Akvarietråden V

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kan jag inte något alls om akvarieväxter och inte heller om de du beskriver men.....kan man inte dränka dem ett tag? Kan räkorna äta upp lössen när de hamnar i vattnet?
Det är olika vanliga krukväxter (som fått anpassa sig till att ha rötterna dränkta bara) som jag har över ytan i akvarierna så inget obskyrt eller så. :) Jag kanske kan spola av en del löss ned i vattnet - räkorna skulle säkert äta dem, men det ser ut såhär:
InCollage_20251006_122113397.webp

Så att dränka hela växterna blir svårt iom att de växt fast i strukturerna i karet och inte går att rucka på. Men det kan kanske hjälpa att försöka spola av lössen ned i karet ändå - så att en del försvinner iaf!

Beställde lite "nyttodjur" som kan bekämpa dem, en typ av mygg och parasitsteklar (:yuck: ) som ger sig på bladlöss tydligen. Så hoppas de kan göra processen kort med resten i så fall!

Idag har jag fått beställa fisk :banana: Från bästa leverantören. Första gången på evigheters evigheter som jag får lägga en beställning därifrån, och första gången jag får beställa fisk till nya jobbet. "Jag tror att du får se det som att han testar dig lite." sa kollegan när vi konstaterat att det normalt sett är chefen som beställer in :p På fredag blir det alltså som en liten julafton för mig, för då kommer de allihop. En hel del påfyllning av de "gamla vanliga" men också bilbukar, amanoräkor och lite annat kul som jag lyckades göra plats för. Och jag är så pepp på att se de nya kampisarna :rofl: Diskus kommer också, fast jag är inte inblandad i det.

Och jag saknar mina akvarier. Sambon tar ju hand om dem nu, och visade bilder för mig hur det såg ut nu när han på order från mig hade rensat bort en del flytväxter. Det såg helt ok ut allting. Lite mycket alger i något akvarium bara. Jag undrar om mina luminatusyngel lever fortfarande... Jag har en hel del akvariefix att göra när jag väl hälsar på där igen. Funderar lite på att åka dit på torsdag, men det är också min enda lediga dag den här veckan och jag hade gärna varit hemma i stugan och vilat då. Men men. Behöver inte bestämma mig än. Det är fortfarande bara måndag.

Det är olika vanliga krukväxter (som fått anpassa sig till att ha rötterna dränkta bara) som jag har över ytan i akvarierna så inget obskyrt eller så. :) Jag kanske kan spola av en del löss ned i vattnet - räkorna skulle säkert äta dem, men det ser ut såhär:

Visa bifogad fil 175237
Så att dränka hela växterna blir svårt iom att de växt fast i strukturerna i karet och inte går att rucka på. Men det kan kanske hjälpa att försöka spola av lössen ned i karet ändå - så att en del försvinner iaf!

Beställde lite "nyttodjur" som kan bekämpa dem, en typ av mygg och parasitsteklar (:yuck: ) som ger sig på bladlöss tydligen. Så hoppas de kan göra processen kort med resten i så fall!

Jag hade nyss en bladlössinvasion, men ju dock inte i anslutning till akvarier. Jag panikslängde de allra värst drabbade växterna men resterande, och utifrån att inte heller ha möjlighet att dränka dem helt, duschade jag upprepade gånger med vatten (och sprayade med såpblandning men jag vet inte hur stor effekt det har, och kanske är det inte så lämpligt med akvarieväxter i vilket fall, men spola ner lössen i karet på de småbladiga växterna kanske kan funka?) - och rollade med en klädrulle. Det visade sig vara ett effektivt sätt att få tag på de små asen, och enkelt, i alla fall på de mer storbladiga växterna. Till slut var de så få att jag kunde plocka de sista jag såg för hand. Kändes hopplöst ett tag men de gick att bli av med. :)

Jag hade nyss en bladlössinvasion, men ju dock inte i anslutning till akvarier. Jag panikslängde de allra värst drabbade växterna men resterande, och utifrån att inte heller ha möjlighet att dränka dem helt, duschade jag upprepade gånger med vatten (och sprayade med såpblandning men jag vet inte hur stor effekt det har, och kanske är det inte så lämpligt med akvarieväxter i vilket fall, men spola ner lössen i karet på de småbladiga växterna kanske kan funka?) - och rollade med en klädrulle. Det visade sig vara ett effektivt sätt att få tag på de små asen, och enkelt, i alla fall på de mer storbladiga växterna. Till slut var de så få att jag kunde plocka de sista jag såg för hand. Kändes hopplöst ett tag men de gick att bli av med. :)
Skönt att höra att det inte är hopplöst! Rollern var ju en bra idé! Tänker att jag ska försöka mig på att få bort så många som möjligt och sen släppa rovdjuren på dem när de anländer.

De verkar gilla skotten på de flygande plättarna allra mest och den är ju galet livskraftig med rötterna i akvarium- finns ingen hejd på den känns det som så de har iaf gett sig på den växt som lär tåla det bäst här hemma iaf.

Måste säga att jag ändå tycker om våra diskusar. De ser lite korkade ut, och ser jätteroliga ut när de äter. Jag tycker inte (än så länge) att de på något vis är vackra, men roliga, absolut! Eftersom det kan vara lite speciellt att få dem att äta när de är nya i ett akvarium så blev det min uppgift att hålla dem mätta och glada. Chefen gav noggranna instruktioner för hur de skulle skötas, eftersom jag inte är van vid diskus sen innan, och nu börjar vi bli kompisar, alla knäppfiskar och jag :p

De enda diskus jag sett i butik som jag faktiskt tyckt om, de har varit typ svarta med något grönt skimmer. Sådana fick vi såklart inte in. Men om jag någon gång får plats med ett akvarium stort nog för diskus så kanske det hade varit lite kul ändå. Och rökiga scalare. Och vips behöver man ett megastort akvarium (och mycket pengar). Det låter ju rimligt eller något.

Mina 2 äldsta ancistrus dog tyvärr i helgen som var
La ut en fråga om ancistrus modell lite större i Fiskakuten Uppsala län.
Fick svar nästan direkt. Så idag ska jag få en rescue
Vet dock inte hur många och hur stora
Men jag har ju 9 kar att placera ut dem I...

Jag blir alltid lite sugen på att skaffa räklingar när jag ser alla fina bilder, är de svåra att hålla, petiga med vattenkvalitén, speciellta krav?
Vad kul! :D

Skulle säga att Neocaridina och ffa Amanoräkorna är inte svårare än fisk. Det viktigaste är att akvariet är stabilt och att vattenvärderna inte förändras för mkt/för snabbt vid vattenbyten.

Det är ömsningarna som kan gå fel om det blir för stora förändringar (de blir tvingade att ömsa fast de inte är redo) eller om de inte har tillräckligt med rätt ämnen tillgängliga för att bygga nya skal korrekt (då kan skalen bli t.ex för mjuka eller hårda och ömsningar misslyckas pga det). Men neo och Amano går ofta bra i vanligt kranvatten. Mina har gått i både kranvatten utan tillsatser (jag hade då ca: KH 2, GH 3, pH 7) och numera går de i mer "fancy caridina"-värden och fixar det fint ändå trots att det egentligen inte är idealiskt för dem. Så spannet över vilka värden de kan acceptera är rätt stort. Babulti verkar inte känsliga de heller.

Däremot är de andra jag har betydligt petigare och lite krångligare men gillar man dem så kan det vara värt det ändå. Vanliga bee-räkor (som t.ex crystal red/black, eller blue bolt) eller tiger-räkorna är lite mer förlåtande än hybriderna mellan bägge arterna/typerna (t.ex galaxy-varianterna).

Jag har haft rätt svårt att få till det så att de faktiskt får räklingar även om jag har soil (buffer, pH-sänkare) och remineraliserat RO-vatten. Idealiska vattenvärden är: pH 5.5, GH 5, KH 0, lågt nitrat, obefintligt nitrit.

De är känsliga för oönskade ämnen som kan finnas i vanligt kranvatten - så man bör ha ett reverse osmosis filter för att ta bort allt det och sedan tillsätta rätt mängd mineraler (finns färdigt räksalt att köpa) - jag mäter så att det blir rätt med en TDS-mätare och även dropptester emellanåt. Så vattenbyten blir bökare iom att man filtrerar, blandar och förbereder bytes-vattnet innan istället för att bara ta från kranen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka