Bukefalos 28 år!

Akut sämre demens - vad göra?

Kära vardagshjälte (@Stereo )
Du har redan fått en bra startplatta, ett klipp ur socialtjänstlagen. Försök att göra denna text till din ryggrad, för det är där det hela landar. Igen och igen och igen.

För själv det här kriget men i ett annat sammanhang, men med samma motpart. I dagsläget ligger två anmälningar hos IVO och en hos JO (maktmissbruk genom försök till vårdintyg medelst inhyrd Falcksläkare under helgen då den full friska men rullstolsbundne hade fräckheten att inte låta maktutövaren bestämma var hon skulle bo). I den karusellen vi sitter i, snurrar det fort, det snurrar otäckt och logik, moral och sunt förnuft är helt utspelat och borta ur ekvationen. Tyvärr.

Det du beskriver med din far, att man flyttar över fokus på något som utgör (not!) ett hinder för kommunen att fullgöra sina förpliktelser är dessvärre mer regel än undantag. Det går åt oerhört mycket energi, tid och resurser att hitta anledningar till att inte fullfölja sin lagstadgade plikt. Börja med att stänga de dörrarna, de kommer annars att stå vidöppna i ett senare skede och utgöra ett oöverstigligt hinder för hjälp där det verkligen behövs.

"Bryt ihop och kom igen" är tyvärr ledorden i den här tillvaron. Att inte orka mer, men vara tvingad. Att i en tvåminutersperiod gå igenom ett totalt sammanbrott och sedan resa sig igen som fågel Fenix ur askan - det blir vardagsmat.

Ta emot den hjälp du kan få, det kan också vara bra att hitta en jurist som kan hjälpa dig i kulisserna, som vet vad som fungerar att trycka på. För vägen är tyvärr ofta oerhört lång. Och ensam. Och tråkig. Och energikrävande.

Stor varm kram och lycka till - hoppas pappa orkar. Och du så klart.
 
@Stereo Nu går jag på tvärs men jag tror att din pappa måste samarbeta om ni vill ha hemtjänst. Visserligen tycker jag att ni kan framföra bestämda krav på att få ett mindre tidsintervall under dagen när de ska komma - men om han inte vill släppa in dem så kan de inget göra. Sådana här insatser bygger (dessvärre :devil:) på frivillighet. Vill man inte ha hjälp så respekteras det, hur mycket man än behöver hjälpen.

(I mina föräldrars lägenhet på äldreboendet var det svinäckligt för ett par veckor sedan. Mamma är svårt inkontinent och det kommer på golvet på väg från sängen till toaletten. Både min syster och jag pratade med chefen och då blev det fart. Men hon berättade också att mamma och pappa kört iväg personalen när de kom för att städa den där gången. Mamma hade nämligen ont i ryggen och då fick de inte städa. :banghead: Både min syster och jag har haft stränga samtal med dem om att mamma inte får göra sådant, och att pappa måste hindra henne. Men vi vet att det kommer att hända igen, det var likadant när de bodde hemma. Och personalen kan tyvärr inte tvinga sig på dem.)

Om din pappa samarbetar får också personalen chans att ändra sin uppfattning om honom, att se hur kapabel han är. Även om det är bedrövligt om de inte redan sett det.
 
@Stereo Nu går jag på tvärs men jag tror att din pappa måste samarbeta om ni vill ha hemtjänst. Visserligen tycker jag att ni kan framföra bestämda krav på att få ett mindre tidsintervall under dagen när de ska komma - men om han inte vill släppa in dem så kan de inget göra. Sådana här insatser bygger (dessvärre :devil:) på frivillighet. Vill man inte ha hjälp så respekteras det, hur mycket man än behöver hjälpen.

(I mina föräldrars lägenhet på äldreboendet var det svinäckligt för ett par veckor sedan. Mamma är svårt inkontinent och det kommer på golvet på väg från sängen till toaletten. Både min syster och jag pratade med chefen och då blev det fart. Men hon berättade också att mamma och pappa kört iväg personalen när de kom för att städa den där gången. Mamma hade nämligen ont i ryggen och då fick de inte städa. :banghead: Både min syster och jag har haft stränga samtal med dem om att mamma inte får göra sådant, och att pappa måste hindra henne. Men vi vet att det kommer att hända igen, det var likadant när de bodde hemma. Och personalen kan tyvärr inte tvinga sig på dem.)

Om din pappa samarbetar får också personalen chans att ändra sin uppfattning om honom, att se hur kapabel han är. Även om det är bedrövligt om de inte redan sett det.
Jag förstår ditt resonemang, men min bedömning är att pappans rullstol, så att säga, omöjliggör det. Inte på grund av att han sitter i stolen alltså, utan pga hur stolen tolkas.

Vad jag kan förstå kan den här hemtjänstpersonalen inte se en normalfungerande (eller högkompetent) person i rullstol. De kan inte.

Det är i sin tur så vidrigt att jag saknar ord. Men jag vet väldigt väl exakt hur det ser ut och låter när personer - oavsett om de jobbar i hemtjänst eller inte och de här personerna borde inte jobba där - inte kan se personen som sitter i rullstolen. Inte kan.

Jag tror att samarbete från hans sida med dem på deras villkor är helt dödsdömt, för de ser inte honom alls. Som att samarbeta med någon som vägrar gå med på att man inte längre är fem år gammal.

@Stereo Jag undrar om du kan arbeta dig uppåt i den kommunala hemtjänstbyråkratin. Jag funderar på om det finns något min pappa och jag kan göra i den delen? (Min pappas yrkeserfarenhet talar för att han kan göra nytta.) Vilken kommun gäller det?
 
Jag förstår ditt resonemang, men min bedömning är att pappans rullstol, så att säga, omöjliggör det. Inte på grund av att han sitter i stolen alltså, utan pga hur stolen tolkas.

Vad jag kan förstå kan den här hemtjänstpersonalen inte se en normalfungerande (eller högkompetent) person i rullstol. De kan inte.

Det är i sin tur så vidrigt att jag saknar ord. Men jag vet väldigt väl exakt hur det ser ut och låter när personer - oavsett om de jobbar i hemtjänst eller inte och de här personerna borde inte jobba där - inte kan se personen som sitter i rullstolen. Inte kan.

Jag tror att samarbete från hans sida med dem på deras villkor är helt dödsdömt, för de ser inte honom alls. Som att samarbeta med någon som vägrar gå med på att man inte längre är fem år gammal.

@Stereo Jag undrar om du kan arbeta dig uppåt i den kommunala hemtjänstbyråkratin. Jag funderar på om det finns något min pappa och jag kan göra i den delen? (Min pappas yrkeserfarenhet talar för att han kan göra nytta.) Vilken kommun gäller det?
Jag tänker att man inte kan veta om de kan få en adekvat bild av @Stereo s pappa förrän man har försökt. Och mitt resonemang bygger alltså på om de VILL ha hemtjänst eller inte. Vill de det, så behövs samarbete eftersom insatserna bygger på frivillighet från gamlingarna. Vilket jag ser på nära håll sedan några år :(
 
Jag tänker att man inte kan veta om de kan få en adekvat bild av @Stereo s pappa förrän man har försökt. Och mitt resonemang bygger alltså på om de VILL ha hemtjänst eller inte. Vill de det, så behövs samarbete eftersom insatserna bygger på frivillighet från gamlingarna. Vilket jag ser på nära håll sedan några år :(

Men hela grejen med att "försöka". Försöka vad? De har ju träffats, de har kommunicerat - och hemtjänsten antar att det är "frun i huset" som fyller kylskåpet med matvaror. Det grundar de inte på "frun i husets" allmänna redighet, det grundar de på pappans rullstol.

Jag hade inte kunnat uppbringa något som helst förtroende i den delen.

Men det är så klart möjligt att jag målar fan på väggen. Men hela grejen med att pappans ålder och rullstol bara de kvalificerar för äldreboende! Alltså, det är ju inte bara den enskilda personalen här, det är de kära gamla strukturerna som vädrar morgonluft.
 
Men hela grejen med att "försöka". Försöka vad? De har ju träffats, de har kommunicerat - och hemtjänsten antar att det är "frun i huset" som fyller kylskåpet med matvaror. Det grundar de inte på "frun i husets" allmänna redighet, det grundar de på pappans rullstol.

Jag hade inte kunnat uppbringa något som helst förtroende i den delen.

Men det är så klart möjligt att jag målar fan på väggen. Men hela grejen med att pappans ålder och rullstol bara de kvalificerar för äldreboende! Alltså, det är ju inte bara den enskilda personalen här, det är de kära gamla strukturerna som vädrar morgonluft.
Med försöka menar jag i pappans fall att vara sig själv och att kommunicera. Då kan man förmodligen inte undgå att upptäcka att det bara är hans ben som strejkar.
 
Mastodontposten Allan upcoming! Har klippt och klistrat lite mellan svaren till @TinyWiny, @mandalaki och @Petruska.

Vad de menar med att han måste svara i telefon förstår jag inte alls? Han är väl inte livegen heller? Ska han passa telefonen dygnet runt för att de kan ringa? Han får väl ringa upp senare om det inte passar att svara när de ringer precis som alla andra människor! Jag tycker att de har väldigt konstig syn på människor överhuvudtaget :(
Det finns ingen möjlighet för dina föräldrar att ha en fast telefon? Jag tycker att det låter otäckt att din mamma tar hans telefon.
De har en fast telefon - tror jag. O_o Kom på att jag inte vet om den kommit igång efter blixtnedslaget i höstas, det kan vara så att de måste köpa en ny telefon och det har inte blivit gjort i det allmänna kaoset. Tyvärr hör de sällan när det ringer, alternativt hinner inte ta sig fram till telefonen innan vederbörande lägger på. Fast det måste ju finnas telefoner med extra hög ringsignal, och kanske ljussignaler också? ::skriver upp på att göra-listan::

Fundering om din mammas medicinövertag?
Var det ett ordentligt övertag eller handräckning?
Handräckning, tror jag. Det är alltså distriktssköterskan som skulle sköta det där, men jag vet inte om hon vågar sig dit igen efter mammas utbrott.

Angående UVI så kollades det när hon låg inne i augusti, och det var tyvärr negativt. Ingen UVI.

Personalen som talade om din far nedlåtande, jag mår illa, fel folk på fel arbete helt klart.
Aldrig okej på något vis vet deras chef om det?
Jag har inte kontaktat chefen och berättat om just det där, och tror inte pappa har det heller. Jag gissar att han inte vet namnen på de som kommer, som jag har förstått det har det aldrig varit samma personer två gånger.

Det är inte alls fel att din pappa är "besvärlig" mot hemtjänsten. Det är inte okej någonstans att de beter sig som de gör (pratar över huvudet på honom och försvårar för honom) och att de kommer när som helst. Det är inte heller okej att det inte finns någon genomförandeplan. Kommunen har verkligen brustit stort i sitt ansvar här. Han måste få veta tiderna de ska komma på och personalen ska ha sig en kurs i hur man beter sig mot människor! Herregud! Att ha en åsikt om brukarna som de uttrycker på det sätt de gör är så fruktansvärt oprofessionellt att jag mår illa! Din pappa har rätt att få påverka den hjälp han och din mamma behöver ha och på vilka tider den ska utföras. Han har också sin fulla rätt att påverka hur hjälpen ska utföras. Han har också full rätt att tacka nej till hjälpen om det inte passar. Bara för att man behöver hemtjänsthjälp så är man inte livegen utan man bestämmer fortfarande själv och har rätt att säga nej.

@Stereo Nu går jag på tvärs men jag tror att din pappa måste samarbeta om ni vill ha hemtjänst. Visserligen tycker jag att ni kan framföra bestämda krav på att få ett mindre tidsintervall under dagen när de ska komma - men om han inte vill släppa in dem så kan de inget göra. Sådana här insatser bygger (dessvärre :devil:) på frivillighet. Vill man inte ha hjälp så respekteras det, hur mycket man än behöver hjälpen.

[...]

Om din pappa samarbetar får också personalen chans att ändra sin uppfattning om honom, att se hur kapabel han är. Även om det är bedrövligt om de inte redan sett det.

Jag förstår ditt resonemang, men min bedömning är att pappans rullstol, så att säga, omöjliggör det. Inte på grund av att han sitter i stolen alltså, utan pga hur stolen tolkas.

Vad jag kan förstå kan den här hemtjänstpersonalen inte se en normalfungerande (eller högkompetent) person i rullstol. De kan inte.

Det är i sin tur så vidrigt att jag saknar ord. Men jag vet väldigt väl exakt hur det ser ut och låter när personer - oavsett om de jobbar i hemtjänst eller inte och de här personerna borde inte jobba där - inte kan se personen som sitter i rullstolen. Inte kan.

Jag tror att samarbete från hans sida med dem på deras villkor är helt dödsdömt, för de ser inte honom alls. Som att samarbeta med någon som vägrar gå med på att man inte längre är fem år gammal

Jag tror på någon slags medelväg här. Pappa och jag pratade lite om hemtjänsten i går och han var inne på att säga upp den helt och köpa RUT-tjänster i stället. Han ville dock veta vad jag tyckte eftersom, som han uttryckte det, "hemtjänsten är för din skull, så att du kan leva ditt liv utan att behöva ta ansvar för oss". Jag sa att jag tycker det är värt några försök till, om vi kan få till en sådan där sabla genomförandeplan. Pappa sa utan vidare okej till det, så jag tycker inte att han är så himla oresonabel...

(Däremot finns det ju inget som hindrar att han köper RUT-tjänster också. Det behövs verkligen, men för att komma igång med det på riktigt måste mamma ut ur huset. Åååh, det känns som ett sånt moment 22!)

Jag tänker mig att pappa måste få ställa krav så att deras vardag fungerar - och det inkluderar att inte släppa in hemtjänsten när mamma är som sämst psykiskt! - utan att ses som ovillig till samarbete. Det är ju han som måste hantera mamma efter att hemtjänsten gått. Släpper han in dem när hon så uttryckligen säger NEJ!!!!! så blir det ju totalt KAOS. De stannar i max tio minuter, sen har pappa två dagars helvete där han inte får sova, blir konstant hotad, kallad för sadist och inte får sköta hennes medicinering, och då blir det jag som får åka dit och sköta saker.

Samtidigt så kan han så klart inte kategoriskt sätta sig på tvären till allting, men gör han inte tycker jag, och han själv säger också att han måste undertrycka sina "gammal envis gubbe"-tendenser. :D Han inser själv att de behöver hjälp, men det måste vara hjälp som HJÄLPER och inte stjälper. ARGH!

@Stereo Jag undrar om du kan arbeta dig uppåt i den kommunala hemtjänstbyråkratin. Jag funderar på om det finns något min pappa och jag kan göra i den delen? (Min pappas yrkeserfarenhet talar för att han kan göra nytta.) Vilken kommun gäller det?
Stockholms kommun. Jag tänkte ge biståndshandläggaren lite tid att försöka hitta på något denna vecka, efter vårt samtal i fredags som vi fick avbryta lite hastigt då jag behövde hjälpa mamma kändes det som att hon skulle försöka dra i fler trådar. Håll tummarna...?
 
För själv det här kriget men i ett annat sammanhang, men med samma motpart. I dagsläget ligger två anmälningar hos IVO och en hos JO (maktmissbruk genom försök till vårdintyg medelst inhyrd Falcksläkare under helgen då den full friska men rullstolsbundne hade fräckheten att inte låta maktutövaren bestämma var hon skulle bo). I den karusellen vi sitter i, snurrar det fort, det snurrar otäckt och logik, moral och sunt förnuft är helt utspelat och borta ur ekvationen. Tyvärr.
Det här är vad jag är rädd för. Jag vill inte se min pappa överkörd - puttad i rätt riktning, okej, men inte överkörd. Jag hoppas verkligen att ni får gehör hos IVO och JO, och att det löser sig! Fy sjutton vilken sits! :rage: :(
 
Det är ju han som måste hantera mamma efter att hemtjänsten gått. Släpper han in dem när hon så uttryckligen säger NEJ!!!!! så blir det ju totalt KAOS. De stannar i max tio minuter, sen har pappa två dagars helvete där han inte får sova, blir konstant hotad, kallad för sadist och inte får sköta hennes medicinering, och då blir det jag som får åka dit och sköta saker.
Ursäkta men herre jävlar! Det är ju inte klokt. Det där är inget argument för att han inte ska samarbeta om hemtjänst, det är ett argument för att din mamma INTE KAN BO HEMMA!

Har du berättat exakt det där för biståndshandläggaren?
 
Jag har inte kontaktat chefen och berättat om just det där, och tror inte pappa har det heller. Jag gissar att han inte vet namnen på de som kommer, som jag har förstått det har det aldrig varit samma personer två gånger.
Vem/vilka som har varit där ska hemtjänstchefen lätt kunna ta reda på, det ska finnas loggat precis vem/vilka som har varit var vilka tider. Så det behöver du inte tänka på utan jag skulle mejla chefen och tala om vilket bemötande din pappa har fått. Sen ska det så långt det är möjligt vara samma personer som kommer till samma brukare, i början kan det visserligen var lite provande för att hitta rätt människor som passar ihop. Svärmor kunde inte med folk som mumlade, hon hör dåligt och då blev det ännu sämre och hon arg.
 
Nummer ett när man ska få igenom något med hemtjänst:
Ta det typ aldrig med personalen, ALLTID direkt med chef/ansvarig. Ovh ring om varje sak som sker som är felaktigt. Be dina föräldrar ta namn på personalen och skriv upp, både för att kunna klaga över att det är allt för mkt olika personal som kommer (man har rätt till kontaktperson och kontinuitet!) samt för att kunna klaga till chefen över personal som de inte är nöjda med. De har rätt att säga att "Olle inte är välkommen då han har sagt nedlåtande saker till stereos far".

Jag har dock svårt att tro att all personal är inkompetenta idioter..? Är det vad dina föräldrar framför så skulle jah börja fundera på vad i kontakten mellan hemtjänsten och föräldrarna som inte fungerar.

KRÄV möte med ansvarig/chef för genomförandeplan där ungefärliga tider, kontaktperson, sysslor och special bemötande emot din mor bestämms.
 
@Stereo läser den senaste händelseutvecklingen och blir så djäkla ledsen, arg och frustrerad över att inget vettigt händer i dina föräldrars situation. Som andra redan sagt tyvärr är det enda som hjälper att bryta ihop och komma igen som anhörig. Lider med dig och känner en igenkänning i vartenda ord du skriver i princip. Vill bara skicka över en hel bunt med kramar till dig. Själv orkade jag genom att jag fick egen psykologkontakt under tre års tid när allt var som värst med mina föräldrar. Och så gick jag i anhöriggrupp. Tycker du ska försöka orka ta tag i den biten för din egen skull. Det finns också många som har bra tips om vägar att gå i dem grupperna och även hos demensförbundet finns massa bra kunskap. Det är viktigt att du inte står själv för då faller du till slut hur ogärna man än vill det. Massor med kramar igen.

Du ska definitivt också försöka få till ett medicinövertag för din mammas medicin. Handräckning är långt ifrån tillräckligt i hennes situation. Och skriv ner allt som händer runt din mamma så att du inte glömmer massa när du ska prata med handläggaren. Ha alltid ett block framme/med dig eller notera i telefonen eller liknande.
 
@Stereo påminner också om detta som jag lagt in tidigare i tråden:

föreslår att du kontaktar Äldre direkt i Stockholm och ber att få komma i kontakt med en anhörigkonsulent. Enligt hemsidan ska det finnas en i varje stadsdelsförvaltning i Stockholm (telefonnumret står en bit ner på sidan du får scrolla lite): http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Aldreomsorg/Anhorig-och-narstaende/

Tänkte lägger upp det på nytt för jag förstår om du inte orkar leta bakåt i tråden.
 
Är så imponerad av hur du strider för dina föräldrar. :bow:
Och med tanke på vilken inkompetens du mötts av så förstår jag att det inte blivit någon ordning.

Du måste ta kontakt med chefen för hemtjänstgruppen och berätta om det bristande bemötandet, om du bara har dag och tid eller en beskrivning av personalen så kan chefen ta ett snack med dom.

De flesta kommuner har ngn slags datalogg som visar vilken personal som varit hos vilken brukare, vilken tid och det är lätt att söka reda på dessa "nötter".

Man pratar inte över huvud på folk bara för att dom har ett handikapp.:rage:

Sen ska du kräva att en Genomförandeplan görs, https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19531/2014-10-6.pdf läs länken om du undrar över vad den är till för.

Följer dej i denna tråd, önskar att alla bitar faller på plats och att ni får den hjälp ni så väl behöver!
 
Finns inte möjlighet att välja en privat hemtjänst? Häromkring kan det vara ett bra sätt för att slippa att det är massa olika personer som kommer.
 
De ska respektera din pappas önskningar och inte tala över huvudet på honom punkt.
Vi hade problem med det när pappa blev sjuk första gången att personalen behandlade honom som dement för att han hörde dåligt. Vi fick informera dem om att han faktiskt tränade travhästar fram tills han åkte in på akuten och knappast var oförmögen till saker.
Nu var ju han klar och sa bestämt ifrån att viss personal inte fick återkomma då de inte betett sig väl och det är man i sin fulla rätt att göra. Man ska inte behöva tåla sån behandling varken som anhörig eller vårdtagare.
När jag arbetade med demens talade vi alltid till den boende oavsett hur mycket denne förstod, så fick min kollega använda det i samarbetet,
Ni måste ju få genomförandeplanen på papper så att ni kan se vad de beviljat och hur.
 
@Stereo Först vill jag påpeka att vare sig du eller din far eller någon annan inblandad i såna här idiotiska sitsar klagar eller gnäller!
Kom ihåg det
, är ofta stärkande att inte låta det bita tag och ta mer energi av en.

Energin går åt ändå!
Det spelar ingen roll vem som säger såna absurda påhopp, granne, kassörska, kusinbryllingsmoster eller omsorgspersonal.

Bemötandefrågan som är totalt i botten mot din far, är personalens chefs problem och chefen ska hantera det efter riktlinjer och regler som är strängt styra.
Namn på vem/vilka som gjort vad har de koll på, det kallas arbetsschema ;)
Det är är inte erat ansvar att forska fram så lägg frågan i knä på den som ska ha det.

Alla personer ni möter, biståndsbedömaren, vården, hemtjänstens chef osv.
Kräv återkoppling fast datum/ vecka på allt (!!)
och upplys om att inget hört så återkommer jag till dig igen.
Allt för att hindra att det tar föööör lång tid och energi av er .
Nja lite flexibel får man ju vara om personen säger att de är orimligt dock givetvis men föreslå gärna något ni anser är lagom, ge en press den kan faktiskt lätta er stress!


Anhörig situation = 28 (!!)timmar/dygn behövs, ja jag menar 28 för tiden räcker aldrig anställda har oftast 8 timmar/5 dagar/vecka arbetsdag som heltid pff löjligt när man ser det va??
så avlasta/delegera och lägg i knä saker som kan/ska hanteras av andra.


Anteckna hellre mer än för lite för egen skull, man vet aldrig när de behövs.
När jag kämpade som anhörig slutade det med att jag hade ett dokument med kryssrutor (färgpennor är bra med, snabbt enkelt inget jag tar det sen då glöms det bort ska ju bara och en större övrigtruta för ev. extra info.
Jag försökte tänka enkelt, snabbt, men info.
Vartefter kompletterade jag det som återkom med egen ruta. i mitt fall blev det pratar om avliden "namn". fick egen ruta och en annan hette: blommor ( dränktes, vårdades ömt, gömdes, slets sönder mm )
Om det börjar användas annat språkbruk, andra ord än vanligt eller inte hittar orden, mer eller mindre svordomar osv.
anteckna det gärna det kan vara guldunderlag vid demensutredning att ha lite tidskoll på.

"Lite" krasst exempel på möte med vårdcentral (eller vad som) men jag vill lyfta tanken och kunna kanske ge lite små verktyg som underlättar en mikromillimeter med tur.
Ja personen är glad/pigg/verbal/ idag för sovit okej några nätter nu när det inte är fullmåne längre, ätit rätt bra vart extra portion när det var falukorv som uppskattas i torsdags men haft en ökande oro (beskriv gärna hur oron uttar sig, där var mina blommor inblandade) igår men kanske för att det varit en film på TV som handlade om krokodiler?? som personen aldrig gillat men innan den filmen var det lugnare tyvärr inget kvällsfika så lite mindre vätska/mat igår kväll men var då inte uppe på wc i natt och vaknade ungefär tid som alltid ändå idag.

Privat eller kommunal hemtjänst, för- nackdelar med båda men alltid kommunen som har grundansvar för hemtjänst om privat strular. Socialtjänstlagen som styr.
Själv arbetat inom hemtjänst i kommun och fått rodda om hel personalstyrka och beordra in folk akut då privat företag ej kunde bemanna/hantera/ordna jämte beslut i genomförandeplan.
(jag har inget negativt mot privata alls detta var ej deras fel, saker händer det är folk som arbetar med folk. Men saker ska skötas & då får kommunen backa upp, vart ett gott samarbete så inget negativt alls!)


Lämnar med länk du kan kolla om du vill, kanske ringa upplysningstjänsten? (står på högersida)
http://www.ivo.se/for-privatpersoner/klaga-pa-socialtjansten/

Stor varm kram
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 771
Senast: sjoberga
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 188
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 120
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 472
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp