra då? Tacka nej till timmarna, för att ligga på sofflocket, vilket du är emot? Eller böja sig och låta en dålig anställning fortgå?


Jag är helt ok med att mina skattepengar ska gå till att arbetsgivarna kan inte dra vilka rövarmetoder som helst, även om det betyder att jag betalar för att någon ska få sitta hemma. Det gynnar mig själv på sikt, för att jag inte ska bli lika lätt utbytbar mot någon annan som kan tänka sig att jobba för mindre, och med sämre villkor.

Jag har noll intresse av att diskutera arbetslivspolitik med dig även om jag medger att det finns saker som behöver ses över.

Men jag är som sagt inte ok med att TS anser sig ha rätt till att utnyttja skattepengar för att hon inte vill jobba och dessutom ha mage att gnälla över gratis skattefinansierade utbildningar etc. Tanken är fri men det kan vara klädsamt att hålla käften med det och inte håna skattebetalare på det sättet. Något säger mig att TS hade inte varit nöjd med att hennes skattepengar användes så när hon hade anställning.

Jag tycker att TS ska söka ALLA tillgängliga jobb, inte bara de som hon kan tänka sig att jobba med.
 
Det är ju massor med människor som frivilligt går på bidrag istället för att jobba så vad spelar en till hit eller dit? Finns även många som jobbar svart + lyfter bidrag 🤷🏼‍♀️

Fast så kan man ju inte tänka. "Vad spelar det för roll med en till person...". Om alla tänkte så, så hade det ju blivit ett enormt problem.

Det kanske bara är min uppfattning, men det du skriver får det att låta som att det är rätt najs att leva på bidrag. Det är det inte. Exempelvis socialbidrag är fruktansvärt integritetskränkande (även om det är superbra att det finns, och jag är tacksam för att själv ha fått det stödet) och stressande.
 
Fast arbetsgivare är inte desperata efter arbetskraft, de är desperata efter billig arbetskraft, precis när de önskar det.

När den billiga arbetskraften inte finns, så höjer man inte lönerna utan låter befintlig arbetskraft gå på knäna. Men oftast hittar man någon som är tillräckligt desperat eller vill göra rätt för sig, om så bara några timmar i veckan.

Vet många arbetsplatser där man behöver behovare med kort varsel och korts arbetspass, utan utlovat arbetstidsmått eller schema, men det är knappast välbetalt! Det kommer det inte bli heller, så länge man ställer upp på dessa villkor. Facket verkar mest stå bakbundet där.

Ditt förslag är att TS ska sätta hårt mot arbetsgivaren och kräva en deltid med fast schema eller garanterade minsta antal arbetade timmar (3? 5? för att väga upp aktivitetsersättningen denna dag) men arbetsgivaren kan lika gärna säga nej, för de vill ha det bekvämaste upplägget för de.

Vad ska TS göra då? Tacka nej till timmarna, för att ligga på sofflocket, vilket du är emot? Eller böja sig och låta en dålig anställning fortgå?


Jag är helt ok med att mina skattepengar ska gå till att arbetsgivarna kan inte dra vilka rövarmetoder som helst, även om det betyder att jag betalar för att någon ska få sitta hemma. Det gynnar mig själv på sikt, för att jag inte ska bli lika lätt utbytbar mot någon annan som kan tänka sig att jobba för mindre, och med sämre villkor.
Tror du svaren hade blivit samma om ts skrivit att denna tiden hos den arbetsgivaren hade kunnat spenderats bättre genom att söka fler jobb.

Nä tror inte det.
 
Tror du svaren hade blivit samma om ts skrivit att denna tiden hos den arbetsgivaren hade kunnat spenderats bättre genom att söka fler jobb.

Nä tror inte det.

TS skriver exakt det hon tänker. De flesta gör inte det, utan lägger sina svar lite mer tillrätta för att inte bli lynchade.
Kontentan hade ändå blivit densamma, tiden hade kunnat spenderas på bättre sätt än att gå +- 0 ekonomiskt, exempelvis genom att söka vettigare jobb. Men det skulle också innebära att välja bort ett dåligt jobb för att vara arbetslös istället, de dagarna.

Om man alltid blir så himla provocerad av att någon säger högt vad de tänker, så slutar man få höra hur andra verkligen tänker, och går miste om rätt mycket verklighet. Man bestämmer hur andra får tänka, annars blir man arg.

Exempelvis det med familjer som går på bidrag, för att det helt enkelt inte fungerar att få jobb, i slutändan så blir människor utnyttjade utifrån deras svaga ställning men får inget för det ekonomiskt. Man kan ju skrika åt de att de är parasiter och inte gör rätt för sig, eller så lyssnar man på hur folk faktiskt tänker, vad det är som faktiskt händer och var det finns möjlighet för ändringsom inte bara innebär att sätta press på folk.

Jag skulle vilja påstå att de flesta som sliter häcken av sig i låglönejobb gör det ändå för att de trivs på arbetet, dvs de får ut mer än bara det ekonomiska existensminimum av att jobba. De jag känner iaf som hade lålönejobb de inte trivdes/inte längre trivdes på, trillar ut, endera till bidrag eller annat jobb. När jobb inte ger trivsel, mening och kamratskap återstår bara pengarna. Varifrån de kommer spelar faktiskt mindre roll.
 
Jag har noll intresse av att diskutera arbetslivspolitik med dig även om jag medger att det finns saker som behöver ses över.

Men jag är som sagt inte ok med att TS anser sig ha rätt till att utnyttja skattepengar för att hon inte vill jobba och dessutom ha mage att gnälla över gratis skattefinansierade utbildningar etc. Tanken är fri men det kan vara klädsamt att hålla käften med det och inte håna skattebetalare på det sättet. Något säger mig att TS hade inte varit nöjd med att hennes skattepengar användes så när hon hade anställning.

Jag tycker att TS ska söka ALLA tillgängliga jobb, inte bara de som hon kan tänka sig att jobba med.
Hon söker ju alla jobb hon kan? Inte bara de hon kan tänka sig utan även andra. Det har jag sett henne skriva.
 
Hon söker ju alla jobb hon kan? Inte bara de hon kan tänka sig utan även andra. Det har jag sett henne skriva.

Timvik på boende gick inte, ett ställe där det mer eller mindre är garanterat att få jobb (min granne fick mer eller mindre fulla timmar direkt tex).

Jag förstår faktiskt att alla jobb inte är lämpliga att söka för TS... men då ska en inte klaga heller. Det är få av oss som alltid gjort enbart exakt det vi vill göra.
 
Timvik på boende gick inte, ett ställe där det mer eller mindre är garanterat att få jobb (min granne fick mer eller mindre fulla timmar direkt tex).

Jag förstår faktiskt att alla jobb inte är lämpliga att söka för TS... men då ska en inte klaga heller. Det är få av oss som alltid gjort enbart exakt det vi vill göra.
Men vad är det för ide att söka ett jobb som man inte klarar av, psykisk sjukdom är också en sjukdom. Skulle du rekommendera någon med ryggont att ta ett jobb med där det förekommer lyft tex eller någon med pälsdjursallergi att arbeta på zoo.
 
Varför ska man inte få klaga? För att nån har haft det värre? Det är alltid nån som haft det värre, blivit orättvisare behandlad, fått mer skit, blivit mer mobbad etc.

Det är ganska väl känt att försörningsstöd och andra stöd lägger lite krokben för när man får en halvtaskig anställning på timmar eller deltid. Speciellt om det är ett jobb som inte är ett insteg till heltidsanställning eller bjuder på andra mervärden utöver pengar. Det känns inte vidare meningsfullt att bli provocerad på en enskild person i det läget, när det är uppenbart att rent pedagogiskt så har det upplägget inte fungerat för många i vårt samhälle.

Man kan bli irriterad, eller bara konstatera att det är så, en del kommer att inte känna sig motiverade till att gå till en arbetsplats de inte gillar, för att inte ligga skattebetalare till last.

Då vill många ta fram piskan, de ska piskas och tryckas på hårdare, så de vill jobba där de inte vill jobba. Jag tror inte att det gör någon lycklig, man får ut större kostander i sjukvården i andra änden. Jag tror mer på morötter, men man får inte veta vilka morötterna är om man inte lyssnar på vad de personerna verkligen tänker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 320
Senast: Enya
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 319
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
41 497
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 143
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp