Akvarietråden IV

Nu är neontetrorna hemma! Det blev 20 stycken och det ser fortfarande förvånansvärt tomt ut i akvariet.
1000007402.jpg


Ska nu på allvar börja fundera på vilken mer fisk jag vill ha. Mosaikgurami har legat högt på listan, men det lockar också lite att fortsätta hålla mig till sydamerikanska arter. De hade väldigt fina dalmatiner-molly i butiken och även nyckelhålsciklider. Fjärilsciklid och kakaduaciklid ser vackra ut på bild och verkar inte allt för svåra.
Hjälp vad svårt det är.
 
Nu är neontetrorna hemma! Det blev 20 stycken och det ser fortfarande förvånansvärt tomt ut i akvariet.
Visa bifogad fil 141963

Ska nu på allvar börja fundera på vilken mer fisk jag vill ha. Mosaikgurami har legat högt på listan, men det lockar också lite att fortsätta hålla mig till sydamerikanska arter. De hade väldigt fina dalmatiner-molly i butiken och även nyckelhålsciklider. Fjärilsciklid och kakaduaciklid ser vackra ut på bild och verkar inte allt för svåra.
Hjälp vad svårt det är.
Jag hade satsat på mer växter först, ser rätt tomt ut?
 
Nu är neontetrorna hemma! Det blev 20 stycken och det ser fortfarande förvånansvärt tomt ut i akvariet.
Visa bifogad fil 141963

Ska nu på allvar börja fundera på vilken mer fisk jag vill ha. Mosaikgurami har legat högt på listan, men det lockar också lite att fortsätta hålla mig till sydamerikanska arter. De hade väldigt fina dalmatiner-molly i butiken och även nyckelhålsciklider. Fjärilsciklid och kakaduaciklid ser vackra ut på bild och verkar inte allt för svåra.
Hjälp vad svårt det är.
Fjärilar är svåra
Hade nog satsat på kakaduer eller nycklar
Behöver nog mera växter
 
Jag hade satsat på mer växter först, ser rätt tomt ut?

Fjärilar är svåra
Hade nog satsat på kakaduer eller nycklar
Behöver nog mera växter

Hur mycket kan man vänta sig att växterna växer? Jag har en del i antal även om det är lite glest just nu och tänkte att på någon/några månader kommer de bli större. Så tänker jag ju t ex när jag planterar vanliga växter ute på våren.

Men det kanske inte är så med akvarieväxter? Låter på er som man ska plantera fullt direkt?
 
Hur mycket kan man vänta sig att växterna växer? Jag har en del i antal även om det är lite glest just nu och tänkte att på någon/några månader kommer de bli större. Så tänker jag ju t ex när jag planterar vanliga växter ute på våren.

Men det kanske inte är så med akvarieväxter? Låter på er som man ska plantera fullt direkt?
Det beror väldigt mycket på vilka växter du har :) En del växer som ogräs, andra är otroligt långsamma.

Själv gillar jag att ha en blandning av snabba och långsamma växter i akvariet. Och självklart kan du vänta dig att växterna blir större och mer, sådär så att det om någon månad kommer se väldigt annorlunda ut i akvariet. Har du bara tålamod är det ju ett väldigt smidigt sätt att få fler växter istället för att köpa massor av nytt.

Däremot skulle jag väl avråda från att köpa speciellt mycket fisk innan växterna kommit igång ordentligt, och framförallt vänta med fiskar som verkligen vill ha mycket gömställen osv. Fjärilscikliderna tex som du funderade på blir lätt stressade och olyckliga om de inte har massor av växter, då ligger de bara och trycker i den enda växt de har. Finns det mycket växter så är de mer avslappnade och rör sig mer i akvariet. De vill också gärna ha flytväxter för lite dämpat ljus.

Fjärilarna finns i flera olika varianter, och de olika varianterna kan vara lite olika känsliga. Jag vet att många säger att de generellt är svåra/känsliga, men jag upplever att det viktigaste för dem är ett stabilt och väl inkört akvarium. Vi hade en del problem med dem på jobbet i början, när alla akvarier var helt nystartade. Efter någon månad upphörde problemen och de vi haft efter det har mått utmärkt utan några som helst bekymmer, och just fjärilarna har vi tyvärr inte haft så stor omsättning på så vi har flera som bott i akvariet i princip från start.
 
Hur mycket kan man vänta sig att växterna växer? Jag har en del i antal även om det är lite glest just nu och tänkte att på någon/några månader kommer de bli större. Så tänker jag ju t ex när jag planterar vanliga växter ute på våren.

Men det kanske inte är så med akvarieväxter? Låter på er som man ska plantera fullt direkt?
Beror lite på vilken växt. Vissa växer som ogräs medan andra inget på ett halvår
 
Det beror väldigt mycket på vilka växter du har :) En del växer som ogräs, andra är otroligt långsamma.

Själv gillar jag att ha en blandning av snabba och långsamma växter i akvariet. Och självklart kan du vänta dig att växterna blir större och mer, sådär så att det om någon månad kommer se väldigt annorlunda ut i akvariet. Har du bara tålamod är det ju ett väldigt smidigt sätt att få fler växter istället för att köpa massor av nytt.

Däremot skulle jag väl avråda från att köpa speciellt mycket fisk innan växterna kommit igång ordentligt, och framförallt vänta med fiskar som verkligen vill ha mycket gömställen osv. Fjärilscikliderna tex som du funderade på blir lätt stressade och olyckliga om de inte har massor av växter, då ligger de bara och trycker i den enda växt de har. Finns det mycket växter så är de mer avslappnade och rör sig mer i akvariet. De vill också gärna ha flytväxter för lite dämpat ljus.

Fjärilarna finns i flera olika varianter, och de olika varianterna kan vara lite olika känsliga. Jag vet att många säger att de generellt är svåra/känsliga, men jag upplever att det viktigaste för dem är ett stabilt och väl inkört akvarium. Vi hade en del problem med dem på jobbet i början, när alla akvarier var helt nystartade. Efter någon månad upphörde problemen och de vi haft efter det har mått utmärkt utan några som helst bekymmer, och just fjärilarna har vi tyvärr inte haft så stor omsättning på så vi har flera som bott i akvariet i princip från start.
Ja jag har ett par långfenade fjärilar som bor i 140

Men har haft otur med fjärilar innan
Bla en dopp värmare som gick bananas...
 
Jaha, nu var det min tur att få skäggalger/tofsalger(samma sak eller olika? I vilket fall, mörkgrönt lurv som sitter stenhårt). Tagit ut all inredning i 250 litern och hällt kokande vatten över samt skrubbat. Gått över glaset med tandborste och bytt 2/3 delar av vattnet. Vad jag förstår finns ingen fisk/räka som egentligen tar detta och det effektivaste är att dra ner på näring och ljus samt göra tätare och större vattenbyten. Så vi kör väl då:grin::crazy: Rensade bort de värst angripna bladen på växterna med men det sitter ju på alla så... I värsta fall får jag slänga dem men vill förstås helst slippa...

Imorgon tänkte jag göra vattenbyte i 240 litern. Jag har en "svamp" med ett långt handtag att rengöra glaset med. Räcker det om jag skållar verktygen med hett vatten eller riskerar jag att få in eländet där med då? För det vill jag absolut inte...
 
Jaha, nu var det min tur att få skäggalger/tofsalger(samma sak eller olika? I vilket fall, mörkgrönt lurv som sitter stenhårt). Tagit ut all inredning i 250 litern och hällt kokande vatten över samt skrubbat. Gått över glaset med tandborste och bytt 2/3 delar av vattnet. Vad jag förstår finns ingen fisk/räka som egentligen tar detta och det effektivaste är att dra ner på näring och ljus samt göra tätare och större vattenbyten. Så vi kör väl då:grin::crazy: Rensade bort de värst angripna bladen på växterna med men det sitter ju på alla så... I värsta fall får jag slänga dem men vill förstås helst slippa...

Imorgon tänkte jag göra vattenbyte i 240 litern. Jag har en "svamp" med ett långt handtag att rengöra glaset med. Räcker det om jag skållar verktygen med hett vatten eller riskerar jag att få in eländet där med då? För det vill jag absolut inte...
Unga siamesiska algätare tar sådana alger :)
 
Jag älskar ju alger, typ varenda alg förutom håralger som är min värsta fiende. Jag har dem i alla kar förutom hos Sayid och de är så jobbiga att hålla efter!

Titta på det här! 🤣😭
Ooops.03702.jpg

Jag får ju skylla mig själv, det är för mycket hungrig, växande fisk därinne i 30 liters karet och jag har slarvat med städningen. Håralgerna hjälper ju bara till med att ta upp näringen och hålla vattenkvaliten bra men ursh vad fula och jobbiga de är.

Det ser inte så farligt ut efter att jag drog ut alla de där långa, slemmiga trådarna men de kommer ju snabbt tillbaka... Enda lösningen är nog att dariosarna flyttar ut, amanos in och att jag låter flytväxterna gå bananas och blockera det mesta av ljuset ett tag. Det var ju så fint innan! Hoppas jag kan få ordning på det igen utan allt för mycket jobb.
 
Idag blev en av mina favoritkampfiskar såld, han som jag ett tag hade reserverat. Visade sig dock att jag bor nästan granne med nya ägaren och hon ville gärna ha sandsnäckor från mig då vi inte har något på jobbet. Såå, jag kanske får någon liten uppdatering kring hur det går för honom ändå, och hon verkar ha väldigt bra koll på sina akvarium osv. Känns riktigt bra :)
 
En suddig och dålig bild på ena nyckeln
Köpte ett par när jag var inne till DH och köpte en kurv hona
 

Bifogade filer

  • 20240327_201056.jpg
    20240327_201056.jpg
    169,7 KB · Visningar: 27
Den lilla mixade räklingen verkar inte få någon färg direkt, det blir bara mindre och mindre rött. Den har ändrat sig så mycket sen jag hittade den, då så den ut som en galaxy räka nu är den mest vit? :confused:
VideoCapture_20240331-080539.jpg


Det har gått bra med räkpojken jag stoppade i 44an så nu har jag flyttat även denna dit, ska se om jag kan få tag i några av "finräkorna" idag och stoppa ned där oockså.Sen hoppas jag på massa fina bebbar!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 156
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 390
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 213
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp