Bukefalos 28 år!

Akvarietråd

V

Vaccan

Jag har haft ett stort akvarie förut där jag hade WT och MP-platys som förökade sej som kaniner :crazy:
Men efter att hela akvariet krashade och alla dog utom typ ett yngel (jag hittade en liten yngelbebis när jag rensat ut alla döda fiskar och höll på at suga ut vattnet :crazy: , han bodde i en akutskål i fyra dagar sedan dog den med).

Jag har iaf fått en sån oerhörd lust att skaffa akvarie igen :banana:
Det gamla akvariet använder jag inte, det har stått ute flera vintrar i förrådet och det läcker garanterat... det ska få bli spökskräckbur ist.
Så jag har tänkt köpa nytt.
Är det nåen som har akvarie + katt? Finns det något smart sätt för att hålla katterna ifrån?
Jag har tänkt ställa det i ett hörn (för att katterna inte ska ha så stor chans att komma upp från 4 olika håll) och jag har tänkt köpa ett sånt här stort kantigt som står på en pidestal på över 100 liter (det var ett tag sen jag såg det på affären så jag minns inte hur många liter det var).

Jag vill inte ha platy igen... har tänkt på guppy men det känns som en för tråkig sort... hur lever Ciklider?
Ingen stimfisk typ tetror... black molly är väl en sorts tetror iofs och de är väldigt fina.

Kampfisk?? Finns det någon risk att om jag har exempelvis två honor och en hane samt några BM, att hanens fina fenor ryker?

:)
 
Sv: Akvarietråd

Med min erfarenhet av guppy råder jag dig till att inte skaffa då dem (i alla fall för mig) Förökar sig mycket mera och oftare än vad platy gör. Det där med kampfiskar låter bra tycker jag men akvariet skulle bli snyggare om du bytte ut mollysarna mot stimfiskar (som jag såg att du inte ville ha nu :D ) t ex neontetra då dessa fiskar fungerat utmärkt ihop i mitt fall då jag hade ett 100 L akvarie! :d
 
Sv: Akvarietråd

vacasso skrev:
Är det nåen som har akvarie + katt? Finns det något smart sätt för att hålla katterna ifrån?
Jag har tänkt ställa det i ett hörn (för att katterna inte ska ha så stor chans att komma upp från 4 olika håll) och jag har tänkt köpa ett sånt här stort kantigt som står på en pidestal på över 100 liter (det var ett tag sen jag såg det på affären så jag minns inte hur många liter det var).

Det beror nog mycket på hur katten är... Jag hade problemfritt akvarium och katter tillsammans i över sex år. Katterna var intresserade men agerade som vi framför TVn. De tittade och var försiktiga - de smockade inte till den eller slängde sig över den. Dessutom var lysrörsrampen en skön värmekälla :).

felixochakvariet.JPG


falineochakvariumet.JPG


sagaakvariet.JPG


Tills Oskar kom... Oskar skrämde långsamt men effektivt livet ur nästan samtliga fiskar. Han vräkte sig upp på akvariet i full galopp, slängde sig med hela sin kroppshydda (han är en stor, tung katt) tvärs över det och dunkade med tassarna mot glaset för att få tag på fiskarna. Till sist flydde fiskarna så fort de såg en skugga utanför glaset...

oskar17.JPG


Situationen kändes ohållbar och jag placerade om de fiskar jag hade kvar och ställde undan akvariet.

En hörnmöbel med inbyggd lysrörsramp så att taket blir täckt, och med piedestalsform så att det inte lämnar utrymme för katterna att sitta bredvid akvariet, tycker jag låter som en bra idé! Jag funderade på samma sak själv men vågade inte försöka. Oskar var så väldigt jaktfixerad på akvariet att jag var rädd att han skulle slänga sig upp på det hals över huvud ändå. Och jag vet inte hur mycket de tål de där...
 
Sv: Akvarietråd

Vi hade kampfisk med 2 honor och Bm inga problem.
Jag har dock papegojfiskar nu så då vågar jag inte chansa på att skaffa kampare ännu. Spökfisk är rätt roliga samt pakistanier.Fiskvärldens clowner.Kan sitta länge o titta på deras hyss .
 
Sv: Akvarietråd

Vad är papegojfisk för något, hur lever de :)

Nu har jag röjt i mitt akvariehörn (jättelägligt med elutag alldeles brevid :) ) och det kommer bli jättefint.

Planen är att köra igång akvariet och låta det vara tomt utan fisk några dagar, jag vill se hur det uppför sej då det är alldeles nytt.

När jag hade akvarie sist hade jag två olika sorters sniglar i omgångar, den ena sortens var en sort med bruna skal som satt på växtbladen och åt, den andra var nån röd sort...
Hur gör jag för att förhindra detta igen?
Jag har ju förstått att de äcklen kom med de nya växterna som sattes in och äggen satt i rotsystemet... är det nåen som kör enbart med plastväxter och isf, hur påverkar det då akvariets klimat?
 
Sv: Akvarietråd

Vi hade några ål-liknande fiskar, kuli tror jag de hette.....ganska skojiga att se men hoppade ibland ur akvariet om det var för stor öppning....
 
Sv: Akvarietråd

Hejsan!
Jag har 3 akvarier och 2 katter och det går alldeles utmärkt :) men det är bara den ena som ligger på akvarierna (varmt och skönt att sova på) men så är det också en heltäckande lysrörsramp (el. vad det nu heter) :D Det finns bild på sådan på den här adressen:

http://www.akvariehobby.nu/

Klicka på just nu och bläddra nedåt så finns det några akvarier med sådan ramp :) (hoppas att länken funkar, jag och datorer brukar inte vara en bra kombination :D )
 

Liknande trådar

Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 180
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp