Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det mönstrade du har så är det med största sannorlikhet C. trilineatus. Och iom att C. julii är såpass ovanlig som den är så är det antagligen ändå C. trilineatus du får med dig hem även om de skulle säljas som C. julii i affären. :D


Det är ju bra! Jag brukade hålla dem mellan fingrarna och handmata med dem jag.. :eek:

Alltså fryst är ju rätt näringsfattigt överlag (jämfört med bra torrfoder) och de tipsar väl om just röda mygg för att fiskarna gillar det mest, det är den enda fördelen med dem jämfört med övriga frysfoder.

Ville iaf bara varna om risken att utveckla allergi tillslut eftersom det är något akvarieaffärer sällan upplyser om, så att man åtminstone kan göra ett medvetet val om man tycker det är värt risken eller inte! :)
Ok! Jag tänkte att jag visar bild på dem också, ska ju ändå handla på samma ställe. Har närstuderat foto och de har små slingor inte prickar så.. (men de har ju många olika prickigaktiga, små prickiga, stora prickiga, mörka, ljusa.. mina är ganska små.)

Ploppar en fryst kub ned i ett glas och häller på vatten, sedan skakar och häller ut röran. Står på innehållsförteckningen att det är näring tillsatt. Men det är ju de vanliga fryspaketen som akvarieaffärer brukar ha. Kanske ska prova svarta ändå och ha som omväxling. De där små kräftdjuren ville knappt någon fisk ha :)
 
Jag brukar köpa blandplattor med frysmat. :) Innehåller artemia, tubifex, röda och svarta mygglarver och lite annat smått och gott - jag är också försiktig med de röda i största allmänhet.
Blandplatta har jag inte sett, det hade ju varit kul!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Blandplatta har jag inte sett, det hade ju varit kul!
Typ sådana här förpacknngar, jag tycker att det är super att ha några sådana förpackningar hemma så att det är lätt att variera. :) Man upptäcker fort vilka favoriterna är.
.Du kan ju alltid fråga om det är någnting din butik är intresserade av att ta hem. Jag beställer dem oftast tillsammans med de frusna mössen till ormarna, annars är det ju lite svårt att leverera sådana små frysprodukter hem.
Mina pansarmalar (och andra fiskar) har gärna mumsat på en färskfrusen mussla eller två då och då också. Jag köper ofta sådant om det finns på typ kort datum i matbutiken.
1611921974119.png
 
Typ sådana här förpacknngar, jag tycker att det är super att ha några sådana förpackningar hemma så att det är lätt att variera. :) Man upptäcker fort vilka favoriterna är.
.Du kan ju alltid fråga om det är någnting din butik är intresserade av att ta hem. Jag beställer dem oftast tillsammans med de frusna mössen till ormarna, annars är det ju lite svårt att leverera sådana små frysprodukter hem.
Mina pansarmalar (och andra fiskar) har gärna mumsat på en färskfrusen mussla eller två då och då också. Jag köper ofta sådant om det finns på typ kort datum i matbutiken.
Visa bifogad fil 63982
Det är inte samma märke som syns i vår affär tyvärr. Men så himla snitsigt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Mina får röda mygg (frysta) flera gg i veckan. Mest som godis då
Jag brukar inte ens tina kuberna utan slänger i dem helfrysta
Är redan allergisk mot skaldjur sedan tonåren.
Men brukar ta kuberna bara i nypan och slänga i
 
Nu har jag jagat guppyynglen från 19 januari, för att flytta till nystädade bebiskaret. Eh... det är 17 yngel den här gången... så blir tydligen större o större kullar... :D En av de sjutton, ville inte flytta... så "lille Sixten" simmar fortfarande med "la familia" i stora karet. Jag vill inte stressa livet ur hen...

Men övriga sexton undersöker nya lägenheten för fullt och far runt som vildar. :) Det känns som att jag är skaplig hemodlare av guppyfriskusar. Men jag bör nog välja en annorlunda färg om jag vill få tillbaka några av pengarna jag lagt ut... :D Första ynglingshögen skänkte jag bort, får se hur det kan bli i framtiden... om det kan bli inbyte eller nån krona tillbaka... så att jag kan köpa ett större kar. Drömmen just nu, är ett runt 100 liter... gärna med möbel.
 
Mina får röda mygg (frysta) flera gg i veckan. Mest som godis då
Jag brukar inte ens tina kuberna utan slänger i dem helfrysta
Är redan allergisk mot skaldjur sedan tonåren.
Men brukar ta kuberna bara i nypan och slänga i
Jag gör likadant, men eftersom folk säger att de är allergena, så ska jag kanske börja "låna" hemtjänstens engångshandskar, som ligger på hatthyllan... :D
 
Har gett bort den här som hämtas i morgon. Där ska jag ställa 60 karet, och ha 100 karet på brudkistan. Ska försöka få tag på bänk först bara
IMG_20210131_103849.jpg
 
Dagens pyssel, dra igång nanokar nr 2, att ha som karantän för nya fiskar/sjukkar vid behov eventuellt sorteringskar för yngel behåll/sälj...

Det visar sig...

Jag har bokat upp akvariemöbel till 60 liters karet, om inte till o med 100 liters karet får plats på möbeln... Jag glömde ta fullständiga mått.
IMG_20210215_163814.jpg
 
Hämtade en fotovinst i akvariebutiken och fick "påssjuka". 3 ottosar som tillsammans med en skvätt ottisar till i framtiden då ottisar är en stimfisk, ska bo i 60 karet med vuxna guppysarna när100 karet inom en inte alltför lång tid kommer igång med ancistrus o ciklider...
IMG_20210216_163225.jpg
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp