Akvarietråden II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är du säker?
Ja jag gillar den, men har egentligen inte plats med ett stim utan att göra avkall på andra planer. Eller köpa ett större akvarium...

Stensäker, utan tvivel, absolut.
De tar inte alls mycket plats, de blir inte ens lika stora som ottosar, men det är klart du måste känna efter om de passar in. :)

Annars är ju ett störra akvarium alltid ett alternativ.... eller ett till? :angel:
 
Tog över 8 st rödmunstetror och 3 st kakadua ciklider igår från en tjej. Hon fick andmat och musselblommor som utbyte till sina slöjstjärtar
Tycker att kakaduerna är magra, troligen gamla. Men de är fina ändå
 
Lite nytt här hemma på gott och ont. Igår såg det i alla fall ut såhär :) idag ligger de i ett hörn och sprattlar.

28334
 
Ok fiskfriends, jag ska flytta om 1,5 månad ungefär och jag funderar på hur jag ska göra med mina fiskar. Hur har ni gjort vid flytt? Tänker på transport, dra igång karet igen etc.
 
Några av mina killi yngel har överlevt, och jag trodde att de hade dött, innan Akvariehelgen. Så min nyaste kamphane går i det karet.
Har nu ca 4-5 st killi yngel. Runt 2-3 st av denna sort, enligt andra som har bättre koll på det. Och 1-2 yngel av en annan sort
Sen såg jag att 2 black molly yngel är där med. Måste ha följt med när jag "lånade" lite flytväxter från det stora karet.
Släppte i några ancitrus yngel där i också, de får gå där tills de blir för stora för det karet
N.kort.Mafia s.jpg
 
Mina vesuvius-svärdsplantor har äntligen börjat sätta spiralblad! :heart Jag köpte två och räknade med en hel del smältande, men trodde inte de skulle ta riktigt såhär lång tid på sig innan de satte fart.
Väl värt väntan dock. Riktigt fräsig växt! :)
58375525_2360912504128031_1319977629134094336_n.jpg
 
Några av mina killi yngel har överlevt, och jag trodde att de hade dött, innan Akvariehelgen. Så min nyaste kamphane går i det karet.
Har nu ca 4-5 st killi yngel. Runt 2-3 st av denna sort, enligt andra som har bättre koll på det. Och 1-2 yngel av en annan sort
Sen såg jag att 2 black molly yngel är där med. Måste ha följt med när jag "lånade" lite flytväxter från det stora karet.
Släppte i några ancitrus yngel där i också, de får gå där tills de blir för stora för det karetVisa bifogad fil 28582
20190423_192657.jpg
 
Ok fiskfriends, jag ska flytta om 1,5 månad ungefär och jag funderar på hur jag ska göra med mina fiskar. Hur har ni gjort vid flytt? Tänker på transport, dra igång karet igen etc.
När sambon flyttade hit så hade han 3 akvarium med fisk i. Vi gjorde så att vi flyttade fisk från ett kar till de andra karen så att vi kunde ta hit det och få igång det. När vi fått en bra bakteriekultur i det så flyttade vi hit ett gäng fisk och sedan tog vi nästa kar osv. Dock hade ju vi fördelen att vi hade tid på oss och inte var beroende av inflyttningsdatum och uppsägningstider.

Vi såg till att flytta fiskarna de dagar det var varmt ute så att det inte skulle bli allt för stor omställning för dem. Minns inte om vi flyttade dem i hinkar eller i påsar dock, måste fråga sambon.

Vi har upptäckt ett problem i ett av våra akvarium, nämligen praktbotierna. Fina att titta på men rena rama minipirayorna. Vi misstänker att de har haft ihjäl alla ancistriusyngel som vi hade där, ca 20 st, och att de tar ögonen på kardinaltetrorna.
Vi fick även offra vår stora ancistriusmal idag, vi hade två i det karet men ena har bara försvunnit. Troligtvis har praktbotierna ätit upp den. Nu har vi som tur är fler malyngel i 2 andra akvarium men lite surt ändå.

Zebracikliderna fortsätter att yngla av sig som bara den, vi förlorade ju massor förut men nu har vi lika många igen, om inte till och med fler än innan. De blev riktigt nöjda med ett större kar och bygger bon som bara den. Vi har en stor mal där också, vet inte vad det är för sort tyvärr men kan försöka fota den någon dag. Den är riktigt fin och min favorit av alla våra fiskar.

I morgon blir det fiskeauktion där vi tänkte försöka få tag i röda ancistrius :love: och lite annat kul. Får se vad vi hittar.
 
Kom på att jag kanske har någon bild på malen.

Hittade en där man ser undersidan alla fall, men hoppas kunna fixa en från sidan när den har ryggfenan uppe också :love:
 

Bifogade filer

  • 20181122_190236.jpg
    20181122_190236.jpg
    251,3 KB · Visningar: 11
Kom på att jag kanske har någon bild på malen.

Hittade en där man ser undersidan alla fall, men hoppas kunna fixa en från sidan när den har ryggfenan uppe också :love:

Ser ut som en vanlig segelfenspleco (gibbiceps) sådär på en höft och enkel bild- Snygga och personliga fiskar, men blir moooonsterstora så småningom.
Kul att det går bra med zebrorna, de brukar inte ge sig när de väl börjat yngla! :D
 
Ser ut som en vanlig segelfenspleco (gibbiceps) sådär på en höft och enkel bild- Snygga och personliga fiskar, men blir moooonsterstora så småningom.
Kul att det går bra med zebrorna, de brukar inte ge sig när de väl börjat yngla! :D
Ok ja väldigt personliga och stora haha. Vår är ca 20 cm nu.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Köpte 14 st guldfiskar till min moster som har damm på auktionen. Bra pris på dem, 10 kr st
Till mig själv så köpte jag ett par Kakadua Ciklid, paradisfiskar, corys, rödmunstetror, koppartetror och körsbärsräkor
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
40 350
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
10 11 12
Svar
225
· Visningar
15 486
Senast: Ajda
·
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 555
Senast: Breaktown
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
8 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp