Akut HjÄlp, Annars SÄljer Jag HÄsten!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare izza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 795
I

izza

Har ett sto som dottern rider, en islandshäst. Vi har haft henne i drygt ett år, hon är 13 år. Har väl alltid varit svårlastad. Annars en tuff men trevlig häst. Fungerar bra vid ridning.
Dottern vill tävla, det är det som är det roligaste med ridningen, även om hon älskar allt annat runt omkring också

Men nu till bekymret.. Pga hennes svårlastighet så har vi tränat intensivt på lastning, och det har fungerat bra, hon har gått in i transporten utan större bekymmer MEN bara när hon själv vill. Det innebär att vi tror att allt fungerar tills hon en dag bestämmer sig för att hon inte vill. Idag skulle det tävlas (har fått ställa in tävlingar tidigare för att hästen vägrat gå in i transp med mycket tårar hos dottern) och inte f*n gick hon in.:devil: Vi höll på i tre timmar, till slut fick vi vincha in henne, hade innan försökt med mutor, övertalning och linor bak. Hon kastar sig bakåt som om hon hade panik, för att sekunden efter böja sig ner och käka hö.

Så här går inte ha det!
Har någon på detta forum tagit hjälp av en proffessionell lastare och det sedan har fungerat? Finns det i så fall någon i närheten av Västervik?
Ska imorgon hämta hästen, gissningsvis med "vinch" - vilket är hemskt.
Detta är så jobbigt så jag funderar på att såälja henne och köpa en ny.:cry:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Akut HjÄlp, Annars SÄljer Jag HÄsten!!

S'lj h'sten. Finns massor med folk som aldrig vill [ka hemifr[n.

hej hej, ge inte upp! anlita en NH tränare har funkat för iaf tre personer med lastproblem som jag känner, vart bor du? jag ska på lastkurs i maj tror jag att det var i bergshamra i roslagen för en tränare som heter svenne. sälja hästen är ju dumt om det funkar förövrigt tycker jag. men som sagt NH tränare är inte dumt att pröva iaf innan du ger upp helt. mvh/emelie

Finns många som kan hjälpa dig. Var bor du ungefär? stad?
Enkelt kan man säga att ta hästen och försök få den att gå fram för lite drag i grimskaftet, gör den rätt belöna och släpp trycket. vill den inte så öka trycket lite tills den går fram. Gör detta både frammåt och bakåt.
Ta sedan hästen till något lite läskigt, spolspilta eller något på marken mm Gör samma sak. Kort frammåt och kort bakåt. Sen tar ni trailen. Belöna när den går undan för tryck. Ta den fram ett eller två steg och ett eller två bakåt. Lungt och stilla sen kommer ni vara i transporten.

Prova med att täcka ögonen och snurra runt hästen några varv,sen rätt upp i transporten,på med baklemmen bind fasst upp med luckan åk iväg. Du kan även rygga hästen i cirklar,gå några steg fram tillbaka.Lägg spöet på korset knacka lite försiktigt stå snett framför inte mitt för hästen ge eftergift så fort hästen tänker frammåt hästen måste se in i transporten inte åt sidorna. Ta en paus ta hästen ifrån transporten flytta frammåt bakåt åt sidorna osv.Ifall hästen slänger sig baklänges försök att hinna före och rygga ut homom.Försök att vara konsekvent och inte bli förbannad.Det handlar om att inte ge för mycket tryck utan att lura in på eftergiften.Dra aldrig i grimman bättre med träns. Det är svårt att ge råd såhär men jag hoppas att det lyckas att lasta hästen,för det vore synd att sälja honom..

Tack samtliga för svar, och att det är lite olika syn på saken!
Har gjort precis så, gott undan för tryck, men när hon inte vill så bara kastar hon sig vettlöst bakåt. Kan kliva in med frambenen, men sedan kasta sig med full fart panikartat bakåt, så fort hon är ute så är det lugnt. Men vi hade henne som sagt nu sista två månaderna att gå in i transporten utan problem, hon gick glatt in, men sedan bara låser det sig.
Bor i norra småland, finns det någon duktig människa där????

En bra tanke! Men vi kör väldigt lugnt, och när hon väl är inne i transporten så står hon helt stilla. Cool-lugn. Det är bara in hon inte ska.

Sälj INTE hästen! Ni förlorar bara en massa pengar på att sälja en häst som "inte går att lasta".

En första sak att kolla är hur ni kör.
Min islandsvalack slutade vara lättlastad när han blev körd ryckigt. Jag kunde inte först tro att det var därför, men efter att ha kört som om man hade äggskal där bak så har han blivit bättre. Boggi är också mycket bättre än enkelaxlat. Har han åkt enkelaxlat nu, eller om nån kört ryckigt så har vi problemet tillbaka...
Och han har aldrig visat att han upplever obehag under körningen, han har stått som ett ljus. Jag tror heller inte att han är rädd, han bara VILL INTE. Och har man försökt tvinga in honom kastar han sig utan att bry sig om vad som händer.

Det finns hjälp att få, som kommer att hjälpa långsiktigt och varaktigt, men det kräver en hel del jobb från er sida. Är ni intresserade av att ta den vägen ska ni läsa lite om Parelli, besök www.parelli.se (och .com) här kan man beställa hem en gratis inspirationsDVD och lite mer info. Är ni sedan vidare intresserade av detta går det att hitta folk i er närhet som håller på med detta.

Det finns också ett sätt som gör att ni får in hästen, varje gång. Men det är inte säkert att det kommer att göra att hästen blir lugnare och säkrare att lasta, kanske gör det det till en viss gräns.
Jag har själv använt mig av denna kortsiktiga metod och jag kan lasta min häst helt själv nu. Men det sker ändå på sätt och vis mot hans vilja. Därför vandrar vi nu även den längre, mer långsiktiga vägen.
Den här kortsiktiga går ut på att vinscha in hästen så att säga, eller snarare att effektivt hindra den från att kasta sig.
- Ta en lång longerlina, ta den runt bommen UNDERIFRÅN och ut till hästen som står framför rampen, eller hur långt ni nu får henne i bara grimskaft. Om hästen lastas in på vänstra sidan så står du med linan på hästens vänstra sida. Den står alltså själv på rampen.
- Så drar man lätt i linan så att hästen går upp så långt som möjligt utan tvång, därefter går man runt bakom hästen och lägger linan runt rumpan strax ovanför hasen och ställer sig själv på hästens högra sida på rampen. Om hästen nu inte redan har nosen inne i transporten kan man behöva en medhjälpare som står på hästens vänstra sida och puttar in nosen i transporten. Dock ska denna person INTE försöka knuffa rumpan om den kommer till vänster, det klarar du att parera med linan.
- I den här positionen kan du effektivt hindra hästen från att resa sig och kasta sig. Backar hon så drar hon sig själv in i transporten med linan eftersom du bara står och håller i. Man är otroligt stark i den här positionen. Höjer hon huvudet för att resa sig drar hon undan bakbenen för sig själv. Det inser de mycket snabbt, bara stå där och vänta tills hästen har insett att den inte kommer bakåt.
- Sedan står du bara där, smacka, klappa, beröm, ge godis. Var lugn och avslappnad. DRA INTE in hästen! Låt den bara välja: stå på lämmen en evighet-eller gå in. Räkna med att det kan ta tid första gångerna, så gör detta när du har tid. Var den mest uthålliga.
- När hästen går in slakar linan direkt och ger omedelbart beröm, beröm du också, och korta efter linan. Så tar ni er in steg för steg.

MEN detta är, trots att det sker lugnt och avslappnat, ett sätt att TVINGA hästen. Det innebär att den inte lär sig annat än att du har förmågan att tvinga den. Det innebär inte att hästens rädsla försvinner.

Så mitt råd är: Ta hjälp av någon duktig som håller på med Parelli NH :idea:

Lycka till, och PMa gärna om du vill ha hjälp att hitta någon som kan hjälpa dig.

Har det hänt något i samband med lastning som ni vet om?
Min förra häst betedde sig ungefär likadant som din. han var lugn när man gick mot transporten. Man kunde lyckas med att få honom att gå upp några steg på rampen, men kände han att det tog emot så slängde han sig bakåt.:(
Han var svårlastad men han hade varit med om en transporthändelse som skrämt honom.(Berättade för en duktig hästpratare)
När han väl stod inne i transporten var han lugn.

Antita en NH tränare. Dom har fullt med knep :) Jag håller på att lära mig men det går inte så bra ;)

Hur kör ni ?
Hur ofta är ni ute och far och flänger har hästen hönät i transporten alt höpåse ikea påsarna är bra.
Är hästen trött på allt tävlande.
Trivs den i transporten.?
Jag hade ett fobo släp och hade en del hästar som inte ville gå in sen bytte vi släp till boogie umeåsläp ljust och fint med bra ventilation och alltid hö nät väluppsatt så dom inte fastnar,
Många kör för fort i kurver och rondeller osv. Tänk på de.

Min häst var ganska likadan. Det tog 2 h att lasta henne med X antal överstegringar. Provade med "plankor" på sidorna, hon kastade sig över dem :eek: så de bröts! linor var ingen ide, hon bara stegrade. gjorde sönder två grimmor, tre grimmskaft och en longeringslina. Vi köpte allt vi kunde komma över. Försökte longera henne in, binda tyg för ögonen, halt-skritt-halt ända upp i transporten osv. NH- ja ALLT!!

Tillslut blev hon för farlig, så vi satte en kedja över nosryggen på henne (jag är motståndare till dessa) och vi bokstavligt talat trykte ner henne när hon stegrade, tog 2-3 min sen var hon uppe. Hon har aldrig haft några transportbekymmer tidigare.
Hon var likadan när vi skodde i början, nu har vi hittat den bästa hovslagaren (;) ) så hon är rätt lugn. samma vid raspning...

Med denna underbara kedja så vet hon att hon ska gå upp, man behöver inte använda grimmskaftet/kedjan idag, bara det sitter där så går hon rakt upp :love:

Kan ju tillägga att detta var en islandshäst på 130 cm. Hon är mkt söt och därför blev hon betraktad som "lilla ponnyn" av vår första hovis. Det var där bekymren startade, han tryckte upp mot väggen och bremsade, så sparkade hon honom :devil:. Sista gången vi hade honom var hon pleggad, och den gången var enbart för att vi inte kunde hitta ny hovis på 2 dagar (tappat båda framskorna, och hon sliter som f*n!)

Senast ändrad:

klickerträning. Jag säger bara det- klickerträning. Sök på google eller här på forumen om Du inte vet vad det är.

Hej där vännen
jag lider med dig och vet precis vad du pratar om. jag bor i närheten av dig, runt Västervik om jag förstått din tråd rätt.
jag vet en man som kan hjälpa dig men vill inte sätta ut hans namn här. är inte så duktig på det här så jag vet hur man pm.ar heller. kan du göra det till mig ska du få namnet.
han är tuff men duktig. det var han som räddade oss när jag inte såg någon annan lösning än slaktbilen.kan som tröst säga att idag är vår häst självlastande. går på ensam utan grimma och skaft tom. när det var som värst var vi 8 man.3 timmar. en axel ur led på mig. en avbiten fingertopp och en söndersparkad transport.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 022
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 120
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 818
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 816
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka