Bukefalos 28 år!

Akut hjälp korsförlamning

Sv: Akut hjälp korsförlamning

Är så ledsen för er skull , ni har kämpat och ni fick inte den hjälp ni begärde av distriktarna .
Snälla du ni gjorde vad ni kunde för er tjej och lägg ingen börda på er .
Hade jag varit i eran situation så hade jag också skickat hem ambulansen när hon stått och det verkade gå åt rätt håll att det sen vände åt fel håll igen är det ingen som man kan rå något för .
I den stunden var det rätt beslut .

Ta hand om er Mia
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Vilken fin tjej :heart

Beklagar verkligen, så ledsen för eran skull att det skulle sluta såhär :(
Men du/ni har gjort allt en hästägare kan göra! Är det någon som ska lastas för detta så är det distriktsveterinären! Och jag hoppas av hela mitt hjärta att du bor på en annan sida av Skara än vad jag gör så det inte är Vara distriktsveterinärer som betett sig såhär.
För där finns iallafall en som jag har fullt förtroende för och absolut litar på, men han är också den enda distrikarn som jag litar på.


Lider med er och har tänkt på er! Styrkekramar
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

*KL*

Vad menar ni distriktarna skulle gjort från början då? Jag tycker det verkar som de gett hästen den behandling man kan förvänta sig.
Se ska man ha i bakhuvudet att ringer man klinik så kommer de med största sannolikhet att säga att de kan ge bättre vård.
VAD skulle ett djursjukhus kunnat gjort för hästen?
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Beklagar er enorma och tunga förlust. Verkligen sorgligt slut på historien.

Om du orkar får du gärna uppdatera med vad ni fick veta på kliniken, det kan vara bra för de som söker på korsförlamning och hamnar i tråden.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Vi skulle vilja att distriktsveterinären tog sitt ansvar från första början, vätska har man ju hört är oerhört viktigt, även B-vitamin, sedan att hon kunde få smärtlindare på ett annat sätt. Än vad hon fick. Distriktsveternärerna har varit arbetsskygga från start och har inte gett henne den vård hon behöver. Dom har varit överlägsna och stöniga för att vi ifrågasatt och legat på. Avvakta är ett ord dom mer än gärna använt under dessa dagar.

Vi har själva fått slita som djur med den här stackars hästen att få henne att ligga i bröstläge och det har vi också meddelat veterinärerna. Vi har också frågat vad vi ska avvakta på? Vi frågade om det är en avlivning vi ska avvakta på och då har dom sagt att " nej absolut inte"
¨
Jag fick be dom undersöka ryggen och hela hästen, annars hade dom inte gjort det. Jag frågade också om dom vet vart man ska vända sig och då har dom sagt att alla veterinärer är lika bra och lika kompetenta, vilket omöjligt kan stämma. Vissa är helt enkelt skickligare än andra och dom har istället hållt varandra om ryggen från början till slut.

Jag tycker heller inte att distriktsveterinärerna ska vara så snabba med att avråda, dom avrådde att vi skulle ta henne till klinik från första stund. På klinik skulle hon kunna droppas på ett helt annat sätt, fått intensivvård dygnet runt. Där fanns även lyfthjälp för att kunna hjälpa henne på benen. Hade detta vart en gammal häst så hade jag inte stridit så här men hon blev 2,5 år och distiktsveterinärernas inkompetens kostade henne livet.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Vi fick inte veta något mer än att hon rådde oss till att avliva henne omedeblart. Hon sa även att hon misstänker att detta är något mer än enbart korsförlamning och hon kom alltså aldrig in på kliniken utan fick somna in i ambulansen.

Vet inte hur det fungerar efteråt, om dom undersöks/obduceras? Aldrig behövt ta farväl av just häst innan så vet inte alls hur det fungerar.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Det ãr möjligt att det inte hade gått vägen ändå. Men dom gjorde inget bra jobb och tyvärr insåg vi det försent. Det minsta dom hade kunnat hade vart att gett henne rejält med dropp, vilket hon inte fick. Hon fick heller inte tillräckligt med smärtstillande. Hon led hela tiden och ändå propsade dom på en ganska god prognos. Vilket var helt felaktigt enligt hästkliniken i Skara. Hade dom haft tillräcklig kompetens hade jag sluppit köra henne till skara för att få reda på att det inte fanns något att göra.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Vad kan man göra mer vid en korsförlamning än att avvakta? (Ingen "anklagande" fråga, utan vill gärna veta mer, hur behandlar de på klinik?)

Vad tråkigt att det inte gick vägen.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Jag lider mer dig. Fruktansvärt nonchalant behandling på en så ung häst..

Jag har lärt mig av en som haft 100-tals hästar att direkt åka in till klinik när det kräver insatser.
Smärtlindring o kanske lugnande inför resa bör alla hästar som är allvarligt sjuka få av DV.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Jag kan inte tänka mig att obduktion är aktuellt. Det är i så fall försäkringsbolaget som kräver det, och får bekosta det. Men siffran jag hört för hästobduktion ligger på över 30 000 kr, så hästen ska vara värd en del i livförsäkring för att kosta på detta.

Alternativt kan du alltid bekosta det själv, om inte kroppen gått till destruktion ännu.

Vi har tyvärr också fått erfara att klinik är enda alternativet då hästen blir riktigt dålig. Vaccination och enklare bedömningar kan vi lämna till DV, resten får klinik ta hand om. Där finns faciliteter att fördjupa en undersökning omgående, om hästen blir sämre. Tyvärr är det ju så att det som verkar risigt från början oväntat snabbt kan bli värre, vilket i värsta fall omöjliggör transport.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

+ axel

Jag håller med er båda. Det är inte lönt att ringa ut DV. Det är klinik som gäller. Tack och lov har jag Helsingborg inom rimligt avstånd!
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Jag kan inte tänka mig att obduktion är aktuellt. Det är i så fall försäkringsbolaget som kräver det, och får bekosta det. Men siffran jag hört för hästobduktion ligger på över 30 000 kr, så hästen ska vara värd en del i livförsäkring för att kosta på detta.

Alternativt kan du alltid bekosta det själv, om inte kroppen gått till destruktion ännu.

Vi har tyvärr också fått erfara att klinik är enda alternativet då hästen blir riktigt dålig. Vaccination och enklare bedömningar kan vi lämna till DV, resten får klinik ta hand om. Där finns faciliteter att fördjupa en undersökning omgående, om hästen blir sämre. Tyvärr är det ju så att det som verkar risigt från början oväntat snabbt kan bli värre, vilket i värsta fall omöjliggör transport.

OT! Är det FB som bekostar det? Visserligen länge sen nu men haft ett föl där FB begärde obduktion, slutade med att vi själva fick betala såväl obduktion som destruktion... Försäkringen gällde inte aktuell
skada...:mad:


Beklagar djupt här med!!!
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Ja, det är väl i sådana fall de är villiga att obducera, när de inte riskerar varken kostnaden för obduktion eller livvärdet.

Jag anser att om de beställer obduktionen får de betala den, oavsett om det sedan blir livvärde eller inte. Känns rimligt i min bok.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Ja, det är väl i sådana fall de är villiga att obducera, när de inte riskerar varken kostnaden för obduktion eller livvärdet.

Jag anser att om de beställer obduktionen får de betala den, oavsett om det sedan blir livvärde eller inte. Känns rimligt i min bok.

Jag har jobbat på ett djurförsäkringsbolag tidigare och jobbar nu för ett annat men båda dessa bolag betalar obduktion om de själva begär en sådan.
Det är en helt annan sak om djurägaren själv beställer en obduktion.

A
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Fy så tråkigt. Har läst och följt och hållit tummarna för er. Beklagar sorgen.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Ja, det är väl i sådana fall de är villiga att obducera, när de inte riskerar varken kostnaden för obduktion eller livvärdet.

Jag anser att om de beställer obduktionen får de betala den, oavsett om det sedan blir livvärde eller inte. Känns rimligt i min bok.

Var det en obduktionen på din häst som gick bort fora året?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 876
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp