Akvarietråden lll

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas det! Skulle vara kul!

/Lizzie

Ja, jag blev så glad när jag äntligen kan få en butik där jag kan sladda runt med elrullstolen... I kiosken brukar jag få stå vid kassan och säga "en sån, en sån, en sån, två såna och ett stim såna..." Visserligen är S en fena på att plocka fina fiskar, efter 40 år i branschen.

Örebro Akvariefisk, där kan jag faktiskt åka runt själv och titta... även om jag kör fast ibland så P, får flytta på stegar, rötter och annat :D
 
Senast ändrad:
Ja
Vi i Uppsala har bara en akvarie affär nu..

Det är ju inte mycket på en så stor stad. Är det mer privat handel via Blocket etc istället kanske?

Jag vet att man kan beställa fiskar via nätet, men med postudelning varannan dag och paket som försvinner så törs jag inte göra det.

/Lizzie
 
Det är ju inte mycket på en så stor stad. Är det mer privat handel via Blocket etc istället kanske?

Jag vet att man kan beställa fiskar via nätet, men med postudelning varannan dag och paket som försvinner så törs jag inte göra det.

/Lizzie
Via Band
Jag åker ofta till Gävle, där finns det åtminstone 2 affärer
 
Någon som vet hur man flyttar Cryptocoryne utan att de säger upp sig totalt och smälter?

Jag älskar mina men de börjar bli lite för stora för 112 liters karet. Jag vågar dock inte röra dem då jag vet hur kinkiga de kan bli av flytt. Finns det något sätt som är bättre än andra?
20230218_191629.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag behöver fixa scapen i det här karet (det behöver jag i alla mina kar egentligen). Min grotta har nästan växt igen, den är för nära frontrutan och jag vill ha långa mjukt krokiga grenar som skjuter ut från den. Att allt blir täckt av mini anubias tänker jag dock inte göra något åt, jag är bara glad över att de trivs. :p

Efter brutal ansning av polysperman:
20230218_191507.jpg


Jag är lite sugen på att dra igång ngt av de tomma 64 literskaren och bygga ett scape med mini träd också. Har aldrig haft ett träd-kar men älskar hur det ser ut. Överflödiga anubias från det här karet kan ju få agera lövsverk där tänker jag!
 
Idag kom nya rampen. Snabbt levererat. Vi passade på att shoppa en ny doppvärmare också. Den som kom med akvariet har inte räckt till så vi har haft 2 st för att få rätt temperatur i akvariet.

Vi gjorde också delvattenbyte när vi ändå var i farten. Verkar som om maken fattat grejen nu! Jag har köpt en bok åt honom och så har han googlat lite. Inget gnäll om idag om att det var onödigt att byta chatten alltså :angel:

20230220_194632.jpg


/Lizzie
 
Gud vilken söt! :heart Vad häftigt med jätteräkor i akvariumet, de kan väl bli över 30 cm långa de där?! :eek:

Kan man ha dem tillsammans med fisk eller blir det problem med att fiskarna käkar på deras spröt eller att räkorna äter upp fiskarna?

Hur känsliga är de när det kommer till vattenvärden?

Många frågor :p men det här var ju väldigt intressant!
 
Gud vilken söt! :heart Vad häftigt med jätteräkor i akvariumet, de kan väl bli över 30 cm långa de där?! :eek:

Kan man ha dem tillsammans med fisk eller blir det problem med att fiskarna käkar på deras spröt eller att räkorna äter upp fiskarna?

Hur känsliga är de när det kommer till vattenvärden?

Många frågor :p men det här var ju väldigt intressant!
Ja de kan bli 30 cm
Än så länge går de i eget kar, den store och 2 mindre.
Småfisk lär ligga i riskzonen...
Verkar inte vara känsliga, men är de första jag har av rosenbergii
Har dayanum med, i andra kar. De verkar klara det mesta
Köpte rosenbergii i appen Band, eftersom man inte får annonsera om djur på Fb sedan några år tillbaka
 
Vår ena gulla molly har fått som en böld på sidan. Någon som varit med om det? Aldrig sett det förut. Kan fixa bild senare, agerar kattsäng just nu 😄 Men det är som en utstickande plupp, fisken verkar må bra för övrigt
 
Vår ena gulla molly har fått som en böld på sidan. Någon som varit med om det? Aldrig sett det förut. Kan fixa bild senare, agerar kattsäng just nu 😄 Men det är som en utstickande plupp, fisken verkar må bra för övrigt
Låter som en tumör...
Några av mina Betta hanar gar fått det. Tyvärr inger att göra än att avliva fisken om d3n börjar bli dålig
 
Har för mig att någon här har importerat fisk från utlandet (Asien). Hur mycket kostar det? Vilka kostnader är det en betalar för?

Har fått uppgifter på frakt på 49€ och hanteringskosnad på 6,5€. Kommer fler kostnader tillkomma? Vet besiktning i Tyskland?
 
Har för mig att någon här har importerat fisk från utlandet (Asien). Hur mycket kostar det? Vilka kostnader är det en betalar för?

Har fått uppgifter på frakt på 49€ och hanteringskosnad på 6,5€. Kommer fler kostnader tillkomma? Vet besiktning i Tyskland?
jag har gjort det från Thailand och Indonisien
Har en Transhipper i Tyskland
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp