Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

DSC_2255-001.JPG

Så har vi detta problem, någon som har ett tips hur man får bort dom? Kan det skada akvariet på något sätt?

Dem är säkert inte skadliga i rätt mängd, men jag hatar sniglarna man kan få med växterna!
Jag handplockade alla jag hittade en runda.. sen skaffade jag en Praktbotia! Dem käkar sniglarna! :D Smidigt!
 
Sv: Akvarietråden II

Kl

Jag har blivit med guldfiskyngel! :eek: :eek: :eek:

Hur detta har gått till är ett mysterium, att äggen inte blivit uppätna innan de
kläcktes fattar jag inte heller. Hade helt plötsligt en massa små små odjur i
akvariet och blev förskräckt, blev lika förskräckt när jag insåg att det var
guldfiskyngel kan jag säga.

Det är inte direkt så att de tar lite plats som halvvuxna ens. Vet inte om
jag skulle våga sälja dem heller, guldfiskar brukar ju råka illa ut hos folk...
5 st yngel är dock uppfiskade mot bättre vetande och jag tänkte försöka få åtminstone
en att överleva och den ska jag behålla själv i så fall. Men det är ju inte säkert att jag lyckas!

Undrar vilka av guldfiskarna som är mamma/pappa... kan ju en slöjstjärt/guldfisk blandning.
Hoppas i alla fall på att det blir vanliga guldfiskar av dem om de överlever...

Men vad äter de? Kan de äta alger? Artemiaägg? De är så yttepyttesmå att jag vågade
inte släppa dem med guppyynglena för då blir de nog mat till de största av dem.
 
Sv: Akvarietråden II

Eventuellt stolta föräldrar (gud bevare mig):
"Mat, maat maaat?!"

1guldfisk_zps96e7440d.jpg



Gott och blandat:
1gottochblandat_zps0ba125d8.jpg


Räkpuss, som Lady & Luffsen fast med en räka istallet... Sayid ser måttligt road ut ;)
Hon är tuff som öht vågar, lilla Joline:
1_raumlkpuss_zps16a1b5d4.jpg


Sammy vet dock vart skåpet står och flyttar iaf på sig när Sayid kommer för att ta barnens mat :eek:
Skitsamma att de alltid får varsin hög med mat liksom, Sayid ska alltid kolla läget i alla högarna och
sen roffar han efter noga övervägande åt sig den som han tycker är bäst:

1_sammy_och_farbrorSayid_zpsfb5b946b.jpg


Lite platy och guppyyngel, ca 40 st nyfödda jäklar har blivit uppfiskade under veckan:
1_Preticulata_Xmaculatus_yngel_zpsee675b36.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden II

Vad kul med yngel på dom, förstår din chock och hoppas någon överlever. Isf kräver jag bilder när man ser vad det är för något :p
 
Sv: Akvarietråden II

Ja jag lovar att ta bilder på dem om jag lyckas! :D Ska försöka redan nu, men som sagt de är så små att det är nästan svårt att ens se dem!
Tydligen ska de helst ha artemia som mat under den första tiden, vilket är jättebra för det har jag redan hemma! :D
 
Sv: Akvarietråden II

kl
Gud, guldfiskarna är i full fart med att göra fler barn :eek: Nu vet jag i alla fall vilka som är honor och hanar.
Idun, Ärtan och Gullan är hanar. Kizame är en hona. Skriner är totalt ointresserad av vad som händer i akvariet
så jag antar att han är en "utvärpt" hona eller inte könsmogen. Tvärtemot vad jag tänkte när jag gav dem namn, haha.

Kizame sitter i en spann just nu, det var rena rama gangbang-grejjen på gång, blev lite orolig för hon fick liksom inte vara ifred
och jag vet inte hur länge de har hållit på så! Måste se över inredningen så att de inte kan skada henne innan jag släpper tillbaka henne.
Hon har fått en hel del skrapsår av hanarnas brutala uppvaktning. :eek:

Jag lär ju i alla fall få fler chanser om jag misslyckas med att föda upp dessa yngel så som de håller på nu... Snuskfiskar!
 
Sv: Akvarietråden II

Va bra, då behöver du inte jaga runt på mat iaf!:)

Sedär ja :eek: då verkar dom vara i full gång ja. Komiskt med dina namnval och så var det tvärtom :p

Stackarn , får hoppas dom inte är alltför våldsamma när du släpper tillbaka henne!

På tal om skrapsår, jag hade tagit bort chokladens kruka för att man aldrig såg honom, han bodde då under en stock istället och när han "vred ner" sig i gruset under så skrapade han upp ett litet område. Han har nu sedan ett par veckor sin kära kruka igen och därmed syns han endast när han sticker ut huvudet. Bör jag tvinga ut honom för att kolla "såret" eller läker ytliga skrapsår av sig själva ?
 
Sv: Akvarietråden II

Jag är rätt bra på att ge fiskarna fel namn, haha.

Nämen stackarn! Är allt som det ska i akvariet så brukar inte skrapsår vara några problem. Chokladmalar är väl rätt tåliga fiskar dessutom? :) Mina malar råkar ut för lite ditten och datten emellanåt, nån river upp en fena på någon t.ex - skadan är oftast helt försvunnen efter ca två dagar. Är jag orolig kan jag ha i lite salt i karet för säkerhets skull, om jag vet att alla invånare i karet är ok med det. Jag vill gärna ta mig en daglig titt på skrapsåren för att se så att det läker som det ska och inte blir infekterat. Är skadan ett par veckor gammal är den nog redan läkt skulle jag tro, du får locka fram honom med något gott och tjuvkika lite på honom. :D
 
Sv: Akvarietråden II

Okej! Ja, lite salt hade jag i nu i bytet för ca 1,5 vecka sedan.
Ja, dom är ju tåliga över lag.:)
Men jag ska försöka locka ut honom vid kvällsmaten och se hur det verkar:)

Förresten , varifrån laddar ni upp era bilder? Jag har använt mig utav photobucket men det har krånglat det sista så nästan alla bilder är försvunna ifrån min sida där eller så finns dom i sjuhundraelva kopior typ :mad: så jag e rätt trött på det och försöker hitta något annat enkelt och smidigt program.
 
Senast ändrad:
Sv: Akvarietråden II

Hmm...jag får väl ge det en chans till samtidigt som jag kollar annat då. Det är ju enkelt o smidigt att använda förutom krånglet jag har haft så jag prövar att radera de som finns o gör om :)
 
Sv: Akvarietråden II

Här kommer iaf några bilder på några utav invånarna, två kan ha visats tidigare men iaf den ena försvann vet jag.
Prickarna som är tydliga på de två första bilderna är i princip borta nu tack vare siameserna :)
44A1BD6D-5997-4C75-969D-6520844B7D0B_zpsw1paappb.jpg


Första gången malarna varit på samma ställe i mer än några sekunder:
5799E049-2661-4D89-BBB3-B47809B8DD6F_zpso0ajwhra.jpg


Den ena botians nya sovplats sedan någon vecka tillbaka, lustigt att hon/han vet precis vilket blad det är ^^
2A6569FA-1108-40CD-BDB1-36F79274985B_zpsqtzzt8i9.jpg


Siameserna:
0D9B910C-05F3-4392-B5D5-A439F70CEAC7_zpskok8udze.jpg
 
Sv: Akvarietråden II

Vilka finingar! :love:
Vita mollys är så vackra, och praktbotior är verkligen inte fy skam de heller! Gulligt med botians sovplats också, hihi.
Vad roligt att siameserna sköter sig och gör sitt jobb. :D
 
Sv: Akvarietråden II

Ja , dom är riktigt fina :) är sugen på att stoppa i ett par till silvermollys och något annat med någon skarp färg men kan inte bestämma mig för vad :p
Haha ja, jättesött att den sover där :love: den har bott inne hos chokladen men nu är den inte välkommen till krukan längre:p
 
Sv: Akvarietråden II

Haha, tro det! Chokladis är ju rädd att han ska bli av med sin fina kruka igen såklart! ;)
 
Sv: Akvarietråden II

KL

Jag har ett 190-liters hörnakvarium. Sämsta bilden:
vgq800.jpg


Här bor två Ancistrus och runt 25 neontetror och en hel del Malaysiska sandsnäckor. Jag skulle vilja ha någon mer fisk, kanske en lite större? Någon som inte är dum mot neontetrorna eller skrämmer dom. Har ni några förslag? :)
 
Sv: Akvarietråden II

Tycker att alla har det så fint med växter o mitt ser så kalt o tråkigt ut även om jag har massa inredning.. Får nog köpa lite mera sand så jag kan gräva ner ett gäng till så dom får en liten "skog" :)

Hur stor fisk ca är det du är ute efter isf? Större än mollys osv ?
 
Sv: Akvarietråden II

Vilket vackert akvarium! :D

Lite svårt att säga vilka fiskar som kommer att störa neonerna och inte så jag bara slänger ut lite förslag på vad som kanske kan passa om jag inte är helt ute och cyklar förstås :p:

Ett par fjärilsciklider kankse? Blir ca 6 cm så inte så mycket längre än en neontetra dock, fina är de i alla fall:
ca2_08_fj_ril_hane1.jpg


Annars kanske ett litet stim diamanttetror skulle passa? :love: Inte så mycket större än neoner men högre/maffigare är de i alla fall:
205.jpg


Boesemans regnbågsfisk är något jag sneglat lite på den senaste tiden, som kanske hade fungerat i ditt kar?
Hur snälla de är mot neontetror vet jag dock inte... står att de är fredliga men jag tycker det står så om alla fiskar som
inte är utpräglade rovfiskar, och likväl förbannat är de inte alltid så fredliga när man väl har de hemma.
De blir ca 10 cm iaf, ser rätt tråkiga ut som ungfiskar men sedan blir de såhär vackra:

boesemani_110902a2_w0640.jpg


Mosaigurami kanske? 12 cm, liten mun - kan vara riktigt störig mot artfränder av samma kön:
TRICHOGASTER%20LEERI.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
73 74 75
Svar
1 487
· Visningar
59 632
Senast: Soffan74
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
20 21 22
Svar
426
· Visningar
26 417
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
14 416
Senast: Breaktown
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp