Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hu! Ja då vet jag vad jag har framför mig iaf :D

Jag upplever att det kan påskynda processen lite om man upprepade gånger dränker rötterna med skållhett vatten, men det kanske bara är i mitt huvud. Tänker att det öppnar upp "porerna" litegrann. :D
Brukade ha mina i en balja i badrummet och då och då fylla på med riktigt hett vatten.
 
Ah, då är jag med! :up: Och ja, alltid spännande att utöka ett stim och se skillnaden. Har hänt både med tetror och corys här hemma.

Är lite nojig för om 43 är för litet men då får jag väl flytta över dom igen. 5 st blev det, tre honor och två hanar. Det går lite i vågor än, men två damer är av och till knallröda om magen. Dom är underhållande att titta på, ett jäkla spelande och kraftmätande :)

Det är det verkligen. Jag älskar att se hur fiskarna färgar ut när de kommer hem från butiken också. :heart

Jag skulle inte ha några samvetskval om att hålla ett par fjärilar i 43 liter.
Det är det som är det bästa med cikliderna! Alltid så spännnade att titta på. Så roligt att de börjat på en gång. :heart
 
Det är det verkligen. Jag älskar att se hur fiskarna färgar ut när de kommer hem från butiken också. :heart

Jag skulle inte ha några samvetskval om att hålla ett par fjärilar i 43 liter.
Det är det som är det bästa med cikliderna! Alltid så spännnade att titta på. Så roligt att de börjat på en gång. :heart
Eller hur! Finns en anledning att jag började om med apistos och scalarer, även om det alltså blev fjärilar nu istället. Gillar att kunna nörda ner i beteenden osv :D

Hur gick det för dina, blev det några kribi-kids? :)
 
Eller hur! Finns en anledning att jag började om med apistos och scalarer, även om det alltså blev fjärilar nu istället. Gillar att kunna nörda ner i beteenden osv :D

Hur gick det för dina, blev det några kribi-kids? :)

Precis så! En av favorit-fiskarna jag haft är faktiskt våra egna svenska spigg, som bygger makalösa bon och får sådana Fantastiska färger under lektiden! :heart Det är synd att de är så väldigt drabbade av parasiter.

Haha, jag vet inte! Jag är helt säker på att de vaktar Någonting bakom all pellia, men det är omöjligt att se i djungeln. :D Förmodligen bara rom än så länge. Jag lär väl se när de börjar ta de små på "promenader" i karet.
 
Precis så! En av favorit-fiskarna jag haft är faktiskt våra egna svenska spigg, som bygger makalösa bon och får sådana Fantastiska färger under lektiden! :heart Det är synd att de är så väldigt drabbade av parasiter.

Haha, jag vet inte! Jag är helt säker på att de vaktar Någonting bakom all pellia, men det är omöjligt att se i djungeln. :D Förmodligen bara rom än så länge. Jag lär väl se när de börjar ta de små på "promenader" i karet.
Haha, ja, spigg har jag faktiskt försökt hålla som yngre :o Det blev nog inte så många rätt där dock, för litet akvarium och som du säger parasiter och dåligt skick på fiskarna. Ett under att dom ändå är så ”igång” som dom är vid bryggor osv.
 
Somewhere in there liksom....
37340502_2179314068954543_4831513474112684032_n.jpg
 
@Vassi Jag hade spigg och elritsor rätt länge i ett 220liters och det gick riktigt bra. Jag Älskade att se dem bygga sina bon! :heart Men ja, parasiterna tog dem till slut. Äckliga, feta vita maskar i nästan varenda en. :(
 
@Vassi Haha, JAA! Jag är så glad att se dem, och så Många och pigga! :heart
Jag vet ju inte riktigt hur länge de varit kläckta innan de fått börja utforska, men jag skulle tippa runt en vecka/tio dagar i alla fall. De är runt fyra milimeter tror jag sådär uppskattningsvis, så rätt stora och välväxta. :)

Själklart måste jag. Har inget val!
 
Vad kul @Sel ! Haha mamma fisk verkar vara en mycket närvarande förälder! :D

Idag har jag planterat och dragit igång akvariet, äntligen! Om tempen och vattenvärdena är bra är det möjligt att ett par testpiloter får flytta in imorgon :up:
 
Vad kul @Sel ! Haha mamma fisk verkar vara en mycket närvarande förälder! :D

Idag har jag planterat och dragit igång akvariet, äntligen! Om tempen och vattenvärdena är bra är det möjligt att ett par testpiloter får flytta in imorgon :up:


Det är hon verkligen, jag känner att jag kommer att få dra ned på de aktiva dagtimmarna en aning för att skona resten av fiskarna i karet. :D Allt är lugnare med bara nattlampan på.
Pappa palett är mer som rockan i Finding Nemo. "Just grab hold and out we go!"

Oj så roligt, snabbt jobbat! Vad blir det? Och bilder!
 
Det är hon verkligen, jag känner att jag kommer att få dra ned på de aktiva dagtimmarna en aning för att skona resten av fiskarna i karet. :D Allt är lugnare med bara nattlampan på.
Pappa palett är mer som rockan i Finding Nemo. "Just grab hold and out we go!"

Oj så roligt, snabbt jobbat! Vad blir det? Och bilder!

Ska fixa bilder! Jag är lite i valet och kvalet gällande vem som får flytta in först. Vill inte ha en för känslig firre om det nu skulle vara något meck i början men vill samtidigt inte köpa någon fisk jag egentligen inte vill ha. Planen är dvärgguramis så småningom men de får vänta. Såg så himla fräna röda leopardmollys igår men jag ska egentligen inte ha några mollys :D Någon som har tips på potentiella testpiloter?
 
Ska fixa bilder! Jag är lite i valet och kvalet gällande vem som får flytta in först. Vill inte ha en för känslig firre om det nu skulle vara något meck i början men vill samtidigt inte köpa någon fisk jag egentligen inte vill ha. Planen är dvärgguramis så småningom men de får vänta. Såg så himla fräna röda leopardmollys igår men jag ska egentligen inte ha några mollys :D Någon som har tips på potentiella testpiloter?

Corys eller en ansistrus eller två kanske, om du tänkt ha sådana? :) De är rätt härdiga.
 
@Halfrek Blev det något fiskköp idag? :)

Här vattentestar jag mitt gamla pyttekar i duschen några timmar. Kribisarna går alldeles för hårt åt mina corysar trots alla växter, så det blir nog malarna som får flytta istället.
Glödbanden klarar sig bättre då de kan gömma sig bland flytbladen.
Det blir lite trångt för corysarna, men bättre ändå. :)
Jag ville ju ändå starta ett räk-kar! :D
 
@Halfrek Blev det något fiskköp idag? :)

Här vattentestar jag mitt gamla pyttekar i duschen några timmar. Kribisarna går alldeles för hårt åt mina corysar trots alla växter, så det blir nog malarna som får flytta istället.
Glödbanden klarar sig bättre då de kan gömma sig bland flytbladen.
Det blir lite trångt för corysarna, men bättre ändå. :)
Jag ville ju ändå starta ett räk-kar! :D

20180721_163602.jpg


Jajamän! Två röda ancistrus, här lurar herrn i paret, Reidar :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
61 62 63
Svar
1 256
· Visningar
47 367
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
13 14 15
Svar
294
· Visningar
18 980
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 822
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 472
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp