Akut hjälp korsförlamning

Sv: Akut hjälp korsförlamning

Igår förmiddag hittade jag min häst liggande i hagen (troligen sluntit via ett lerigt dike) Jag lyckades inte få henne att resa sig upp. Då jag har mina hästar på lösdrift så går dom in och ut som dom vill och jag är osäker på hur länge hon kan ha legat då jag åkte tidigt på morgonen hemifrån då det var mörkt och noterade då inte detta. Så detta var vid 11 på förmiddagen som jag hittade henne. När jag gick in för att ringa veterinären så fick jag se att hon lyckats resa sig upp och sprang runt i hagen precis som vanligt med dom andra hästarna. Jag tog in henne torkade henne och tog på henne täcke och släppte ut henne så hon fick äta tillsammans med sina flockmedlemmar. Jag trodde där att faran var över.

Kollade till henne en stund senare och hittade henne återigen liggande. Lyckades inte resa henne. Tog ut veterinär som gav henne antibiotika samt dropp. Prover togs och muskelvärdena visade på kraftig korsförlamning. Veterinären nämde att hon kommer nog inte resa sig upp i de närmaste. Hon gjorde dock detta strax efter att veterinären åkt och hon stallades in och åt och var som vanligt. Låg ner och vilade och var sedan uppe och åt och så fortsatte det under kvällen och natten.

I morse så låg hon ner och jag försökte resa henne upp vilket inte gick. Veterinär kom ut och gav henne dropp med B-vitamin och smärtstillande. Han rekommenderade att vi skulle ändra läge på henne dvs byta liggsida så att hon inte blir liggande för länge på samma sida. Veterinären menar att det bara är att avvakta och att det är bra om vi kan lyckas resa henne upp, går inte detta ska vi förska ändra viloläge på henne. Han menar att det kan ta ett tag innan hon återhämtar sig.

Det har nu hunnit bli kväll och jag börjar bli desperat. Finns det verkligen inget mer som man kan göra?

Någon med erfarenheter? Vi börjar förlora hoppet och känner oss otroligt utlämnade till veterinären som ber oss avvakta. Tilläggas skall att hon hålls varm, har normal temp och äter och dricker, fast liggandes.

Hästen ställs in, då finns det ett stall.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Lovisaleonora_ har inte sagt att hästen ska obduceras. Hon svarade på TS fråga om huruvida man brukar göra det. (Och hennes häst, vad som än hände i det fallet - som jag inte är insatt i, har väl inte med TS häst att göra.)

Vet inte hur det fungerar efteråt, om dom undersöks/obduceras? Aldrig behövt ta farväl av just häst innan så vet inte alls hur det fungerar.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Igår natt när jag skrev mitt senaste inlägg om att vi lyckats få upp henne på benen i tio minuter innan hon lade sig ner. Fortsätter där.

Igår morse kändes allt hopplöst och hon var fortfarande liggande på sidan. Hon har svårt att komma upp från att ligga helt på sidan till bröstläge. Hon började för första gången under sjukdomsförloppet att svettas en hel del. Hon åt och drack fortfarande och man fick hjälpa henne upp i bröstläge. Någon tendes att få upp henne på benen kändes minimal. Distriktarna bad mig avvakta.

Ja valde att boka hästambulansen från helsingborg och dom kunde vara här på tre timmar. Min tanke var då att transportera henne till hästkliniken i Helsingborg då jag vet att dom har ganska bra förutsättningar där. Distriktsveterinären verkade inte heller tycka att de var en dum ide. Men strax därpå så lyckades vi resa henne upp (hon ville själv) klockan var då 12 (lunchtid) igår. Efter att distriktsveterinären blivit underrättade kontakde hon i sin tur veterinärerna i helsingborg och dom diskuterade hur vi skulle göra nu när hon ändå rest sig upp. Dom kom fram till att hon skulle få en chans att friskna till hemma.

Hon stod upp och åt och drack i 12 timmar i sträck. Fick dropp ( vanlig vätska) nästan tre påsar. Hon kissade flera gånger och även bajsade. Vid midnatt igen efter 12 timmars stående så beslöt hon sig för att lägga sig ner. Hon har sovit till och från. Helt på sidan. Raspat med ben och hovar med jämna mellanrum ocj då har vi hjälpt henne upp i bröstläge. :
Hon har svårt för det. Försökt resa henne upp en gång nu på morgonen men hon orkar inte tillräckligt.

Jag har sovit ute i lösdriften i natt för att ha så god koll som möjligt. Men jag hade ångest igår vid midnatt när hon lade sig ner. Rädlsan av att inte få upp henne igen är enorm. Men veterinären menar att hon måste få lägga sig ner för att vila. Jag upplever dock att hon fått bäst vila när hon stått för då slipper hon att bli stressad av att bli liggande på sidan.

Jag frågar mig själv om jag gjorde rätt när ja inte skickade iväg henne med ambulansen? Ja vill ju göra allt för att hjälpa henne. Hur länge kan en korsförlamning hålla på? Ja menar att dom blir svåra att resa? En av veterinären på distriktet sa att man brukar ge dom 4 dagar från det att dom inte kan stå upp? Men hon stod ju upp senast vid midnatt har hon fyra dagar på sig att komma upp nu då eller hur menar dom?

Tolka det som båda TS och hästen är utan for stallet.

Så vad f-nn är det fråga om???? Har hästen varit in eller ut under sista sjuk tiden???

I´m the BIG BAD MEANY because the whole damn sob story doesn´t make any sense
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Det står uttryckligen att hästen blev intagen på stall ( i tidigare inlägg) och ägaren sov i lösdriften här. Vad är problemet?
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Inte särskilt ovanligt att lösdrifthallen är en del av stallet i samma byggnad. Många har bara en byggnad och då boxar längst in i lösdrifthallen när det behövs tex alternativt så är lösdrifthallen helt enkelt en stor box som går att stänga igen. Kan ju vara lämpligt att ha en häst som inte kan resa sig på en större yta än i en normal box, då är det ju utmärkt om man istället har möjlighet att stänga igen en större lösdriftbox.

En lösdrift behöver inte vara ett torftigt litet öppet skjul långt ute i en hage.
Jag skulle faktiskt göra precis det samma här tom trots att hästarna står på box i vanliga fall, lösdriften här är på 100kvm vägg i vägg med stallet väldigt mkt bättre att ha en häst som har problem att resa sig på det utrymmet än i en vanlig box. Enkelt att komma åt flera personer om det behövs och går tom att köra in med tex lastare om det skulle behövas lyfthjälp. Naturligtvis skulle inte lösdriften vara öppen i det läget som en "vanlig" lösdrift utan stängd som en stor jättebox.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Jag gjorde samma tolkning, att hästen stallades upp (motsatsen till att gå ute alltså) i lösdriften och TS vakade över hästen där.

Allmän reflektion: ska folks stallar vara godkända av somliga bukefalister för att duga som benämning "uppställning" kommer vi nog att se många problem framöver.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Åh, så fin hon var. Vila i frid.

Skickar en massa styrkekramar till er, usch vilken sorglig historia. Ingen hästägare borde råka ut för det ni har råkat ut för. Jag tycker också att ni borde anmäla om orken finns.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Fy så tråkigt :( Jag är så ledsen för eran skull. Att hon skulle behöva lida så för att veterinärerna inte tog er på allvar.
En hel massa cred till dig/er som lyssnade på eran magkänsla och åkte så att hon slapp lida längre än nödvändigt. Ni kunde ju omöjligt veta ifrån början att distriktaren inte var att lita på.

Tröstkramar
 
Senast ändrad:
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Vet du hur lösdriften se ut?
Har du prata med den behandlings veterinär?
Har du och dom andra fråga er själv "varför tre andra klinik vill inte befätta sig med hästen efter konsultation med den distriks veterinär?

Ni är fort att doma ut veterinären utan att vet hur läget var.

Ett tragisk Story, man for hoppas att hästen slapp for mycket plåga.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Jag kan inte tänka mig att obduktion är aktuellt. Det är i så fall försäkringsbolaget som kräver det, och får bekosta det. Men siffran jag hört för hästobduktion ligger på över 30 000 kr, så hästen ska vara värd en del i livförsäkring för att kosta på detta.

Njae 3972:- + moms kostar en obduktion av vuxen häst. Sen tillkommer kremering/destruktion.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Delvis *KL*
Men det vet du väl, att man behöver inte ha så mycket objektiv fakta för att ha en stark åsikt här på BUKE :banghead:
Ibland verkar det viktigare att göra ett inlägg för inläggets skull, inte för att komma med väl underbygd åsikt som för diskussionen i positiv riktning ;)

Och, ja jag är självkritisk när jag inte glömmer bort mig :D

Rolle
IpL
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Det är ju precis det vi säger, du är fullständigt negativ i alla riktningar utan att veta hur det ligger till.

Hästen kan vara uppstallad i en lösdrift.
Om hästen är så dålig att den får avlivas omgående när den kommer till klinik, tycker jag absolut man ska ifrågasätta distriktsveterinärens råd att INTE åka till klinik utan fortsätta behandla hemma.

Vad jag har sett så verkar ju kliniken velat ha in hästen TIDIGARE.

Det är lite svårt att förstå var du vill komma med ditt inlägg, mer än att låta diskussionen gå i rundgång.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Vet du hur lösdriften se ut?
Har du prata med den behandlings veterinär?
Har du och dom andra fråga er själv "varför tre andra klinik vill inte befätta sig med hästen efter konsultation med den distriks veterinär?

Ni är fort att doma ut veterinären utan att vet hur läget var.

Ett tragisk Story, man for hoppas att hästen slapp for mycket plåga.

Och du är jäkligt snabb att döma ut hästägaren, utan att veta hur läget var. Vet du hur lösdriften ser ut? Har du pratat med veterinären?
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Då kommer nästa fråga: hur stora missbedömningar får man göra som veterinär? Det här kan jag nog tycka är på gränsen eller över, när hästen blir liggande så länge som i det här fallet är det alltid en risk för andra skador än den primära orsaken.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Först och främst till ts: Synd att det inte gick att rädda hästen :( Höll tummarna hela vägen i tråden...Beklagar djup!

Och nu kl*

Det där att veterinärer gör fel ibland är tyvärr inget ovanligt, speciellt vad det gäller distriktsveterinärerna. Fel bedömningar görs och hästägare står där förtvivlat att inget gjordes, mer eller mindre vid behandlingen. Man litar blint på att veterinären vet bäst och gör sitt yttersta för att ge hästen den behandlingen den behöver. Men så är tyvärr inte fallet vid visa situationer. Jag har själv förlorat ett föl för några år sedan bara för att veterinären "gav upp" och kunde inte hitta felet på fölet och gjorde nån behandlingen, men inte intensivt. Vilken lede till att vi skulle avvakta och se vad det lede till. Vilket var till döden för de lilla fölet.
Har även flera erfarenheter vid felbedömning som görs av d-veterinärer som leder till att djuren dör, istället för att räddas.

Men trots detta så vill jag inte dra alla d - veterinärer vid samma kam! Det kan vara mycket möjligt som en sa innan i tråden att det är skillnad på möjligheter som kan göras på plats eller i en klinik. Dom gör det dom kan. Sen är det upp till hästägaren om det är tillräckligt eller inte. Och det vet jag själv att det är skit svårt rent utsagt för hästägaren vad som är rätt och göra eller inte. Eftersom att man litar blint på veterinärens kunskap. Men veterinären är ju också människor och människor gör fel ibland.

Och hur stor missbedömning får en veterinär göra? Ja tydligen "stora" missbedömningar tyvärr. Då jag känner att en del veterinärer inte tar sitt ansvar vid fel bedömningar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 182
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 659
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 273
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp