Akvarietråden IV

Blev så nöjd med fönster karet
 

Bifogade filer

  • 20240408_170130.jpg
    20240408_170130.jpg
    296,9 KB · Visningar: 68
Haha, jösses. Jag satte honan i en mörk hink med vatten istället för att ha henne i "fängelset" (sån där liten yngellåda) då hon verkade bli stressad av det. I hinken var hon betydligt mer avslappnad, och så satte jag ner mossa och flytväxter från akvariet. Några timmar senare så kollade jag till henne, och jodå, det var några yngel där! Kollade nu igen och såg ännu fler. Så jag har nu fiskat upp dem, satt dem i en mugg och ska innan läggdags ikväll sätta ner ynglen i yngelkaret och honan ska få flytta tillbaka till sig. Sedan tänker jag faktiskt inte anstränga mig för att rädda fler yngel på ett bra tag, för alltså, de blir många :rofl:

nyfödda.jpg


Jag hittade dessutom ytterligare ett precis efter att den här bilden togs.
 
20240408_205857.jpg

Igår roade jag mig med städning och vattenbyte i bägge akvarierna. Rensade bort övervuxen sessiliflora i mitt kar och petade ner i barnens. Slöjorna käkar ju ungefär 2 stänger om dagen så det är planterat huller om buller. Men fint blev det ändå, älskar lummiga kar🥰 Snodde en sten med massor av javamossa på också, de kanske låter bli det?
Tänker att tofsalgerna kanske blir utkonkurrerade och håller sig på rimlig nivå om jag fortsätter fylla på med snabbväxande plantor från mitt kar. Har insett att jag nog får leva med en viss mängd alger helt enkelt, det är ju egentligen ett ickeproblem så länge det inte är precis överallt.
 
@Scandi, du får så fantastiska bilder :love: Älskar dem. Och inser att jag verkligen måste ordna ett vettigt objektiv för fiskfotografering... Min mobil räcker inte långt och mina objektiv nu är anpassade för att fotografera snabba hundar på långt avstånd, inte pyttesmå djur på nära håll :p
 
Åh, alltså, imorgon ska vi lägga beställning på växter till jobbet, och jag ska då se till att ta lite till mig också för att peta ner i 200L. Men... vad? 😅 Jag har beslutsångest. Med tanke på vissa algproblem i några akvarium så vill jag inte ta skott från vad som helst som redan finns hemma...
 
Har insett att mina två äldsta yngel nog inte(!) är från favorithanen. Hade helt glömt att det föddes några få yngel redan innan hanen fick träffa sina honor :rofl: Jag gillar dem, men de båda ska nog få flytta till en bekantings hem snart. Hon har ett 240L med lite all möjlig småfisk i, bland annat guppys. Igår tog hon mina tre endlerkorsningar och blev jätteglad åt dem, och jag är glad åt att inte längre ha dem :p

Nu är det bara regnbågar i 110an och det ser så mycket bättre ut. Eller ja, räkor och sandsnäckor är ju också där såklart, men inga fiskar mer än regnbågar. Jag fick förövrigt ett helt lass med sandsnäckor i utbyte mot guppysarna, hon hade invasion av dem och ville inte gärna ha det så, så hon fångade upp en drös och gav mig. Jag älskar ju dem och vill absolut ha fler nu när mitt 200L ska komma igång.

Fick förövrigt se en ny intressant fisk på zoopet idag. "Spräcklig sötvattensspigg" heter den (https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=2874) och precis som allt annat jag fastnar för så kommer den från Oceanien :D Har inte sett den irl dock. Vet inte om den är ovanlig eller om jag varit blind? Kanske skulle ta en titt på Akvarielagret...

Såhär ser ena stor-ynglet ut idag :)
yngel1.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 908
Senast: Valle
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 162
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 393
Hemmet Eftersom den förra tråden blev låst startar jag en ny! Fortsätt posta spännande och intressanta hus till salu. :D Vet inte riktigt hur...
47 48 49
Svar
973
· Visningar
62 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp