Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade oxå ottosar ett tag
 

Bifogade filer

  • ottosar.jpg
    ottosar.jpg
    239,5 KB · Visningar: 30
Undrar, hur länge det dröjer innan jag stoppar nåt fint färgglatt stim här, trots att jag tänkt ha det som karantän... Det ser ju liiiite tomt ut. Eller hur....?
IMG_20210220_173021.jpg
 
IMG_20210220_173103.jpg

Det var inte så många jag trodde, plockat 8. Vi får se om det är några ägg som gömt sig...

Delvattenbyte i 60:'karet i kväll. 🥰
 
Så är det här hemma med, de har verkligen sin plats i ett fungerande kar tycker jag. Älskar sandsnäckorna! De är fenomenala på att äta matrester (har sett dem äta plecobajs också, så fullpoängare på dem liksom!) och luckra upp sanden. Tycker de är en bra indikation på hur karet mår också.

Jag har jätteläckra bjässar i ett kar, nästan lika stora som helenasnäckor (inte grövre, men vettesjutton om de inte är längre) och de har skarpt svart mönster och har en härlig varm rödbrun nyans :love:
Mina andra sandsnäckor blir bara hälften så stora som dessa och är gråbruna. Lite slitna toppar på skalen tyvärr, mycket rötter gör miljön lite surare än vad som är optimalt för dem tror jag...

Visa bifogad fil 65142

Gillar physorna med, tycker de är fina och roliga att titta på när de rör sig genom vattnet speciellt - ser ut som de tar en osynlig hiss ner, haha, eller när de glider runt upp och ner på vattenytan! :love:

Hade Helena-snäckor innan men de blev väldigt många och fick ett helt eget kar tidigt för att inte utrota övriga snäckor. De matades med fiskmat där istället. Superfina snäckor men brutala mördare, och det tyckte jag inte var så kul att se. De trivdes dock finfint på pellets också! Fick sälja av dem hela tiden, tills jag tillslut sålde även de sista.
default
Men åh så vackra snäckor vill jag också ha
 
IMG_20210224_143509_660.jpg


De tre tanterna guppy har anmälts till Viktväktarna och flyttats till karantänen ett par dagar...

Jag funderar på att "sälja dem".... Som platy...?
 
Tycker det ser ut lite som om de poserar för sitt debutalbum. :D
De är charmiga som 17... och det är svårt att motstå dem. De har ett ganska förtvivlat uttryck just nu och kör trillingstuket idag med. Så jag ska dra ut en sväng, för att inte falla för frestelsen att ge dem något :D
 
  • Haha
Reactions: Sel
Var och kollade på räkor idag men blev inte så mycket klokare. De som fanns var Körsbärsräkor, Amano, någon "vit" som snarare var blå och en röd vit som måste varit en Crystal red. Pratade med en person i butiken som hade Amano hemma och som verkligen rekommenderade dem som algätare men ansåg att jag behövde minst 20 och troligen många fler.
Är Amano bättre än körsbärsräkor som algätare? Det som gör mig lite tveksam till dem är att de är betydligt större än jag fattat det som, att de inte förökar sig i karet och att det blir dyrt men 20 st sådana. Känns därför som om jag är mer sugen på Körsbärsräkorna som var billigare i inköp samt går att dra upp till vettigt antal hemma.
Hade gärna haft de rödvita men då blir jag ruinerad 💸
 
Var och kollade på räkor idag men blev inte så mycket klokare. De som fanns var Körsbärsräkor, Amano, någon "vit" som snarare var blå och en röd vit som måste varit en Crystal red. Pratade med en person i butiken som hade Amano hemma och som verkligen rekommenderade dem som algätare men ansåg att jag behövde minst 20 och troligen många fler.
Är Amano bättre än körsbärsräkor som algätare? Det som gör mig lite tveksam till dem är att de är betydligt större än jag fattat det som, att de inte förökar sig i karet och att det blir dyrt men 20 st sådana. Känns därför som om jag är mer sugen på Körsbärsräkorna som var billigare i inköp samt går att dra upp till vettigt antal hemma.
Hade gärna haft de rödvita men då blir jag ruinerad 💸
Amano är verkligen supereffektiva som algätare även jämfört med andra räkor, och de lever hyfsat länge dessutom.
Oavett om du bestämmer dig för amanos eller körsbär skulle jag definitivt se mig om efter en säljare online som skickar via post istället för att köpa i butik dock, för jösses vad butikerna tar betalt!
 
Amano är verkligen supereffektiva som algätare även jämfört med andra räkor, och de lever hyfsat länge dessutom.
Oavett om du bestämmer dig för amanos eller körsbär skulle jag definitivt se mig om efter en säljare online som skickar via post istället för att köpa i butik dock, för jösses vad butikerna tar betalt!
Hur funkar det med post med tanke på temperatur. Växter är ju en sak men levandedjur?
(Har kollat runt lite tidigare men hittar inget)
 
Hur funkar det med post med tanke på temperatur. Växter är ju en sak men levandedjur?
(Har kollat runt lite tidigare men hittar inget)
Eventuellt får man vänta tills det blivit lite varmare förstås, jag har inte riktigt koll på hur temperaturerna ser ut i Svea just nu, men här skickas det mesta med värmepack när det ligger runt nollan. Kallare än så väntar folk.

Prova fråga i räkgrupper online, men formulera det lite diskret. Det är ju förbjudet att sälja djur på plattformen, men de flesta större grupper har antingen en band-sida eller uppfödare som förmedlar via PM. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp