Bukefalos 28 år!

Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Akvarietråden II

Okej :)
Jag får ta o höra med djuraffären , om ingen annan kommer med input innan jag köper . Får hålla tummen att dom har sådana inne bara :)
 
Sv: Akvarietråden II

Mardukjj_zps11042908.jpg

Alltså jag älskar dessa!:love: Jag går alltid och trånar efter dem i djuraffärerna, några sådana måste lätt ner i vårt nya kar sedan. Och de är ju så söta när de sitter på rutan, det ser ut som om de har kjolar på sig då ju!:love:
 
Sv: Akvarietråden II

Vad avundsjuk jag blir på er som har snälla siameser. Varför har vi fått tag i ett monster?:cautious:
 
Sv: Akvarietråden II

Då börjar jag med två stycken istället för tre :) känns bäst med tanke på karets storlek!

Dramatik : haha , du får säga till h*n att uppföra sig! :p
 
Sv: Akvarietråden II

Det har jag gjort...många gånger:p Får hoppas han skärper till sig i vårt stora kar sedan.:)
 
Sv: Akvarietråden II

*KL*

Brukar inte vara inne i akvarietråden. Men tänkte iaf lägga in en bild på mina föräldrars prickmal som köptes in 1972. Ålder vid inköp okänt. Någon som känner till något äldre exemplar? Den verkar pigg o kry fortfarande. Lever upp när det är lugn o ro i huset O_o

icefoxcowzqjhc
[/url][/IMG]
 
Sv: Akvarietråden II

Kl

Idag var jag och köpte två st siamesiska algätare. Dom hade både vuxna och små. Valde ett par små och dom har redan dragit igång :D får hoppas dom mumsar i sig det värsta så jag får bukt på "problemet"!
köpte även en högre växt med stora "grova" blad på. Överlever den inte så tar jag ut den andra låga jag har. Alla tidigare växter dog när jag stoppade i den låga nämligen så nu gör jag ett sista prov med den!

Gjorde ett vattenbyte igår oxå, och la då ner chokladmalens kära kruka . Han älskar verkligen den och därav att jag tog bort den i somras för jag såg honom aldrig :p imorse när jag tände tittade det ut ett nöjt huvud ifrån hålet ^^ han inser nog dock inte att han snart är för stor för den ^^
 
Sv: Akvarietråden II

Kl


köpte även en högre växt med stora "grova" blad på. Överlever den inte så tar jag ut den andra låga jag har. Alla tidigare växter dog när jag stoppade i den låga nämligen så nu gör jag ett sista prov med den!

Om du menar att du tror att växterna dog av att du stoppade i en annan växt så fungerar det inte så. De kan dö av fel grus, av att planteras på fel sätt, av värme, av kyla, av salt, de kan ätas upp, de kan ha CO2brist och alla möjliga micro- och macronäringsbrister, men de kan inte dö av att du stoppar en ny växt i akvariet.
 
Sv: Akvarietråden II

Okej! Har nämligen hört att växter kan "utplåna" varandra. (Av en bekant). Och iom att den låga överlevde och växer så det knakar trodde jag att så var fallet .
Man lär sig alltid något nytt :)

De "vuxna" var ca 10-15cm uppskattningsvis och dessa ca 5.
 
Sv: Akvarietråden II

Har fått överta fyra stycken större channor, ormhuvudsfiskar. De är mycket större än Bleherin och blåglänsande. Aggressiva och glupska. Vet inte om det kan vara channa lal cheng?
 
Sv: Akvarietråden II

Okej! Har nämligen hört att växter kan "utplåna" varandra. (Av en bekant). Och iom att den låga överlevde och växer så det knakar trodde jag att så var fallet .
Man lär sig alltid något nytt :)

De "vuxna" var ca 10-15cm uppskattningsvis och dessa ca 5.

Ute i naturen kan växter konkurrera och "ta död" på en konkurrent, jag vet dock inget om akvarieväxter, så det överlämnar jag åt Gabbi ;)
 
Sv: Akvarietråden II

Kl
Idag fastnade några av de inneboende på bild :) dock dålig kvalité pga mobil som vanligt. Saknar oftare o oftare en riktig kamera faktiskt!

7128F201-7762-4FA5-9313-3E1B07E467BC_zpsqtylpbcp.jpg


10EF394C-0773-43ED-99B5-0FC5F40087F9_zpsipn9cugr.jpg


BDFCF5FB-ADF4-4A5E-A9B0-8D01A76E66A9_zpschx6e5qe.jpg
 
Sv: Akvarietråden II

*kl*

Jag skulle vilja ha en kamphane, dom är ju så ljuvligt vackra! :love:

Men det känns ju elakt att ha dom helt ensamma, eller vill dom vara så? Kan dom umgås med en hona eller slåss dom? För jag vet att fler än en hona tillsammans slåss både med varandra och med hanen? (utom när det är dags för lek då)

O_o:D


Och kan man ha en ensam kamphane tillsammans med någon annan typ av fiskar? Tänker mig att en svart botten, BRA ljus, klargröna växter skulle vara underbart fint tillsammans med mörkblå eller röd hane och så kanske kardinaltetror? :d

Tetrorna är ju tråkiga fiskar i sig men skulle fylla ut vackert :o:o:p tillsammans med kampfisken! Lite som att han är en kung och dom är hans hov! :D (Och går det så hade ju EN hona som hans drottning varit fint också!!)
 
Sv: Akvarietråden II

*kl*

Jag skulle vilja ha en kamphane, dom är ju så ljuvligt vackra! :love:

Men det känns ju elakt att ha dom helt ensamma, eller vill dom vara så? Kan dom umgås med en hona eller slåss dom? För jag vet att fler än en hona tillsammans slåss både med varandra och med hanen? (utom när det är dags för lek då)

O_o:D

Ska du ha honor till honom ska du gärna ha flera, hanen är ganska elak och på om du bara har en hona..
Varför skulle honorna slåss med varandra?
Jag hade en hane och 6-7 honor utan problem.. köper du små honor får du dock vara uppmärksam så att det inte är unghanar du får, dem är väldigt lika som små och det finns hanar med korta fenor! (det märker du ganska tydligt när de blir lite större).
Oftast har honorna två horisontella mörkare ränder på kroppen.. och är i regel dovare/"tråkigare" i färgen.. (undantag finns, men risken är att det är en unghane..)


Och kan man ha en ensam kamphane tillsammans med någon annan typ av fiskar? Tänker mig att en svart botten, BRA ljus, klargröna växter skulle vara underbart fint tillsammans med mörkblå eller röd hane och så kanske kardinaltetror? :d

Så länge det inte är stora färggranna fiskar med slöjstjärtar du stoppar i så brukar det funkar tillsammans med en kamphane..
Kampfiskar bygger skumbo så gärna flytväxter eller gräs som går hela vägen upp till ytan och flyter med cirkulationen så att säga om du vill försöka få yngel..

Tetrorna är ju tråkiga fiskar i sig men skulle fylla ut vackert :o:o:p tillsammans med kampfisken! Lite som att han är en kung och dom är hans hov! :D (Och går det så hade ju EN hona som hans drottning varit fint också!!)

Jag kommer faktiskt inte ihåg vad jag hade för fisk samtidigt som mina kampfiskar.. Pansarmalar vet jag iaf, men har för mig att jag hade något mer, men kan ha fel..
Min hane var vacker röd och blå! :)
 
Sv: Akvarietråden II

Scandi! Va har du för mat till dina guldfiskar och slöjstjärtar?

Jag har letat efter bra mat till mina men inte hittat nåt vettig hos stans djuraffärer.
Så om jag hittar nåt bra tänkte jag beställa på nätet :)
 
Sv: Akvarietråden II

Okej, låter bra! Fick för mig att jag läste att honorna kunde börja slåss om både hanen och med varandra, men gör dom inte det vill jag självklart ha typ 3 honor tillsammans med honom!
Måste ju vara det mest naturliga än att bara ha honom själv? :)

Vill nog ha ett litet stim med andra fiskar också iof, kanske 10 stycken nånting! :)

Hur stort rekomenderas det att ha för 1 kamphane, 3 honor och så 10?! kardinaler & 2 malar? :)


Supertack för all bra info btw! :)
 
Sv: Akvarietråden II

Man brukar väl räkna 1L vatten per cm fisk?
Men det är ju alltid bra med gott om plats! :)

Hittade en dålig gammal bild, jag hade kardinalfiskar tillsammans med mina kampfiskar! :)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
64 65 66
Svar
1 308
· Visningar
51 346
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
16 17 18
Svar
350
· Visningar
21 915
Senast: Human
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
14 039
Senast: Breaktown
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp