Akut dålig valp!

Sv: Akut dålig valp!

Åh han är pigg som en jäkla mört här hemma nu. Äter, dricker, kissar, bajsar och sprallar runt.
Så förpillrat skönt! :)

Veterinären tror att han fick i sig en av kompisarnas mediciner mot depression. (Jag ringde alla som var här på nyår och sammanställde en medicinlista. sedan jämförde veterinären dem mot Fingals symtom och kom fram till Seroqel depot. Ett neuroleptikum mot schizofreni och bipolär sjukdom + depression. Starka grejer så vi hade otrolig tur! :/

http://www.fass.se/LIF/product;jses...ocType=3&specId&userType&nplId=20070914000049

Veterinären är inte orolig för bestående njur eller leverskador och det enda som är annorlunda är att han bajsar svart pga kolet i några dagar.
Min kämpe! :)
image_zpsa9ccbb72.jpg
 
Sv: Akut dålig valp!

Gott att läsa att han mår bra!

Sååååå söt på bilden :D

I min amatörmässighet är jag böjd att hålla med veterinären.

Vid "normala" förgiftningar brukar de ju få några kroppsliga symptom också. Din var ju "bara" extremt trött.

Jobbigt bara att inte veta var han hittade medicinen någonstans.
 
Sv: Akut dålig valp!

Så skönt att han mår bra igen! Det är konstigt hur snabbt de hämtar sig efter en förgiftning. Min unghund åt en giftig svamp och var lealös som en trasa, kunde inte ens hålla huvudet uppe när jag kom in med honom vid 17-tiden och hämtade en pigg, glad och hoppande hund vid lunch dagen efter. Kolet är ju det enda som visar vad som hänt. På min hund tog det ett dygn innan det började komma ut vanligt bajs.
 
Sv: Akut dålig valp!

Vår kompis använder apodospåsar med sina tabletter i. Det måste ha fallit ur en tablett när påsen öppnades på nyårsaftons kväll och Fingal måste ha hittat den på nyårsdagen någon gång. Det är den enda möjligheten för annars låg medicinen i sin apodospåse i kompisens ficka högt upp i en jacka på en krok.


Tack till alla som brytt sig och hållt tummar :)
 
Sv: Akut dålig valp!

Låter ju inte omöjligt på något sätt.

Tur att det slutade bra i alla fall.

(Han är verkligen bedårande den där lilla saken)
 
Sv: Akut dålig valp!

Hundar kan bli förgiftade av xylitol, sötningsmedel som finns i bl a tuggummi. I och med den varma vintern så finns det svamp som valpis kanske har tagit en tugga av. Nötter är inte bra om det blir för mycket, men det finns en sort som är rent livsfarlig = macadamianötter. Det kan räcka med en enda och den ingår oftast i färdiga nötblandningar. Ekollon och Alvedon är också giftigt för hundar. Kan valpis ha fått tag på något av detta?

Tillägg: Det har tillkommit en hel del ser jag. Skönt att han mår bra igen.
 
Sv: Akut dålig valp!

Så skönt att han mår bra igen :) Han såg ju verkligen ut som om han höll på att somna utav lugnande eller narkos på filmerna så jag tror att veterinären har rätt. Det är så farligt med mediciner.
 
Sv: Akut dålig valp!

Så skönt att han mår bra igen :)

Kan säga att jag har haft Seroqel depot och man blir sjukt trött av dom. Jag var däckad 16 timmar på dom en gång när jag började ta medicinen. Så ja, det är starka saker det där.
 
Sv: Akut dålig valp!

Ja vi känner verkligen att vi hade sån otrolig tur! Ovissheten där innan det vände var helt fruktansvärd.
När det väl vände och han vaknade gick det jättesnabbt åt rätt håll.
När vi insåg att det mest troligt var en människomedicin han fått i sig (vi misstänkte ju det rätt tidigt men just då kunde det även vara så många andra saker) så blev jag helt panikslagen. Läste om alla mediciner på vår lista och när sambon hittade infon om just den han troligtvis fick i sig så blev man ju om möjligt ännu mer rädd.

Speciellt när dosen är för människa på 90 kg och hunden väger 9 kg..

Jag är så glad att han kom in i tid och att han var/är så stark!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 104
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp