Akut hjälp korsförlamning

Sv: Akut hjälp korsförlamning

En veterinär måste kunna inse sina begränsningar. Man begär inte att en distriktsveterinär ska kunna ge samma vård som en klinik, det är omöjligt eftersom dom inte har samma resurser. Men distriktsveterinären måste då kunna säga: "Tyvärr jag kan inte göra mer än såhär, det bästa vore om hästen kom till klinik. För våran vård räcker tydligen inte".. skulle en veterinär säga så så är det ingen som skulle klaga, inte jag iallafall. Jag vore tacksam för att dom inser sina begränsningar.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Tycker det med!

Men tyvärr så verkar inte alla veterinärer som jobbar på plats tänka i dom barnorna. En del gör det men långt ifrån alla.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

EMen distriktsveterinären måste då kunna säga: "Tyvärr jag kan inte göra mer än såhär, det bästa vore om hästen kom till klinik. För våran vård räcker tydligen inte".. skulle en veterinär säga så så är det ingen som skulle klaga, inte jag iallafall. Jag vore tacksam för att dom inser sina begränsningar.

Exakt. Här är det ju tvärtom så att hästägaren kontaktat klinik och DV avrått från klinik. Känns väldigt underligt, om jag förstår det rätt.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Jag är inte ute efter att försvara nån.
Men DV kanske insåg att kliniken inte skulle kunna göra mer för hästen än vad som gjorts? Bara bli enormt mycket dyrare för hästägaren.

Att transportera en häst med så kraftig korsförlamning (fatta hur ont den har!), är inte värdigt.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Här gör de det, säger att det r bättre med klinik om det är så.

Så grymt nöjd. Och fattig :p
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Efter att distriktsveterinären blivit underrättade kontakde hon i sin tur veterinärerna i helsingborg och dom diskuterade hur vi skulle göra nu när hon ändå rest sig upp. Dom kom fram till att hon skulle få en chans att friskna till hemma.

Var det inte ifrån alla veterinärernas håll de ville avvakta? Både ifrån kliniken och DV, eftersom redan då hade som kontakt med varandra och tog ett beslut då och där? Eller fattar jag fel? :o
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Jag är inte ute efter att försvara nån.
Men DV kanske insåg att kliniken inte skulle kunna göra mer för hästen än vad som gjorts? Bara bli enormt mycket dyrare för hästägaren.

Att transportera en häst med så kraftig korsförlamning (fatta hur ont den har!), är inte värdigt.


Ja det kanske var så, men då ska distriksveterinären diskutera detta med hästägaren. Och om det nu är så illa att dom inte kan hjälpa hästen och det är för plågsamt att förflytta hästen så bör avlivning diskuteras för hästens skull.


Problemet i det här tycker jag till största delen vara att inte DV har förstått allvaret i situationen, jag får känslan av att dom inte tyckt att det var så illa som det faktiskt var.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Ja det kanske var så, men då ska distriksveterinären diskutera detta med hästägaren. Och om det nu är så illa att dom inte kan hjälpa hästen och det är för plågsamt att förflytta hästen så bör avlivning diskuteras för hästens skull.


Problemet i det här tycker jag till största delen vara att inte DV har förstått allvaret i situationen, jag får känslan av att dom inte tyckt att det var så illa som det faktiskt var.

Du for läsa igen som jag sa till Lovis.
Hästen var upp och spräng med kompiser, sen ner - sen upp - sen ner!
Låter det som en häst med korsryggforlamning.
Är hästen på benen och äter och springa omkring då skicka man inte den till non klinik!! man avvackter, och det var vad DV och kliniken kom överens om!
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Du for läsa igen som jag sa till Lovis.
Hästen var upp och spräng med kompiser, sen ner - sen upp - sen ner!
Låter det som en häst med korsryggforlamning.
Är hästen på benen och äter och springa omkring då skicka man inte den till non klinik!! man avvackter, och det var vad DV och kliniken kom överens om!

Är det någon som behöver läsa igen så är det du.


Hästen var inte uppe på benen och sprang omkring efter dag 1.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Leafhill skrev:
Du for läsa igen som jag sa till Lovis.
Hästen var upp och spräng med kompiser, sen ner - sen upp - sen ner!
Låter det som en häst med korsryggforlamning.
Är hästen på benen och äter och springa omkring då skicka man inte den till non klinik!! man avvackter, och det var vad DV och kliniken kom överens om!

Är det någon som behöver läsa igen så är det du.


Hästen var inte uppe på benen och sprang omkring efter dag 1.

Tänkte precis skriva detsamma - Leafhill behöver nog läsa igen själv, t.ex. inlägg #19 som hen själv hänvisade till för några inlägg sedan....
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Tja, det finns hästar som ligger ner och äter, men äter gör dom ändå.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Jag är inte ute efter att försvara nån.
Men DV kanske insåg att kliniken inte skulle kunna göra mer för hästen än vad som gjorts? Bara bli enormt mycket dyrare för hästägaren.

Att transportera en häst med så kraftig korsförlamning (fatta hur ont den har!), är inte värdigt.

Då flaggar man väl för att man anser hästen bör avlivas , utifrån de långa dagar utan förbättring , samtidigt som man avråder klinik ?
Är man som vet osäker kontaktar man som veterinär ngn annan veterinär - klinik och konsulterar .

Kostnaden är inte ngt veterinären ska på eget bevåg " anta" i fråga om att bespara ngn hästägare kostnader öht . Veterinären ska handla enligt diagnos, prognos och djurskydd . Inget annat .
 
Senast ändrad:
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Det kan man tycka så här i efterhand. Att dra gränsen när en häst ska avlivas är olika för olika personer. Det kan inga veterinärutbildningar i världen ordna, så att alla bedömmer olika.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Jag adresserade ditt inlägg om hur veterinären ev tänkte . Besparings argumentet är som jag påtalat utifrån ditt argument . Det är orelevant i frågan som jag skrev och därmed inget argument i sig .
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Leafhill skrev:
Du for läsa igen som jag sa till Lovis.
Hästen var upp och spräng med kompiser, sen ner - sen upp - sen ner!
Låter det som en häst med korsryggforlamning.
Är hästen på benen och äter och springa omkring då skicka man inte den till non klinik!! man avvackter, och det var vad DV och kliniken kom överens om!



Tänkte precis skriva detsamma - Leafhill behöver nog läsa igen själv, t.ex. inlägg #19 som hen själv hänvisade till för några inlägg sedan....

Och vad stå det i den 3rd paragraph?
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

I TS inlägg #19 som du hänvisar till skriver hen:

"Hon (hästen alltså, min anmärkning) stod upp och åt och drack i 12 timmar i sträck. Fick dropp ( vanlig vätska) nästan tre påsar. Hon kissade flera gånger och även bajsade. Vid midnatt igen efter 12 timmars stående så beslöt hon sig för att lägga sig ner. Hon har sovit till och från. Helt på sidan. Raspat med ben och hovar med jämna mellanrum ocj då har vi hjälpt henne upp i bröstläge. :
Hon har svårt för det. Försökt resa henne upp en gång nu på morgonen men hon orkar inte tillräckligt."

Det står alltså att hästen stod upp och åt, drack, kissade, bajsade och fick dropp. Det är inte detsamma som att den sprang runt med kompisarna, som du skriver i ditt förra inlägg.

Du tolkar det som står som att hästen sprang runt med kompisarna. För mig är din tolkning en tolkning som ligger långt ifrån vad som faktiskt står. Den tolkningen ger ett annat scenario än det som beskrivs bokstavligen för alla som läser tråden. Det gör det problematiskt för andra som diskuterar scenariot med dig då de kanske inte gör samma tolkning.

Men detta är egentligen är detta inte relevant, särskilt inte för TS, så jag tänker inte kommentera det mer.
 
Sv: Akut hjälp korsförlamning

Igår förmiddag hittade jag min häst liggande i hagen (troligen sluntit via ett lerigt dike) Jag lyckades inte få henne att resa sig upp. Då jag har mina hästar på lösdrift så går dom in och ut som dom vill och jag är osäker på hur länge hon kan ha legat då jag åkte tidigt på morgonen hemifrån då det var mörkt och noterade då inte detta. Så detta var vid 11 på förmiddagen som jag hittade henne. När jag gick in för att ringa veterinären så fick jag se att hon lyckats resa sig upp och sprang runt i hagen precis som vanligt med dom andra hästarna. Jag tog in henne torkade henne och tog på henne täcke och släppte ut henne så hon fick äta tillsammans med sina flockmedlemmar. Jag trodde där att faran var över.

Kollade till henne en stund senare och hittade henne återigen liggande. Lyckades inte resa henne. Tog ut veterinär som gav henne antibiotika samt dropp. Prover togs och muskelvärdena visade på kraftig korsförlamning. Veterinären nämde att hon kommer nog inte resa sig upp i de närmaste. Hon gjorde dock detta strax efter att veterinären åkt och hon stallades in och åt och var som vanligt. Låg ner och vilade och var sedan uppe och åt och så fortsatte det under kvällen och natten.

I morse så låg hon ner och jag försökte resa henne upp vilket inte gick. Veterinär kom ut och gav henne dropp med B-vitamin och smärtstillande. Han rekommenderade att vi skulle ändra läge på henne dvs byta liggsida så att hon inte blir liggande för länge på samma sida. Veterinären menar att det bara är att avvakta och att det är bra om vi kan lyckas resa henne upp, går inte detta ska vi förska ändra viloläge på henne. Han menar att det kan ta ett tag innan hon återhämtar sig.

Det har nu hunnit bli kväll och jag börjar bli desperat. Finns det verkligen inget mer som man kan göra?

Någon med erfarenheter? Vi börjar förlora hoppet och känner oss otroligt utlämnade till veterinären som ber oss avvakta. Tilläggas skall att hon hålls varm, har normal temp och äter och dricker, fast liggandes.

Börja bli rätt trott på vissa bukiser :banghead:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 182
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 660
Senast: co-SMAD4
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 279
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp