Akvarietråden IV

Var det inte du som inte gillade levandefödare? :angel:
Hahah, stämmer bra :D Jag gillar vissa(!) guppys. Men "vanligt prickiga" guppys har jag fortfarande svårt för rent estetiskt. Sedan förstår jag inte öht tjusningen med platy eller de flesta mollys. Ett fåtal varianter av mollys om de är riktigt fina kan jag uppskatta, men platys verkar inte göra något annat än att antingen skita eller producera yngel. Hade ju ett gäng ett litet tag och är bara glad åt att de till sist fick ett nytt hem :o

Sedan gillar jag inte att ha guppys med regnbågsfiskar, och regnbågarna förblir mina absoluta favoriter. Ett "vanlig akvariefisk-akvarium" är nog lagom för mig, och sedan får resten vara med fokus på olika regnbågar.

Just nu är det dessutom väldigt skönt att ha ett akvarium där fiskarna både mår bra och förökar sig. Inte som med mina jäkla luminatus... Vackra som få och med otroligt intressant beteende, men det är så deppigt när man får in någon sjukdom i akvariet och fiskskrällena vägrar föröka sig oavsett vad. Trodde ju att de hade lekt ordentligt, men det blev inget av det ändå...

Med allt det sagt: min sjuka luminatushona verkar faktiskt något piggare idag, konstigt nog! Hanen är lite blek men verkar ändå helt ok. Råkade dock överdosera medicinen idag, för jag såg inte att det kom några droppar och vips var det massor av medicin i akvariet... Ska hälla i mer vatten för att spä ut det hela. Hade varit så fint om de små fiskarna kunde få klara sig.
 
Idag har jag köpt två håvar. Planen är att mitt 200L ska få ha egen utrustning så långt det går, för att undvika eventuell sjukdomsspridning... Imorgon planerar en vän att hjälpa mig få hem det. Sedan ska jag då "bara" bestämma inredning osv. Tänker börja dagen med långpromenad och sedan slappa i soffan och planera akvarium.
 
Drömde inatt att jag hade köpt fiskar som skulle ner i ett akvarium misstänkt likt mitt 30L, bara något större. Hade inrett det fint och köpt några småfiskar av något slag och en extremt vacker kampfiskhane. Av någon anledning hade jag också flyttat fram hela möbeln så den stod mitt i rummet, och skulle flytta tillbaka allt (inkl fyllt akvarium) när fiskarna blivit utsläppta i akvariet. Upptäckte då att allt läckte och fick panik :p Visade sig dock att jag hade massvis av oöppnade håvar hemma och allt gick bra.

Så, det första jag gjorde efter att ha morgonrastat hundarna nu var att dubbelkolla alla akvarium :rofl: Misstänker att det blev lite väl mycket fiskförsäljning och hoppande fiskar i helgen. T.o.m. en honungsgurami hoppade igår! Som tur är bara ur håven och ner i sitt akvarium igen, men ändå. Honungsguramierna verkar annars vara på lekhumör på jobbet. En hane vaktade noga en grotta i akvariet. Honorna var mer än välkomna dit, men andra hanar jagade han bort, och oj så starka färer han hade! Det var jättekul att stå och titta på dem, och vi hade tur, för precis när de höll på som mest så kom en fisknördig kund på jakt efter någon ny liten fisk till ett väldigt trevligt akvarium av lämplig storlek. Han blev överförtjust i dem! Såklart! Jag vill också ha honungsgurami nu...

(och så känner jag mig elak som skrivit negativt om platys, så jag ska sätta mig nu och leta efter youtubevideos om platys och försöka hitta någon variant på dem att tycka om :angel: )
 
Haha! Jag drömmer också ofta om konstiga akvarium som läcker. Eller att jag måste flytta stora mängder konstiga fiskar fram och tillbaka. Inatt drömde jag att jag hade ett 200l som det var misstänkt blött under, och så var det fullt med Otto-bebisar??
 
Ni vet hur guppys ska vara så snälla och beskedliga? Well. Jag har en bråkstake i ett akvarium!
Mr Bråkstake är nog inne i någon slags tonårsperiod nu. Han och jämngamla syskonet har börjat få färg nu, jättefina! Och han simmar runt där och bara mopsar upp sig och försöker visa att han är ägaren av hela akvariet ungefär :cautious: Inte hört talas om guppys som gör så, men tja, den här gör det!
yngle.jpg


Mr Bråkstake överst i bild, under är den som han terroriserar för stunden. Får se om de fortsätter, och om han ändrar attityd av att umgås med större fiskar sedan. Men just nu är han lite småjobbig sådär. Inte så att det är någon stress eller något problem, men inte heller så att han simmar runt och bara är fin och glatt nyfiken på livet. Mycket intressant att se, och väldigt svårfotograferat.
 
Vad tråkigt med honan @Scandi hoppas någon av barnen ärvt hennes personlighet.

Här är skumboet från ovan. Jag har mycket svårt att tro att han lyckats få dit några ägg men vaktas ska det. Honan är så där snäll man läst att honungsgurami ska vara. Han är inte det. Inga skador på någon fisk så han håller sig på rätt sida gränsen. Men början han skada och stressa regnbågarna får han flytta
20240318_175952.jpg
 
Har en lång vecka framför mig. Det känns lite tidigt att öka på antalet fiskar i morgon då de första kom hem i fredags. Och sedan hinner jag inte till butiken förrän nästa tisdag. Men ger ju lite tid att bestämma antalet neontetror jag ska börja med. 10 eller 15 lutar det åt.
 
Min sjuka luminatushona fortsätter bli bättre och bättre. Nu hade jag i lite esha 2000 också, ifall det skulle vara något mer/annat också. Hon och hanen som hon går med i karantänakvariet äter med god aptit och simmar snabbare nu än tidigare. Hennes "blåmärke" på sidan verkar också vara borta, men kroppen är fortfarande lite böjd (inte lika illa som när jag upptäckte det dock).

Funderar nu på hur länge hon ska få gå i karantän. Rent psykiskt är det nog bättre för henne i sitt stim med de andra osv, men jag vill ju inte riskera att hon smittar ner något igen. Även vanliga akvariet är behandlat på samma sätt, så att det inte ska finnas någon risk för att de som bor kvar där ska bli sjuka senare och att eventuell smitta går runt, runt.

Vad skulle ni säga att är rimlig tid i karantän?
 
Jag tänkte uppdatera och skriva att fiskdöden har upphört. Jag har slutat byta vatten och städa (fast nu är det kanske dags igen), och köpt några fler tetror och 4 st jättefina platy. De har frodats och allt har gått bra. Men så hittade jag ena honan såhär :cry:
20240318_122340.jpg
Går det att undvika på något sätt?

Jag har också fått en invasion av småsniglar och de äter på växterna. Går det att göra något åt det?
 
Jag tänkte uppdatera och skriva att fiskdöden har upphört. Jag har slutat byta vatten och städa (fast nu är det kanske dags igen), och köpt några fler tetror och 4 st jättefina platy. De har frodats och allt har gått bra. Men så hittade jag ena honan såhär :cry:
Visa bifogad fil 141402
Går det att undvika på något sätt?

Jag har också fått en invasion av småsniglar och de äter på växterna. Går det att göra något åt det?
Så skönt att det är bättre nu!
Angående filtret där din stackars hona fastnade så gissar jag att man kan ha något nät över, eller kanske lägga en lagom stor sten på för att hindra att någon fisk simmar ner där. Småsniglarna brukar komma om ma matar för mycket. Hur ofta matar du? Hinner fiskarna äta allt innan det åker till botten eller in i filtret?
 
Så skönt att det är bättre nu!
Angående filtret där din stackars hona fastnade så gissar jag att man kan ha något nät över, eller kanske lägga en lagom stor sten på för att hindra att någon fisk simmar ner där. Småsniglarna brukar komma om ma matar för mycket. Hur ofta matar du? Hinner fiskarna äta allt innan det åker till botten eller in i filtret?
De får mat en gång om dagen och det har hänt någon gång att maten hinner åka ner till botten, men det blir inte liggandes. Men jag ska kanske ge ännu mindre?

Tack för tipset om sten, det är ju lätt gjort
 
De får mat en gång om dagen och det har hänt någon gång att maten hinner åka ner till botten, men det blir inte liggandes. Men jag ska kanske ge ännu mindre?

Tack för tipset om sten, det är ju lätt gjort
Sniglarna har du nog fått med dig när du köpt växter så jag tror inte matningen spelar så stor roll faktiskt, även om det av många anledningar är bra att det inte blir liggande på botten utan äts upp.

Sniglarna får du plocka för hand och alla växter med blad kan du känna med fingrarna så det inte sitter snigelägg på. Det är som små geléklumpar som är svåra att se men känns tydligt och går att ta bort utan att växterna skadas.
 

Beställde lite fler gula Mollys från Imazo. De är så fina och billiga, bara 13.50 styck

Och 25 pack black worms till mina bortskämda kräk...
 

Bifogade filer

  • received_1880313179060958.jpeg
    received_1880313179060958.jpeg
    179,3 KB · Visningar: 16
Just när jag satt och skulle fotografera guppyhonor för att fråga en guppynördig vän om hon trodde att alla var dräktiga eller bara en av dem, så började den ena föda yngel! Två yngel kom ut. Det ena hann jag håva upp och sätta i yngelkaret. Nu vet jag inte var något yngel är :cautious: Undrar om mina stora yngel är stora nog att äta de nyfödda? Eller om de nyfödda bara gömmer sig duktigt? Vet inte heller vart den i "vuxenkaret" tog vägen. Förhoppningsvis gömmer den sig. Ja jösses.

En sak är ju iaf säker: yngel kommer det. Så blir det alltid när man har guppys.
 
Just när jag satt och skulle fotografera guppyhonor för att fråga en guppynördig vän om hon trodde att alla var dräktiga eller bara en av dem, så började den ena föda yngel! Två yngel kom ut. Det ena hann jag håva upp och sätta i yngelkaret. Nu vet jag inte var något yngel är :cautious: Undrar om mina stora yngel är stora nog att äta de nyfödda? Eller om de nyfödda bara gömmer sig duktigt? Vet inte heller vart den i "vuxenkaret" tog vägen. Förhoppningsvis gömmer den sig. Ja jösses.

En sak är ju iaf säker: yngel kommer det. Så blir det alltid när man har guppys.
Jag ska inte ha guppys, jag ska inte ha guppys, jag ska inte ha guppys...

Tycker du ska säga åt dina guppys att lugna ner sig lite innan jag kommer behöva ge efter för yngel-suget 😄
 
Just när jag satt och skulle fotografera guppyhonor för att fråga en guppynördig vän om hon trodde att alla var dräktiga eller bara en av dem, så började den ena föda yngel! Två yngel kom ut. Det ena hann jag håva upp och sätta i yngelkaret. Nu vet jag inte var något yngel är :cautious: Undrar om mina stora yngel är stora nog att äta de nyfödda? Eller om de nyfödda bara gömmer sig duktigt? Vet inte heller vart den i "vuxenkaret" tog vägen. Förhoppningsvis gömmer den sig. Ja jösses.

En sak är ju iaf säker: yngel kommer det. Så blir det alltid när man har guppys.
Yngel är duktiga att gömma sig i gruset, bland växter och rötter, när de är riktigt små håller de sig helt gömda och lever på "gulan" första dygnet innan de börjar våga sig fram för att hitta mat.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 156
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 390
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 213
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp