Akvarietråden IV

Dagens räka :D
1000051962-01.jpeg
 
Hungriga små ungdjur:
20240318_162750_1_1.gif

Älskar den lilla honan längst upp som jämt försöker äta krypen genom sprutans plast och jämt ser så oförstående ut när det inte går. 🥲:heart

Måste flytta dem till 112an snart, de börjar bli trångt i 30 liters karet. Men först ska miniöringarna över till 234an och jag har problem med läckande ytterfilter där. :banghead: De har aldrig läckt en droppe under alla år men nu läcker varenda en jag testar, kanske för att de stått torra under en längre tid? Det är inte kul iaf!
 
De här två verkar vara honor, jag är lite osäker pga allt orange men de är så runda i formen, nosarna är så trubbiga och de är såpass stora att de borde vara rejält röda ifall de var hanar.
InCollage_20240322_175121229.jpg

Tänkte att jag nog behåller dem i 30 liters karet tillsammans med en hane för att se om jag inte kan få mer och mer färgglada honor efter dessa. 🤩
 
@Scandi, visst har du amanoräkor också? Är det något speciellt man ska tänka på med dem jämfört med neocaridina? Funderar på om jag skulle ha ett gäng i 200L...
 
Jag ska ju få ordning på karen jag har först men jag kan inte låta bli att drömma och fönstershoppa ändå. :p En liten mysig akvarieaffär i närheten av mig har jämt arter av killifisk hemma, de lever ju inte så länge och det är lite bökigt att ta hand om äggen om man vill ha fler generationer av dem men jag har velat ha ett litet artkar med sådana. Tänker att man behöver ju inte föröka dem nödvändigtvis, iaf inte till att börja med utan istället prova nästa art när den man har dör.

Jag är mest sugen på den svarta just nu men de är ju allihop så himla spektakulära! 😍
InCollage_20240324_154407102.jpg
 
Jag har en liten pure red line hane på prov i 44 liters karet nu. Så nervöst. :nailbiting: Lät honom droppacklimatiseras under 12 h för att göra flytten så säker som möjligt. Ph är 5, KH 0 och GH 6 i 44an så det är nog ganska perfekt för dem men annorlunda mot vad de gått i hitintills vilket gör en flytt lite risky.

Han verkar iaf må bra och trivas där inne så om allt fortsätter så vågar jag nog flytta över galaxyräkorna med.
VideoCapture_20240320-131653.jpg
 
Jag ska ju få ordning på karen jag har först men jag kan inte låta bli att drömma och fönstershoppa ändå. :p En liten mysig akvarieaffär i närheten av mig har jämt arter av killifisk hemma, de lever ju inte så länge och det är lite bökigt att ta hand om äggen om man vill ha fler generationer av dem men jag har velat ha ett litet artkar med sådana. Tänker att man behöver ju inte föröka dem nödvändigtvis, iaf inte till att börja med utan istället prova nästa art när den man har dör.

Jag är mest sugen på den svarta just nu men de är ju allihop så himla spektakulära! 😍
Visa bifogad fil 141834
Ja, de är jättevackra men precis som du säger så lever de ju väldigt kort tid så hur sugen jag än var så skaffade jag inga när jag hade akvarium. Äggen hade jag aldrig ens orkat försöka kläcka fram! 😳
 
Ja, de är jättevackra men precis som du säger så lever de ju väldigt kort tid så hur sugen jag än var så skaffade jag inga när jag hade akvarium. Äggen hade jag aldrig ens orkat försöka kläcka fram! 😳
Samma här, plus att de inte brukar finnas inne i butikerna heller så det är lätt att bara låta det vara en diffus dröm. Han som har dem verkar föda upp dem själv, tror han tömmer karen efter att de dött och samlar upp bottenmatrialet med äggen och förvarar det torrt i några månader innan han stoppar ner det igen och så kommer ynglena som ett brev på posten men jag har ingen lust att mecka med det där och starta om kar på det viset. Jag vill bara ha ett litet mysigt, dunkelt kar med vackra små juveler i! Får se om det någonsin blir verklighet av det.
 
Samma här, plus att de inte brukar finnas inne i butikerna heller så det är lätt att bara låta det vara en diffus dröm. Han som har dem verkar föda upp dem själv, tror han tömmer karen efter att de dött och samlar upp bottenmatrialet med äggen och förvarar det torrt i några månader innan han stoppar ner det igen och så kommer ynglena som ett brev på posten men jag har ingen lust att mecka med det där och starta om kar på det viset. Jag vill bara ha ett litet mysigt, dunkelt kar med vackra små juveler i! Får se om det någonsin blir verklighet av det.
Ja, det är ju det som jag drar mig för, förutom att fiskarna dör. Jag skulle noja ihjäl mig över äggen och sörja fiskarna, men de är fantastiskt vackra. 😍
 
Guess what, jag hittade två guppy-yngel till idag :rofl:

Ett av mina äldre yngel börjar bli så fin nu. Han har röd ovansida, sedan blått och så en mörk rand längst ner. Det blåa syns i nuläget bara i visst ljus och det mörka försvinner lätt mot mörk bakgrund... Men här är iaf en bild där det blå syns lite.
småyngel.jpg

Måste också fundera på hur jag ska göra med de små. Hur länge ska de få gå i yngelkaret, vilka ska behållas osv... Om jag inte har ett akvarium för yngel, ett för guppyhanar och ett för honor + favorithane så kommer det ju väldigt snabbt bli kaos. Eller ja, tanken just nu är ju att låta "felfärgade" hanar flytta. Hoppas på att hitta riktigt bra hem till dem. Vill absolut inte stressa fram något.
 
Kan också konstatera att mina pyttesmå siameser är jätteduktiga! De hemska algerna som jag inte hade en aning om hur de skulle försvinna, well, det är inte mycket kvar av dem nu! Växterna som var dränkta av de hemska algerna är nu jättefina.

Så. Snart kanske siameserna får hoppa ner i ett annat akvarium, städa lite där och när de är klara i det får de hoppa in i 110L. Där får de bo tills de växt till sig lite mer och därefter blir det väl flytt till mitt 200L. Funderar också på om jag borde köpa någon mer. Det känns så skumt att inte ha ett stort stim med fiskar, men å andra sidan verkar siameserna inte vara så intresserade av att hålla ihop...
 
Kan också konstatera att mina pyttesmå siameser är jätteduktiga! De hemska algerna som jag inte hade en aning om hur de skulle försvinna, well, det är inte mycket kvar av dem nu! Växterna som var dränkta av de hemska algerna är nu jättefina.

Så. Snart kanske siameserna får hoppa ner i ett annat akvarium, städa lite där och när de är klara i det får de hoppa in i 110L. Där får de bo tills de växt till sig lite mer och därefter blir det väl flytt till mitt 200L. Funderar också på om jag borde köpa någon mer. Det känns så skumt att inte ha ett stort stim med fiskar, men å andra sidan verkar siameserna inte vara så intresserade av att hålla ihop...
De blir lata som större tyvärr.
Då duger det inte med alger längre
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 157
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 390
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 228
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp