Akvarietråden IV

Jag köpte tre siameser i förrgår. Och så råkade det bli två khuli ålar också😍😍 Siameserna äter flitigt men än verkar det finnas smaskigare saker än tofsalger...😑 Khulisarna har gjort att jag älskar månskens funktionen i ljusrampen ännu mer. De kikar fram från under roten eller från djupet av anubiasen även dagtid men när "skymningen" kommer kl 21 börjar partyt!🥳 I det blå månskenet far de fram och tillbaka, upp och ner - som små pilar!

Förra veckan hittade jag en död sterbai, ingen aning om vad som hänt. Alla andra mådde bra. Det blev lite ledsamt, mest för att jag fick dåligt samvete över att jag missat att den mådde dåligt. Idag kom mannen hem med tre nya🥰 Jag kommer aldrig sluta ha pansarmalar, de har blivit mina små kärleksfiskar.

Men man får aldrig vara helt glad. När jag kom hem från jobbet ikväll såg jag Strössels stjärtfena sticka ut från utblåset på pumpen. Tänkte först att det var rätt typiskt ancistrus att krypa in på ett märkligt ställe. Men när jag petade på fenan och hon inte for ut med ett förnärmat uttryck fattade jag att nåt var fel. Fick ut henne snabbt men stackarn var redan död. Skinnet på ovansidan av huvudet var rätt illa åtgången. Stackars liten, hon måste ha fastnat där redan på morgonen och suttit där hela dagen 😱😭 Sjukt dåligt samvete nu😣
 
Ok, första intrycket:
Nyfikna, mycket matglada, extremt snabba och förvånansvärt orädda. De är precis överallt och jag slutade vara läskig i samma sekund som de upptäckte maten som kom ner i akvariet :p Både svårfotograferade (pga snabbheten) men samtidigt lättare än väntat just för att de inte direkt gömmer sig.

Jag är SÅ otroligt förtjust i de här små galningarna.
Visa bifogad fil 142751
Oj så fina 😍
 
Ok, första intrycket:
Nyfikna, mycket matglada, extremt snabba och förvånansvärt orädda. De är precis överallt och jag slutade vara läskig i samma sekund som de upptäckte maten som kom ner i akvariet :p Både svårfotograferade (pga snabbheten) men samtidigt lättare än väntat just för att de inte direkt gömmer sig.

Jag är SÅ otroligt förtjust i de här små galningarna.
Visa bifogad fil 142751
Vilken size på kar vill de ha tro?
 
Vilken size på kar vill de ha tro?
Med tanke på att de ändå blir 5-6cm så skulle jag såhär spontant inte vilja ha dem i mindre än ett normalt 60L. Sedan beror det ju på om man har annan fisk också osv. Jag har dem i mitt 110L tillsammans med mina praecox och det känns just nu lagom. Tror att mina 54L skulle kännas för små, framförallt när fiskarna sedan är fullvuxna.
 
Med tanke på att de ändå blir 5-6cm så skulle jag såhär spontant inte vilja ha dem i mindre än ett normalt 60L. Sedan beror det ju på om man har annan fisk också osv. Jag har dem i mitt 110L tillsammans med mina praecox och det känns just nu lagom. Tror att mina 54L skulle kännas för små, framförallt när fiskarna sedan är fullvuxna.
Ok
 
Bestämde mig för att göra rent filtret i guppyakvariet nu på morgonen. Det var nog bra, för i det filtret hittade jag två guppy-yngel! Alltså. Jag har satt ett otroligt finmaskigt nät för insuget för att göra det yngelsäkert, men uppenbarligen hjälper inte det till 100%. Jag har en liten svamp som jag kan sätta fast på utsidan av filtret. Kanske gör det istället... Det är ett så idiotiskt filter på sitt sätt, vattnet går först till propellern osv och sedan till behållaren där svampen finns. Helt tvärt om mot hur det brukar vara...
 
Jag såg en pytteprick av vitt på en av de nya platysarna, en hona hade antydan till grummel i ena stjärtfenan och hanen strök sig mot en växt, så jag körde igång en kur mot vita prick igår kväll.
Hanen har hållt sig lite gömd sedan inköp men idag är han framme mer och börjat uppvakta honor så jag hoppas kuren redan gör verkan.

Två av de rundmagade honorna håller sig också undan bland växterna men där tror jag att det kan vara yngel på gång.

Den lilla fisken sonen valt ut blir åtminstone inte sämre även om den är väldigt känslig för vattenbyte och ff är tunn. Den åt röda mygglarver imorse. Jag hoppas den blir frisk och kry.
 
Fick hem växter från Akvarieplantor igår, så alla kar fick en make over
Fönster karet
 

Bifogade filer

  • Messenger_creation_036db84a-235f-4199-a985-36b944b6752a.jpg
    Messenger_creation_036db84a-235f-4199-a985-36b944b6752a.jpg
    181 KB · Visningar: 50
Bestämde mig för att göra rent filtret i guppyakvariet nu på morgonen. Det var nog bra, för i det filtret hittade jag två guppy-yngel! Alltså. Jag har satt ett otroligt finmaskigt nät för insuget för att göra det yngelsäkert, men uppenbarligen hjälper inte det till 100%. Jag har en liten svamp som jag kan sätta fast på utsidan av filtret. Kanske gör det istället... Det är ett så idiotiskt filter på sitt sätt, vattnet går först till propellern osv och sedan till behållaren där svampen finns. Helt tvärt om mot hur det brukar vara...
Kan tillägga att jag sedan hittade räkor i det andra filtret jag har som är likadant. En var tyvärr död :( Är just nu helt inställd på att ordna nya, räk- och yngelsäkra filter...
 
Planterade nya växter igår, nu flyter de...
Får gräva ner dem igen ikväll, när jag kommer hem från mitt teaterbesök
 
Jag har flyttat (nästan alla) miniöringarna till 243an nu, tydligen har jag babaultiräkor där i också, det har väl åkt med räklingar när jag snott vatten från de andra karen.

112an blev väldigt lugn när yrväderna flyttade ut. Öringarna gillar dock INTE sitt nya hem!😱 Det är för ljust och öppet och jag vill inte plantera in "fel" växter som hade växt snabbare heller men jag har lagt i mer flytväxter och lite fler rötter som egentligen inte ska vara där tills de andra växterna växt till sig. Ska nog köpa fler roliga växter med så att det blir lite lummigare för dem så snabbt som möjligt. Stackarna är rätt nervösa som det är nu. :(
 
Eftersom jag uppenbarligen inte lär mig av mina misstag så satte jag ner trådfenorna med mina praecox. Än så länge allt lugnt, men jag håller lite extra koll på dem såklart.

Idag fick jag till en bild där man ser storleksskillnaden mellan en praecox-hane och en trådfenshane. Tror som sagt var att trådfenorna kommer växa lite, de brukar ju generellt vara unga när de är i butik.
pratråd.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 915
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 162
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp