Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Några av mina feta kuh
 

Bifogade filer

  • 20210216_180420.jpg
    20210216_180420.jpg
    173,2 KB · Visningar: 30
Att med ostadig kropp pga ryggmärgsskada famla halvvägs i blindo för att fixa bakgrund på befiskat akvarium är spännande... Ingen svimmade och ingen dog. Inte för att skryta, men jag är grymt nöjd trots "skrynkligheten".

Men mysteriet med tre osynliga ottosar i detta kar, kan jag inte ge facit på... Men, jag verkar ok på att ordna lämpliga gömställen.
IMG_20210217_125341_481.jpg
 
Beställt hem lite växter, som får bo i karantän karet inför vidare planering och större kar...Visa bifogad fil 65043
Tacksam, att jag tänkte på karantänkar även för växter. Då det följde med ett antal snäckor..... :( "B**d****n", fina växter och skickade med massor av extra mer än man betalar för, men ett varnande finger, om man inte har Helenasnäckor eller hungriga fiskar.
 
Tacksam, att jag tänkte på karantänkar även för växter. Då det följde med ett antal snäckor..... :( "B**d****n", fina växter och skickade med massor av extra mer än man betalar för, men ett varnande finger, om man inte har Helenasnäckor eller hungriga fiskar.
Jag har personligen ingenting emot snäckor, de är en del av biotopen i alla mina kar! Särskilt sandsnäckorna är jag förtjust i, men även physor är välkomna om de vill bo här. :)
 
Tacksam, att jag tänkte på karantänkar även för växter. Då det följde med ett antal snäckor..... :( "B**d****n", fina växter och skickade med massor av extra mer än man betalar för, men ett varnande finger, om man inte har Helenasnäckor eller hungriga fiskar.
Tyvärr var snäckinvasion på 80-talet i vårat kar anledning till att vi slutigen lade ner akvariet. Men jo, lagom med snäckor är säkert bra, men om guppys är som kaniner är snäckor som...
 
Tyvärr var snäckinvasion på 80-talet i vårat kar anledning till att vi slutigen lade ner akvariet. Men jo, lagom med snäckor är säkert bra, men om guppys är som kaniner är snäckor som...
Oftast är de lätta att hålla efter så länge man inte övermatar. Det är ju det de hjälper till med - äta upp matrester och biprodukter. :) Men jag förstår om det satte sina spår.
 
Jag har personligen ingenting emot snäckor, de är en del av biotopen i alla mina kar! Särskilt sandsnäckorna är jag förtjust i, men även physor är välkomna om de vill bo här. :)
Så är det här hemma med, de har verkligen sin plats i ett fungerande kar tycker jag. Älskar sandsnäckorna! De är fenomenala på att äta matrester (har sett dem äta plecobajs också, så fullpoängare på dem liksom!) och luckra upp sanden. Tycker de är en bra indikation på hur karet mår också.

Jag har jätteläckra bjässar i ett kar, nästan lika stora som helenasnäckor (inte grövre, men vettesjutton om de inte är längre) och de har skarpt svart mönster och har en härlig varm rödbrun nyans :love:
Mina andra sandsnäckor blir bara hälften så stora som dessa och är gråbruna. Lite slitna toppar på skalen tyvärr, mycket rötter gör miljön lite surare än vad som är optimalt för dem tror jag...

20210221_181551.jpg


Gillar physorna med, tycker de är fina och roliga att titta på när de rör sig genom vattnet speciellt - ser ut som de tar en osynlig hiss ner, haha, eller när de glider runt upp och ner på vattenytan! :love:

Hade Helena-snäckor innan men de blev väldigt många och fick ett helt eget kar tidigt för att inte utrota övriga snäckor. De matades med fiskmat där istället. Superfina snäckor men brutala mördare, och det tyckte jag inte var så kul att se. De trivdes dock finfint på pellets också! Fick sälja av dem hela tiden, tills jag tillslut sålde även de sista.
default
 
I stora karet, när jag hade sand där, "mascherade" sandsnäckorna, fick aldrig någon bra bild på det eftersom de gjorde det efter släckning.

Förstod aldrig varför de gjorde så, men stora delar av populationen (som var enorm) samlade ihop sig och drog fram genom karet tillsammans?!

Har inte sett dem göra så i något annat kar. Påminde om när ohmu-sarna drar fram i Nausicaa of the Valley of the Wind, fast betydligt lugnare :rofl:
 
I stora karet, när jag hade sand där, "mascherade" sandsnäckorna, fick aldrig någon bra bild på det eftersom de gjorde det efter släckning.

Förstod aldrig varför de gjorde så, men stora delar av populationen (som var enorm) samlade ihop sig och drog fram genom karet tillsammans?!

Har inte sett dem göra så i något annat kar. Påminde om när ohmu-sarna drar fram i Nausicaa of the Valley of the Wind, fast betydligt lugnare :rofl:
Ungefär som mina corys i deras gamla kar
4 st Aneus albino + 1 avkomma (var en mix)
 

Bifogade filer

  • 5 i rad.jpg
    5 i rad.jpg
    221,5 KB · Visningar: 19
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp