Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har röjt bland växterna idag och knipsat bort en massa. Jösses så snabbt de växer och bildar en mindre regnskog...

Eldstjärten hukar inne i sin grotta, men Guramisarna är ute på kontrollstråk nu när vattnet öppnats upp igen. Två tetror är också ute och kollar in vad som hänt, men fjärilsparet är borta. De får nog officiellt gå in i kategorin mördad-av-eldis. Tyvärr. Så är det när man försöker bygga bo nära The Cave of Death.

Helenorna har käkar upp en del snäckor, vilket har varit bra för kontroll av den populationen. Däremot att de största vackraste tigrarna var först att gå i döden var trist, men så går när man kommer förbisniglandes och huggs i farten.

Jag skulle gärna köpa in fler fjärilar men tja, det känns som slöseri på fina fiskar om de bara går i döden. Ska fundera på det. Mindre ciklider som står sig emot en tjurig Eldstjärt - är det en utopi?

Är paletter för stora?
Annars hade jag indisk ciklid/tomatciklider ett tag, de var underbara! :heart En asiatisk ciklid, och det passar ju bra med guramisarna tänker jag. :) Riktigt fredliga och tjusiga.
Kurvciliden är också fin och härdig men blir kanske stor den med?

Annars tycker jag att den bolivianska fjräilen är mycket lättare. Det kanske jag nämnde förut?
 
Är paletter för stora?
Annars hade jag indisk ciklid/tomatciklider ett tag, de var underbara! :heart En asiatisk ciklid, och det passar ju bra med guramisarna tänker jag. :) Riktigt fredliga och tjusiga.
Kurvciliden är också fin och härdig men blir kanske stor den med?

Annars tycker jag att den bolivianska fjräilen är mycket lättare. Det kanske jag nämnde förut?


Det bidde dessa: ett fint litet par dorsigeraciklider, fem st malar, 2 guppyhanar.

Dorsigera var på inrådan av Fiskmannen, han rekommenderade dem eller nyckelhålsciklider men de bli rätt så stora och mitt lilla 125 liters kanske blir för trångt?Han hade inga tomatciklider, och kurvcikliderna tror jag också blir på gränsen till för stora.

Malarna är till för att fräscha upp bottensanden lite, också på inrådan av Fiskmannen. Sniglarna håller ordning på algerna, men det blir en del slam och annat i botten som behöver tas om hand. Får se om de är så effektiva som sägs!

Guppy borde jag inte köpt egentligen, bara kanonmat till Eldisen, men de var så himla vacka - en klargul och en trefärgad i rött, blått och gult. Jag hoppas att de klarar sig och kanske hinner ordna nya bäbisar med guppydamgänget som bor i urskogen vid pumpen.

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=898&SOK=1
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=304
 
@Lager Spännande! jag har aldrig haft Dorsigera själv, men de ser himla fina ut. Lycka till med dem! Och tomaterna var deifinitvt beställningsvara, jag har aldrig varit in på en djuraffär där de haft dem till salu sådär spontant, men det gäller ju ganska många av de mindre cikliderna tycker jag.
Corysar är skiten! Trevigare fiskar finns helt enkelt inte, du kommer att älska dem. Så personliga och aktiva. :heart
 
@Lager Spännande! jag har aldrig haft Dorsigera själv, men de ser himla fina ut. Lycka till med dem! Och tomaterna var deifinitvt beställningsvara, jag har aldrig varit in på en djuraffär där de haft dem till salu sådär spontant, men det gäller ju ganska många av de mindre cikliderna tycker jag.
Corysar är skiten! Trevigare fiskar finns helt enkelt inte, du kommer att älska dem. Så personliga och aktiva. :heart

Corysarna har bott in sig snabbt, hela gänget är uppe och nere och överallt just nu - kollar läget i sitt nya hem. Jag är förtjust i malar generellt, men ancistrusen ser jag sällan så dessa var skoj!

Cikliderna gömmer sig, får se om de vågar sig fram senare. Om det funkar med det här paret så kanske jag köper in ytterligare två och hoppas på borgfred och lugn.

Jag har en väldigt fin akvariebutik nära som brukar ha ganska många ovanliga sorter, men såklart måste man ibland vara lite tålmodig. Inte denna gången dock! :D
 
E2A61135-F51D-44BC-BE05-09E1548E6B2B.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
55 56 57
Svar
1 136
· Visningar
42 501
Senast: Scandi
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
234
· Visningar
16 023
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 601
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 126
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp