Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådärja!
Så fin! :heart Imponerad över att de säljer vuxna ancistrusar - i affärerna hemma hade de alltid bara små pyttar så att man fick vänta flera åååår innan man hade en riktig skäggdrake. :D

Ja visst är han stilig, tycker malar är sådana charmknuttar :love: Så du funderar på räkkar? Är också himla sugen på det men mitt 30 liters är ju ockuperat av min kampis. Har hör lite dubbla budskap om de kan gå med räkor, risken är väl att det blir otrevligt för räkstackarna.
 
Tack för svaret! Det där namnet går ju inte ens att uttala :D
Ja de är trevliga och kommer oftast fram när man är vid akvariet. Skulle gärna ha de kvar, men då lär jag nog skaffa bra mkt större akvarium (har ett 200l nu) :( Vågar man ens fråga hur stort de behöver? I dagsläget är de nog runt 20 cm från nos till stjärt, och har växt fooort.
Min kompis har en gibbi i sitt 720, så de kräver stor plats
 
Du har ju redan fått svar, men oj så fin gibbi! Dom är ju besvärliga vad gäller akvariestorlek, men riktigt vackra och så maffiga när dom simmar/glider runt i öppet vatten.
Har sett några stora gibbi i affären i Nol. Riktigt fina är de, skulle vilja en om jag hade plats för ett 720...
 
Har 6 kar nu.
48 - 4 kampfisk honor + ottosar
30 - kampfisk hane
38 - kampfisk hane
54 - kampfisk hane, 2 stora ancitrusar (14 cm, ska flyttas snart), räkor
54 - kampfisk hane, corys
100 - ancitrus, corys, neoner, glastetra, kuhli, black mollys, en ballong molly, räkor
Har snäckor i alla kar.
sedan ett yngel kar med 9 st corys yngel, som är 3 veckor gamla nu
Ska snart byta ut 100 karet till ett 200 liters, i denna vecka. Har det nya karet och sand hemma.
Sedan en petbox med en afrikansk jättelandsnäcka. En balja med 2 stora landisar
Ska ta över en kompis vinkel tetror, corys och ancitrus, då hon ska sluta med sitt 720 i höst
 
Här har det dykt upp guppybäbisar när jag röjde lite. Växterna hade tagit över halva akvariet och nu slutligen nöp jag loss en del för att öppna upp.

Ett litet gäng småttisar är nu ute på öppen vatten, alla med röda stjärtfenor som sin mamma. :) Hanen är mörkblå, jättevacker, så jag hoppades på blåa bäbisar men även dessa röda var roligt att se!

Den gule guppyhanen har jag däremot inte sett på ett tag, är rädd att Eldstjärten dödat honom. Eldisen är akvariets grinigaste invånare, och det märks mer nu när de fått flytta från 250 liter till 125 liter.

Guramigänget mår bra i alla fall, mosaiken är lite blyg men den blå och gula är framme och kollar läget hela tiden. :)
 
  • Gilla
Reactions: Laa
Ja visst är han stilig, tycker malar är sådana charmknuttar :love: Så du funderar på räkkar? Är också himla sugen på det men mitt 30 liters är ju ockuperat av min kampis. Har hör lite dubbla budskap om de kan gå med räkor, risken är väl att det blir otrevligt för räkstackarna.

Malar brukar ha sådan personlighet, absolut! Jag har haft räkor förut, och om jag ändå ska ha ett minikar finns det inte många fiskar som platsar - då kan det lika gott bli ett räkkar igen. Med corysarna då. :D Det finns inte mycket plats för mossa i det jag har nu så vi kan satsa på det i det lilla i så fall. :heart

Just nu bor corysarna i något slags terrorvälde ovanpå pumpen och det är inte riktigt okej. Väntar bara på ett filter så ska vi sparka ignåg det lilla.

Jag har alltid upplevt kampfiskar som rätt rovgiriga, men det ligger nog lite på individnivå... och de är inte smidigast i världen heller så med gott om mossa och växter är det nog en okej kombo. Om man räknar med visst svinn.
 
Här har det dykt upp guppybäbisar när jag röjde lite. Växterna hade tagit över halva akvariet och nu slutligen nöp jag loss en del för att öppna upp.

Ett litet gäng småttisar är nu ute på öppen vatten, alla med röda stjärtfenor som sin mamma. :) Hanen är mörkblå, jättevacker, så jag hoppades på blåa bäbisar men även dessa röda var roligt att se!

Den gule guppyhanen har jag däremot inte sett på ett tag, är rädd att Eldstjärten dödat honom. Eldisen är akvariets grinigaste invånare, och det märks mer nu när de fått flytta från 250 liter till 125 liter.

Guramigänget mår bra i alla fall, mosaiken är lite blyg men den blå och gula är framme och kollar läget hela tiden. :)

Eldstjärtar kan vara riktiga demoner! Vi var tvugna att omplacera vår till ett kar med bara ciklider, där var han tydligen med jämlikar.

Toppenkul med miniguppies! Bara att låta dem hållas ju. :love:
 
img-20170925-192115-01-01-01.jpg

Någon som har plats för denna?
Axolotl bortskänkes till ett bättre hem😔
 
Mina corys yngel fortsätter att växa. De är snart 4 veckor gamla nu (några är yngre). Ger dem äggula eller yngel foder 4-5 gg om dan nu. Byter vattnet varann dag ca
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Apropå eldstjärtar.. Samma djuraffär som sålde på oss "ancistrusarna" sålde på oss två eldstjärtar också.
Har varit snälla mot alla andra fiskar i karet, men jäklar vad de jagade varann i början. Tog ett par månader innan de började hålla sams, men minsta lilla man ändrar om i akvariet så börjar de igen :/
 
Eldstjärtar kan vara riktiga demoner! Vi var tvugna att omplacera vår till ett kar med bara ciklider, där var han tydligen med jämlikar.

Toppenkul med miniguppies! Bara att låta dem hållas ju. :love:


Han är så himla tjusig Eldisen… Slank med starka färger, köpte honom tillsammans med det stora akvariet för 10-12 år sedan så han har varit med ett tag. Får se om jag kan uppdatera till ett större akvarium i framtiden men nu får han stå ut med sitt hörn och sin sten. Han är ute och patrullerar ibland och då brukar jag inte se att han aktivt ger sig på övriga innevånare så jag tror att det är om de simmar ned i hans område som han nyper till. Trist oavsett.

Men ja, bäbisar är alltid roligt!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 086
· Visningar
40 542
Senast: Exile
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 511
Senast: Ajda
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 561
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp